Motor opnieuw te heet na vervangen koppakking
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Motor opnieuw te heet na vervangen koppakking
Nadat 200 kilometer terug mijn koppakking was vervangen, kreeg ik enkele dagen terug opnieuw te maken met een te hete motor. De temperatuurmeter liep tot drie maal toe op naar de gevarenzone binnen een kilometer rijden, dus auto langs de kant, af laten koelen en proberen te achterhalen wat er mis was.
Direct verbinden van de koelventilator maakte geen verschil. Bovendien zit er net een nieuwe thermoschakelaar in. Slangen en radiator werden ook heet, dus naar mijn idee was de thermostaat in de dikke rubberslang wel open gegaan. Daardoor had ik ook het idee dat er geen sprake was van falen van de waterpomp.
Als ik de dop van het expansievat los draaide, kwam de koelvloeistof langzaam omhoog zetten. Er leek veel hete lucht onder te zitten, maar als ik de (afgekoelde) motor liet draaien, geen bellen in het vat, evenmin schuim op mijn olie.
De derde keer viel me op dat na het afkoelen het peil in het expansievat wel erg laag was geworden (er was bij het openen van expansievat en radiator toch koelvloeistof verloren gegaan. Nadat de motor afgekoeld was, heb ik de koelvloeistof aangevuld met water. Daarna leek het probleem opgelost.
Desondanks heeft mijn vertrouwen in het koelsysteem van mijn F6 een ernstige knauw gekregen, en ben ik benieuwd of er mensen zijn die een idee hebben wat er mis zou kunnen zijn.
Mvg, Serge
Direct verbinden van de koelventilator maakte geen verschil. Bovendien zit er net een nieuwe thermoschakelaar in. Slangen en radiator werden ook heet, dus naar mijn idee was de thermostaat in de dikke rubberslang wel open gegaan. Daardoor had ik ook het idee dat er geen sprake was van falen van de waterpomp.
Als ik de dop van het expansievat los draaide, kwam de koelvloeistof langzaam omhoog zetten. Er leek veel hete lucht onder te zitten, maar als ik de (afgekoelde) motor liet draaien, geen bellen in het vat, evenmin schuim op mijn olie.
De derde keer viel me op dat na het afkoelen het peil in het expansievat wel erg laag was geworden (er was bij het openen van expansievat en radiator toch koelvloeistof verloren gegaan. Nadat de motor afgekoeld was, heb ik de koelvloeistof aangevuld met water. Daarna leek het probleem opgelost.
Desondanks heeft mijn vertrouwen in het koelsysteem van mijn F6 een ernstige knauw gekregen, en ben ik benieuwd of er mensen zijn die een idee hebben wat er mis zou kunnen zijn.
Mvg, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: Motor opnieuw te heet na vervangen koppakking
Als het niveau in het expansievat erg fluctueert denk ik aan een luchtbel in het systeem. Lucht kan sterk uitzetten en krimpen, water en koelvloeistof niet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Motor opnieuw te heet na vervangen koppakking
Lucht in je koelsysteem, inderdaad.
Re: Motor opnieuw te heet na vervangen koppakking
Dank voor jullie reacties! Ik ben vooral ook benieuwd of jullie mijn vermoedens onderschrijven:
Groet, SergeSlangen en radiator werden ook heet, dus naar mijn idee was de thermostaat in de dikke rubberslang wel open gegaan. Daardoor had ik ook het idee dat er geen sprake was van falen van de waterpomp.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: Motor opnieuw te heet na vervangen koppakking
Dat is te simpel gestelt de thermostaat was open, maar ook bij weinig druk van de waterpomp zal de koelvloeistof nog wel degelijk circuleren, dus een slecht werkende is nog steeds een mogelijkheid, zeker als de rest van de diagnose een luchtbel in het koelsysteem is. Onder het rijden horen evt. luchtbellen of via het drukvat of via de verwarmingsradiator af gevoerd te worden door een combinatie van waterdruk en een wisselend zwaartepunt van de motor. Dat deze bellen bij het afkoelen evt weer kunnen onstaan door kleine lekjes betekent niet dat ze dan in het koelsysteem horen te blijven hangen.Slangen en radiator werden ook heet, dus naar mijn idee was de thermostaat in de dikke rubberslang wel open gegaan. Daardoor had ik ook het idee dat er geen sprake was van falen van de waterpomp.
Re: Motor opnieuw te heet na vervangen koppakking
Als je de slangen eraf haalt kun je meen ik de schoep van de waterpomp zien, je kunt dan kijken of deze goed meedraait met de as en de bladen niet weggevreten zijn.
Andere optie is bij stationair draaiende motor het ontluchtingsslangetje in het schutbord openen (met de kachel aan), deze moet dan gaan druppen. Als je vervolgens gas geeft, moet dit aanmerkelijk harder gaan druppen (straaltje).
Andere optie is bij stationair draaiende motor het ontluchtingsslangetje in het schutbord openen (met de kachel aan), deze moet dan gaan druppen. Als je vervolgens gas geeft, moet dit aanmerkelijk harder gaan druppen (straaltje).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Motor opnieuw te heet na vervangen koppakking
Goeie info weer, 't blijft een heerlijk forum. Probleem lijkt opgelost. Bij een testrit vandaag bleef de temperatuur normaal. Wellicht een tijdelijke verstopping? Lijkt verstandig de koeling eens goed door te spoelen.
Groet en dank
Groet en dank
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Motor opnieuw te heet na vervangen koppakking
Had hetzelfde voor, Na het vervangen van de koppakking werd de kop ook te warm ( rode lampje ging aan)
terwijl de ventilator nog niet gedraaid had. Na enkele kilometers herstelde het ook vanzelf. Nu enkele dagen later is alles nog in orde. Bij mij is het water nog een beetje bezoedeld door motorolie omdat ik het nagelaten had om het bezoedelde water van de motor af te tappen tijdens de herstelling . Misschien is de combinatie olie en water wel de boosdoener.
terwijl de ventilator nog niet gedraaid had. Na enkele kilometers herstelde het ook vanzelf. Nu enkele dagen later is alles nog in orde. Bij mij is het water nog een beetje bezoedeld door motorolie omdat ik het nagelaten had om het bezoedelde water van de motor af te tappen tijdens de herstelling . Misschien is de combinatie olie en water wel de boosdoener.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;