F6 midlife upgrade

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88710Bericht Willem de Zwijger »

Er zit een verlengstukje op de nokkenas. Het geluid zit precies aan de andere kant van het blok.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88734Bericht Willem de Zwijger »

Altijd dom om een blooper te scoren, maar altijd leuk om te lezen, en hopelijk van te leren:
1. Benzineslangetjes verkeerd monteren ondanks de pijltjes op de aansluitnippels...
Afbeelding

2. Bij het eruit takelen van de motor niet goed kijken of alle draden los zijn. 1 keer trok ik de chokeknop los uit het dashboard (plastic bak onder het stuur naar de prullebak); de laatste keer trok ik bijna de draad van de elektronische ontsteking aan gort...

3. Gisteren maakte ik een proefrit, na een tijdje zet ik de auto stil om te kijken of de fans inkomen voor de nieuwe radiator. Alles werkt, auto slaat af, wil ik hem weer starten....alle lampjes dood bij het doordraaien van de sleutel. De rode R4 gehaald, startkabels mee, aansluiten...niks. Grom. Sleepkabel opgehaald, en naar huis gesleept. Conclusie: startmotor stuk, dat wordt een k#$klus om los te halen. Vanmiddag goed gekeken...had ik het draadje naar de startmotor bij het monteren te strak langs het spruitstuk getrokken waar deze na verloop van tijd doorsmolt en tegen een heet stuk pijp kortsloot...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88765Bericht Willem de Zwijger »

Even de wijze dokter geraadpleegd (Centre 16), en tot zeer nederig stemmende conclusies gekomen:
1. De rammel aan de distributie kant bleek veroorzaakt te worden door....onregelmatig stationair lopen ! Ahum. OK. Dusss. Dus daarvoor heb ik de motor er totaal voor niets in en uit gesleuteld :oops: :oops: :oops:
2. De herrie die je hoort als je achter je stuur zit en de koelfans komen in is dus niet afkomstig van de distributie, maar, na enig zoeken met een lange schroevendraaier tegen het oor, van de spanrol. Dus snel eraf gesloopt, en nu op voor een nieuw lagertje erin.
Conclusie: het is best makkelijk een verkeerde conclusie te trekken...

Ik had nog wel een nieuw raar probleem bij de rit naar IJmuiden: bij snelheid hoger dan 100 een heel sterke trilling door de auto. Thuis gekomen de voorwielen en wielophanging bekeken, maar niks raars te zien. Het enige wat ik nog kan bedenken (maar niet echt in geloof) is te weinig olie in de versnellingsbak (dat was er een beetje uitgelopen bij al het gesleutel) dus dat ga ik vandaag bijvullen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 88767Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik denk niet dat die olie iets met rammelen te maken heeft; ik denk dan eerder aan een onbalans in de wielen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88770Bericht Willem de Zwijger »

Daar zat ik ook aan te denken. Ik ga de winterbandjes erop zetten om te checken.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 88779Bericht schoapke »

toen ik mn 4 in de drek geduwd had, was het trillen ook niet meer normaal. Zand eruit gehaald en het trillen was voorbij.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88789Bericht Willem de Zwijger »

Het was inderdaad een wiel. Al is de diepere oorzaak onbekend.
Spanrollagertje vervangen, nu stil aan de voorkant van het blok. Ondertussen kreeg ik uit de R5 wereld een alleraardigst 1400 automaatblok aangeboden, die heb ik vast opzij laten zetten voor eventualiteiten.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88842Bericht Willem de Zwijger »

En dan kan ik eindelijk aan de carosserie beginnen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Je ziet een overzetstuk wat ik acht jaar geleden erin gelast had...maar dan niet kops tegen elkaar maar 'gewoon' er overheen. Jeugdzondetje dus
Brengt me op de vraag: dat hitteschild voor de uitlaat zit er bij mij niet meer, heeft iemand enig idee waar dat nog te krijgen zou moeten zijn ?


Bij de driehoekreparatie had ik het onderste carossieriedeel niet goed vastgemaakt, en laastst tikte ik er tegenaan waardoor de splinters eraf sprongen en het blik loskwam. Nu helemaal doorgelast. Dat wilde voor geen meter, het spetterde als een gek. De methode waarmee het uiteindelijk lukte: Puntje voor puntje, waarbij elk puntje bestond uit eerst drie keer spetteren op een (stroom) middenstand, en dan heel kort op de volle stroom. Dat brandt net geen gat omdat de spetters net genoeg energie opnemen, en vloeit mooi uit. Daarna het bultje wegslijpen met de lamellen schijf, en op naar het volgende puntje. O ja, ook nog direct een natte handdoek erop na het lassen om de warmte zo snel mogelijk af te voeren om het kromtrekken te minimaliseren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88876Bericht Willem de Zwijger »

Gisteren bezig geweest met ruiten eruit halen, daarbij weer een wijze les geleerd: de grote zij-achterramen van de F6 zitten vast met 4 dunne parkertjes door het rubber, 2 in de bovenrand, twee in de zijranden. Verder ging ik (voor mijn doen) rustig te werk, maar helaas ging er toch een ruit kapot. Geeft een hoop splinters...
Het goeie nieuws is dat ik de voorruit er wel heel heb uitgekregen. Dit keer met de succesmethode: van binnenuit het rubberrandje stukje voor stukje naar de buitenkant van de sponning duwen, precies omgekeerd aan het erin zetten dus.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88965Bericht Willem de Zwijger »

Druk geweest met inlassen van allerlei plaatjes, bv deze:
Afbeelding
Afbeelding
Een beetje overdreven misschen om alles er zo vol in te lassen, een paar lasjes en dat strijkkit zou ook kunnen, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen. Te perfectionistisch ?

Verder dacht ik alvast lak te gaan halen. Verrassing: kom ik bij de verfboer om mijn vertrouwde ppg spul te halen (Deltron)...is de hele boel de winkel uit. "Ja meneer, vanwege de Europese milieuvoorschriften zijn we per 1 januari overgagaan op heel ander spul". Nou mooi is dat. Ga ik dan ook maar over ? Wel zonde van alle kennis en ervaring met dit spul. En de half lege busje harder en verdunner. "U kunt het nog wel krijgen op ons hoofdkantoor in Mijdrecht". OK, ga ik dat maar doen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88978Bericht Willem de Zwijger »

Kom ik in Mijdrecht: ja die kleur moet uit Gorkum komen, morgen hebben we het dan in huis....het wordt er niet makkelijker op om tegen het milieu te zondigen.

Verder nog een vraag die me vannacht even uit mijn slaap hield: waarmee zou je de zijruiten van de F6 moeten vastkitten ? Het gaat om het kitten van het raamrubber in de karosserie, het moet het liefst een kit zijn die ook ooit nog weer los kan. Ik vind Sikaflex eigenlijk veel te sterk, dan krijg je het rubber er nooit meer uit.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 88983Bericht jbeekmann »

Siliconenkit? Lastig als je ooit nog iets moet doen met verf.
De beglazingskit van Bison is wel overschilderbaar en werkt ook goed.
Anders een acrylaatkit.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89080Bericht Willem de Zwijger »

Zucht, hoeveel gaatjes kan een man verdragen ?
Hier de achterdeur op zijn kop, de onderrand was aangevreten
Afbeelding

Nieuw stripje ingelast
Afbeelding

Denk je dat je alles gehad hebt, begin je kleine roestplekjes weg te slijpen...
Afbeelding

en het zoveelste plaatje inlassen
Afbeelding

Inmiddels de lak opgehaald. Een dure grap, vooral omdat de harder, verdunner en surfacer alleen nog in minimaal 3 literverpakking te krijgen is. En dat spul kost goud per liter...
Afbeelding

maar o wat een mooi kleurtje komt daaraan !
Afbeelding
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89225Bericht Willem de Zwijger »

Gisteren was de dag voor de roterende staalborstel op de kleine haakse slijper. Neem ik ook meteen dit soort dingen maar mee. Dit is een paar jaar geleden voorzien van een mooi zwart laagje, mar met onvoldoende respect voor de kracht van roest...
Afbeelding

Na een dagje werken zie je er dan uit als een mijnwerker, en is de auto wat vlekkerig geworden. De bodem binnenkant helemaal ontroest en de roestplekjes en slechte lak op de buitenkant. De onderkant van de bodem alleen daar waar roest te zien was.
Afbeelding

Vervolgens de Brunox weer ter hand genomen om de overgebleven roest bij de basis te bestrijden. Er zitten inmiddels 6 spuitbusjes op de auto, achteraf had ik beter eerder op zoek kunnen gaan naar grotere verpakkingen, ik heb de NL vertegenwoordiger inmiddels opgespoord.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89488Bericht GijSsie »

cees en jantine schreef:op discovery channel bij american hotrod gebruiken ze altijd water met een of ander sop erin tijdens het schuren..heeft iemand dat wel eens geprobeerd? theorie zou zijn dat je het dan gelijk schoon maakt??
Dat is om het te laten blinken, kan je goed zien waar je al bent geweest met schuren.

Willem, een vraag over de brunox, kan je dat tussen te puntlassen plaatwerk smeren/spuiten zonder dat het verbrand/vervliegt/oplost ?
Zinkspray heeft het voordeel dat je dan ook nog kan (punt)lassen als het erop zit.

Ik moet namelijk binnenkort plaatwerk gaan vervangen en ik zit te verzinnen wat ik nu het beste tussen het overlappende plaatwerk kan smeren, jij een idee?
Savane 1993 =D
Plaats reactie