Opknappen van een R1123 uit 66
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Dat ga ik onthouden Neeelzzzz.
Gister de nieuwe compressor opgehaald, het is de zwaarste van airpress op 220v. Ook even mee gespeeld, hij is in mum van tijd vol en als ik op 6 bar spuit dan pompt die gewoon lucht bij. Ik hoop dat de zwarte lak voor het weekend komt zodat ik aan de slag kan en t chassis naar buiten mag
Gister de nieuwe compressor opgehaald, het is de zwaarste van airpress op 220v. Ook even mee gespeeld, hij is in mum van tijd vol en als ik op 6 bar spuit dan pompt die gewoon lucht bij. Ik hoop dat de zwarte lak voor het weekend komt zodat ik aan de slag kan en t chassis naar buiten mag
Savane 1993 =D
Als je een HVLP spuit hebt, heb je veel minder druk nodig: 3-3,5 bar is dan zat, anders creer je veel overspray (enorme wolken verfnevel). Nevel krijg je hoe dan ook, maar als je de druk een beetje laag houdt, scheelt dat een stuk. Controleer ook hoe de spuitkegel eruit ziet, bijv op een oude krant. de vorm van de verf moet ovaal zijn als je spuit.
Als het niet goed is, aan alle knoppen draaien tot het goed is en als het dan nog niet ok is, de naald eruit halen, schoonmaken en idem voor de nozzle (spuitopening). Die moeten brandschoon zijn voor het spuiten.
Verder is het handig eerst hoekjes en randjes te doen en dan pas de grote vlakken: anders krijg je heel veel kleine druppels in de grote vlakken en dat is lelijk, je krijgt dan een soort braille, en dat ziet er niet uit. Als je het andersom doet krijg je die braille in de hoekjes, en dat zie je veel minder.
Heb je overigens een spuitmasker, zou ik wel doen, de verf wordt namelijk heel fijn verdeeld en komt bij inademen gewoon heel diep in je longen, dat moet je so wie so niet willen, en als je nog niet uitgegroeid bent (dit keer geen geintje!) al helemaal niet.
O ja, niet ontvetten met terpentine: dat ontvet namelijk niet, het zit vol met olie en parafine restjes! Succes!
En als je meer tips wilt, laat maar weten! Niels
Als het niet goed is, aan alle knoppen draaien tot het goed is en als het dan nog niet ok is, de naald eruit halen, schoonmaken en idem voor de nozzle (spuitopening). Die moeten brandschoon zijn voor het spuiten.
Verder is het handig eerst hoekjes en randjes te doen en dan pas de grote vlakken: anders krijg je heel veel kleine druppels in de grote vlakken en dat is lelijk, je krijgt dan een soort braille, en dat ziet er niet uit. Als je het andersom doet krijg je die braille in de hoekjes, en dat zie je veel minder.
Heb je overigens een spuitmasker, zou ik wel doen, de verf wordt namelijk heel fijn verdeeld en komt bij inademen gewoon heel diep in je longen, dat moet je so wie so niet willen, en als je nog niet uitgegroeid bent (dit keer geen geintje!) al helemaal niet.
O ja, niet ontvetten met terpentine: dat ontvet namelijk niet, het zit vol met olie en parafine restjes! Succes!
En als je meer tips wilt, laat maar weten! Niels
Een quatrelle is het wel!
Heey niels,Neeelz schreef:Als je een HVLP spuit hebt, heb je veel minder druk nodig: 3-3,5 bar is dan zat, anders creer je veel overspray (enorme wolken verfnevel). Nevel krijg je hoe dan ook, maar als je de druk een beetje laag houdt, scheelt dat een stuk. Controleer ook hoe de spuitkegel eruit ziet, bijv op een oude krant. de vorm van de verf moet ovaal zijn als je spuit.
