r4f4 project

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

r4f4 project

Bericht: # 85036Bericht p304c »

eindelijk na lange tijd andere zaken is het zover er zit weer schot in mijn r4f4 project. na meer dan een jaar geleden een chassis bij Han te hebben weggehaald

de eerste foto van Han zoals ik deze aangeboden kreeg oktober 2005
Afbeelding

daarna geheel gestript en als kaal chassis in de werkplaats
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

klaar om aangepakt te worden, dat was december 2005.
op een goeie dag hebben ze het chassis afgevoerd om gestraald te worden. helemaal gereinigd en met alle zwakke plekken zichtbaar heeft deze zo bijna een jaar op vervolg gewacht.

afgelopen zaterdag met Han op excursie geweest naar o.a. Van de Tol in oud Beijerland om daar eens rond te neuzen en een bodemplaat op te halen.

het is rustig in de werkplaats en deze vrije dagen zijn mooi om eens flink door te pakken. vol goede moed maar zonder fototoestel op woensdagmorgen maar eens flink aan het werk gaan en de oude bodemplaat verwijderd.
na een dag flink doorwerken is dit dus het resultaat:

foto 1 nieuwe en oude bodemplaat
Afbeelding

foto 2 wat er over is van het chassis
Afbeelding

de kokers over het chassis zijn ervoor om de boel in model te houden aangezien de stevigheid volledig verdwenen is als de bodemplaat verwijders is.

het werk van vandaag is te zien op de volgende fotos.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tot zover het werk aan de voorste driehoeken

Afbeelding

het laatste deel van de onderzijde van een van de voorbalken was ernstig aan vervanging toe

Afbeelding

en dit is achterbalk nr.1 waarvan de laatste delen van de onderzijden ook een vernieuwing verdienen.
dit was het resultaat van twee dagen werken, morgen nog een ochtend en hopelijk kan ik volgende week nog wat tijd vrij maken om het project op tempo te houden.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Bericht: # 85041Bericht hankleinjan.nl »

He, mooi Diede om te volgen die foto´s.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 85047Bericht 4TL »

Mooi project! Volgens mij was dit chassis op het oog nog zeer goed of niet?
Jammer dat ik de ruimte er niet voor heb....

Misschien ook leuk: hier hier een link hoe onze R4 vrienden in de UK het chassis hebben gefixeerd.
Clio '98
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

verstevigings kokers

Bericht: # 85052Bericht RVIER »

Dag Diede,

Ik zie je verstevigingskokers op de foto. Ben ook al enige tijd bezig met een referentie frame voor de bodem. Als ik naar de bodemrichtmaten kijk dan zie ik niet helemaal hoe je met die 2 verstevigers de zaak vlak houdt (wel links-rechts symetries).

Dat is wel belangrijk ivm de voorwielophanging en met name de torsiestaven. Die liggen vlak tegen de bodem. Als de motordragers enkele graden kantelen heb je daar een probleem.
Hoe los je dit op?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
tio bueno
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 03, 2006 1:58 pm

Bericht: # 85059Bericht tio bueno »

interessant om het proces zo te kunnen volgen. Ziet er goed uit wat je hebt gedaan.

succes verder
tio
Hola, yo soy Hans
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 85060Bericht GijSsie »

Mooi project!
Laatst gewijzigd door GijSsie op za feb 10, 2007 11:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 85064Bericht brecht »

Diede,

Waarom wilde je een nieuwe bodemplaat? was hij zo slecht? En heb je hem pas na het stralen weggehaald om de stijfheid van het chassis te beschermen tijdens het stralen? Of kwam je er na het stralen achter dat je een nieuwe bodemplaat wilde?

En zie ik nu hijsogen o.i.d aan de onderkant zitten? Hoop vragen, maar ik moet/wil binnenkort ook aan een chassis beginnen.

Veel succes in ieder geval ermee!
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 85070Bericht p304c »

het resultaat van een ochtendje werk

achterste kokerbalken weer dichtgelast.
de buitenplaat een stukje open geslepen om een goed stuk balk
tegen te komen om aan vast te lassen en daarna weer netjes
dichtgemaakt en afgelast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bij de voorzijde nog een paar randjes weggeslepen en vervangen
door een gezet hoekje. misschien niet mooi gelast maar wel
effectief

Afbeelding
Afbeelding

volgende klus wordt toch eens kijken wat te doen met de ophangpunten van de zwingarmen aangezien daar toch ook nog enige roestschade aan te ontdekken is. maar ja daar moet dan toch eerst dat schuim spul zien te verwijderen.


het chassis zag er in eerste instantie erg goed uit maar na het stralen komen de echte problemen pas te voorschijn. het vervangen van de bodem lag dus ook niet in de planning maar heb ik toe besloten na het optellen van het aantal gaten en het feit dat dit de ultime kans was om het meteen goed aan te pakken.

het stralen zelf was matswerk in ruil voor een aantal tekenuren achter de computer. als het goed is wordt het chassis na mijn opknap werkzaamheden ook nog gescopeerd en afgewerkt met industriele lak bij een firma die normaal gesproken chassis voor vrachtwagens en trailers maakt.

er zitten geen hijsogen aan het frame alhoewel dat misschien een goed plan was geweest. verder is het chassis momenteel alleen gefixeerd om te voorkomen dat de hele boel doorbuigt en desastreus vervormd.
bij het vastzetten van de bodemplaat wil ik de boel weer richten en uitlijnen zodat alles weer symetrisch en bruikbaar is. uiteindelijk is de bodemplaat hetgene dat bepalend is voor de vormgeving dus zolang die er nog niet onder zit heb ik nog alle vrijheid om alles weer goed in lijn te zetten.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 85074Bericht brecht »

p304c schreef:er zitten geen hijsogen aan het frame alhoewel dat
wat zie ik dan door de bodem steken op de 2e en 4e foto?
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Bericht: # 85077Bericht hankleinjan.nl »

Dat zijn de bevestigingspunten van de voorste torsiestaven.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 85100Bericht Willem de Zwijger »

Schitterend werk man. En jij krijgt dan het tweede verzinkte chassis in Nederland ? Dat scoperen is toch verzinken ?
yellowsub
Berichten: 263
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 2:00 am

mmm

Bericht: # 85103Bericht yellowsub »

hallo forum,

heeft dan niemand zo een vergelijkbaar project, lees chassis voor mij staan? dit maakt heeeel hebberig!

kan ik een 4tje afmaken...

tuut

bart
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Bericht: # 85119Bericht hankleinjan.nl »

weinig harde chassis in de handel. Of complete goede roestvrije renaultjes uit warme droge landen. maar die ga je niet slopen alleen maar voor het chassis.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 85129Bericht brecht »

hankleinjan.nl schreef:Dat zijn de bevestigingspunten van de voorste torsiestaven.
ahhh dank
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 85136Bericht p304c »

Willem de Zwijger schreef:Schitterend werk man. En jij krijgt dan het tweede verzinkte chassis in Nederland ? Dat scoperen is toch verzinken ?
ja dat is een vorm van verzinken, ik had het liefst het chassis thermisch laten verzinken maar er is niemand die een oud chassis in zijn zinkbad wil hebben.
buiten het feit dat de temperatuur waarschijnlijk funest voor de vorm zou zijn. dit is de oplossing die het dichtst bij komt maar niet de binnenkanten van de kokers zal bereiken. die zal ik toch gewoon zelf moeten behandelen.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Plaats reactie