Pagina 1 van 1

Geplaatst: ma jan 27, 2003 6:00 pm
door eik
Kun je van een 850TL het blok vervangen door een 1100GTL en de wagen verder origineel laten of ben je dan verplicht om de remmen ook van de 1100 over te nemen?
M.a.w. passen de aandrijfassen van de 850 in het 1100 blok of passen de aandrijfassen van de 1100 in de 850 naven?

Geplaatst: ma jan 27, 2003 6:35 pm
door Goof
Ja dat past.

Geplaatst: ma jan 27, 2003 11:01 pm
door parisienne4
Aandrijfassen geen probleem. Wel koeler verplaatsen, handremkabel vervangen(ander mechanisme), waarschijnlijk ook andere gaskabel. Neem de dynamo van de 1100 over; die van de 850 draait de andere kant op! De traverse( dat zwarte stuk blik dat de pook geleidt en de koeler vasthoudt)is vrij eenvoudig te plaatsen. Denk ook aan je uitlaat. Maak je geen zorgen om de remmerij; gewoon wat harder trappen.
Succes!
Dr.Quatre.

Geplaatst: ma jan 27, 2003 11:12 pm
door coupeclio
Vergeet de versnellingbak niet die moet je ook over zetten die draait natuurlijk ook de andere kant op bij een 850cc

Geplaatst: di jan 28, 2003 12:29 am
door parisienne4
Sorry, klopt. ik was er van uit gegaan dat de bak er nog aan zat. Je kunt ook het differentieel omdraaien.
Dr.Quatre.

Geplaatst: di jan 28, 2003 5:06 pm
door eik
Onduidelijke vraag en toch een duidelijk antwoord! Ik hang een compleet 1100GTL blok over dus inclusief bak, radiator, dynamo, startmotor en alles wat er verder aanhangt
Ik wist alleen niet of aandrijfassen van 1100 in de 850 trommelnaven pasten.
Nu dus wel. Bedankt!

Geplaatst: wo jan 29, 2003 12:17 am
door keessie
Dan heb ik nog een vraag. Passen die 1100-assen ook op de R6 850cc-trommelnaven met het oude type versnellingsbak? Ik heb er een versnellingsbak onder zitten, die je zelfs nog met je wielmoersleutel kunt aanslingeren. Hiervan is de synchromesh van de 2de versnelling niet zo best meer. Bij het terugschakelen, naar zijn 2 dus, gaat dat altijd gepaard met tandengepoets. Vooral als-t-ie warm is.

Geplaatst: wo jan 29, 2003 9:23 am
door jbeekmann
ik kan me herrineren dat ik in 'het grote boek' eens heb gelezen dat er in sommige aandrijfassen borgpennen zitten. Is de rest dan wel hetzelfde?

Geplaatst: wo jan 29, 2003 9:04 pm
door eik
In mijn 850 uit 78 en mijn 1100 uit 83 zaten geen borgpennen in de aandrijfassen.

Geplaatst: wo jan 29, 2003 9:34 pm
door Gast
Dat kan wel kloppen. Borgpennen in de aandrijfassen komen voor bij het oude type versnellingsbak; het zg. 334-04-type. Dit is het type dat bestaat uit 2 aan elkaar vastgeboute carterhelften, waarvan de aandrijfasstompjes uit de versnellingsbak steken. Over deze stompjes wordt de homokinetische koppeling van de aandrijfas geschoven en met borgpennen vastgezet.
Dit type versnellingsbak komt bij oude 4tjes en 6jes voor; tot aan bouwjaar 1973, denk ik. Na dat bouwjaar is Renault overgegaan op het zg. 354-type.
Dus mijn vraag is: Als ik de versnellingsbak van het 334-04-type vervang voor een 354-type. Passen de aandrijfassen van het 354-type dan in de trommelremnaven? Of zou het kunnen zijn dat de diameter en/of de spiebanen anders zijn?

Geplaatst: wo jan 29, 2003 9:36 pm
door keessie
Die Anonymuis was ik.

Geplaatst: wo jan 29, 2003 9:56 pm
door Rudi
Beste Eik,
wat doe je dan met je 850-blok,
ik kan wel een en ander aan voorraad gebruiken. De mijne is er een uit het
Belse leger '86, loopt als een tierelier maar het spruitstuk
zuigt valse lucht aan.
Geef eens een indicatie( mits je hem kwijt wil natuurlijk0.

Geplaatst: wo jan 29, 2003 10:23 pm
door parisienne4
Het naafdeel past! Bakdeel dus niet. Heb je nog een 334 bak, hou dat dan zo, is mijn devies. Misschien heeft het clubmagazijn er nog een(of meerdere) liggen. Oud=oud=zeldzaam, moet je niet aan moderniseren; er is al genoeg verloren gegaan.
Dr.Quatre.

Geplaatst: wo jan 29, 2003 11:29 pm
door eik
Ha Rudi
Voor jouw vraag zie forum: Vraag en aanbod.

Geplaatst: do jan 30, 2003 1:00 am
door an3s
Op 2003-01-29 20:56, schreef Rudi:
Beste Eik,
wat doe je dan met je 850-blok,
ik kan wel een en ander aan voorraad gebruiken. De mijne is er een uit het
Belse leger '86, loopt als een tierelier maar het spruitstuk
zuigt valse lucht aan.
Kan je gewoon oplossen met een nieuwe spruitstukpakking