Als het niet goed is, aan alle knoppen draaien tot het goed is en als het dan nog niet ok is, de naald eruit halen, schoonmaken en idem voor de nozzle (spuitopening). Die moeten brandschoon zijn voor het spuiten.
Verder is het handig eerst hoekjes en randjes te doen en dan pas de grote vlakken: anders krijg je heel veel kleine druppels in de grote vlakken en dat is lelijk, je krijgt dan een soort braille, en dat ziet er niet uit. Als je het andersom doet krijg je die braille in de hoekjes, en dat zie je veel minder.
Heb je overigens een spuitmasker, zou ik wel doen, de verf wordt namelijk heel fijn verdeeld en komt bij inademen gewoon heel diep in je longen, dat moet je so wie so niet willen, en als je nog niet uitgegroeid bent (dit keer geen geintje!) al helemaal niet.
O ja, niet ontvetten met terpentine: dat ontvet namelijk niet, het zit vol met olie en parafine restjes! Succes!
En als je meer tips wilt, laat maar weten! Niels
Das handig , meer tips zijn altijd welkom
Ik wist dat je op een barretje of 3 moet spuiten Dat van die hoekjes was me wel opgevallen op foto's van restoratie's, maar de gedachte erachter wist ik niet, thnx! Moeten de hoekjes eerst droog zijn voor je aan de grote vlakken begint?
Met ontroesten en balken kaal maken heb ik ook altijd een stofmasker op, want met haakse slijper en staalborstel komt er als je het in ongeventileerde ruimte doet toch best wel een soort nevel te hangen.
Zal ik het zootje met wasbenzine ontvetten? Of toch beter met thinner?
groeten,
gijs
Savane 1993 =D
De hoekjes hoeven niet droog te zijn hoor, maar als je van je hele chassis eerst de hoekjes hebt gedaan, dan is de eerste hoek die je gespoten hebt waarschijnlijk al een aardig eind droog. Daarna doe je de grote stukken en dan weekt de nieuwe verf de al enigszins aangedroogde verf weer een beetje op: zo vloeit alles mooi in elkaar over.
Goed dat je een stofmasker gebruikt, ik bedoel echter een echt spuitmasker,dat ook de oplosmiddeldampen tegen houdt. Deze maskers houden ook het hele fijne stof tegen, dat stofmaskers wel eens langs laten (vooral bij de neus.) Je kunt ze gewoon kopen bij de gamma, trouwens.
Ontvetten zou ik met thinner doen. Succes!
O, nog een vraag: is het een of twee-componenten verf? In het laatste geval zou ik toch even wachten tot wat hogere temperaturen, anders hardt de verf al uit, terwijl er nog veel oplosmiddel inzit: dit oplosmiddel moet er eigenlijk eerst uit, voordat de verf uithardt, anders heb je kans op krimpscheurtjes in je verf: en door scheurtjes kan water komen en water + renault = narigheid. Of heb je een verwarmde en een beetje geventileerde garage tot je beschikking? Dan kan het wel, 20 graden is prima om te spuiten.
Goed dat je een stofmasker gebruikt, ik bedoel echter een echt spuitmasker,dat ook de oplosmiddeldampen tegen houdt. Deze maskers houden ook het hele fijne stof tegen, dat stofmaskers wel eens langs laten (vooral bij de neus.) Je kunt ze gewoon kopen bij de gamma, trouwens.
Ontvetten zou ik met thinner doen. Succes!
O, nog een vraag: is het een of twee-componenten verf? In het laatste geval zou ik toch even wachten tot wat hogere temperaturen, anders hardt de verf al uit, terwijl er nog veel oplosmiddel inzit: dit oplosmiddel moet er eigenlijk eerst uit, voordat de verf uithardt, anders heb je kans op krimpscheurtjes in je verf: en door scheurtjes kan water komen en water + renault = narigheid. Of heb je een verwarmde en een beetje geventileerde garage tot je beschikking? Dan kan het wel, 20 graden is prima om te spuiten.
