Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
Toen velen van jullie de R4 alleen nog maar kenden als een leuke auto die wel ergens in de buurt stond, heb ik mij al bezig gehouden met het aansluiten van het groene verklikkerlampje in de dashboardklok bij ingeschakeld dimlicht.
De oerversie van mijn verhaal daarover is destijds geplaatst in de Vrijbuiter van mei 1996.
Wanneer je een Nederlandse R4 hebt met het laatste type dashboard, valt meteen op dat het groene controlelampje voor het dimlicht niet werkt.
Het instructieboekje vermeldt: "Afhankelijk van uitvoering of land".
Toch is het betreffende controlelampje vrij eenvoudig te activeren.
De bedoeling is duidelijk; het lampje moet gaan branden als het dimlicht ingeschakeld wordt.
Praktisch gezien is het handig, om de stroom weg te halen bij de voeding van de schakelaar van het mistachterlicht. Het mistachterlicht werkt immers ook alleen bij ingeschakeld dimlicht.
Hieronder volgt stapsgewijs de werkwijze, die ik gevolgd heb:
*Verwijder de kunststof afdekplaat in het midden van het stuurwiel.
*Draai de centrale naafmoer van de stuurstang los met een dopsleutel (dop 21)
*Markeer eventueel de positie van het stuurwiel t.o.v. de spiebaan van de stuurstang.
*Trek het stuurwiel nu los van de stuurstang, door hem voorzichtig heen en weer te bewegen.
Eventueel kun je een poulietrekker gebruiken.
*Maak de zwarte kunststof onderbak los van het dashboard. (1 x M6 moer, zelftapper naast choke en 2 of 3 kruiskopschroeven)
*Druk de zwarte kunststof omranding, die rond de tellerklok zit los van het dashboard en let er hierbij op, dat de 4 klemstiftjes ervan niet afbreken!
*Maak de snelheidsmeterkabel los, door deze achter uit de tellerklok te trekken.
*Pak de tellerklok aan beide metalen klemstrips beet, druk de beide klemstrips naar binnen en trek de klok met beide handen uit het dashboard.
*Plaats een goed brandend controlelampje achter het groene venstertje van de dimlichtindicatie.
(Lampje een kwartslag draaien om het te kunnen verwijderen c.q monteren)
*Maak nu de bovenste stekkerverbinding los van de tellerklokunit.
*Bevestig met behulp van een blauwe draadclip een stroomdraadje van ca. 15 cm aan de grijze draad van de stekker, die achter de mistachterlichtschakelaar in het dashboard zit .
*Maak ca. 2 cm van het einde van dit stroomdraadje blank en verbind dit draadeinde met de 2e koperstrip vanaf rechts, van bovenaf gezien. (Dit is positie 2 gemarkeerd op de stekker)
De verbinding is simpel te realiseren, door het blanke uiteinde van het stroomdraadje tussen de stekker en de koperstrip te schuiven.
*Test vervolgens de werking, door wisselend dimlicht en grootlicht in te schakelen en geniet van het verspringen van de controlelampjes van groen naar blauw en omgekeerd.
Tevens is dit een goed moment om defecte en/of zwakke dashboardlampjes te vervangen.
Deze lampjes zijn nog los bij de dealer te koop.
Tenslotte eindig ik met de cliché opmerking, die Olieslager ook steeds hanteert: "Inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde van uitbouwen".
Veel succes met deze ombouw naar een stukje meer veiligheid en praktisch gemak.
Harry Velthuis.
De oerversie van mijn verhaal daarover is destijds geplaatst in de Vrijbuiter van mei 1996.
Wanneer je een Nederlandse R4 hebt met het laatste type dashboard, valt meteen op dat het groene controlelampje voor het dimlicht niet werkt.
Het instructieboekje vermeldt: "Afhankelijk van uitvoering of land".
Toch is het betreffende controlelampje vrij eenvoudig te activeren.
De bedoeling is duidelijk; het lampje moet gaan branden als het dimlicht ingeschakeld wordt.
Praktisch gezien is het handig, om de stroom weg te halen bij de voeding van de schakelaar van het mistachterlicht. Het mistachterlicht werkt immers ook alleen bij ingeschakeld dimlicht.
Hieronder volgt stapsgewijs de werkwijze, die ik gevolgd heb:
*Verwijder de kunststof afdekplaat in het midden van het stuurwiel.
*Draai de centrale naafmoer van de stuurstang los met een dopsleutel (dop 21)
*Markeer eventueel de positie van het stuurwiel t.o.v. de spiebaan van de stuurstang.
*Trek het stuurwiel nu los van de stuurstang, door hem voorzichtig heen en weer te bewegen.
Eventueel kun je een poulietrekker gebruiken.
*Maak de zwarte kunststof onderbak los van het dashboard. (1 x M6 moer, zelftapper naast choke en 2 of 3 kruiskopschroeven)
*Druk de zwarte kunststof omranding, die rond de tellerklok zit los van het dashboard en let er hierbij op, dat de 4 klemstiftjes ervan niet afbreken!
*Maak de snelheidsmeterkabel los, door deze achter uit de tellerklok te trekken.
*Pak de tellerklok aan beide metalen klemstrips beet, druk de beide klemstrips naar binnen en trek de klok met beide handen uit het dashboard.
*Plaats een goed brandend controlelampje achter het groene venstertje van de dimlichtindicatie.
(Lampje een kwartslag draaien om het te kunnen verwijderen c.q monteren)
*Maak nu de bovenste stekkerverbinding los van de tellerklokunit.
*Bevestig met behulp van een blauwe draadclip een stroomdraadje van ca. 15 cm aan de grijze draad van de stekker, die achter de mistachterlichtschakelaar in het dashboard zit .
*Maak ca. 2 cm van het einde van dit stroomdraadje blank en verbind dit draadeinde met de 2e koperstrip vanaf rechts, van bovenaf gezien. (Dit is positie 2 gemarkeerd op de stekker)
De verbinding is simpel te realiseren, door het blanke uiteinde van het stroomdraadje tussen de stekker en de koperstrip te schuiven.
*Test vervolgens de werking, door wisselend dimlicht en grootlicht in te schakelen en geniet van het verspringen van de controlelampjes van groen naar blauw en omgekeerd.
Tevens is dit een goed moment om defecte en/of zwakke dashboardlampjes te vervangen.
Deze lampjes zijn nog los bij de dealer te koop.
Tenslotte eindig ik met de cliché opmerking, die Olieslager ook steeds hanteert: "Inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde van uitbouwen".
Veel succes met deze ombouw naar een stukje meer veiligheid en praktisch gemak.
Harry Velthuis.
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
heel mooi Harry,enkele dagen geleden heb ik op het forum uitgelegd hoe het groene lampje aan te sluiten als verklikker als je je licht aanzet,heb ik spanning van het stadslicht (is dashboardverlichting)afgetakt
niet geschoten is altijd mis!
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
Jullie zijn daar handig in!!
Hebben jullie ook een tip hoe ik op de meest handige manier de verlichting van een losse koelwatertemperatuurmeter kan koppelen aan de verlichting van het dashboard (zodat ik ook in het donker de koelwatertemperatuur kan aflezen ?). Ik plaats de meter linksonder de chokeknop.
Groeten, JoReno
Hebben jullie ook een tip hoe ik op de meest handige manier de verlichting van een losse koelwatertemperatuurmeter kan koppelen aan de verlichting van het dashboard (zodat ik ook in het donker de koelwatertemperatuur kan aflezen ?). Ik plaats de meter linksonder de chokeknop.
Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
ik zou die verlichting op de zekering van de koplampen erbij drukken
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
Bij mij zit ie er op het stadslicht bij...
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
Oké, via het zekeringenkastje dus. Ligt nu nog open omdat ik de (scharnieren van de) deuren nog moet monteren (en dan zit het kastje een beetje in de weg), dus daar kan ik nog vrij gemakkelijk bij. Bedankt voor de tips
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
Ik heb mijn verklikker lampje aan gesloten zoals hier beschreven; stroom afgetakt van de mistlichtschakelaar dus. Werkt prima. Alleen heb ik op die enkel kilometers dat ik met dimllicht reed al driemaal het lampje moeten vervangen. Heeft iemand dezelfde ervaring en nog beter, een oplossing hiervoor?
Volgende keer dat ik het weer vervang want het is wer stuk, wil ik eventueel wat meten om te zien of er teveel spanning op zit of zo.
mvg Bart
Volgende keer dat ik het weer vervang want het is wer stuk, wil ik eventueel wat meten om te zien of er teveel spanning op zit of zo.
mvg Bart
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
Ik heb simpelweg tussen de flexibele printplaat achterop twee heel kleine schroefjes met een draadje ertussen in de koperen stripjes van de dashboardverlichting en dim verklikkerlampje geschroefd.... (wel even voorboren met een 1 mm boortje) die naar de stekker lopen, daarna even, tegen corrosie, met wat nagellak afgelakt en klaar.
Als je je verlichting aanzet gaat immers altijd de dashboardverlichting aan en dus nu ook het desbetreffende lampje
Als je je verlichting aanzet gaat immers altijd de dashboardverlichting aan en dus nu ook het desbetreffende lampje
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
Maar bij stads-licht en groot licht ook he....Ik zag een paar maanden terug bij iemand een apparaat waarmee je dmv 2 ledjes en een test pen kan zien of er spanning of aarde ergens op staat....en toen heb ik er zelf ook 1 gemaakt.... ik had er eigenlijk geen nut voor totdat ik een zoemertje wilde maken dat afgaat als je het licht aan laat staan terwijl je het contact uitzet....toen kwam het echt !! van pas... wat dat doorbrandende lampje betreft das vreemd....
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
Dat vind ik ook. weet je zeker dat de lampjes stuk zijn en er niet bv een slecht contact is? Alle lampjes krijgen toch precies dezelfde (fluctuerende) boordspanning zou ik denken.
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
100% zeker. Enkel het lampje van het verklikkerlichtje gaat stuk. Ze krijgen inderdaad dezelfde spanning maar bij het verklikkerlichtje komt het wel van mijn mistlicht.
mvg Bart
mvg Bart
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimlicht.
Vandaag ff wat gedemonteerd. Er waren 2 fouten. De zekering van het mistlicht gaf slecht contact in de zekeringkast en het draadje dat ik afgetapt had van de schakelaar was los gekomen. Het lampje was dus nog prima en brand weer zoals het moet.
mvg Bart
mvg Bart
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimli
Hartelijk dank voor de beschrijving. Ergerde me al dat het lampje niet brandde, gelukkig doet hij het nu wel.
--
Groeten van Toon en Mijke
Verkeersgele 4GTL 78-NK-VK
Groeten van Toon en Mijke
Verkeersgele 4GTL 78-NK-VK
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimli
Wat een heerlijkheid dat ik zulke problemen nooit heb!
Want een dashboard uit 1964 met maar heel weinig lampjes!!
Want een dashboard uit 1964 met maar heel weinig lampjes!!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Activeren van het groene verklikkerlampje voor het dimli
Mag ik in overweging geven om de R4 of zelfs in haar kielzog alle techniek de deur uit te doen? Dan kan er nog minder misgaan!