motor eruit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167903Bericht BVDP »

Een nachtje over geslapen en tot de conclusie gekomen dat alles terug brengen naar het revisie bedrijf inderdaad de beste optie is.
De zuigerpennen zitten vast in het bovenste oog van de drijfstang. De drijfstang moet verwarmd worden om de pen terug te monteren dus dat gaat niet lukken in het blok. De zuigers gaan eruit en de cilinderbussen laat ik zitten.

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 167906Bericht Okido »

Als de zuiger op het bovenste dode punt komt heeft deze de neiging om te kantelen. Bij veel motoren wordt daarom de pistonpen net iets uit het midden geplaatst om ervoor te zorgen dat de kanteling de gewenste kant opgaat. Dat geeft een vermindering van de slijtage. Ze noemen dit wel desaxatie of deaxiation.

Ik hoop dat het omdraaien van zuiger nog lukt, want je kan eigenlijk de drijfstang niet meer goed verwarmen als de pen en zuiger gemonteerd zijn. Anderzijds heb ik een kennis die ze gewoon koud gemonteerd heeft met een pers.

Ik heb het zelf een keer koud geprobeerd eruit te krijgen met een eigen gemaakte pers. Het bleek dat de 2 tons cilinder niet genoeg druk leverde om er enige beweging in te krijgen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167990Bericht BVDP »

De zuigers zijn ondertussen al weer terug en gemonteerd. Het zag er netjes uit. Ook de afstandstukjes voor de axiale speling op de krukas te regelen zijn aan gekomen. Alles gemonteerd en de axiale speling was zoals ik verwachtte 0.09mm. Ruim binnen spec dus. Ik heb één afstelstuk vervangen dat 0.15 mm slijtage had. Het andere was een overmaat van 0.05 mm waar nog 0.02 van rest.
Ook de slag op het vliegwiel gemeten. Die was 0.08mm. Alles gedemonteerd, gereinigd en terug gemonteerd en dan 0.03 mm gemeten. Dat leek me ok.
Daarna de nokkenas gemonteerd. Niets speciaal daar. Speling af geregeld op 0.07mm. Moet tussen 0.06 en 0.14 liggen. De distributieketting erop gelegd volgens de beschrijving in Haynes. Toen ik het deksel wilde plaatsen lukte dat niet. De nieuwe spanner was net wat groter dan het oude exemplaar. Gewoon een hoekje dat er ter ver uit stak. Veel materiaal om weg te nemen was er niet dus maar de oude wat opgekuist en terug gemonteerd.
Ook de nieuwe oliepomp gemonteerd mét dichting. Er is hier discussie over geweest op het forum maar Bij de aanvulling van Haynes waar gemeld wordt dat er geen dichting in moet gaat het mi over een 1100 motor, niet over een 850.
Ook de kop er op gezet , tuimelaars gemonteerd en speling af gesteld.
Het begint terug op een motor te lijken :wink:

de gemonteerde krukas met de bijgestelde axiale speling.
Afbeelding

De distributie nog met te grote spanner
Afbeelding

De twee spanners. Het zwarte hoekje zit er mi te veel
Afbeelding

Tuimelaars erin en speling geregeld.
Afbeelding

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168002Bericht Bertje »

BVDP schreef: Ook de slag op het vliegwiel gemeten. Die was 0.08mm. Alles gedemonteerd, gereinigd en terug gemonteerd en dan 0.03 mm gemeten. Dat leek me ok.
Bedoel je dat er wat vervuiling tussen vliegwiel en krukas zat, waardoor het vliegwiel rondom niet overal netjes aan lag? En na schoonmaken "zwabbert" hij dus niet meer (of in elk geval minder)?
BVDP schreef: De nieuwe spanner was net wat groter dan het oude exemplaar. Gewoon een hoekje dat er ter ver uit stak. Veel materiaal om weg te nemen was er niet dus maar de oude wat opgekuist en terug gemonteerd.
Prima, het behuizinkje hoef je ook niet persé te vernieuwen, het gaat meer om dat (rubberen?) glijblokje.

Ziet er netjes uit! Zijn de merktekens op de distributietandwielen (goed) zichtbaar? Wilde even meekijken of de distributie goed staat, maar kon het niet zo goed zien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168006Bericht BVDP »

klopt, wat vervuiling tussen krukastap en het vliegwiel vermoed ik.
De merktekens op de kettingwielen zijn duidelijk. Enkel de 'gele' schakel op de ketting is wat moeilijker te zien.

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168012Bericht Bertje »

OK duidelijk!

En wat distributie betreft: klinkt alsof je de ketting ter plaatse van de tandwielmerktekens hebt afgetekend. Lijkt mij een fail-proof aanpak.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168134Bericht BVDP »

Een tijdje er tussen uit geweest met griep, daarna wat andere prioriteiten; jullie kennen dat vast wel :wink:
Ik had na het monteren van de kop al wel water erop gezet om te zien of er lekken waren aan de bussen. Na een weekje trekken nog geen druppel te zien dus dat lijkt goed.
Dit weekend weer met het blok bezig geweest. Gewoon verder gemonteerd. Het monteren van de dichting van het carter en de tuimelaarskap viel tegen. De eerste had ik gemonteerd en met een endoscoop gekeken of er geen dichtingen verschoven waren. Dat leek zo maar achteraf gezien zat ze toch nog net goed. De tweede poging was wel beter. Voor de tuimelaarskap de rubber dichting gemonteerd met wat kit en alles geplaatst en niet te vast aan gedraaid. De dag nadien merkte ik dat de dichting verschoven was aan de distributiezijde. Daar lekte het blok ook door een verschoven dichting toen ik het demonteerde. Ineens het probleem maar op gelost door een stukje metaal te monteren in het deksel zodat de dichting niet meer weg kan. Ongeveer hetzelfde als voor de rest van de kap dus. Ik ben wel vergeten er een foto van te maken :oops: Ook een drukmeter voorzien om de oliedruk te meten. Dat zou het volgende moeten zijn. Iemand een idee welke druk ik moet halen als ik de motor op de startmotor rond draai? Er zitten nog geen bougies in.
De alternator had ik ook gemonteerd maar dat bleek een verkeerd model. Morgen ff gaan omruilen dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168150Bericht BVDP »

