Roet

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 118805Bericht BVDP »

Zal ik doen alhoewel mijn spaans niet veel uitleg mogelijk zal maken. In Frankrijk zijn er die bij het zien van de 4 en horen dat je er mee naar Compostela trekt al een kruisteken slaan dus in spanje moet er wel een zegening van te maken zijn.
Vandaag ff wat gerepareerd. Een deurrubber waar enkele centimeter van gelost was (beetje lijm er op en klaar) en wat massage-olie (ik had geen andere) in het slot van het kofferdeksel gedaan omdat het wat stroef ging. Werkte wonder wel. Voor de rest geen problemen. Bougie 1 was mooi lichtjes bruin en had de goede electrode afstand, oliepeil zat goed,... Alles in orde. Morgen de Pyreneeen over.

mvg Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 119001Bericht BVDP »

Vandaag terug thuis gekomen. Donderdag zijn we in Santiago de Compostela gearriveerd. Geen probleemn gehad met de wagen. De heenweg (2400 km) was in kleinere etappes van rond de 250 kilometer over de rode, gele of zelfs witte wegen op de michelinkaart. Secundaire wegen en kleiner dus. Dat ging vrij vlot. Bij een wat steilere klim moest ik wel terugschakelen naar 3, in enkele haarspeldbochten naar 2 en zelfs bij één wel erg steile klim naar 1ste versnelling.
De terugweg hadden we voorzien langs grotere secundaire wegen met de bedoeling ergens aan de kust een paar maal een tweetal dagen te blijven 'hangen'. Het weer was echter niet echt goed en dus hebben we de 1900 km terug in twee dagen overbrugt over zoveel mogelijk snelwegen. Ik heb (volgens de gps) een snelheid van 100km/uur aangehouden op de snelweg en dat is zo'n 107 op de teller. Dat ging vrij vlot. Je kan nog wat vrachtwagens inhalen en de motor draait netjes. Wel veel windlawaai. Dat was ook de reden waarom we langs kleinere wegen wilden terugkeren. Vandaag heb ik drie maal getankt, 1100 kilometer gereden en dus twee maal gereden tot er terug moest getankt worden ; zo'n 400 kilometer verder dus. Ja, ik weet het. Er zit 34 liter in maar ik wil niet stilvallen en met berg op en af te rijden en de matige precisie van de benzinemeter neem ik toch wat reserve. Het kan dus best , zolang doorrijden. Zowel voor de wagen als de chauffeur. De stoelen zitten prima, er is bergruimte zat voor wat drank of zo. Ik stond er zelf van te kijken en mijn vrouw nog meer. De bagage was verdeeld over de kofferruimte en de achterste zitbank. Als je die neerklapt of verwijdert kan je écht heel wat meezeulen. Ik ben een Espace gewoon als reiswagen dus weet wat 'veel' is
Olieverbruik was er iets op de kleine wegen met steile klim waar je op lage toeren zit of net op heel hoge. Voor de rest geen probleem. Verbruik lag gemiddeld onder de 7 liter op 100 kilometer of hoger dan 1/17 dus. Bij warm weer viel het me een paar keer op de de wagen na een lange rit en enkele minuten stilstaan wat slechter starte. Na een tankbeurt bijvoorbeeld. Ik heb de benzineleiding boven het kleppendeksel wat verlegd omdat ze tegen een radiatorslang lag maar dat maakte niets uit. Het is blijkbaar enkel bij warmer weer dus veel last heb ik er niet van gehad :-) .
Zoals gezegd was het weer niet bijster goed. Dat is wel een voordeel voor de temperatuur in de wagen. Die blijft zo laag dat soms zelfs de verwarming op moest. Ja, in juni in spanje. Bij echt warm weer moeten alle raampje open en vrees ik dat terugkeren langs de autostrade moeilijk zal worden omwille van lawaaai of hitte.
Vooral de heenreis was erg mooi en zeker een aanrader met de 4. Je krijgt enorm veel respons op de wagen , zowel in Frankrijk als Spanje. Verder was het volgen van de Compostela route ook een leuke leidraad. Je kan de route vrij nauwkeurig volgen door op de GPS wat kleiner dorpje in te geven zodat je vanzelf over kleinere wegen gaat rijden. Je zit dan echt in La France en Espanje. Op de route zijn ook overnachtingsmogelijkheden en restaurantjes zat. Vooral de 'menu du jour' die ook door de lokale bevolking onder de middag wordt genuttigd is bijzonder goed voor een prijs van 9 to 13 euro voor drie gangen en soms nog koffie toe. In Spanje is er het menu pelegrinos maar dat wordt hoe langer hoe commercialer.
Leuke ervaring dus, reizen met de 4. Zeker voor herhaling vatbaar.
Zo, nu proberen nog wat foto's erbij te zetten.
mvg Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Roet

Bericht: # 119010Bericht BVDP »

Afbeelding
Ergens in Frankrijk op de camping

Afbeelding
Handig zo'n klep bij slecht weer

Afbeelding
In de kerk

Afbeelding
Tussen de papavers

Afbeelding
Een inlander
Plaats reactie