motor eruit?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: motor eruit?
Vanavond de zuigers op gemeten. Grootste verschil is 0.25mm in diameter op verschillende plaatsen gemeten; kleinste is 0.2 mm. Het eigenaardige is dat de grootste diameter gemeten wordt dwars op de zuigerpenrichting. Ik zou daar de laagste meting verwachten omwille van de hogere slijtage gevoeligheid. De zuigers zijn echter alle vier op die plaats bovenaan erg bekrast. Dat herken ik nog uit mijn brommertijd. Wat foto's gezocht op wat R4 fora maar dit niet zo direct tegen gekomen. Zuigers dus best vervangen en de bussen dus ook omdat het setjes zijn.
Voor de cilinders had ik enkel een driepuntsmicrometer ter beschikking dus daarmee is er moeilijk een verschil te meten.
Foto krassen op zuigers: De krassen zijn dieper dan ze op de foto lijken. De licht plekken zijn niet door de flits of zo. Het zijn plaatsen waar de zuiger minder koolaanslag heeft.
Voor de cilinders had ik enkel een driepuntsmicrometer ter beschikking dus daarmee is er moeilijk een verschil te meten.
Foto krassen op zuigers: De krassen zijn dieper dan ze op de foto lijken. De licht plekken zijn niet door de flits of zo. Het zijn plaatsen waar de zuiger minder koolaanslag heeft.
Re: motor eruit?
Zuiger ziet er behoorlijk versleten uit. Misschien een keer te warm geweest?
Het verschil in diameter is normaal. De zuiger heeft rondom niet dezelfde uitzettingcoefficient.
Zuiger en cilinder is niet bepaald een set. Ik heb ze zelf vaker overgezet in een ander blok met een andere bus. Overigens geen reden om ze door elkaar te halen als het niet nodig is.
Nieuw is natuurlijk het mooiste
Succes
Het verschil in diameter is normaal. De zuiger heeft rondom niet dezelfde uitzettingcoefficient.
Zuiger en cilinder is niet bepaald een set. Ik heb ze zelf vaker overgezet in een ander blok met een andere bus. Overigens geen reden om ze door elkaar te halen als het niet nodig is.
Nieuw is natuurlijk het mooiste
Succes
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: motor eruit?
De laatste dagen aan het meten en checken geweest om een lijstje te maken van de te bestellen onderdelen. Dat is ondertussen een flinke lijst . De dichtingen van de versnellingsbak op de aandrijfassen heb ik gedemonteerd om zeker te zijn dat ik de goede bestel. Ik weet dat daarvan de aandrukveren nogal eens in gekort worden. Moet dat ook op de dichting van de prise-as?
Het blok vandaag goed ontvet en een laagje verf gegeven. Er zat zeker een centimeter of vuil aangekoekt onderaan de cilinderbussen, vooral aan de distributiezijde. Nog een paar laagjes en dat zit het weer mooi strak. Nu de rest nog.
Groeten, Bart
Het blok vandaag goed ontvet en een laagje verf gegeven. Er zat zeker een centimeter of vuil aangekoekt onderaan de cilinderbussen, vooral aan de distributiezijde. Nog een paar laagjes en dat zit het weer mooi strak. Nu de rest nog.
Groeten, Bart
Re: motor eruit?
Hammerite zwart satijnglans in een spuitbus. Je moet wel een laag of vier leggen maar hecht goed op metaal met nog een beetje roest. Ik heb vooraf het blok goed ontvet en met een staalborstel op een slijtol en een kleine borstel op m'n Dremel zo veel mogelijk roest weg gehaald.
Op de foto is de verf nog nat na de tweede laag.
Geslepen vlakken goed afplakken. De scherpe kantjes ervan kan je goed gebruiken om de plakband precies op maat te maken.
Op de foto is de verf nog nat na de tweede laag.
Geslepen vlakken goed afplakken. De scherpe kantjes ervan kan je goed gebruiken om de plakband precies op maat te maken.
Re: motor eruit?
Vandaag vooral poetswerk. Ook wat meer merktekens op het vliegwiel aan gebracht en al vast een tool gemaakt om de zittingen in het blok waar de nieuwe cilinderbussen op komen te polieren.
Oliepomp heeft te veel speling en in de alternator hoor ik een lager dat niet goed is
Groeten, Bart
Oliepomp heeft te veel speling en in de alternator hoor ik een lager dat niet goed is
Groeten, Bart
Re: motor eruit?
Veertje van aandrijfaskeerringen een paar mm inkorten kan inderdaad helpen, deze innovatie komt van Leo (Lordje), zelf ook goede ervaringen mee. Bij priseaskeerring niet nodig (heb ik zelf ook nog bij geen enkele auto hoeven vervangen). Maten keerringen en lagers: viewtopic.php?f=2&t=14207" onclick="window.open(this.href);return false;. Officieel zijn de aandrijfaskeerringen 7,5mm dik, de standaardmaat die voor een paar euro te krijgen is bij een lagerboer is 7mm, maar werkt in praktijk even goed. *edit* ik weet niet 100% zeker of een TL-bak dezelfde keerringen heeft*
Wat betreft vliegwiel: beetje oppassen dat je geen onbalans creeert, maar zo te zien heb je maar kleine sleufjes bijgemaakt.
En wat polijsthulpmiddel betreft: prachtige dedicated tool
Wat betreft vliegwiel: beetje oppassen dat je geen onbalans creeert, maar zo te zien heb je maar kleine sleufjes bijgemaakt.
En wat polijsthulpmiddel betreft: prachtige dedicated tool
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: motor eruit?
Vandaag de laatste metingen gedaan. Dat waren de lagervlakken van de krukas. Grootste gemeten afwijking (onrondheid) was 0.01mm op de eerste drijfstangtap. De rest kon ik geen verschil meten. De krukastappen zaten alle drie exact hetzelfde.
Op de nokkenas was de middelste lagertap 0.01 mm kleiner dan de twee anderen maar dat lijkt me geen probleem.
Het blok is terug netjes in de verf maar droogt niet goed. Pasvlakken heb ik geolied.
Mijn bestellijst begint ook vorm te krijgen
Groeten, Bart
Op de nokkenas was de middelste lagertap 0.01 mm kleiner dan de twee anderen maar dat lijkt me geen probleem.
Het blok is terug netjes in de verf maar droogt niet goed. Pasvlakken heb ik geolied.
Mijn bestellijst begint ook vorm te krijgen
Groeten, Bart
Re: motor eruit?
Een tijdje hier niet geweest op het forum omdat ik niet echt veel gewerkt heb aan de 4. Je kent het wel; tuin winterklaar maken, winterbanden leggen op de dagelijkse wagens, een slechte rug ,erg druk op mijn werk,..... Toch al heel wat besteld en uit gesorteerd. Ik wil een gedeelte laten poedercoaten en een gedeelte laten blank verzinken. Dat laatste vooral bouten en moeren dus alle boutjes en moertjes op gemeten en op geschreven hoe lang ze zijn, wat precies op de kop staat, diameter en zo. Zo ook voor onderlegringen en ander klein spul enz... Veel werk dat niet direct zichtbaar is maar bij montage wel handig moet zijn.
Ik wil ook de stang die op de versnellingsbak zit laten verzinken. Daarvoor zou ik ze willen demonteren. Deksel waar ze op zit al los gemaakt maar ik zie niet zo snel hoe ze er uit kan. Ook in mijn Haynes/Kluwer niets gevonden. Er zit een verend stuk in de weg. Kan iemand hier posten hoe ik ze uit elkaar krijg? Een foto hieronder van de stang en het in de weg zittende stuk. De rest van de versnellingsbak blijft zoals ie is. Enkel wat verfraaiwerken en dichtingen vervangen.
Groeten, Bart
Ik wil ook de stang die op de versnellingsbak zit laten verzinken. Daarvoor zou ik ze willen demonteren. Deksel waar ze op zit al los gemaakt maar ik zie niet zo snel hoe ze er uit kan. Ook in mijn Haynes/Kluwer niets gevonden. Er zit een verend stuk in de weg. Kan iemand hier posten hoe ik ze uit elkaar krijg? Een foto hieronder van de stang en het in de weg zittende stuk. De rest van de versnellingsbak blijft zoals ie is. Enkel wat verfraaiwerken en dichtingen vervangen.
Groeten, Bart
Re: motor eruit?
Die veerbekrachtigde drukvinger is denk ik van de achteruit, en moet voorkomen dat je de auto te gemakkelijk (dus per ongeluk) in die versnelling zet. Kun je deze niet indrukken en met een ijzerdraad/tiewrap aan de kant houden?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: motor eruit?
De veerdruk is vrij fors en als het stuk gaat niet ver genoeg weg om de bol op de stang te laten passeren.
Bart
Bart
Re: motor eruit?
ik zie in het Haynes boek(aanvulling) een afbeelding (blz.266) dat en een borgveertje zit aan de achterkant van de achteruitrijveer,om de veer met nok te verwijderen.
Mogelijk kan ie er dan uit?
Mogelijk kan ie er dan uit?
Re: motor eruit?
Klopt. Achteraan kan het veertje/circlips er niet uit. Ik heb de indruk dat het veermechanisme gemonteerd is en het daarna is vast gezet door er een ring bovenop te persen.
Bart
Bart
Re: motor eruit?
Nog altijd flink bezig met poetsen terwijl ik wacht op onderdelen. Zie foto motorruimte waar ik halfweg ben. Echt wel vuil na 31 jaar.
Nog een vraagje voor de specialisten. Ik merkte tijdens het poetsen van het hoger afgebeelde deksel van de versnellingsbak dat er een vork flink af gesleten is. Volgens Haynes pag 266 is dat de 'schakelvork voor de achteruitversnelling' . Is dit normale slijtage of toch beter vervangen?
Best vervangen?
Nog een vraagje voor de specialisten. Ik merkte tijdens het poetsen van het hoger afgebeelde deksel van de versnellingsbak dat er een vork flink af gesleten is. Volgens Haynes pag 266 is dat de 'schakelvork voor de achteruitversnelling' . Is dit normale slijtage of toch beter vervangen?
Best vervangen?
Re: motor eruit?
Ik zou em mooi zitten laten je rijdt meer vooruit dan achteruit en
je kan deze ook nog later vervangen zonder de versnellingsbak te verwijderen.
Bij mij was dus die bout losgeraakt draad een beetje beschadigd weer opgefrist
daarna met locktite vastgezet.
je kan deze ook nog later vervangen zonder de versnellingsbak te verwijderen.
Bij mij was dus die bout losgeraakt draad een beetje beschadigd weer opgefrist
daarna met locktite vastgezet.