motor eruit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167629Bericht BVDP »

Vandaag ging ik normaal alles (kop, krukas, alternator, zuigers,...)weer op halen. Bericht gekregen dat bij montage één van de zuigers beschadigd is. Balen dus. Nieuw setje bestellen op hun kosten, dat wel maar toch niet leuk. Ondertussen nog steeds aan het poetsen en verven. Komt wel goed maar duurt wat lang naar m'n zin.
De onderdelen die weg zijn voor poedercoaten en verzinken zouden eind volgende week klaar zijn.

groeten, Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167714Bericht BVDP »

Motorruimte heeft een nieuw laagje verf. Geen goed idee om dat in de winter te doen. Mijn werkplaats heeft wel verwarming maar de verf hard hééél langzaam uit. Gevolg is dat je ziet waar er tape geplakt is om de zwarte laag te leggen. Had beter gekend maar het blijft een motorruimte en ziet er volgens mij best goed uit :P
Afbeelding

Ondertussen al terug wat ingebouwd. De hele kabelboom terug voorzien van mooie zwarte tape en spuitnevels en verf van vroegere spuitbeurten verwijderen koste me een dagje werk. Ik moet ook nog wat spuitnevel en overgangen van nu weg polieren maar dat kan ook later. In het poetswerk kruipt veel meer tijd dan ik had verwacht maar omdat mijn onderdelen er nog niet zijn is dat dus geen probleem. Ik heb ook de chrome middenstijlen van mijn zijruiten vervangen daar roestvrije exemplaren. ineens ook de bijhorende rubbers vernieuwd en de plastic randen gerenoveerd. Ziet er netjes uit.
Morgen hoop ik dat het weer wat mee zit en ik wat kan sodablasten. Het deksel van de versnellingsbak, de stuurstang en de carburateur zouden dan weer netjes zijn. De eerste twee wil ik dan overspuiten met een vernis zodat ze mooi blijven.

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 167763Bericht Bertje »

Netjes hoor! Ziet er op de foto in elk geval goed uit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167784Bericht BVDP »

Gisteren alle onderdelen terug op gehaald. Even een lijstje van wat er gebeurd is:
Kop gevlakt en klepzittingen geslepen; spruitstuk gevlakt, krukas/vliegwiel gebalanceerd, oude zuigers gedemonteerd en nieuwe gemonteerd aan de stangen, alternator vernieuwd (vooral lagers). Verder bumpers grijs en een heel aantal onderdelen zwart gepoedercoat en bouten, moeren, allerlei beugels en zo verzinkt. Vandaag alles uit gepakt. Het leek wel kerst en sint tegelijkertijd :D .
Af gelopen week ook gesodablast. Goed voor de carburateur maar de rest wordt niet echt proper. Parelstralen zou beter zijn maar dan moet alles uit elkaar en dat gaat niet meer gebeuren. Ook de chauffeursdeur los gemaakt en de gaten wat ruimer gemaakt zodat ze wat verder naar voor kon. De deur is afgelopen jaar vervangen in een garage maar hing niet goed naar mijn zin. Nu hangt ze sinds vanmorgen weer netjes.
Wat foto's van mijn pakjes;

Afbeelding
Afbeelding
Vandaag alles terug uit gezocht. Ik had vooraf alles op gemeten en genoteerd waar wat vandaan kwam.

Afbeelding
De kop en het gevlakte spruitstuk

Afbeelding
De krukas en vliegwiel

Afbeelding
De zuigers

Afbeelding
De bumpers; niet zo goed als het zwarte spul

Afbeelding
Wat zwarte onderdelen gepoedercoat

Afbeelding
Wat zwarte onderdelen nog zelf gespoten
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167812Bericht BVDP »

Vandaag nog eens even wat tijd gehad voor de 4. De cilinderbussen op gemeten en gemonteerd met de juiste pakking eronder. Ook de zuigers er dus al in gezet. Dat lijkt me nu gemakkelijker dan met de krukas al gemonteerd. Alles netjes in geolied met tweetakt olie. Ik heb de bussen voorlopig vast gezet en er water rond gegoten. Dat eens een nachtje laten werken om te zien of er ergens grote lekken zijn. Overal de draadgaten ook eens gereinigd door er met een tap door te gaan.
Verder de achteruithefboom binnen gekregen. Nieuwe oude stock dus ziet er prima uit. Wel metaal ipv messing maar dat heb ik nog gezien. Je merkt nu ook dat de oude meer dan de helft materiaal kwijt is. Deze ook al vast gemonteerd en de versnellingsbak wat gepoetst, vooral oude pakkingen verwijderd.
Ook nog een gaspedaal gevonden in mijn voorraad onderdelen dus ook ff gestraald en gespoten.
Enkele vragen:
1)Ik heb gemerkt dat mijn drijfstangen omgekeerd op de zuigers zitten. Het lijkt me geen probleem of zie ik dat verkeerd?
2) Eén cilinderbus was korter dan de andere 3 en zou dus een sterk afwijkende dikte van pakking nodig gehad hebben. Ik vermoed dat dit komt omdat er één zuiger gesneuveld is bij montage door het revisibedrijf en ik een tweede set heb besteld op hun kosten. Daar hebben ze dus één zuiger en bus uit genomen. Ik heb de cilinderbus van de gesneuvelde zuiger er in gezet met de zuiger van de nieuwe set. Lijkt me geen probleem of toch? In Haynes staat dat bussen en zuigers op elkaar zijn af gesteld maar dat lijkt me niet echt meer van deze tijd.
Een foto van de NOS hefboom en de cilinderbussen met water errond.

Afbeelding

Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167818Bericht BVDP »

Vanmorgen gaan kijken en er waren geen lekken. Grote lekken vermoed ik dus dat er niet gaan zijn. Met de kop erop zal het aandrukken wel net iets anders zijn maar ook strakker want de bouten zijn nu net vast gezet.
Vandaag verder gegaan met de versnellingsbak. Het bovenste deksel terug geplaatst. Wel wat wriemelen om de hefboom voor achteruit en de schakelarm op de juiste plaats te krijgen maar met de tweede poging lukte het al. Dan de dichtingen van de cardanassen vervangen. De moeren waar ze in zitten los gedraaid en de toeren netjes geteld zodat ze achteraf op precies dezelfde plaats kwamen. Veel tijd gestoken in het reinigen van de moeren. Het inkorten van de veer van de dichting lukte me niet. Ik kon de veer niet uit elkaar draaien. Bij de oude lukte het wel. De veer in de nieuwe dichting is ook flink dikker dan in de oude. Hopelijk zit ze dus wat strakker uit zichzelf. Ook de Oringen die in mijn pakket geleverd waren pasten niet. Ze zijn dikker dan wat er in zat. Die dus terug gemonteerd. Het is ten slotte een statische afdichting.
Daarna de achterste plaat van de versnellingsbak gereinigd en gemonteerd. Ook maar ff gespoten daarna zodat alles mooi zwart is.
Verder nog de leidingen van de ruitensproeier vervangen en het reservoir ervoor terug gemonteerd.
Nu ff pauze. Prettige feestdagen.
Groeten, Bart
Afbeelding

Afbeelding
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 167827Bericht RVIER »

@Bart

Ziet er allemaal mooi uit!

De differentieel-lagerkap moeren mogen (volgens Renault) aangedraaid worden tot spellingvrij. Speling verdelen over beide moeren! Dan blijft de kroonwiel-pignon speling dezelfde.
Ik heb zelf gemerkt dat als je de aandrijfaskeeringen vervangt je het loopvlak (op de neus van de aandrijfas) met fijn waterproof schuurpapier (radiaal) glanzend moet schuren, dit om lekkage te voorkomen.

vr gr Fons

ps had je de keerring op de prise-as in de plaat tussen bak en koppelinghuis vervangen?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167828Bericht BVDP »

Fons,

De prise-as keerring is ook vervangen. Ik schuur de loopvlakken nog op.

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 167881Bericht Bertje »

BVDP schreef: Ook de Oringen die in mijn pakket geleverd waren pasten niet. Ze zijn dikker dan wat er in zat. Die dus terug gemonteerd. Het is ten slotte een statische afdichting.
Welke ringen zijn dat, Bart? Komt mij even niet bekend voor...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 167883Bericht harbourseal »

@ Bertje,
Hij bedoelt de o-ringen die om de stelmoer zit.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167886Bericht BVDP »

harbourseal schreef:@ Bertje,
Hij bedoelt de o-ringen die om de stelmoer zit.
Dat klopt.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 167892Bericht Bertje »

Ehm... Zijn dat die dingen die ik aandrijfaskeerringen noem?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167894Bericht BVDP »

Nee, het zijn niet de keerringen zelf. Die dichten af op de aandrijfas. Het huis/moer waar de keerringen in zitten kan op zijn beurt in het versnellingsbakhuis gedraaid worden om de speling van de lagers te regelen. Die schroefdraadverbinding wordt afgedicht door de bedoelde O-ringen. Ze zitten dus net achter de schroefdraad van de stelmoer.
Hopelijk maakt een figuurtje het wat duidelijk:

Je ziet daar op van rechts naar links de stelmoer, de O-ring, de keerring en het lager.
http://www.renault4onderdelen.nl/Webwin ... gsbak.html

Groeten, Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 167897Bericht BVDP »

Vanavond wat verder gedaan maar niet echt op geschoten. Eerst de krukaslagerschalen gemonteerd. Daarna de geleiders om de axiale speling op te vangen. Dan de axiale speling gemeten en die viel net buiten spec met 0.24 mm. Het moet 0.05 tot 0.23 zijn. Maar eens kijken waar ik ze ergens op de kop kan tikken. De middelste lagerschaal eraf gelaten zodat ik de te ver uit gesleten stukjes nog kan demonteren.
Dan verder met de drijfstanglagers. Die netjes gemonteerd maar toen ik de krukas rond wilde draaien merkte ik dat de bouten waarmee de onderste drijstanglagers gemonteerd zijn tegen het motorblok aan liepen. Ik had al gemerkt dat de zuigers net de verkeerd op de drijfstangen waren gemonteerd maar had geen idee waarom dat zo'n probleem was. Nu wel dus. Ik heb de zuigers om gedraaid en alles dan weer gemonteerd. De drijfstangen zitten dan zoals ze zaten en ook moeten zitten maar mijn pijltje op de zuigers wijst nu net verkeerd.
Iemand een idee of dat een probleem is? Het enige dat ik kan verzinnen is dat de zuigers niet symmetrisch gemaakt zijn omdat de zijde aan de uitlaatklep warmer wordt dan de zijde aan de inlaatklep maar dat lijkt me al ver gezocht. Graag reactie dus.

Groeten, Bart
meten van de axiale speling
Afbeelding

bouten tegen het motorblok omdat de drijfstang verkeerd om zit
Afbeelding

drijfstang wel goed maar mijn zuigers dus verkeerd om. Is dat een probleem?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 167900Bericht Bertje »

Ah ok, nu snap ik welke o-ringen je bedoelt! Ik heb die zelf nooit vervangen (alleen de keerringen).

Wat betreft zuigers en drijfstangen: ik weet zelf niet precies wat er achter dat pijltje zit, maar ik zou de zuigers niet verkeerd om durven plaatsen. Kun je de zuigers niet zo ver uit de cilinderbussen schuiven dat je de zuigerpennen uit kunt tikken om de aandrijfassen om te draaien? Dus zonder dat je de zuigerveren eruit trekt? Andere optie is natuurlijk je revisiebedrijf hiervoor benaderen, dat die drijfstangen verkeerd om zitten is uiteindelijk hun fout.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie