r4f4 project

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 99462Bericht Le Car »

Sicaflex of tip-it gebruiken.
Zijn beide 1 componemt MS polymeer kit.

Daar zitten tegenwoordig de spatborden van autos meer geplakt aan de koets
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 100901Bericht p304c »

gespoten en onderweg naar huis, kwaliteit van de fotos is niet zo hoog doordat ik ze snel met de telefoon heb gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 100911Bericht Willem de Zwijger »

Had ik maar zo'n mooi chassis! Lekker volstoppen met vet of zoiets?
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 100945Bericht p304c »

komend weekend alles maar eens vol laten lopen met Tectyl, de binnenkanten van de kokers zijn al behandeld met zinkcompound in het verleden voordat ik de bodemplaat er weer opgelast heb. dus met zinkcompound, schoperen, in de lak spuiten en tectyl in de kokers moet dit toch een chassis zijn waar ik de komende jaren weinig omkijken meer naar heb.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
T-Bo
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 25, 2008 9:14 pm
Locatie: Gent

Bericht: # 100966Bericht T-Bo »

jouw chassis zal het tijdperk van de verbrandingsmotoren nog ver overleven. mooi gedaan!
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: r4f4 project

Bericht: # 109837Bericht p304c »

langzaam maar gestaag, eindelijk is er weer eens vooruitgang te melden. het motorblok en de voortrein had ik in de loop van de afgelopen maanden al opgeknapt en geplaatst waarna de achteras aan de beurt was. aangezien ik daar geen extra versie van had was het tijd om de F4 naar huis te halen. Samen met Han Kleinjan heb ik op een vrijdag de F4 bevrijd van het leven tussen de caravans waarna we ons 's middags al op het ontmantelen hadden gestort. Deze actie was zo stimulerend dat de totale ontmanteling niet meer dan enkele weken heeft geduurd met als klap op de vuurpijl vandaag het loskomen van de carrosserie van het oude chassis.

de eerste foto is het motorblok dat al op z'n plaats staat op het chassis.

Afbeelding

de volgende twee fotos zijn de dozen met onderdelen van de ontmantelde F4 op de achtergrond

Afbeelding
Afbeelding

en hier is de carrosserie voorlopig overgeplaatst op het nieuwe chassis i.v.m. het gebrek aan ruimte

Afbeelding
Afbeelding

het oude chassis ligt hier op de voorgrond, de achteras moet er nog onderweg en daarna kan deze afgevoerd worden. de carrosserie gaat binnenkort afgevoerd worden naar dezelfde werkplaats waar destijds het chassis is aangepakt. veel ruimte en een complete metaalwerkplaats werkt toch makkelijker dan thuis.

het eindresultaat zal nog wel even op zich laten wachten maar er is nog steeds vooruitgang in het project.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: r4f4 project

Bericht: # 118506Bericht p304c »

En er is weer eens wat vooruitgang in het project. Dankzij de informatie van Roberto is de achteras perfect op z'n plaats gekomen. Het koste een beetje moeite want ondanks het feit dat ik netjes mallen had gemaakt voor het laswerk aan de ophangpunten zat er hier en daar toch nog een millimetertje in en was het plaatsen van de as toch nog een aardige krachtsinspanning. De binnenschermen zijn na het schoonmaken voorzien van nieuwe lasranden. De velgen zijn gestraald en gecoat en voorzien van gloednieuwe Michelins en zodoende heb ik deze week de boel van de bok af kunnen halen en staat het geheel weer op de wielen. Daarna de binnen en de buitenschermen aan de voorzijde los-vast op de plek gehangen om maar eens te kijken of het nog allemaal goed gaat komen in de toekomst maar dat oogt allemaal aardig. Nu heb ik net de houten bok aangepast zodat de losse carrosserie van het chassis afgetilt kan worden om het nodige reparatiewerk daaraan ook te gaan verrichten en meteen het chassis weer helemaal bereikbaar is om de rem- en benzine leidingen op de plek te gaan zetten. Het gaat langzaam maar ooit komt het geheel af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: r4f4 project

Bericht: # 118507Bericht roberto »

Prachtig werk mijn complimenten!! dit word een hele mooie auto, ik ben blij dat iets aan mijn site heb gehad.
Véél succes en hou ons op de hoogte.

Roberto
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: r4f4 project

Bericht: # 127400Bericht p304c »

een van de traagst lopende projecten hier op het forum vermoed ik maar er zit nog steeds vooruitgang in, zij het wel in een heel laag tempo tussen alle andere activiteiten hier door.

na eerst getwijfeld te hebben om dingen uit te besteden ben ik door Roberto's activiteiten en foto's toch weer gemotiveerd om zelf door te gaan. de losse carrosserie staat op een houten bok en op die manier probeer ik alles wat op roest en rottigheid lijkt te vervangen. voorlopig ben ik druk met de achterzijde met als eerste actie de dubbele platen in de wielkasten. dit heb ik ruim uitgesneden en al het plaatwerk na proberen te maken en er weer ingezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hierna heb ik links achter aangepakt, netjes een mal gemaakt om de plek van het scharnier
te bepalen en daarna deze hoek eruit gehaald aangezien daar de boel door de dubbele beplating
die er zit voor de stevigheid van het scharnier behoorlijk weggeroest was en een nieuwe hoek
opgebouwd vanuit plaatmateriaal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en momenteel ligt het achterstuk er helemaal af en heb ik daarvoor nieuwe stukken liggen
maar ben ik nog bezig om rechtsachter ook weer te voorzien van een nieuw onderste stuk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en verder heb ik de turkse stoffeerder bij mij op de hoek voor €400,- twee stoelen, twee deurpanelen
en een hemeltje opnieuw laten bekleden met prachtig mooi grijs leer maar die zijn zo mooi dat ik ze
voordat ik ze op de foto kon zetten al voor de zekerheid bij iemand anders veilig in plastic ingepakt
heb weggezet om te voorkomen dat ze in mijn te volle garage beschadig raken.

dit is de huidige stand van zaken, het gaat niet hard maar dit tempo geeft me meteen weer de tijd
om rustig verder te sparen zodat dit project ooit tot een mooi einde kan worden gebracht.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: r4f4 project

Bericht: # 127410Bericht Willem de Zwijger »

Dat is hogeschool blikslagerij....hoe doe je zoiets?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: r4f4 project

Bericht: # 127413Bericht Bertje »

Dat wil ik ook wel graag weten! Zie er supergoed uit! Kloppen met metalen strips als ondergrond? Profielen met verschillende hoeken/krommingen? (Hard)houten mallen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: r4f4 project

Bericht: # 127419Bericht p304c »

kloppen met een aardig plaatwerk setje met spoorrails aambeeld van Rustbuster.nl en een grote voorraad 0,8mm zincorplaat zodat het niet meteen erg is als de eerste pogingen mislukken.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Re: r4f4 project

Bericht: # 127489Bericht hankleinjan.nl »

mooi werk!
met geduld wordt het een mooi resultaat :)
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: r4f4 project

Bericht: # 127564Bericht Bertje »

Prachtig! Gisteren bij iemand een zetbank gekocht, bleek een echte plaatwerker te zijn, dus binnenkort ga ik een dagje bij hem langs om wat dingen te leren over plaatbewerken. Lijkt me echt super om te kunnen!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: r4f4 project

Bericht: # 157557Bericht p304c »

Vele jaren later, met een boel uitbesteed werk aan een gepensioneerde plaatwerker die wel heel erg secuur te werk is gegaan en waarschijnlijk ook door zijn perfectionisme het in de tussentijd nog aan zijn hart heeft gekregen is na twee jaar afwezigheid de carrosserie sinds gisteravond weer terug thuis.

Alles is strak gemaakt (hier en daar zelfs te strak waardoor originele details met dubbel plaatwerk bij de achterdeuren strak weg geplamuurd is). de onderzijde en de binnenkanten van de schermen zijn in de steenslag beschermer gezet en ook het onderste deel van de laadruimte is daar voordat het gespoten is nog in gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de carrosserie staat nu nog met houten klossen er tussen op het chassis maar die zakt binnenkort netjes afgekit op het chassis. daarna de voorschermen op de plaats zetten. stuur op z'n plek en handrem gemonteerd en dan gaat de hele boel nog een keer op reis om de buitenzijde te spuiten.

Vraag me niet hoeveel uren, materiaal en geld er in zit want dat heb ik maar niet meer bijgehouden zo verspreid over de jaren. ik weet alleen zeker dat als de auto klaar is om weer de weg op te gaan ik eerst maar eens de auto laat taxeren.
Maar dat is voorlopig nog niet aan de orde, nou dit zo netjes afgewerkt wordt kan ik het niet maken om het in elkaar zetten snel af te raffelen.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Plaats reactie