Vastzittende remvoering rechts achter
Geplaatst: za mar 10, 2018 6:22 pm
Na een restauratieperiode van ruim 2 jaar ben ik afgelopen donderdag bij de RDW geweest om het oorspronkelijke kenteken te krijgen voor mijn 4F4 die ik in maart 2010 gekocht heb. Het betrof toen een ´sloop in eigen beheer´, en het kenteken was net 2 dagen ingeleverd. Ik verwachtte dat er alleen maar even naar het chassisnummer gekeken zou worden en ik vervolgens het oorspronkelijke kenteken BK-28-JB zou krijgen. APK zou ik bij mijn eigen garage laten doen. Maar nee: de RDW voert een complete technische keuring uit die voor 99% gelijk is aan de APK (maar het is géén APK ). Het eindresultaat is dat ik het kenteken toegewezen krijg, mits ik binnen 8 weken middels een controlekeuring bij diezelfde RDW de volgende 4 punten hersteld heb:
1. Rechts achter en links voor blijven de trommelremmen hangen
2. Er is een remvloeistoflekkage aan de onderkant van de remdrukbegrenzer
3. Dimlicht links voor is te laag afgesteld
4. De borgmoeren van de stangen van de spoorkogels zaten los
Vanochtend aan het werk geweest en het volgende is/wordt opgelost:
1. Links voor blijft echt helemaal niets hangen, de remmen lopen zelfs niet aan: beide wielen volledig vrij, 10 keer remmen, 10 keer los, 5 keer handrem aantrekken, 5 keer los. Ik vermoed hier een klein foutje van de RDW-medewerker (handrem was aangetrokken bij constatering)
2. Moer 23 kon nog enigszins worden aangedraaid: nu geen lekkage meer. Heb er ook maar een nieuwe koperen ring tussen gezet.
3. Tja, dat kun je pas tijdens de APK even herstellen met behulp van meetapparatuur (de schroefjes zijn i.i.g. gangbaar en de handmatige hoogteverstelling werkt óók)
4. Niet zo vreemd, want de voorwielen moeten nog uitgelijnd worden. Pas na professioneel uitlijnen worden de moeren vastgezet en het stuurwiel in de juiste ´rechtuitstand´ gemonteerd.
Blijft eigenlijk nog maar 1 punt over: die remvoering rechts achter. De remvoering komt pas los als ik de ontluchtingsnippel opendraai.
Ter informatie: bij de restauratie is van het remsysteem werkelijk alles vervangen, behalve het inwendige van de remdrukbegrenzer én de HRC zelf (de rubbers van de HRC heb ik wél vervangen). Het betreft een systeem met vóór en achter trommelremmen en met 2 leidingen naar achter. Op de HRC een reservoir met 1 vulmogelijkheid maar 2 subreservoirs.
Er zijn mogelijk 2 oorzaken voor dit probleem (wie weet zelfs meer dan 2)
A. er mankeert iets aan het zuigertje of de rubbers van de remdrukbegrenzer (hij is in ieder geval gangbaar, hij doet zijn werk)
B. er mankeert iets aan het inwendige van de HRC, mogelijk iets m.b.t. de retourleiding c.q. het compensatiegaatje bij één van de 2 openingen van het remvloeistofreservoir.
Voor punt B geldt: als dat zo is, zou het linker voorwiel óók moeten blokkeren, ervan uitgaande dat het gescheiden systeem gebaseerd is op links voor en rechts achter/rechts voor en links achter.
Graag jullie advies !
Met vriendelijke groet,
JoReno
1. Rechts achter en links voor blijven de trommelremmen hangen
2. Er is een remvloeistoflekkage aan de onderkant van de remdrukbegrenzer
3. Dimlicht links voor is te laag afgesteld
4. De borgmoeren van de stangen van de spoorkogels zaten los
Vanochtend aan het werk geweest en het volgende is/wordt opgelost:
1. Links voor blijft echt helemaal niets hangen, de remmen lopen zelfs niet aan: beide wielen volledig vrij, 10 keer remmen, 10 keer los, 5 keer handrem aantrekken, 5 keer los. Ik vermoed hier een klein foutje van de RDW-medewerker (handrem was aangetrokken bij constatering)
2. Moer 23 kon nog enigszins worden aangedraaid: nu geen lekkage meer. Heb er ook maar een nieuwe koperen ring tussen gezet.
3. Tja, dat kun je pas tijdens de APK even herstellen met behulp van meetapparatuur (de schroefjes zijn i.i.g. gangbaar en de handmatige hoogteverstelling werkt óók)
4. Niet zo vreemd, want de voorwielen moeten nog uitgelijnd worden. Pas na professioneel uitlijnen worden de moeren vastgezet en het stuurwiel in de juiste ´rechtuitstand´ gemonteerd.
Blijft eigenlijk nog maar 1 punt over: die remvoering rechts achter. De remvoering komt pas los als ik de ontluchtingsnippel opendraai.
Ter informatie: bij de restauratie is van het remsysteem werkelijk alles vervangen, behalve het inwendige van de remdrukbegrenzer én de HRC zelf (de rubbers van de HRC heb ik wél vervangen). Het betreft een systeem met vóór en achter trommelremmen en met 2 leidingen naar achter. Op de HRC een reservoir met 1 vulmogelijkheid maar 2 subreservoirs.
Er zijn mogelijk 2 oorzaken voor dit probleem (wie weet zelfs meer dan 2)
A. er mankeert iets aan het zuigertje of de rubbers van de remdrukbegrenzer (hij is in ieder geval gangbaar, hij doet zijn werk)
B. er mankeert iets aan het inwendige van de HRC, mogelijk iets m.b.t. de retourleiding c.q. het compensatiegaatje bij één van de 2 openingen van het remvloeistofreservoir.
Voor punt B geldt: als dat zo is, zou het linker voorwiel óók moeten blokkeren, ervan uitgaande dat het gescheiden systeem gebaseerd is op links voor en rechts achter/rechts voor en links achter.
Graag jullie advies !
Met vriendelijke groet,
JoReno