Een quatrelle is het wel!
waarschijnlijk; High Volume Low Pressure
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad: een HVLP spuit is een speciaal soort spuit, die veel lucht met een lage druk nodig heeft om toch een goede nevel te krijgen. Voordeel is verminderde overspray, dus een beter gebruik van je verf (bij dit type spuit komt er twee derde van de verf op je object, de rest komt er naast. Bij oudere type verfspuiten was de druk veel hoger (ca 12-15 bar), veel meer overspray en dus veel minder verf op de ondergrond. Omdat je ca 3 bar gebruikt, zal het wel een HVLP spuit zijn, met de genoemde voordelen.
En twee-componenten verf herken je aan het feit dat je twee dingen bij elkaar moet mikken, klutsen en dan binnen het uur spuiten, anders is het hard. Als je dat allemaal niet hoeft te doen, is het 1 componentenverf (net als houtverf, bijvoorbeeld), en dan kan het ook bij iets lagere temperaturen. Tot zover het college over auto spuiten van vandaag!
Zoek anders ook eens naar het bericht van Mark over lakschade (courtesy of Jasper natuurlijk), trefwoord: lakschade boekje
En twee-componenten verf herken je aan het feit dat je twee dingen bij elkaar moet mikken, klutsen en dan binnen het uur spuiten, anders is het hard. Als je dat allemaal niet hoeft te doen, is het 1 componentenverf (net als houtverf, bijvoorbeeld), en dan kan het ook bij iets lagere temperaturen. Tot zover het college over auto spuiten van vandaag!
Zoek anders ook eens naar het bericht van Mark over lakschade (courtesy of Jasper natuurlijk), trefwoord: lakschade boekje
Een quatrelle is het wel!
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Ik kan je het boekje (pdf) anders ook toemailen. Heb het nog steeds op de laptop staan.
En daar blijft ie ook staan. Is mooi handig boekje
groet Mark
En daar blijft ie ook staan. Is mooi handig boekje
groet Mark
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
kantel um zo dat de benzinetankvuldop boven zit. dan moet er niet zo'n heel groot probleem zijn. Als de aandrijfassen er nog in zitten, hoeden die de versnellingsbak olie wel binnen.
en je hoeft de auto niet helemaal op zn zij te zetten. steunend op een band in de hoek van deur en voorraam, maakt de auto een mooie hoek om er lekker onder te kunnen en om alles binnen te houden.
heb van paul de volgende methode geleerd;
bestuurderskant opkrikken en de banden er af halen.
auto laten zakken en de remtrommels in de banden laten zakken met een stuk tapijt er tussen of zo.
staalkabel van voor naar achterwiel bestuurders kant en dan een takelkabel aan de bijrijders kant aan die kabel [wel even een mat of balk gebruiken om de hoek te beschermen]
optakelen tot net iets meer dan 50 graden schuin en dan met 1 of 2 pers verder omtrekken en een slappe band eronder.
als je klaar bent de auto weer in de kabels hangen, langzaam laten zakken, alles loshalen, opkrikken en banden er weer onder.
sccs
en je hoeft de auto niet helemaal op zn zij te zetten. steunend op een band in de hoek van deur en voorraam, maakt de auto een mooie hoek om er lekker onder te kunnen en om alles binnen te houden.
heb van paul de volgende methode geleerd;
bestuurderskant opkrikken en de banden er af halen.
auto laten zakken en de remtrommels in de banden laten zakken met een stuk tapijt er tussen of zo.
staalkabel van voor naar achterwiel bestuurders kant en dan een takelkabel aan de bijrijders kant aan die kabel [wel even een mat of balk gebruiken om de hoek te beschermen]
optakelen tot net iets meer dan 50 graden schuin en dan met 1 of 2 pers verder omtrekken en een slappe band eronder.
als je klaar bent de auto weer in de kabels hangen, langzaam laten zakken, alles loshalen, opkrikken en banden er weer onder.
sccs
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad