F6 midlife upgrade

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 89489Bericht Roel van Pinxten »

Willem de Zwijger schreef: maar o wat een mooi kleurtje komt daaraan !
Afbeelding
He is dat Smaragd Groen? (927)

Kan ik ook bij jou terecht met bijvoorbeeld een deurtje dat overgespoten moet worden?
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 89497Bericht R4F6GTX Automaat »

GijSsie schreef:.......... en ik zit te verzinnen wat ik nu het beste tussen het overlappende plaatwerk kan smeren...........
Weet je dat nou nóg niet? Al dat huiswerk al weer vergeten? tsssss
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89500Bericht Willem de Zwijger »

@Gijssie: ik vertrouw eigenlijk niks tussen dubbel plaatwerk waar nog aan gelast moet worden. Brunox kan er zeker niet tegen. Volgen Rustbuster is er een nikkelspray die ertegen kan, die heb ik in huis, maar ik geloof het eigenlijk niet. Zorg dat het heerlijk Mike Sanders vet erbij kan zou ik zeggen. Ik heb inmiddels dit onovertoffen vet in huis, met drukbeker.
@Roel: In principe OK, kan wel een tijdje duren voor ik de deur in ontvangst kan nemen. En je moet hem dan wel zelf goed voorbereiden, en de deur moet helemaal roestvrij zijn.

Inmiddels is er wat spuitwerk op gang gekomen:
Afbeelding

En ladies and gentlemen....this is the show !!!!
Afbeelding

En daar moet ik nog heel veel liters van wegspuiten voor de droom werkelijkheid is geworden. En weer tegenslag gehad, dit keer met een achterdeur. Het probleem is dat je prima kunt spuiten op oude lak, maar de problemen beginnen als je probeert om verder te gaan op iets wat je 7 jaar geleden uit een spuitbusje hebt gehaald. Zoiets als deze achterdeur
Afbeelding

Inmiddels heb ik de tweede grondlaag erop zitten, en die vertoont ook weer rimpels. Ik ga nog 1 poging wagen met Brunox op de schoongeschuurde slechte plekjes, en dan proberen of ik met 2k plamuur de boel strak krijg.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 89501Bericht Mark4GTL »

beste manier om die klep goed strak te krijgen is door em helemaal blank te schuren/stralen.

daarna glad maken met plamuur, dan glad schuren en dan spuitplamuur
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89502Bericht GijSsie »

Willem de Zwijger schreef:@Gijssie: ik vertrouw eigenlijk niks tussen dubbel plaatwerk waar nog aan gelast moet worden. Brunox kan er zeker niet tegen. Volgen Rustbuster is er een nikkelspray die ertegen kan, die heb ik in huis, maar ik geloof het eigenlijk niet. Zorg dat het heerlijk Mike Sanders vet erbij kan zou ik zeggen. Ik heb inmiddels dit onovertoffen vet in huis, met drukbeker.
Schiet me ineens te binnen dat het mischien ook verkoperd kan worden... Dat pluis ik nog uit.

Ziet er gaaf uit willem die motorkap!

En voor die rimpels gewoon op kaal metaal beginnen zoals markie zegt.
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89680Bericht Willem de Zwijger »

Werk in uitvoering...op de achterdeur na zijn de losse delen nu in kleur:
Afbeelding

Afbeelding

De achterdeur heb ik niet kaal gemaakt, maar de scheurtjes uitgebaggerd en er 2k plamuur in gestopt. Daarna weer schuren en met 2k filler spuiten, net zo lang tot de scheur weg is.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 89681Bericht Le Car »

Willem,

Hoe bevalt die 2 k plamuur.?
Die van spectrum is van Lesonal geloof ik.
Wel duur 24 pleuri voor een spuitbus.

"vult als een kogel" volgens die kale :)

Zag ook nog een paar mooie emmers van Deltron staan afgelopen week.

Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89716Bericht Willem de Zwijger »

Ik gebruik de Deltron D8046 als 2k filler oftwel spuitplamuur. De plamuur die ik gebruik om met het plamuurmes aan te brengen is witte fijne 2 k plamuur, ik dacht op polyester basis.
Dat spuiten van die filler is trouwens iets wat op het randje is wat je met een hobby compressor (175l/m) kunt doen, het vraagt veel geduld om er een beetje een laag op te krijgen waar je niet meteen doorheen schuurt als je de zaak weer vlak wilt hebben.
Wat bedoel je met die mooie emmers Deltron ? Wat zat erin ? Categorie special price for you my friend ?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89903Bericht GijSsie »

Bouw je laagjes op willem? of spuit je er gewoon 1 dikke laag op?

Heb je dit weekend stilgezeten, of zijn er al weer nieuwe foto's gemaakt?
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89905Bericht Willem de Zwijger »

De laatste methode die ik gebruik: spuit twee lagen. De eerste is een plaklaag, de tweede de eindlaag. Eerst deed ik dit met een vrij benepen hoeveelheid omdat het (valse) gevoel van controle geeft. Maar ook altijd sinasappel. Dat wordt een stuk beter als je heel veel verf tegelijk spuit, het geeft het gevoel alsof je wat met een tuinslang aan het rondspuiten bent. Krijg je dit:
Afbeelding

Verder ben ik nu met de carosserie bezig. Op dit stuk zaten allemaal blaasjes op de lak (zie pg 1), en die heb ik weggeslepen met de grove roterende staalborstel op de haakse slijper. Het bleek een reparatie uit een vroeger tijdperk te zijn, waarbij de plamuur blijkbaar niet goed was uitgehard of zo, want er zaten allemaal kleine 'holletjes' achter die blaasjes. Nu ben ik met de plamuur bijna klaar daar:
Afbeelding

Verder stuitte ik op een verwrongen onderdorpel aan de bijrijderkant die met plamuur enigszins toonbaar was gemaakt. Maar nu ik toch bezig ben wil ik er liever een goede dorpel inlassen.
Afbeelding
Wie heeft er nog een rechteronderdorpel ? Liefst ruim uitgeslepen zodat ik hem zodanig in kan lassen dat de lasnaad achter de deur komt te zitten.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89931Bericht GijSsie »

Willem, het sinisappel effect houd je volgens mij toch altijd (of vaak), bij proffesionele spuitbedrijven zie je ook dat de lak niet helemaal glad is. Na het spuiten is je auto nog niet klaar, alle onzuiverheden/ sinisappeleffct word er met heel fijn schuurpapier voorzichtig weggeschuurd, dan word de lak gepolijst en als laatst nog in een waslaag.
En dan istie zo glad als een spiegel.
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89967Bericht Willem de Zwijger »

Ja, zo heb ik het bij de GTL ook gedaan, met 2500 schuurpapier nat schuren, en toen in drie polijststappen weer glimmend maken. Maar hoe gladder je begint, hoe minder werk je hebt...
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 89991Bericht Mark4GTL »

en hoe nauwkeuriger je schuurt, hoe beter het eindresultaat
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 90099Bericht Willem de Zwijger »

Ik was begonnen met plamuren van een spatbord
Afbeelding

tot ik erachter kwam dat de oude lak (4 jr geleden uit spuitbusje) al begon te rimpelen van alleen maar het contact met de plamuur

Duus toen maar helemaal kaal gehaald. Begonnen met de hand (hmmm dat duurt wel een beetje lang), de excentrische schuurmachine (shit, dat schuurpapier loopt in 10 seconden vol met plakkerige meuk, zal wel de spuitplamuur uit een spuitbusje zijn die onder de lak zat), om te eindigen bij de haakse slijper met de 'schuimschijf' die bovenop het spatbord ligt. Daarmee lag de hele bende er in een half uur af.
Afbeelding

Verder nog even een aardigheidje over de tent. Eigelijk moet je een tent met heel veel touwtjes spannen om het water altijd af te laten lopen. Maar ik had het zeil erop gemaakt zonder extra ogen en elastieken, met gevolg dat ik van die enorme zakken met doorhangend water kreeg, hetgeen me een paar nachten aardig wakker heeft gehouden, want niets zo erg dan dat het visioen dat je tent bezwijkt onder het gewicht van heel veel water. Na wat peinzen verzon ik een constructie met een afvoer per 'zak'
Afbeelding

Een hol messing draadeind met daarop twee ringen die aan weerszijden van het zeil zitten, en aan de de onderzijde een tule met een slang, die via de zijkant naar buiten gaat
Afbeelding

Ik sliep heerlijk in het blijde besef dat het probleem hiermee was opgelost...tot het moment dat ik de tent in kwam, en er weer een nare zware zak water hing: de mooie afvoertjes waren verstopt door bladeren. Gisteravond toen in Hoogeveen de downburst naar beneden kwam werd er om 10 uur een geest in mij wakker die riep: doe iets, en snel. En na enig zoeken vond ik een mooi stukje alu pijp van de goeie diameter, en na wat boren en zagen heb ik nu de nachtrust hervonden...een bladerenfilter:
Afbeelding
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 90100Bericht GijSsie »

Je hebt er nog een werk aan zeg (omg), wat een werk om er dan achteraf achter te komen dat de grondlaag niet goed is... We leven met je mee hoor willem. Ik hoop dat ik zelf morgen ook aan de slag kan, de verse boutjes en een pot kopervet zijn al binnen 8)
Savane 1993 =D
Plaats reactie