Vastzittende remvoering rechts achter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168437Bericht JoReno »

Na een restauratieperiode van ruim 2 jaar ben ik afgelopen donderdag bij de RDW geweest om het oorspronkelijke kenteken te krijgen voor mijn 4F4 die ik in maart 2010 gekocht heb. Het betrof toen een ´sloop in eigen beheer´, en het kenteken was net 2 dagen ingeleverd. Ik verwachtte dat er alleen maar even naar het chassisnummer gekeken zou worden en ik vervolgens het oorspronkelijke kenteken BK-28-JB zou krijgen. APK zou ik bij mijn eigen garage laten doen. Maar nee: de RDW voert een complete technische keuring uit die voor 99% gelijk is aan de APK (maar het is géén APK :cry: ). Het eindresultaat is dat ik het kenteken toegewezen krijg, mits ik binnen 8 weken middels een controlekeuring bij diezelfde RDW de volgende 4 punten hersteld heb:
1. Rechts achter en links voor blijven de trommelremmen hangen
2. Er is een remvloeistoflekkage aan de onderkant van de remdrukbegrenzer
3. Dimlicht links voor is te laag afgesteld
4. De borgmoeren van de stangen van de spoorkogels zaten los

Vanochtend aan het werk geweest en het volgende is/wordt opgelost:

1. Links voor blijft echt helemaal niets hangen, de remmen lopen zelfs niet aan: beide wielen volledig vrij, 10 keer remmen, 10 keer los, 5 keer handrem aantrekken, 5 keer los. Ik vermoed hier een klein foutje van de RDW-medewerker (handrem was aangetrokken bij constatering)
2. Moer 23 kon nog enigszins worden aangedraaid: nu geen lekkage meer. Heb er ook maar een nieuwe koperen ring tussen gezet.
3. Tja, dat kun je pas tijdens de APK even herstellen met behulp van meetapparatuur (de schroefjes zijn i.i.g. gangbaar en de handmatige hoogteverstelling werkt óók)
4. Niet zo vreemd, want de voorwielen moeten nog uitgelijnd worden. Pas na professioneel uitlijnen worden de moeren vastgezet en het stuurwiel in de juiste ´rechtuitstand´ gemonteerd.

Blijft eigenlijk nog maar 1 punt over: die remvoering rechts achter. De remvoering komt pas los als ik de ontluchtingsnippel opendraai.

Ter informatie: bij de restauratie is van het remsysteem werkelijk alles vervangen, behalve het inwendige van de remdrukbegrenzer én de HRC zelf (de rubbers van de HRC heb ik wél vervangen). Het betreft een systeem met vóór en achter trommelremmen en met 2 leidingen naar achter. Op de HRC een reservoir met 1 vulmogelijkheid maar 2 subreservoirs.

Er zijn mogelijk 2 oorzaken voor dit probleem (wie weet zelfs meer dan 2)
A. er mankeert iets aan het zuigertje of de rubbers van de remdrukbegrenzer (hij is in ieder geval gangbaar, hij doet zijn werk)
B. er mankeert iets aan het inwendige van de HRC, mogelijk iets m.b.t. de retourleiding c.q. het compensatiegaatje bij één van de 2 openingen van het remvloeistofreservoir.

Voor punt B geldt: als dat zo is, zou het linker voorwiel óók moeten blokkeren, ervan uitgaande dat het gescheiden systeem gebaseerd is op links voor en rechts achter/rechts voor en links achter.

Graag jullie advies !

Met vriendelijke groet,

JoReno
Laatst gewijzigd door JoReno op za mar 17, 2018 4:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168442Bericht lordje »

Wanneer je ook de remslangen hebt vernieuwd kan dat het probleem niet zijn, maar er moet een blokkade zijn in de leiding. Misschien een luchtbel in de retourleiding? Achterste remleidingen goed (even hoog) aan de remdrukverdeler aangesloten? Suc6 Lordje.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168447Bericht Bertje »

JoReno schreef: 3. Dimlicht links voor is te laag afgesteld
JoReno
Auto vlak voor een muur zetten, dimlicht aan, krijtstreepjes op de muur aan de bovenkant van de lichtbundel; dit moet een naar rechts oplopende lijn zijn. Auto 5m naar achteren rollen, de lichtbundel moet dan 5cm gedaald zijn. Af te stellen middels onderste stelschroefje. Het bovenste stelschroefje stelt de hoek van eerder genoemde lijn af.
JoReno schreef: 4. De borgmoeren van de stangen van de spoorkogels zaten los
JoReno
Zou ik voor de gemoedsrust van de keurmeester even vast zetten, dan is daar iig geen discussie over. Overigens kun je de sporing prima zelf afstellen: bij de voorwielen nauwkeurig de afstand tussen de velgranden bepalen aan voor- en achterzijde, ik gebruik daar zelf een uitschuifbare tool voor. Uitspoor 1-5
mm.
JoReno schreef: Blijft eigenlijk nog maar 1 punt over: die remvoering rechts achter. De remvoering komt pas los als ik de ontluchtingsnippel opendraai.
JoReno
Denk dat Lordje wel eens de spijker op de kop geslagen kan hebben. Vertel ook eens hoe je hebt vastgesteld dat de remdrukverdeler gangbaar is? En hoe heb je het trekijzer van de verdeler dat op de achteras zit afgesteld?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168460Bericht JoReno »

Werking remdrukbegrenzer
redenatie was: als hij inwendig gangbaar is, werkt hij. Huis is gepoedercoat, veer en alle overige onderdelen zijn opnieuw verzinkt. Alles ging heel soepel. Ook open gehad (uiteraard) en zuigertje leek goed. Ook rubber bovenkant leek goed. Oogt nu dus als nieuw, oftewel: roest is niet de belemmerende factor. Als ik er nu bovenop met een vinger drukt, beweegt de zuiger. Stangetje is origineel, onderste moertje zit op ongeveer 1,5 cm van uiteinde stangetje.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168474Bericht Bertje »

OK, klinkt goed. Zolang het plunjertje niet vast zit en er geen lekkage naar buiten is zit je denk ik goed.

Zal vanmiddag eens bij mijn eigen wagens naar de stand van het trekijzer kijken. Volgens mij moet ie pas gaan trekken bij uitveren van de achteras.

Had je Lordje's punt ook al gecheckt? Dus of je de leidingen naar de achterwielen wel aangesloten hebt op de 2 aansluitpunten die op dezelfde hoogte zitten? Er zijn maar 2 punten met dezelfde hoogte, de andere 2 aansluitpunten zijn voor de ingaande leidingen vanaf de HRC.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168478Bericht Bertje »

Trekdraad bij mijn F6:

Afbeelding


De 2 aansluitingen voor uitgaande leidingen:

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168480Bericht JoReno »

Kan er donderdag pas weer aan werken. Trekijzertje zit bij mij max. 0,5 cm hoger (dus korter). Ik zal dan meteen de montage van de uitgaande leidingen bekijken, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik dat fout gedaan heb. Ik heb n.l. de nieuwe leidingen gemaakt op basis van de oude leidingen (om de juiste lengte en vooral de juiste bochtjes te behouden). Maar je weet maar nooit.

Wat is de standaardvolgorde voor ontluchten: rechts achter, links achter, rechts voor, links voor en als laatste de HRC ? En achterwielen op de grond of vrij ?

JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168484Bericht Tweety »

volgorde voor ontluchten in orincipe verste eerst dus ja RA, LA RV, LV HRC achterzijde kan alleen ontlucht worden met linker achterwiel op de grond (of dat gesimuleert)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168521Bericht JoReno »

@Bertje: de foto met jouw ´gouden´ vingers heeft mij aan het denken gezet. Ik heb nog even mijn eigen foto´s van de demontage van de remdrukbegrenzer bekeken, en ik moet helaas bekennen dat ik vanavond ontdekte dat ik bij de montage 2 leidingen (qua plek van aansluiting) verwisseld heb :oops: . Althans: daar ga ik nu van uit. Het is zoals bekend een bijzonder onhandige plek om aan te sleutelen, maar met wat moeite en geduld heb ik de aansluitingen kunnen maken zoals ze volgens jou zouden moeten zijn. Geen tijd meer gehad om te controleren, maar zaterdag gaat de DOT-4 er weer in en zal blijken of alles nu functioneert zoals het hoort te functioneren. Wordt vervolgd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168524Bericht Bertje »

Ik wacht met spanning af, Jo :D
Mijn vingers zijn overigens vaker zwart dan van goud 8)

Het is denk ik logisch dat de uitgaande leidingen op de aansluitingen met dezelfde hoogte horen te zitten, aangezien het interne plunjertje dan voor beide leidingen in dezelfde mate de aanvoer knijpt/vrijgeeft afhankelijk van de mate van inveren.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168525Bericht Tweety »

eh remdrukbegrenzer met 4 aansluitingen, zitten de binnenkomende leidingen naast elkaar (1 met grotere wartel.) en de uitgaande leidingen er boven en er onder (op dezelfde hoogte tov de plunger) als plunger horizontaal ligt (anders zitten ze er links en rechts van)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168526Bericht JoReno »

Het wordt er niet overzichtelijker op.
Samenvattend: op de plekken die Bertje op de foto aanwijst, horen dus de leidingen te zitten die naar de remslangen links- en rechtsachter gaan ? Daar ben ik namelijk bij herstel van uitgegaan (ik heb dus 1 leiding moeten verwisselen).
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168530Bericht Tweety »

ja klopt, sorry had de foto niet echt gezien.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168533Bericht JoReno »

Check-Check-Dubbel Check :D .
Zaterdag sleuteldag.........ik laat het jullie weten !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Vastzittende remvoering rechts achter

Bericht: # 168537Bericht JoReno »

Ja ! Herstel gelukt, rechter achterrem werkt zoals het hoort. Ik heb een foto van vlak vóór de demontage van de remdrukbegrenzer bij de montage verkeerd beoordeeld, waardoor ik 1 leiding (en dus ook een andere) verkeerd had aangesloten. Vandaag ook de linker achterrem hersteld (klemveer die remvoering in de juiste positie moet houden, bleek gebroken) en vervolgens systeem met remvloeistof gevuld: alles werkt !!
Met name Lordje en Bertje: bedankt voor het meedenken en de adviezen, daarin zat namelijk de oplossing.
Ik zal de 4F4 binnenkort APK laten keuren en vervolgens de 4 (inmiddels herstelde) mankementen door de RDW Veldhoven laten controleren. Dat levert dan een kentekenbewijs op, dan kentekenplaten erop en pas dan kan ik hem APK laten afmelden. Het vergt wat planning, maar dan héb je ook wat.......
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie