Pakking oliepomp B1BD7-motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Pakking oliepomp B1BD7-motor

Bericht: # 167503Bericht JoReno »

De 845 cc-motor van mijn 4F4 ligt momenteel voor revisie bij een kennis. Na 8 jaar stilstand kregen wij hem niet meer aan de praat: te lage compressie. De oorzaak van de veel te lage compressie lag bij 7 niet goed sluitende kleppen. Verder bleek het oliekanaaltje (in de koppakking) dat bijdraagt aan de smering van het kleppenstelsel vrijwel verstopt te zijn. En verder worden de zuigerveren vervangen omdat de slotspeling de maximale speling had, en als je dan tóch bezig bent..........
Er rest nu nog 1 vraag: bij het demonteren van de oliepomp zat er geen pakking tussen deze bevestiging. Dit is blijkbaar niet abnormaal, maar als deze veel lekt, krijg je ook minder oliedruk, vooral bij lager toerental.
Dat hij wat lekt is geen probleem omdat de olie terugvalt in de carterpan.Het nadeel kan zijn dat hij bij hogere oliedruk de pakking kan stuk blazen en dan heb je een nog groter olielek.
In de boeken praten ze wel over een pakking,de vraag is nu: wel of geen pakking terugplaatsen ?

Graag jullie reactie.

Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Bericht: # 167511Bericht RVIER »

ha Jo,

ik zie in Haynes ook een pakking staan, ik zou die maar gewoon monteren :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Bericht: # 167516Bericht JoReno »

Dag Fons,

dank je wel ! :P
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Bericht: # 167519Bericht Bertje »

Mee eens, zo belachelijk veel druk bouwt die pomp niet op. Heb meen ik ook nog nooit problemen met die pakking gehoord/gelezen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Bericht: # 167520Bericht JoReno »

OK. Dank je wel.

DHL heeft net de 4 setjes zuigerveren afgeleverd, dus wij kunnen vooruit !

Gr. JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Bericht: # 167558Bericht JoReno »

Bij montage van de oliepomp is rond de bevestiging waar ook de olie door het kanaaltje moet, het voetje gebarsten (aluminium) en is één van de 3 bevestigingspunten dus helemaal onbruikbaar. Het toeval wilde dat wij nog een compleet B1BD7-blok in ons ´voorraadhok´ hadden liggen: dat hebben wij vanochtend naar binnen getakeld en de olie afgetapt om vervolgens de carterpan en de oliepomp te demonteren. Toen bleek dat de oliepomp ook in die motor zonder pakking gemonteerd was. Die oliepomp zal nu dus zonder pakking in de gereviseerde motor geplaatst worden. Valt niet te bewijzen dat de montage van de pakking de oorzaak van de schade is geweest. Wat wél, weten wij niet. Kan ook toeval zijn. Overigens kwamen wij in een van de boeken wél een foto tegen waarbij er een groot kruis door de pakking stond: NIET MONTEREN.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Bericht: # 167561Bericht Bertje »

Interessante bevindingen, Jo! Ben benieuwd hoe het uitpakt!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Bericht: # 167593Bericht RVIER »

heren
in MR175, blz b-106, motor type 688

"Monteer de oliepomp zonder de papieren pakking tussen pompbuis en motorblok"

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Bericht: # 167599Bericht JoReno »

Heren,

wij zijn dus wéér wat wijzer geworden.
Ben ondertussen bezig om de ´reservemotor´ te demonteren. Daar komt dus een oliepomp in zonder pakking :lol: .

Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Pakking oliepomp B1BD7-motor

Bericht: # 167600Bericht BVDP »

Iemand een idee waarom er geen pakking in zou moeten? Bij mijn motor zat er wel eentje in.

groeten, Bart
Plaats reactie