1400 cc inbouw topic

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126050Bericht schoapke »

misschien andere steunen met dezelfde bevestiging op het blok?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126055Bericht R4F6GTX Automaat »

schoapke schreef:misschien andere steunen met dezelfde bevestiging op het blok?
Psies! Zoals ik al in een vorig bericht aan je probeerde uit te leggen.... zelfde blok dus ook zelfde gaten...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126056Bericht zwergje »

Dat moet haast wel dan.
Als het in wezen hetzelfde onderblok is.

( Ja Paul, je plaatste je opmerking twee minuten voor ik dit berichtje plaatste, had het nog niet gezien, vandaar de twijfel nog. )
Laatst gewijzigd door zwergje op do apr 07, 2011 11:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126059Bericht R4F6GTX Automaat »

zwergje schreef:Dat moet haast wel dan.
Wat een twijfel.... familie van R.... misschien? :roll:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126060Bericht harbourseal »

Begrijpend lezen is een kunst
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126064Bericht ap »

Renault heeft van begin jaren 80 tot (in ieder geval) 2000 hetzelfde onderblok gebruikt.(kan ook langer zijn maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.)
Het onderblok van onze 1100tjes kom je ook tegen bij een 1300 twingo 1400 clio en een 1600 megane/senic.

Dus in principe moeten al deze motoren op de originele steunen van een 4tje passen.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126091Bericht Goof »

ap schreef:Renault heeft van begin jaren 80 tot (in ieder geval) 2000 hetzelfde onderblok gebruikt.(kan ook langer zijn maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.)
Het onderblok van onze 1100tjes kom je ook tegen bij een 1300 twingo 1400 clio en een 1600 megane/senic.

Dus in principe moeten al deze motoren op de originele steunen van een 4tje passen.
Is het Cleon onderblok standaard als 1600 geleverd? Staat me niks van bij. Ik weet dat er een speciale ombouwset is geweest, maar dat was alleen voor race alpientjes en gaf qua levensduur nogal een verkorting. Is de 1600 die je bedoelt niet het K-blok (K4M)? Zal ook best wel passen op de bak van een viertje met het goede koppelingshuis, maar is zeker geen voor de hand liggende keus. Als je echt extreem wilt gaan, neem dan een 2.0 16v F4R-blok met een turbo erop geschroefd. Beetje chiptunen of dikke carbs erop en dan moet 200+ pk's haalbaar zijn, getuige ook diverse youtube filmpjes.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126093Bericht zwergje »

Begrijpend lezen is een kunst
Afzeiken is geen kunst :D
ap schreef: Het onderblok van onze 1100tjes kom je ook tegen bij een 1300 twingo 1400 clio en een 1600 megane/senic.

Dus in principe moeten al deze motoren op de originele steunen van een 4tje passen.

Benieuwd of er mensen zijn die dergelijke motoren in hun 4 gezet hebben ooit, of het geprobeert hebben, en waarom het toch niet voor de hand ligt dat te doen: zijn er nog onondekte mogelijkheden op dit vlak.

De 688-13 45 pk 1100cc uit een oer 5 ligt nu in mijn f6 met een gtl-bak ervoor.
Het rijdt rustiger, maar ik haal toch bij lange na niet het verbruik en de topsnelheid die jij met jouwe haalt ( wat was het, 1 op 17, top buiten tellerbereik, = 160, dus zeker 150 tomtomspeed).
Kom niet verder dan 135 tomtomspeed, en 1 op 14 verbruik.
Misschien staat mijn ontsteking niet 100%, is de carb vuil, of het luchtfilter, ik weet het niet, maar ik had toch minimaal wat betreft eindsnelheid een duidelijke verbetering verwacht van een 45 pk met gtl bak.

Iets fout gedaan?
Gaskabel al strakker gezet, helpt niet, was dus niet te lang.
Heb jij er een 123 ignition inzitten, of een carb groter dan 32 mm/ grotere hoofdsproeier?
Waar zit het verschil?
What's your secret??

groet, Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op vr jan 20, 2012 9:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126095Bericht Willem de Zwijger »

Waarom het niet voor de hand ligt om twingo, clio en megane blokken in de 4 te lepelen? Je kent toch zo langzamerhand wel de verhalen over nokkenasstompen van de verkeerde kant en spruitstuk-incompatibiliteit met alle gevolgen van dien? Dit is alleen voor technische hoogvliegers weggelegd van de categorie: zit dat nokkenasje niet goed? O, dan leg ik er toch even een andere in... Hulde aan de Hans Vooijsen en Jeffrey's van deze wereld (excuses aan iedereen die ik niet noem en zich tekortgedaan voelt) :wink: .

En waar vergelijk je die topsnelheid / dat verbruik mee? Als je een F6 vergelijkt met een GTL zit je met dermate meer luchtvangend oppervlak dat alle vergelijking mank gaat. 1 op 14 en 135 tomtomkm/uur lijken mij prima waarden, wat haalde je dan met het originele motortje?
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126100Bericht zwergje »

Hetzelfde verbruik, 125 tomtom.
In de tweede f6 leg ik een 1400 (als ik tenminste een goed blok kan vinden), met name de acceleratie valt me niet mee, is eerder minder geworden..
Ik begrijp dat de gtl bak een sterkere motor vraagt in de f6, maar ik had verwacht dat die 45 pk met dat verschil wel raad zou weten.
De ontsteking nog iets vroeger zetten werkt averechts, dus daar ligt het niet aan.

Ap rijdt met dezelfde motor in een f4, en verbruikt een op 17, top buiten tellerbereik (+160=+150 tomtom) (geen 4tjes latijn, mag ik hopen?).
Dacht toch dat het verschil in luchtweerstand tussen de f4 en f6 klein was.
Vandaar dat ik benieuwd ben welke carb hij erop heeft e.d.