Gisteren weer ff bezig geweest.
1) de motor gevuld met olie. Daarna de motor laten draaien met de startmotor. Mijn meter sloeg na wat aanlooptijd tilt op meer dan 5 bar. Dat lijkt me erg veel maar ik zie niet dadelijk waarom het zou zijn. Iemend een idee wat normaal is?
2) Ook mijn vernieuwd gaspedaal gemonteerd. ziet er erg netjes uit tegenover het oude dat ik al eens provisoir hersteld had. Ik heb er nog een dichting aan toe gevoegd om de doorvoer naar buiten af te dichten.
Afbeelding

3)begonnen met het monteren van de carb. Daar merkte ik op dat er een onlogische volgorde was. Op het spruitstuk zit een dichting, dan een isolatiestuk, weer een dichting, dan de plaat die aan de cilinderkopbouten is vast gemaakt . Daarna weer een dichting en dan de carb voet. Zo zat het gemonteerd (zie foto's genomen bij de demontage). Op de foto's zie je duidelijk de afdruk van de carbvoet aan de bovenzijde en het isolatiestuk aan de onderzijde. Logisch lijkt me spruitstuk-dichting-plaat-dichting-isolatie-dichting-carb voet. Zo zie ik het ook terug in mijn onderdelenboek al is dat wel van een vroeger type. In Haynes vind ik er zo snel niets van terug. Ik had nogal eens last van een vaporlock en vermoed dat de foute montage van de isolatie daar toe bij kan dragen. Niet echt veel want de carb voet is verwarmd/gekoeld. Klopt het dat de montage zoals ze zat fout is?

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168171Bericht BVDP »

Gisteren even verder gewerkt.
Eerst de carburateur gemonteerd en af gesteld volgens Haynes. Van de dichtingset die ik gekocht heb bleef een klein O-ringetje over. Alles dubbel gecheckt maar niet gevonden waar het zit. Iemand een idee? Het gaat om een Zenith 32 IF7 carb.

Afbeelding

Daarna de kogelscharnieren van de stuurstang vervangen en die wat geschilderd.
Dan alles klaar gemaakt om versnellingsbak en koppeling te monteren. Bleek dat de koppelingsplaat niet goed was. Morgen een andere gaan halen dus.

Afbeelding

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168175Bericht Bertje »

Ziet er netjes uit, Bart!

Volgorde van pakkingen bij de 850cc weet ik niet uit m'n hoofd. Wel weet ik dat er een metalen tussenplaat is die met een paar bouten op het blok zit (hier heb je ook een foto van gepost). Aan de hand van de maatvoering hiervan kun je wel zien of de thermopakking erboven of eronder hoort. Verder zou ik denken dat alle "harde" contactvlakken van een papieren pakking voorzien moeten worden voor goede afdichting.

Wat klopte er niet aan je koppelingsplaat?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168176Bericht BVDP »

De vertanding van de koppelingsplaat ging niet op de as. Bleek dat er een kleine vervorming was dus gewoon vanavond gaan wisselen.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168216Bericht BVDP »

Gisteren de koppelingsplaat op gehaald, vandaag wat vroeger gestopt op mijn werk om verder te monteren. De koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd na eerst alles apart gemonteerd te hebben om zeker te zijn dat alles nu wel paste. Aanvankelijk lukte het monteren niet goed want er bleek een braampje te zitten aan de prise as. Dat verwijderd waarna versnellingsbak netjes op de motor schoof. Eindelijk :lol: Daarna alle bouten verder gemonteerd en aan getrokken. Met de giraffe naar de wagen gereden en de motor laten zakken. Het spruitstuk terug verwijderd omdat het vrij dicht bij het remvloeistofreservoir kwam. Voor de rest ging het vrij vlot. Met de draadeinden van de zijmotorsteunen op hun plaats eerst de versnellingsbaksteun gemonteerd. Bouten van de motorsteunen monteren is wat gefriemel, zeker omdat ik er een sluitring en moer met nylon borging op wilde.
Daarna het spruitstuk gemonteerd en de cilinderkopbouten op 63 Nm aan getrokken.
Morgen verder. Het begint weer herkenbaar te worden :wink:

Bart
Motor mét bak in de giraffe
Afbeelding


montage in de motorruimte:
Afbeelding

Zo staat ie er nu bij:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 168217Bericht Okido »

Respect, het lijkt wel nieuw te worden en je hebt ook aardig de gang erin (nw)
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168219Bericht BVDP »

Vandaag weer wat verder gesleuteld. Alle kogelscharnieren vernieuwd, steekassen, stuurinrichting, handrem (nieuwe kabel rechts) en nog wat kleins pul terug geplaatst. Koppelingskabel vervangen maar dat is echt gefriemel aan het koppelingspedaal. Ook de versnellingsbak met olie gevuld om te zijn of er nog dichtingen lekken.

Groeten, Bart

Afbeelding

zo staat ie nu:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168224Bericht Bertje »

Gaat de goede kant op!
Heb je rekening gehouden met de aanhaalvolgorde van de kopbouten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie