motor eruit?

Tips, vragen & opmerkingen over het sleutelen aan de Renault 4

Moderators: Mark4GTL, Rik H., R4F6GTX Automaat, Nando

Re: motor eruit?

Berichtdoor BVDP » zo feb 11, 2018 5:05 pm

Ja, aanhaalvolgorde gevolgd maar om de plaat onder de carb te monteren moeten er twee terug uit. Die zitten er nu weer in.
Vandaag weer wat verder gesleuteld. Toen ik vanmorgen in de werkplaats kwam viel mijn oog op een olieplasje onder de versnellingsbak die ik gisteren had gevuld. Even dacht ik aan een lek aan een van de steekassen maar ik was gewoon vergeten de aftapplug vast te zetten. Ik kon ze nog vlot een toer aandraaien :P
Ook de plaats gevonden van het kleine o-ringetje waarvan boven sprake. Het zit om de CO regel schroef vermoed ik. Daar past het alleszins op. Verder veel bezig geweest met kijken welke kabel boven of onder een andere loopt, waar ze juist liggen en zo. Ik dacht vooraf veel foto's genomen te hebben maar het is soms toch nog zoeken. Ook een nieuwe beugel gemaakt aan de rubbers die het expansievat vasthouden; ik vermoed dat de originele achter gebleven is bij de verzinker.
Over de carburateur ben ik niet tevreden. Eerst geprobeerd om hem te monteren met de dikke dichting boven de plaat (die aan het blok zit met de cilinderkopbouten) maar dan zag ik zelfs geen draadeind waarmee ik de carb vast kon zetten. Er is ook flink wat ruimte tussen de onderzijde van de plaat en het spruitstuk. Toch maar de dikke pakking daar gestoken. Zie foto. Als er iemand toevallig een foto heeft van dit detail bij zijn wagen zie ik die graag verschijnen.
Ook de koppeling gemonteerd en af gesteld. Een erg groot verschil met vroeger. De oude kabel liep stroef en de scharnierende aansluiting op de hefboom vooraan de wagen liep vast. Ook de gaskabel terug gemonteerd en zo geregeld dat de gasklep nu volledig open gaat. Ik twijfel eraan of dat vroeger kon.
Verder de radiator en aanhang toch ook maar wat opgekuist en mooi zwart gemaakt. Nu we toch bezig zijn. :wink:
Hopelijk komt de alternator snel binnen dan kan ik weer verder.

Het olieplasje:
Afbeelding

de carb met de twijfelachtige volgorde van pakkingen en zo:
Afbeelding

zoals ie nu er bij staat:
Afbeelding
BVDP
 
Berichten: 519
Geregistreerd: do jun 19, 2008 3:34 pm
Woonplaats: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Berichtdoor harbourseal » zo feb 11, 2018 8:29 pm

Ik kijk komende vrijdag even hoe het bij mij in elkaar zit met de carburateur. Helaas kan ik niet eerder.
Als je mij donderdag een pb doet ter herinnering dan komt het goed.
Verder mooi werk dat je doet.

Edit: ik heb even op mijn restauratie foto’s gekeken.
Wat je gedaan hebt klopt.
Op het spruitstuk een pakking. Daarna het vulstuk/warmte isolator.
Daarna een pakking. Dan het plaatje/hitteschild.
Daar bovenop een pakking en de carburateur.
SBB F6, ex-Franse luchtmacht 4TL Sinpar
Matzwarte Cube Central Pro
Witte Giant XXXL
RUBY RED Ford Fiesta 2016 voor mijn vrouw
Avatar gebruiker
harbourseal
 
Berichten: 1545
Geregistreerd: di nov 03, 2009 8:58 pm
Woonplaats: Breda

Re: motor eruit?

Berichtdoor Bertje » ma feb 12, 2018 11:19 am

harbourseal schreef:Wat je gedaan hebt klopt.
Op het spruitstuk een pakking. Daarna het vulstuk/warmte isolator.
Daarna een pakking. Dan het plaatje/hitteschild.
Daar bovenop een pakking en de carburateur.


Lijkt mij ook te kloppen. De metalen plaat werkt dan inderdaad als hitteschild om de uitstraling vanuit het spruitstuk weg te houden bij de carburateur.

Goed bezig!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Avatar gebruiker
Bertje
 
Berichten: 2999
Geregistreerd: wo mei 27, 2009 12:47 am
Woonplaats: geldrop

Re: motor eruit?

Berichtdoor BVDP » wo feb 14, 2018 3:29 pm

Problemen met de alternator. Ik had hem binnen gedaan omdat er een lager slecht was. De alternator is niet terug gekomen maar wel een vervanger. Die bleek niet te passen op mijn motor: de beugel kwam ertegen. Probleem is nu dat de oude alternator al verschroot is. Vandaar ff de vraag naar hulp hier.
Ik vermoed dat ik een alternator had zitten voor een 1100cc motor. Als ik in het onderdelen boek kijk herken ik van de 1100 motor al vast de beugel waarmee de alternator op gespannen wordt. Het is bij mijn wagen ook een rechtere beugel, niet de veel krommere die in het onderdelenboek bij de 850 motor staat. Verder is het verschil tussen de twee alternatoren ook zeker dat het bevestigingsoog voor de beugel bij de 1100 motor op 70 graden van de as ander-oog-as-alternator zit en bij de 850 motor op 20 graden. Wat ik ook zeker weet is dat de bevestigingsbeugel onderaan (aan de motor geschroefd)waar de alternator op komt +/- 65 mm lang is, er een bout van 10mm door gaat en het een 50A alternator was.
Zijn er nog verschillen? Ik heb dus mijn oude alternator niet meer om te vergelijken.
Hieronder wat foto's die ik genomen heb voor demontage van de oude alternator: 1100cc alternator of 850 cc of er wat tussen in?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

850 cc alternator uit het onderdelenboek:
Afbeelding

1100 cc alternator uit het onderdelenboek:
Afbeelding
BVDP
 
Berichten: 519
Geregistreerd: do jun 19, 2008 3:34 pm
Woonplaats: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Berichtdoor Bertje » wo feb 14, 2018 6:21 pm

Jammer, lagers zijn prima zelf te vervangen.

Over verschillende types dynamo's: Harry (Voormalig Steunpunt NO) heeft wel eens wat geschreven over verschillen in draairichting, dit komt doordat de 1108 en de 845 andersom draaien. Daardoor kan het ventilatortje op de poulie minder koeling geven als je de verkeerde dynamo monteert. Op de tekeningen uit het handboek is te zien dat de schoepen idd gespiegeld zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Avatar gebruiker
Bertje
 
Berichten: 2999
Geregistreerd: wo mei 27, 2009 12:47 am
Woonplaats: geldrop

Re: motor eruit?

Berichtdoor BVDP » wo feb 14, 2018 8:09 pm

Betekent dit dat als ik de poulie en schoepen verwissel het wel kan of is de draairichting verder nog van belang?
Ik heb geprobeerd de schoepen op mijn foto's te vergelijken met de tekeningen eronder en dan lijkt me of ik inderdaad de 1100 cc uitvoering heb. Of vergis ik me? Ondertussen via PM van JoReno foto's gekregen van zijn alternator. De beugel bovenaan is zeker anders dan bij mij was en ik vermoed ook de alternator zelf.
Bart
BVDP
 
Berichten: 519
Geregistreerd: do jun 19, 2008 3:34 pm
Woonplaats: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Berichtdoor Okido » do feb 15, 2018 9:19 am

Zoals Bert zegt, ze kunnen beide kanten op draaien. Alleen de schoepen verwisselen voor de koeling.
Renault Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Citroen C1 1.0
Rodeo 4 0.8
Avatar gebruiker
Okido
 
Berichten: 858
Geregistreerd: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Woonplaats: Alkmaar

Re: motor eruit?

Berichtdoor BVDP » do feb 15, 2018 1:23 pm

Eens wat dieper in het alternatorverhaal gedoken. Een 1100 motor heeft een klokwijs draaiende alternator, een 850 tegenwijzerzin. Als ik kijk naar alternators op foto's voor een 850 merk ik dat mijn vorige alternator voor een 1100 was. De koelschoepen staan al vast de verkeerde richting uit, het tweede bevestgingsoog staat op zeker meer dan 20 graden en beugel is niet de correcte voor een 850. Ik heb al dikwijls gemerkt dat aan mijn wagen prutswerk geleverd is voor ik hem kocht en vermoed dat dit hier weer onder kan geklasseerd worden. Waarschijnlijk is de oorspronkelijke alternator ooit vervangen door een van een 1100cc motor die nog op het schap lag.
Ik heb de wagen al tien jaar en de alternator heeft tot nu toe nooit problemen gegeven. Het links of rechtsom draaien lijkt dus niet zo belangrijk te zijn. Ik heb de laatste dagen wat websides af gegaan die alternators voor R4 aanbieden en zie daar ook de koelschoepen soms naar links en soms naar rechts wijzen voor een 1100 en een 850. Een allegaartje dus. De duurdere merken zitten wel goed en geven ook de draairichting aan.
Hoe nu verder? Ik heb niet de juiste beugel voor de alternator die ik heb of , andersom, niet de juiste alternator voor beugel die ik heb. Koelschoepen zijn sowieso niet goed. Simpelste oplossing lijkt me alles terug origineel maken. Geleverde alternator dus terug naar leverancier en een andere laten leveren met de juiste koelschoepen er op en een beugel aanschaffen. Voor de laatste graag reactie. ik zet het ook op de 'te koop gevraagd'site.
Gaat weer ff duren vooraleer dat allemaal weer goed komt :cry:

Bart
BVDP
 
Berichten: 519
Geregistreerd: do jun 19, 2008 3:34 pm
Woonplaats: Oud-Turnhout

Vorige

Keer terug naar Sleutelen aan de Renault 4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten