F6 midlife upgrade

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

F6 midlife upgrade

Bericht: # 88474Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben begonnen met de upgrade van de F6. Eerst de infrastructuur weer opgebouwd
Afbeelding

De lak wordt hier en daar minder
Afbeelding

En een eerdere reparatie behoeft weer liefde
Afbeelding

Radiator van een jaar of tien oud, mag afgelost worden
Afbeelding

En nog een leuk zoekplaatje: Zoek het verschil...
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 88475Bericht 4TL »

plaatje 2 heeft geen accu (groen)
Clio '98
Gebruikersavatar
Ervier
Berichten: 57
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 9:53 pm
Locatie: Putten

Bericht: # 88478Bericht Ervier »

De nieuwe radiateur (rechts) lijkt me niet origineel. Lijkt groter van oppervlakte? 's Zomers niet zo gek. 's Winters misschien een beetje afdekken?

Ingreep lijkt wel te lukken.

Af en toe eens lief zijn voor je F6 siert je.....
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88479Bericht Willem de Zwijger »

Het is een radiator voor een Alpine, daar passen mijn twee fans naast elkaar op in plaats van overlappend.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 88500Bericht Rodeo-6 »

de linker heeft geen hoedje
de rechter wel (op het dak dus)

p.s. je hebt minimaal 3 fans, want ik ben ook fan van je
>> Doe mij maar een DAF <<
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88506Bericht Willem de Zwijger »

Noem het een blooper...ik had het blok eruit om de kettingspanner te vervangen
Afbeelding
Zit er achter die kettingspanner een vulplaatje van zoiets al 3 bij 5 cm, dikte misschien 1 mm...en bij het loshalen van de kettingspanner zakt dat ding naar beneden, zomaar in een minuscule spleet en voordat ik weet wat er gebeurd is is de plaat verdwenen...en ligt nu onderin de carterpan. :evil: :evil: :evil:
Voelt niet echt fijn, maar de vraag is: kan het kwaad ? Loshalen van die carterpan heb ik nog nooit gedaan en lijkt me een honde klus, vooral om de boel goed afgedicht weer terug te krijgen.
Andere vraag: is deze spanner bovenmatig versleten, oftewel kan dit behoorlijk herrie maken ?
Afbeelding
Laatste vraag: ik wilde een drukopnemer aansluiten om op een oliedrukmetertje fijn de oliedruk af te lezen. Maar waar zit er ergens een opening om zo'n ding in te draaien ?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op vr apr 13, 2007 10:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 88507Bericht R4F6GTX Automaat »

Afbeelding

oliepan of carterpan loshalen is niet moeilijk; het wijst zichzelf. Wel nieuwe pakkingen monteren en in de hoeken van waar de ronde rubberdelen de kurken pakkingen raken een kloddertje siliconenpakking erop doen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 88510Bericht 4TL »

Wat heb je een apparte dynamo steun erop zitten?!?! vertel, wat komt ie vanaf?
Clio '98
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88514Bericht Willem de Zwijger »

4TL schreef:Wat heb je een apparte dynamo steun erop zitten?!?! vertel, wat komt ie vanaf?
Dit is een 1400 motor die aan een automaat vastzat.

Na een nachtje slapen heb ik besloten dat die carterpan eraf moet, anders rij ik nooit meer rustig. In de Haynes staat bemoedigend: Het aanbrengen van de oliepanpakking is een van de moeilijkste handelingen bij een Renault 4 motor.... dat geeft de burger moed :-? . Maar de bemoedigende woorden van Paul doen mijn handen al wat minder trillen.

Dus een kurkpakkingset kopen, 10 min in water laten weken, blok op kop ? Of kan het ook met het blok in de normale positie ? Is dat inweken echt nodig ? Lijkt me dat de siliconenpakking niet fijn hecht als dat ding nat is.
Kan het schaden als je veel siliconenpakking aanbrengt om het overal een beetje vast te plakken voor montage van de pan ?
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 88515Bericht cees en jantine »

het nadeel van van veel vloeibare pakking aanbrengen is dat het er tussenuit loopt..met als gevolg dat het onderin je carterpan ligt. en kan dezelfde gevolgen hebben als het dingetje dat nu in je pan ligt..

maar ben het wel eens met paul automaat, carterpan verwijderen en aanbrengen lijkt me nu niet het allermoeilijkste ding om te doen.
de pakking overal goed tussen krijgen lijkt mij het moeilijkste van het hele verhaal..vandaar misschien dat water, dan blijft ie beter plakken.

Succes en goed bezig!

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 88517Bericht 4TL »

Willem, je hebt het verkeerde hoofdstuk gelezen....da's van die oude 845cc motor!

Jouw blok heeft geen kurkenstrips meer maar rubber strips.
Ik heb gewoon een goede silicone kit gebruikt van Loctide.
Op de aansluiting vd rubber lipjes van de rubber strips tov de kurken pakking moet je een dot van die kit te doen.

Carter kun je los/vast zetten zonder dat je je motorblok kanteld.
Je moet alleen de kruken strips (droog) vastplakken met kit of kogellagervet en de rubberstrips heb ik heel dun ingesmeerd met kit. (overtollig pers je er toch weer uit)
evt. een paar tapeinde met een sleuf in het blok draaien om de kurk pakking op zijn plaats te houden.

resume:

Eerst distrubutiedeksel moteren met strip, dan strip over de voorste lagerkap, dan dot kit op de uiteinde van de strips, dan kurkenstrips en dan carterepan erop,

succes.
't stelt echt niks voor.
Laatst gewijzigd door 4TL op vr apr 13, 2007 11:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio '98
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 88518Bericht Mark4GTL »

lijkt me duidelijk, zelfs ik snap het nu
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88521Bericht Willem de Zwijger »

Ik raak een beetje in de war:
Eerst krijg ik de info dat ik geen kurk heb maar rubber
Dan moet ik een dot kit doen op de aansluiting rubber - kurk...
Snik, ik raak aan het twijfelen
Bovendien vertelde Centre 16 me dat ik me geen zorgen hoef te maken over dit plaatje omdat het vast zal blijven zitten op de onderkant van het carter...ga ik het nu wel of niet loshalen...moet ik een nieuwe pakking gaan halen of zou ik de oude kunnen gebruiken...had dat plaatje toch nog een functie die ik nodig heb...
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 88522Bericht 4TL »

Ik twijfel absoluut niet aan de technische kwaliteiten van r16 cenre, maar dat plaatje zal er wel niet voor niets hebben gezeten.

Als het blok toch naast je auto staat had ik het zeker losgehaald. Kun je geliojk de carterpan schoonmaken en de oleipomp controleren. voor het geld hoef je het niet te laten.

Plaatje
Nr. 4,5 en 12 zijn van kurk
Nr. 6 en 7 van rubber[/url]
Clio '98
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88529Bericht Willem de Zwijger »

Wie ziet em liggen ?
Afbeelding

Dinsdag komt de pakking, tot dan maar wat anders te doen zoeken...
Plaats reactie