1400 cc inbouw topic

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126107Bericht Okido »

Om het nadieselen tegen te gaan zou ik de ontsteking iets vroeger zetten en de bougies vervangen voor iets koudere. De F6 heeft een lagere compressie dan je nu hebt.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126108Bericht zwergje »

:D Dank je, goede tips altijd welkom!
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126110Bericht zwergje »

schoapke schreef:misschien komt het sproeier verschil uit het feit dat de carb voor een 850 was en nu ook wat meer CCtjes van brandstof moet voorzien Het aantal cc is al 30% meer
Zenith 32mm is standaard voor een 688/13 1100 uit een oer5, en de normale maat van de hoofdsproeier is daar 110.
Er kan ook een Solex 32 SEIA of een Solex 32 DIs op zitten, met hoofdsproeiermaten respectievelijk 120, 117.5, 130 (32 SEIA) en 117.5 of 120 (32 DIS).
Of die Solexen, met grotere hoofdsproeiers, goed functioneren op de 1100, je zou denken van wel, maar er staat me bij dat er ook mensen waren, die het minder fijne carbs vonden, als ik het me goed herinner van eerdere forumdiscussies.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
RichardM
Berichten: 130
Lid geworden op: di apr 29, 2003 2:00 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126118Bericht RichardM »

Hoi Zwergje,

Ik zie dat je informatie aan het verzamelen bent over je 1100 en 1400 oer5 blokjes. Ik kan het niet laten even te reageren.

Het 1100 oer5 blokje met 32 mm Zenith carb heb ik ook draaien, maar dan in een super5. Ik heb daar op dit moment een standaard 121 sproeier in zitten en denk er over (nadat ik de koppakking lek had en de kop gevlakt) daar zelfs nog een iets grotere sproeier in te zetten, 125 of 130. Nu pingelt hij iets. Ik denk dat jouw 1100 van een iets grotere sproeier zal opknappen qua motorloop. Mijn verbruik ligt rond de 1 op 16 op korte ritten van ong 10 km. Een tip voor de sproeiers: bij Emkes tweewielers, een brommerzaakje met webshop kun je dellorto sproeiers kopen van 1,5 euro. Deze passen zeer waarschijnlijk op je zenith. Het proberen waard.

Voor de 1400 kun je overwegen om bijvoorbeeld een goedkoop super5 blok te kopen en daar de kop af te halen en alleen het onderblok te gebruiken. Van een 1100 blok de nokkenstok gebruiken, nieuw nokkenas lager er in persen en een 1100 kop (met een dikke koppakking, kosten 25 euro) terugzetten en een enkelvoudige 32 mm carburateur plaatsen met een grotere sproeier en je bent klaar. Dat moet je voor rond de 150 euro kunnen regelen, je krijgt dan een motorblok dat op koppel erg lekker loopt en qua topsnelheid >150.

Hier op het forum is genoeg kennis om je te assisteren, vooral als je foto's plaatst kan een ander er ook wat van opsteken. Uiteindelijk is het super simpel, de blokjes zitten zo eenvoudig in elkaar!

Ik weet in het noorden van het land misschien nog een 847 1400 cc motor te staan, niet uit een 5 dus deze behoeft wel bovenstaande ombouw. Was te koop voor een paar tientjes met 120dkm.

Groeten,

Richard
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126121Bericht hans vooijs »

De Zenith 28 mm is eigenlijk een prima carburateur waar inderdaad Dell Orto sproeiers in passen,als je nu een ombouw hebt gedaan naar 1400cc met de 1100 kop en carburateur kan je de goede sproeier als volgt bepalen:
monteer de juiste bougie met de juiste warmtegraad voor een 1400,steek een bougiesleutel in je zak en ga rijden
trap hem op de staart maar luister wel goed of de motor niet pingelt(een knisterend geluid alsof je zilverpapier samenknijpt).
Met een parkeerhaven in zicht contact uit en auto laten uitlopen in de vrij,bougie bekijken moet koffie met melk bruin zijn.
Is hij wit staat hij te arm , is ie zwart staat ie te rijk.
Nadieselen kan je niet voorkomen door de ontsteking te verstellen, die vonkt namelijk niet meer als je hem van contact afzet. Nadieselen wordt veroorzaakt door mega arm mengsel stationaire en een nagloeiende kooldeeltjes of koppakkingdeeltjes.
Een compressiedruk van 16 bar is niet goed, een race motor heeft 14 bar hooguit, meer dan 16 bar is weggelegd voor dieselmotoren R4 GTD??
hans
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126146Bericht zwergje »

Hallo Richard,
De Del Orto sproeier ga ik bestellen, moet dacht ik de Del Orto groot hebben.
Aan de maat te zien, groot inderedaad.

Dat 1400 blok in het noorden klinkt interessant, wanneer jouw blok inderdaad van het weekend opgehaald wordt, wil ik daar graag meer van weten.
Uit wat voor Renault komt het?

Het ombouw verhaal is intressant, het boeit om zoiets te doen, en leuk om de motor beter te leren kennen.
Het ontbreekt me wel aan ruimte en specifiek gereedschap om dat te doen (om een nieuw nokkenaslager te persen, en klemmen om de cylinderbussen te fixeren wanneer de kop eraf is).
Hoe doe jij dat?
Laatst gewijzigd door zwergje op ma jul 20, 2020 12:07 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126147Bericht zwergje »

Hoi Hans,

Dank je voor de duidelijke afstel instructies betreffende sproeiergrootte.
Hebben andere afstelmogelijkheden op de (Zenith 32) carb nog invloed op de verbranding, of kan ik die hier buiten beschouwing laten?

Ook ben ik benieuwd wat de oorzaak is van die zeer hoge compressiewaarden van de 688-13 van Ap:
Is de kop flink gevlakt?
Wat kan het zijn?

En dan een vraag die me al een tijdje op de lippen brandt: hoe is het met Gassie en de aard-/ groengas ontwikkelingen ??

groet, Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op ma mei 23, 2011 8:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
RichardM
Berichten: 130
Lid geworden op: di apr 29, 2003 2:00 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126148Bericht RichardM »

Qua gereedschap heb je alleen een momentsleutel nodig voor het op moment vastdraaien van de kopbouten. Het nokkenas lager kun je persen door een lang draadeind te gebruik en een ring op dezelfde maat als het lager. Lager even in de vriezer leggen en dan er in persen door moertjes op het draadeind aan te draaien. De kopbouten kun je gebruiken om de cilinderbussen vast te zetten, gewoon een grote ring met een moer er op draaien en de kopbouten weer terug in het onderblok monteren. De ring drukt de bussen op hun plek. Succes gegarandeerd!
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126152Bericht zwergje »

Momentsleutel heeft mijn broer, de rest van je verhaal is duidelijk.

Thanx again!
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126190Bericht zwergje »

Over het plaatsen van die Del Orto sproeiers in de Zenith carb: van Hans begreep ik dat de kop van de sproeier iest afgedraaid ( verkleind) moet worden om te passen: geldt dat alleen voor de 28mm, of ook voor de 32mm Zenith?

groet, Serge

inmiddels ben ik er achter dan de del ortho sproeiers wel orgineel in de zenith 32 passen, afgezien dat de schroefdraad stroef loopt.
Laatst gewijzigd door zwergje op za jul 09, 2011 1:39 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
RichardM
Berichten: 130
Lid geworden op: di apr 29, 2003 2:00 am

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126210Bericht RichardM »

Serge,

Kwam er vandaag achter dat de draad van de dell orto anders is dan dan de standaard sproeier. Ik heb er toch met gepast geweld ingedraaid, en het lijkt verder wel te werken. Mijn 1100 draait nu met een 126 sproeier heel lekker en net op de snelweg getest, ik haal nu redelijk makkelijk de 150 zonder dat het pingelt. De kop van de delloorto is qua breedte gelijk aan origineel maar iets minder (1,5mm) hoog.

Conclusie: goede optie om deze sproeiers te gebruiken, afgezien van de draad dan.

Groeten,

Richard
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: 1400 cc inbouw topic

Bericht: # 126229Bericht hans vooijs »

Inderdaad de spoed van de schroefdraad van een Dell Orto sproeier wijkt heel iets af, maar de sproeier past wel gaat wel iets zwaarder erin inderdaad gewoon door draaien!
Gassie loopt als een zonnetje maar heb van de winter niet gereden met de aardgasmobiel, gassie heeft ook een 1400 blok met een 1100 GTL kop, echt een heerlijk concept!
hans
Plaats reactie