Roet

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Roet

Bericht: # 115660Bericht Willem de Zwijger »

Als je zo aan het tobben bent zou ik zeker de puntjes en de condensator vervangen en in een moeite door de verdelerkap en de rotor, kost weinig en kan toch een wereld van verschil maken. En daarna de bougiekabels. En dan de bobine. Onder het motto: niets zo ondermijnend als een slechte vonk.
Een benzinepomp die naar binnen lekt zou je denk ik toch een keer moeten ruiken. Om een verschil in verbruik tussen 1:10 en 1:15 te krijgen zouden er dan heel wat litertjes het carter in moeten verdwijnen.
Heb je trouwens recentelijk de CO nog laten meten? Of hoeft dat bij jullie niet jaarlijks?
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115663Bericht BVDP »

Vanmorgen de benzinepomp eens bekeken en er eigenlijk niets abnormaal aan gevonden. Hier wat cijfers. De druk is 4.5 psi of 30kPa. Als ik de motor stil leg zakt de druk in 26 seconden naar 0. Aan de zuigkant van de pomp krijg ik -70kPa of 20inch Hg. Als ik de carterventilatie los maak en daar mijn vacuum op de carbu meet krijg ik 60kPa of 18inch Hg. Lijkt me allemaal normaal maar ik heb er geen waarden voor gevonden in mijn kluwer boek. Als iemand ze kent graag een bevestiging dus dat het inderdaad ok is.
Wat ik wel vond. De slang van mijn vacuumvervroeging zat gewoon los op het pijpje. Dat terug goed erop gezet en de motor draaide weer beter. Nog niet zoals ik zou willen maar terug zo goed als na het regelen van de kontakthoek en vooronsteking. Waarschijnlijk is daar dus wat fout gelopen al begrijp ik niet direct waarom het los gekomen is.
Mijn nieuwe rotor en verdeelkap gaan besteld worden en ook de dichtingen voor de carbu. Ik wacht nog ff op reactie hier om te zien of ik toch een benzinepomp mee bestel. Ik wil dan ook ineens de grotere sproeier monteren en hoop dat daarmee de motor terug lekker loopt. Even afwachten dus.
Willem. Al vast bedankt voor je reactie. Ik heb een elektronische ombouwontsteking. Mijn puntjes zijn goed maar ik bestel er in ieder geval mee. Kost inderdaad niets. Condensator zit er ook bij maar speelt, dacht ik, niet meer mee. De stroomkring loopt niet echt meer over mijn puntjes dus grote vonken ga ik niet trekken als de condensator stuk is. Ik heb de waarde trouwens gemeten maar weet ze niet meer. Condensator lag niet in kortsluiting of zo en had nog en capasiteitwaarde. Verdeel kap en rotor komen er ook en daar verwacht ik ook wel wat verbetering van. De bobijn is een nieuwe hoogspanningsbobijn van Bosch en levert een flinke vonk. Bougiekabels heb ik met de hand afgetast met lopende motor maar nergens wat gevoeld en er moet echt niet veel mis zijn om de hoogspanning te voelen.Ze zijn trouwens nog maar drie jaar oud. Ik weet het; het kost allemaal op zich niet zo veel maar alles preventief vervangen is ook wat te veel van het goede. Kan je op den duur beter een nieuwe auto kopen ;-) en dan zou ik het sleutelen en zoeken weer te veel missen.

mvg Bart
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Roet

Bericht: # 115689Bericht Tweety »

Ik ga me er toch nog ff tegenaan bemoeien... ik las dat je het spruitstuk gelast had, en ik vroeg me af of je misschien 's een andere zou kunnen bemachtigen... niet dat ik twijfel aan je laswerk, maar meer dat de ervaring leert dat het spruitstuk erg nauw luistert...
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115692Bericht BVDP »

Ik heb hier op het forum een oproep geplaatst om een ander spruitstuk te bemachtigen. Wel reactie gekregen maar op PM wordt niet gereageerd en dan houdt het op. Bij deze dus nog maals. Als er iemand een spruitstuk heeft voor een 850 cc met inlaat voor een 32 mm carbu. Graag pm om verder af te spreken.
Bemoeien zou ik het niet noemen. Wijze raad komt dichter in de buurt en is dan ook meer dan welkom.

mvg Bart
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Roet

Bericht: # 115699Bericht ap »

je hebt PB
r4 gtl
Berichten: 14
Lid geworden op: di feb 10, 2004 2:00 am
Locatie: Zutphen

Re: Roet

Bericht: # 115706Bericht r4 gtl »

De beschrijving die je geeft, slecht stationair lopen en roet, lijkt te wijzen op een carburatie-probleem. Ik las dat je een elektronische ontsteking gemonteerd hebt. De condensator over de puntjes kan/moet dan weggelaten worden. De condensator i.c.m. de elektronishe ontsteking geeft een vertraging in het ontstekingstijdstip, die ongewenst is. Mogelijk geeft weglaten van de condensator toch enige verbetering, al lijkt de carburatie ook voor verbetering vatbaar.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115713Bericht BVDP »

Dat van de condensator wist ik niet. Ik heb wel gemerkt dat Roberto het bij de instructie van de Vellemankit aan geeft maar heb het bij mijn montagevoorschrift niet gezien. Ik heb een ontsteking van Retronics. Enkele jaren geleden gekocht bij Wind Classics. De montage voorschriften vind ik niet zo snel meer dus als iemand het nog kan achterhalen graag reactie.

mvg Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115756Bericht BVDP »

Vandaag de condensator eens los gemaakt. Dat gaf niet echt een verbetering. Nog veel roet, zelfs na een kwartiertje de motor warm te hebben laten draaien. De motor kwam ook in een punt waar ie af wou slaan tijdens het vertrekken. Rijden deed ie niet beter of slechter.
Dan ff verder geredeneerd. Als de condensator zorgt voor een vertraging wil dat zeggen dat mijn ontsteking waarschijnlijk ook niet meer goed staat. Mijn meters terug boven gehaald. Eerst het stat toerental gemeten. Dat stond nu op 500 t/min. Vrij laag terwijl ik het (met condensator) op 700 had afgeregeld. Dat terug gezet en zie, de motor begon gelijk al mooier te lopen. Dan de kontakthoek. Was met condensator afgeregeld op 57° en stond nu op 30°. Terug naar 57 ° gebracht en ondertussen het toerental ook weer naar beneden geregeld omdat de motor spontaan sneller ging lopen. Daarna liep ie eigenlijk vrij goed. Hij lag stationair lekker te spinnen, geen schudden meer of zo. Ik heb dan de vooronsteking ook nog geregeld want die stond ook veel verkeerd. Iets van een 1 mm voorontsteking schat ik. Zonder condensator dus. Met zal zal ie wel juist gestaan hebben op stationair toeren tal. Dan de mengschroef nog ff ingedraaid en 2 toeren terug uit.
Daarna gaan rijden. Mijn idee was als de ontsteking zo verkeerd stond tijdens het rijden zal er waarschijnlijk een hoop roet in uitlaat en motor zitten. Op bougie 1 in ieder geval want die heb ik af en toe na gekeken. Ik heb een 20 kilometer gereden waarvan een stukje autostrade. Daar haalde ik met een flinke aanloop 125 km/h. Luchtfilter stond nog op winterstand. Lijkt me mooi. De motor trok goed op (nee, geen porsche voorbij gestoven) en loopt mooi stationair. Enkel bij het vertrekken uit stilstand zit ik nog een heel klein beetje met een dood punt maar al stukken beter dan voorheen. Ik heb de mengschroef nog een toer terug gedraaid en wacht nog wat af. Bougie 1 er uit gehaald na mijn rit en zie, mooi koffie-met-melk-bruin. De kern althans. Op de rest zaten nog wat roetsporen en dat zal in mijn motor niet anders zijn.
Vooruitgang dus en dat mag onderhand ook wel. Hopelijk is ie nu goed. Ik ga er wat mee rijden en zien wat het geeft want ik heb al eens meer het idee gehad dat ie beter was terwijl dat achteraf niet zo bleek. Olie en bougie vervangen zal ik ook maar op mijn lijstje zetten.
r4gtl, bedankt voor de tip. Het maakt dus wel veel uit. Zo wat als een slok op een borrel ;-)

mvg Bart
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Roet

Bericht: # 115773Bericht Tweety »

da klinkt al een stuk beter... ik denk dat je uiteindelijk misschien het onstekingstijdstip op gevoel moet doen... ik doe altijd het volgende draai het staionair iets op (1100 - 1200 rpm)... zoek de uiterste waarbij de motor beduidend slechter gaat lopen door aan de onsteking te draaien... en zet hem dan ongeveer 80% tegen de klok in...(80 % van de uiterste) liefst hoor ik de motor dan een klein beetje dieselen... en dan het staionair weer terug....
o ja d'r staat meestal op zo'n flesje van die carbi reiniger dat het ook je verbrandingsruimte reinigt ... en dat zou best kunnen natuurlijk, en het is troep...maar eh... nou ja goed misschien is dat een kwestie van geloof (blunt)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115795Bericht BVDP »

Vandaag een kleine 100 kilometer gereden. Eindelijk eens met het gevoel dat ie goed liep. lekker spinnen stationair, trekt goed op en loopt goed. Het verbruik lijkt ook weer normaal te zijn. Hopelijk blijft het zo. Nog even van genieten en dan maar weer verder sleutelen: nieuwe rotor en huis, platines, bougies en olie ook maar vervangen. Al dat roet heeft er vast geen goed aan gedaan. De grotere sproeier moet er ook maar eens in.

mvg Bart
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Roet

Bericht: # 115800Bericht RVIER »

he bart,

zitten de restricties wel in de carterventilatieslangen?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 115814Bericht BVDP »

RVIER schreef:he bart,

zitten de restricties wel in de carterventilatieslangen?

vr gr Fons
Ze zitten er nog zeker op. Of alle gaatjes nog open zijn moet ik even checken maar daarvoor moet er eea gedemonteerd worden. Ik neem het in ieder geval mee.

mvg Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 116484Bericht BVDP »

Deze week weer wat gesleuteld. Vooral groot onderhoud gedaan. De wagen loopt nog steeds goed; Althans, dat dacht ik toch. Wat is er gedaan: nieuwe platines, verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies. De hele ontstekingszwik dus vervangen. Ook de condensator maar die toch maar niet opnieuw aan gesloten :-)
Ontsteking opnieuw geregeld en ingesteld en wat een verschil. Ik dacht dat ie al mooi liep maar nu dus nog beter. Hij ligt stationair echt te spinnen dat het een plezier om te horen en trekt goed op, geen haperingen in lage toeren of zo, pakt goed op etc.. Echt weer een verbetering. Als ie zo blijft verbeteren wordt ie nog beter dan nieuw ;-)
Ook de benzinepomp is vervangen. De drukken waren wel goed maar na lang stilstaan liep de benzine terug weg zodat ie niet snel starttte. Is nu gedaan. Hij slaat direct aan , net als bij een warme start.
Ook de motorolie en filter vernieuwd. Wat er nog moet gebeuren is de versnellingsbakolie wisselen en ook de remolie. Remvoeringen moet ik ook nog bekijken maar zijn nog niet echt oud dus zouden ze nog goed moeten zijn. Verder nog de dichtingen van de carburateur en het spruitstuk en dan ineens maar eens bekijken hoe goed mijn laswerk aan het spruitstuk nog is en of de cartenventilatie opening nog echt een opening is. Ook de riemen staan nog op het programma. Ook ineens een grotere sproeier monteren.
Het lijkt misschien wat overdreven maar ik plan in juni een trip met de R4 naar Compostela in noord Spanje. Tegen de 5000 kilometer heen en terug en dan zou de wagen in orde moeten zijn. De bedoeling is om de historische pelgrimsroute wat te volgen en dagtrippen van 200 tot 400 kilometer te maken over kleinere wegen. Ik kijk er al vast naar uit. Zeker nu de wagen beter en beter begint te lopen.
mvg Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 117498Bericht BVDP »

Vandaag eindelijk mijn grotere sproeier gemonteerd. Ik heb hem bij Q-parts vandaan. Maatje 126. De schroefdraad was niet correct maar even een snij-ijzer erover en het past. Alle dichtingen van de carburateur zijn ook vervangen. Ik heb nog wel mijn contacthoek terug op 54 gezet. Hij stond op 63°. Er zitten nieuwe platines in. Misschien dat die wat 'zetten'. In het oog te houden want in het verleden moest ik de contacthoek ook regelmatig regelen.
De motor loopt mooi. Als ik de mengschroef in draai tot ik niet meer verder kan zakt het toerental van de motor net. Hij valt niet stil. Ik heb ze twee slagen terug gedraaid. De motor trek inderdaad veel vlotter op. Choke gebruik ik nu niet maar was vroeger wel nodig.
Tijdens mijn onderhoud ook eens naar mijn gelast spruitstuk gekeken en dat zag er nog netjes uit. Geen scheuren te zien. Ik heb wel alle dichtingen vervangen en het spruitstuk en eerste deel van de uitlaat mat zwart gespoten in hittebestendige verf. Ziet er netjes uit al zeg ik het zelf. Minpuntje: mijn garagedeur is op mijn 4 naar beneden gekomen. Gevolg is een deuk in de linkse voorstijlruit. Jammer is dat. De eerste deuk is de ergste. Er zullen er ongetwijfeld nog wel volgen.
De volgende weken de vier maar eens intensief gaan gebruiken zodat ie wat kilometers heeft gehad voor ie in juni mee op reis vertrekt.

mvg Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 118077Bericht BVDP »

Terug problemen gekregen. De laatste week de ontsteking al een aantal keer gesteld. Zowel kontakthoek als voorontsteking. Vooral de voorontsteking verliep en sinds gisteren al al na een paar kilometer. Soms omhoog, soms omlaag. Vandaag wat gezocht. Alles stond vast. Puntjes zijn nieuw, alsook verdelerkap, rotor, kabels, bougies,...De koolstaaf van mijn verdeler was zo goed als weg gebrand en is vervangen door een nieuw exemplaar. Ik heb het probleem met mijn electronische ontsteking maar ook als ik deze terug zet naar conventioneel. De vacuum en centrifugaal vervroeging werken. Als ik de vacuumvervroeging afkoppel verloopt het ontstekinstijdstip nog. Ik dacht dus aan de centrifugaalvervroeging. Die eens bekeken. Tijdens het demonteren zag ik dat ik niet de eerste was die dat deed. Krassen op de nok van de vacuumvervroeging dus of die nog goed staat is ook al twijfelachtig. De centrifugaalvervroeger had twee verschillende veren. Dat lijkt me niet normaal . Kan iemand dat bevestigen? Een is vrij dik en stroef en hangt heel los. De andere hangt ook los maar is fijner van draad en spoed en ook minder sterk. Omdat ze beiden los hangen werkt mijn vervroeger waarschijnlijk willekeurig, al bij stationair toerental en zou dat de reden wel eens kunnen zijn waarom het ontstekingstijdstip altijd verloopt. Het minste dat ik bij een ander toerental meet werkt de vervroeging meer of minder en heb ik dus een ander tijdstip. Redeneer ik hier goed?
De centrifugaalvervroeger zat ook goed in versteend vet. Hij haperde dus en dat zou de reden kunnen zijn van mijn huidige problemen. IK heb hem gereinigd en wat ingevet en het lijkt beter maar stationair verlopt mijn ontstekingstijdstip nog steeds.
Iemand ideeen wat ik nog kan testen?
Waarschijnlijk kom ik uit bij een andere verdeler monteren. Ik heb blijkbaar een vrij zeldzame uitvoering van vervroegingskurve; R287D83. Dat zal moeilijk te vinden zijn. Zou ik hem door een couranter model (best van een andere 850 cc lijkt me) kunnen vervangen?
Graag reactie want zoals ik al zei wou ik binnen twee weken met de 4 richting frankrijk trekken en dat lijkt wat in het water te vallen.

mvg Bart
Laatst gewijzigd door BVDP op zo mei 23, 2010 4:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie