850 wordt 1100?

Moderators: Rik H., R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
eik
Berichten: 22
Lid geworden op: za jan 04, 2003 2:00 am

Bericht: # 14058Bericht eik
ma jan 27, 2003 6:00 pm

Kun je van een 850TL het blok vervangen door een 1100GTL en de wagen verder origineel laten of ben je dan verplicht om de remmen ook van de 1100 over te nemen?
M.a.w. passen de aandrijfassen van de 850 in het 1100 blok of passen de aandrijfassen van de 1100 in de 850 naven?

Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 14060Bericht Goof
ma jan 27, 2003 6:35 pm

Ja dat past.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------

parisienne4

Bericht: # 14083Bericht parisienne4
ma jan 27, 2003 11:01 pm

Aandrijfassen geen probleem. Wel koeler verplaatsen, handremkabel vervangen(ander mechanisme), waarschijnlijk ook andere gaskabel. Neem de dynamo van de 1100 over; die van de 850 draait de andere kant op! De traverse( dat zwarte stuk blik dat de pook geleidt en de koeler vasthoudt)is vrij eenvoudig te plaatsen. Denk ook aan je uitlaat. Maak je geen zorgen om de remmerij; gewoon wat harder trappen.
Succes!
Dr.Quatre.

coupeclio
Berichten: 22
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 2:00 am

Bericht: # 14086Bericht coupeclio
ma jan 27, 2003 11:12 pm

Vergeet de versnellingbak niet die moet je ook over zetten die draait natuurlijk ook de andere kant op bij een 850cc

parisienne4

Bericht: # 14091Bericht parisienne4
di jan 28, 2003 12:29 am

Sorry, klopt. ik was er van uit gegaan dat de bak er nog aan zat. Je kunt ook het differentieel omdraaien.
Dr.Quatre.

eik
Berichten: 22
Lid geworden op: za jan 04, 2003 2:00 am

Bericht: # 14117Bericht eik
di jan 28, 2003 5:06 pm

Onduidelijke vraag en toch een duidelijk antwoord! Ik hang een compleet 1100GTL blok over dus inclusief bak, radiator, dynamo, startmotor en alles wat er verder aanhangt
Ik wist alleen niet of aandrijfassen van 1100 in de 850 trommelnaven pasten.
Nu dus wel. Bedankt!

keessie
Berichten: 79
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 14164Bericht keessie
wo jan 29, 2003 12:17 am

Dan heb ik nog een vraag. Passen die 1100-assen ook op de R6 850cc-trommelnaven met het oude type versnellingsbak? Ik heb er een versnellingsbak onder zitten, die je zelfs nog met je wielmoersleutel kunt aanslingeren. Hiervan is de synchromesh van de 2de versnelling niet zo best meer. Bij het terugschakelen, naar zijn 2 dus, gaat dat altijd gepaard met tandengepoets. Vooral als-t-ie warm is.
keessie met zijn zessie

Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 14169Bericht jbeekmann
wo jan 29, 2003 9:23 am

ik kan me herrineren dat ik in 'het grote boek' eens heb gelezen dat er in sommige aandrijfassen borgpennen zitten. Is de rest dan wel hetzelfde?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!

eik
Berichten: 22
Lid geworden op: za jan 04, 2003 2:00 am

Bericht: # 14206Bericht eik
wo jan 29, 2003 9:04 pm

In mijn 850 uit 78 en mijn 1100 uit 83 zaten geen borgpennen in de aandrijfassen.

Gast

Bericht: # 14211Bericht Gast
wo jan 29, 2003 9:34 pm

Dat kan wel kloppen. Borgpennen in de aandrijfassen komen voor bij het oude type versnellingsbak; het zg. 334-04-type. Dit is het type dat bestaat uit 2 aan elkaar vastgeboute carterhelften, waarvan de aandrijfasstompjes uit de versnellingsbak steken. Over deze stompjes wordt de homokinetische koppeling van de aandrijfas geschoven en met borgpennen vastgezet.
Dit type versnellingsbak komt bij oude 4tjes en 6jes voor; tot aan bouwjaar 1973, denk ik. Na dat bouwjaar is Renault overgegaan op het zg. 354-type.
Dus mijn vraag is: Als ik de versnellingsbak van het 334-04-type vervang voor een 354-type. Passen de aandrijfassen van het 354-type dan in de trommelremnaven? Of zou het kunnen zijn dat de diameter en/of de spiebanen anders zijn?

keessie
Berichten: 79
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 14212Bericht keessie
wo jan 29, 2003 9:36 pm

Die Anonymuis was ik.
keessie met zijn zessie

Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 14215Bericht Rudi
wo jan 29, 2003 9:56 pm

Beste Eik,
wat doe je dan met je 850-blok,
ik kan wel een en ander aan voorraad gebruiken. De mijne is er een uit het
Belse leger '86, loopt als een tierelier maar het spruitstuk
zuigt valse lucht aan.
Geef eens een indicatie( mits je hem kwijt wil natuurlijk0.

parisienne4

Bericht: # 14219Bericht parisienne4
wo jan 29, 2003 10:23 pm

Het naafdeel past! Bakdeel dus niet. Heb je nog een 334 bak, hou dat dan zo, is mijn devies. Misschien heeft het clubmagazijn er nog een(of meerdere) liggen. Oud=oud=zeldzaam, moet je niet aan moderniseren; er is al genoeg verloren gegaan.
Dr.Quatre.

eik
Berichten: 22
Lid geworden op: za jan 04, 2003 2:00 am

Bericht: # 14228Bericht eik
wo jan 29, 2003 11:29 pm

Ha Rudi
Voor jouw vraag zie forum: Vraag en aanbod.

Gebruikersavatar
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 14237Bericht an3s
do jan 30, 2003 1:00 am

Op 2003-01-29 20:56, schreef Rudi:
Beste Eik,
wat doe je dan met je 850-blok,
ik kan wel een en ander aan voorraad gebruiken. De mijne is er een uit het
Belse leger '86, loopt als een tierelier maar het spruitstuk
zuigt valse lucht aan.
Kan je gewoon oplossen met een nieuwe spruitstukpakking
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.

Plaats reactie