De verhalen van nokkenassen en spruitstukken ken ik, maar ik ben niet te oud om te willen leren, en nog steeds geintreseerd in de mogelijkheden van een moderner, soepeler,schoon en zuinig motor motormanagment in de 4.

De technische stappen die ik nog niet beheers maken het voor mij alleen maar intressanter, vandaar dat ik blijf doorzeuren.
Maar mocht je daar genoeg van krijgen staat het je natuurlijk altijd vrij om geen antwoord te geven, dat zal ik niemand kwalijk nemen, integendeel, wanneer ik zodoende van mezelf merk dat ik me schuldig maak aan forumvervuiling, bind ik vanzelf in. :oops:

Het forum is een plek die mij, dank zij al jullie kennis samen en bereidheid die door te geven, in staat stelt mijn eigen auto te leren kennen en beheersen, op een leuke ontspannen manier.
Het is de kennis van de cracks die mensen als ik in staat stelt onze 4 te leren kennen, inderdaad hulde daarvoor.
Ik zal daarom wel vaker komen met vragen naar de bekende weg, maar he, iedereen leert door vragen, en doen ( of naar aanleiding van het antwoord juist niet doen), toch?

groet Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op wo mar 16, 2011 4:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126101Bericht ap »

zwergje schreef: Ap rijdt met dezelfde motor in een f4, en verbruikt een op 17, top buiten tellerbereik (+160=+150 tomtom) (geen 4tjes latijn, mag ik hopen?).
Dacht toch dat het verschil in luchtweerstand tussen de f4 en f6 klein was.
Vandaar dat ik benieuwd ben welke carb hij erop heeft e.d.

groet Serge
Is geen 4tjes sprookje.
Ik heb er een 32mm zenith opstaan met een 150 hoofdsproeier carb komt van een 850cc blok en de sproeier is opgeboord.

Heb je de compressie van je blok al gemeten?
Ik zat op 16 bar (1 cilinder had 14 bar) dat is wel uitzonderlijk hoog moet ik toegeven.

De F6 is wel een stukje hoger dan de F4 maar of daar zo veel verschil in zit durf ik niet te zeggen.


Gr. Ap.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126102Bericht Okido »

ap schreef: De F6 is wel een stukje hoger dan de F4 maar of daar zo veel verschil in zit durf ik niet te zeggen.


Gr. Ap.
Serge, Luchtweerstand is wel een hele grote factor vooral in combinatie met de GTL-versnellingsbak. Daarbij rij je ook nog in sobre elevada. Best kans dat een andere versnellingsbak iets betere prestaties (en hoger verbruik) geeft. De cijfers die je vermeldt, vind ik niet slecht. Gr. Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126103Bericht zwergje »

Hoi Ap

Zenith 32 zit er bij mij ook op, is wel een (omg) joekel van een sproeier zeg, die je erop gezet het, dat is bijna 40 % groter dan orgineel (110).
Dacht dat het advies 5 max 10% was.

Ik begrijp dat ie dan wel wil, maar niet dat je daarmee 1:17 haalt: are you serious or are you having some fun with this poor Renaulobeet??!

Mijn compressie heb ik nog niet gemeten, staat wel al een tijd op mijn verlanglijstje, op de sleuteldagen telkens niet aan toe gekomen.

Ga ervanuit dat die 9.5 is, dat is de normale waarde voor de 688-13.
Hoe komt jouw compressie dan zo ontzettend hoog?

En dat dat blok dat trekt, de pakking het niet begeeft.
Dan vermoed ik dat je ook heel wat meer dan die standaard 45 pk uit dat blok haalt.

curieus
Laatst gewijzigd door zwergje op za jul 02, 2011 1:18 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126105Bericht schoapke »

misschien komt het sproeier verschil uit het feit dat de carb voor een 850 was en nu ook wat meer CCtjes van brandstof moet voorzien Het aantal cc is al 30% meer
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126106Bericht zwergje »

Serge, Luchtweerstand is wel een hele grote factor vooral in combinatie met de GTL-versnellingsbak. Daarbij rij je ook nog in sobre elevada. Best kans dat een andere versnellingsbak iets betere prestaties (en hoger verbruik) geeft. De cijfers die je vermeldt, vind ik niet slecht. Gr.
Ja, is inderdaad iets hoger dan de gewone f6.
Toch ga ik in de f6 van Boke ( niet sobre-elevada ) voor een 1400+ gtl bak, alleen vind maar eens een goed 1400 blok voor de 4.
Die van Richard heb ik te lang gewacht met een afspraak maken om op te halen.
Logisch dus als ik nu achter het net vis, dat valt hem zeker niet te verwijten, maar ja, had het op het moment dat hij vroeg hoe het zat net niet in de knip ( aan het eind van mijn geld altijd een stuk maand over :( ).

Bovendien had ik de 1100 45pk toen nog niet kunnen testen, en niet kunnen beoordelen of ik in de tweede f6 een 1400 of ook een 45 pk 1100 wil.

Slecht zijn de cijfers niet, misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog na het verhaal van Ap, en misschien dat ik de afstelling nog kan verbeteren.
In het begin reed ie 135 tomtom, nu 125.
Heb het gevoel dat mijn ontsteking niet top staat.
Ook al doordat de motor na het afzetten niet meteen stopt.
Of zou dat koolaanslag wezen?
De bougies zijn volgens mij goed (komen uit de 1100 van de f6, zijn een jaar oud, en elctrode afstand opnieuw op 0.6mm gezet).
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie