Snellere motor R4 1986

Tips, vragen & opmerkingen over het sleutelen aan de Renault 4

Moderators: Mark4GTL, Rik H., R4F6GTX Automaat, Nando

Snellere motor R4 1986

Berichtdoor rheenen51 » wo dec 06, 2017 8:18 pm

Hallo Allemaal!
ik zal me even voorstellen want ik ben nieuw hier.
Ik ben Michel en mijn vriendin heeft een R4 F4 van 1986 als zakelijke bestelauto.
Helemaal leuk, vorig jaar gekocht maar nu blijkt dat de olie er uit ziet als cappuccino.

Mijn plaatselijke garagebedrijf vertelde dat de lekkage ergens onderin zit en dat het blok er sowieso uit moet.
Dus dan maar gelijk wat meer PK's.

Welke andere motor met meer power kan er relatief makkelijk in?
rheenen51
 
Berichten: 1
Geregistreerd: wo dec 06, 2017 7:31 pm

Re: Snellere motor R4 1986

Berichtdoor deutz » do dec 07, 2017 12:29 am

Hallo,
Een motor met meer power, een motor van een R5 automaat, de R5 GTX, kun je zo overbouwen, met enkele kleine aanpassingen, is een 1400cc met dubbeltraps carburateur.
Dan zit je ergens rond de 60 pk, maar die autootjes zijn er ook niet zoveel meer, kan ook nog een 1300cc in van een 5TS, maar het zelfde verhaal, zijn er ook niet veel meer.
En uiteraard afwachten hoe zo,n blokje het doet.
Mijn blokje had ik geluk mee, liep (en nog steeds) als een tierelier, 140 km/uur is goed haalbaar, maar dat is minder belangrijk, goed in het verkeer mee komen is wel zo prettig, heeft een enorme trekkracht bij lage toeren.
Probleem is een goed blokje vinden.
mvg. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
deutz
 
Berichten: 1416
Geregistreerd: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Woonplaats: zaltbommel

Re: Snellere motor R4 1986

Berichtdoor marcGTL.BE » do dec 07, 2017 2:26 am

Als je al naar een 1100cc motor kan gaan (F6,GTL)rij je al leuk en deze zijn nog te vinden. Wat voornamer is dat je de schakelbak kan vervangen met een grotere verhouding dan deze die gewoonlijk in de F4 en de F6 zaten want deze waren echt bedoeld als werkpaarden (veel kracht en weinig snelheid).Als het kan een GTL bak . Een 1400cc blokje is wel de max maar moeilijker te vinden. Zelf heb ik wel eens geëxperimenteer met een Twingo blokje(1200cc) wat recenter is maar vergt een volledige ombouw.
Als je voor meer Pk gaat denk dan ook aan de remmen,een ombouw naar schijfremmen lijkt me dan gewenst.

Marc
Clan R4 GTL bouwjaar 1989 .Zelf ingevoerd vanuit Frankrijk(71) en ingeschreven in België
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. Bouwjaar 1984
Renault Dauphine 1960 (in partnerschip)
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL
Avatar gebruiker
marcGTL.BE
 
Berichten: 597
Geregistreerd: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Woonplaats: Vremde

Re: Snellere motor R4 1986

Berichtdoor R4F6GTX Automaat » do dec 07, 2017 9:38 am

als de olie eruit ziet als cappuccino duidt dat erop dat je koppakking kapot is, daarvoor hoeft de motor niet eruit en is relatief gezien een kleine reparatie. een snellere motor zal niet gemakkelijk zijn, zeker als je afhankelijk bent van een plaatselijke garage die al met verkeerde diagnoses komt. ikzelf heb een F6 met Alpine motor en een F6 met R19 motor. dat laatste is iets moderner, met z'n 5 bak rij ik lekker zuinig. om snel te zijn is zo'n Alpine motor wel erg leuk maar zo'n motor is niet snel te vinden of je betaald de hoofdprijs en zo'n R19 motor is dan wel wat moderner maar er zijn wel veel aanpassingen gemaakt om het geheel erin te frotten
Afbeelding

een andere versnellingsbak in jouw wagen zal best wel veel helpen, die van een GTL maar dan moet je wel weten welke er nu in ligt, je hebt F4 met beide motoren, 1108 cc of 845cc. als je de 845cc het is alles anders, motor draait andersom dus bak van een GTL erop gaat wel maar dan heb je 4 versnellingen achteruit en 1 vooruit met alle gevolgen van dien...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Avatar gebruiker
R4F6GTX Automaat
 
Berichten: 9967
Geregistreerd: za apr 13, 2002 2:00 am
Woonplaats: Duckstad

Re: Snellere motor R4 1986

Berichtdoor Bertje » vr dec 08, 2017 10:52 am

Heb ervaring met 850cc, 1108cc, 1400cc uit R5 automaat en zelf samengestelde 1400cc motoren. Denk dat voor de meeste mensen een goed afgestelde 1108cc het fijnste is. Genoeg vermogen en koppel, en voldoende gangbaar om makkelijk storingen op te sporen en onderdelen te vinden.

Als er koelvloeistof bij je olie komt is dat waarschijnlijk een lekke koppakking en anders een lekke cilindervoetpakking. Beiden zijn zelf te vervangen, en in beide gevallen kan dit met de motor nog in de auto (!) Hoeveel koelvloeistof verbruikt het karretje eigenlijk, dus na hoeveel km moet je vriendin bijvullen? Neem maar contact op als je wil weten hoe of wat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Avatar gebruiker
Bertje
 
Berichten: 2946
Geregistreerd: wo mei 27, 2009 12:47 am
Woonplaats: geldrop

Re: Snellere motor R4 1986

Berichtdoor dick holtrop » vr dec 08, 2017 5:17 pm

ik heb na jaren rijden met een 1289 motor met gtl bak nu een F6 1100 met originele bak.

ik wordt er niet echt vrolijk van! vooral de trager overbrenging.

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Avatar gebruiker
dick holtrop
 
Berichten: 1218
Geregistreerd: di aug 23, 2005 4:36 pm
Woonplaats: frentsjer


Keer terug naar Sleutelen aan de Renault 4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten