r4f4 project

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 85137Bericht GijSsie »

kan je niet nu je balken zo mooi open liggen die alvast deels scoperen? Hoe ben je van de binnekant van de balken anders te behandelen?
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 85183Bericht p304c »

GijSsie schreef:kan je niet nu je balken zo mooi open liggen die alvast deels scoperen? Hoe ben je van de binnekant van de balken anders te behandelen?
de volgorde moet ik nog overleggen, als ik het chassis in deze toestand laat behandelen dan moet ik van te voren een goede mal maken zodat alles netjes uitgelijnd zit voor de behandeling en voor het plaatsen van de bodemplaat.

vanmorgen ben ik bezig geweest met de swingarm bevestigings punten en heb besloten dat ik deze niet ga oplappen maar vervangen.
ben het fotostoestel weer eens vergeten maar ik ben na mijn besluit bezig geweest om aan beide zijden een mal te maken verbonden met de ophangpunten aan de kokerbalk zodat ik nieuwe stukken daaraan kan vastzetten voor het lassen zodat zeker is dat geometrie goed blijft.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 89615Bericht p304c »

update:

het is wel even geleden maar op vrijdag na de hemelvaart ben ik weer een dagje bezig geweest met mijn chassis. uiteraard op dat moment even niet de beschikking over een fototoestel dus de fotos zijn later genomen nou het chassis weer aan de kant ligt.

de laatste keer had ik netjes twee mallen gemaakt waarmee ik de oude swingarm punten aan de achterste kokerbalken had gefixeert door de mal met bouten te bevestigen door de phangpunten van de achteras. en aan de andere kant de oude swingarmpunten met drie bouten aan de mal te bevestigen. 's morgens eerst de oude swingarmpunten afgeslepen op een mooie afstand van de roest. daarna de binnenste delen van de kokerbalk opgelapt en strak gemaakt en vervolgens de nieuwe swingarmen op maat gemaakt en met de drie bouten weer op de juiste plaats aan de de mallen bevestigd. daarna netjes de boel afgelast vanaf de binnen en de buitenkant en daarna aan de buitenzijde vlakgeslepen.

vervolgens de hele binnenzijde in de zinkcompound gezet en de bodemplaat op zijn plaats gelegd. het chassis mooi waterpas gelegd en zo recht mogelijk uitgelijnd en dan blijkt dat de bodemplaat op die manier weer heel mooi op de rest aansluit. hiernaa de bodemplaat afgetekend en o ongeveer om de vijf centimeter kleine gaatjes gemaakt voor de proplassen. aangezien het tegen de tijd dat dit allemaal gebeurd was alweer een uur of vier 's middags was en de zinkcompound nog niet droog was hebben we de bodemplaat met een aantal boutjes op de plek gelegd en ligt het geheel te wachten op een avondje proplassen. waarna alleen de plaat met bevestigingspunten van de gordels en de doorvoer voor de handremkabels geplaatst moet worden. hopelijk vind ik daar in de komende weken een avondje tijd voor zodat het geheel afgevoerd en gescopeerd kan worden. dan mag het chassis na de zomer naar huis komen voor de opbouw fase.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

lassen

Bericht: # 89634Bericht RVIER »

Ik wil de pret niet bederven maar je schrijft dat je om de 5 cm proplast.

Mijn APK-keurmeester zegt dat bi j (dragend-) laswerk:
proplassen 2,5 cm hart op hart of
50% van de omtrek aflassen!

hij keurde mijn laswerk aan de binnenschermen om die reden af.

laat het chassis even keuren voor je met schilderen (owatrol etc )begint!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89638Bericht Willem de Zwijger »

Harstikke mooi man, helemaal bij de wortel aangepakt. Zie ik nou al vanalles verzinkt ? En begrijp ik goed dat je zometeen het hele chassis gaat verzinken ?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 89651Bericht GijSsie »

Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 89660Bericht p304c »

RVIER schreef: Mijn APK-keurmeester zegt dat bi j (dragend-) laswerk:
proplassen 2,5 cm hart op hart of
50% van de omtrek aflassen!
dat is nog net mooi op tijd gewaarschuwd, gaatjes zijn er nog zat bij te maken, dank je wel
Willem de Zwijger schreef:Harstikke mooi man, helemaal bij de wortel aangepakt. Zie ik nou al vanalles verzinkt ? En begrijp ik goed dat je zometeen het hele chassis gaat verzinken ?
de swingarmpunten heb ik gekocht van Harry en zijn zo aangeleverd, volgens mij niet verzinkt maar al wel behandelde plaat. de binnenkant heb ik met de kwast helemaal ingesmeerd met zinkcompound en als alles straks in elkaar zit gaat het chassis weer op reis om, als de afspraken na gekomen worden, gescopeerd en gespoten te worden met industriele lak bij een producent van vrachtwagen chassis. lijkt me afdoende om weer een hele tijd met dit chassis voort te kunnen.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

uitlijnen van het chassis

Bericht: # 89685Bericht RVIER »

@Diede,

Ik ben ook bezig met een chassis en verbaas me over de elastisiteit van het chassis zelfs als relatief kleine delen wegneemt.

links-rechts symetrie krijg je inderdaad door het chassis op een aantal punten waterpas te leggen.

Ook belangrijk is de stand van de voorkant (motordragers etc) tov van de vloer. Dit luistert erg nauw. Je moet eigenlkijk de onderste draagarm en en de voorste torsiestaven monteren om er zeker van te zijn dat dat goed zit!

succes

fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 89712Bericht Jan-San »

ziet er goed uit! Doet me denken aan mijn eigen project..Heb je die inzettukken acher ook bij reno4er besteld? Ga zo verder. Wordt een zeldzame r4 met apk straks. :wink:
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: uitlijnen van het chassis

Bericht: # 89720Bericht p304c »

RVIER schreef: Ik ben ook bezig met een chassis en verbaas me over de elastisiteit van het chassis zelfs als relatief kleine delen wegneemt.
als de bodemplaat er af is blijft er helemaal niks over van de sterkte van het chassis, de "kokers" hebben totaal geen sterkte en kan je zo veranderen in een wokkel als je dat wil. daarom hebben we meteen de voor en achterzijde doorverbonden met een paar kokers om het model te bewaren. nou met de nieuwe bodemplaat en een paar bouten komt de stevigheid al weer redelijk terug. alle onderdelen van de voorzijde liggen ook nog in de werkplaats dus die kan ik gebruiken om uit te lijnen. ik weet niet of er iemand is die weet of er controle maten te vinden zijn.

@jan-san die inzetstukken achter kreeg ik aangeboden door Harry Veldhuis die ze zelfs nog netjes af kwam leveren omdat hij toch in de buurt moest zijn.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

richtmaten

Bericht: # 89768Bericht RVIER »

in MR176, blz N-8 staat een matenlijstje, in de Olieslagers trouwens ook
Zal het morgen even scannen

Als je het chassis in de dwarsrichting overal waterpas hebt liggen gaat het eigenlijk nog om twee dingen:

1. je moet enkele diagonalen meten (het chassis moet een rechthoek zijn en geen ruit)
2. het langsprofiel controleren met een meet-draad (maten zie overzicht)

Als je daarna de onderste draagarmen monteert inclusief de torsiestaven met hun stelstukken. moet dat zonder geweld kunnen en moeten de torsiestaven, zuiver recht zijn. De rubber afstandhouder (het ca 5 cm lange rubberstuk op de torsiestaaf) raakt dan net de bodem.

succes ermee
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

hoe krijg ik een PDF geupload?

Bericht: # 89795Bericht RVIER »

Ik heb een scan gemaakt van de bodemmaten. Hoe krijg ik die scan nu geupload, via PM gaat het ook niet

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: hoe krijg ik een PDF geupload?

Bericht: # 89803Bericht R4F6GTX Automaat »

RVIER schreef:Ik heb een scan gemaakt van de bodemmaten. Hoe krijg ik die scan nu geupload, via PM gaat het ook niet

vr gr Fons
mail maar dan plaats ik 'm wel
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 95007Bericht p304c »

het heeft even geduurd voordat ik weer eens tijd had (of nam) om verder te gaan met mijn chassis. en daarna duurde het ook weer even voordat ik deze foto's naar het internet heb overgebracht. maar goed, het project gaat gewoon door en als het goed is gaat het chassis met alle onderdelen van de voorwielophanging nog net voor kerst op reis om behandeld te worden. aangezien ik verder geen haast heb en het behandelen tussen het echte werk door moet gedaan worden zal het wel even duren voordat ik de boel eindelijk thuis heb staan maar er is nog steeds progressie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dankzij de bodemmaten scan van Fons heb ik voordat ik de eerste punten van de bodemplaat aan het chassis heb vastgezet de boel zo kunnen richten en fixeren dat het chassis bij nameten niet meer dan een enkele millimeter afwijkt van de door renault bedoelde maatvoering.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 95043Bericht Neeelz »

>>BLINK<< >>GLIM<<

Zo, dat doet bijna zeer aan mijn ogen, zo schoon!
Ga zo door ende gij zult een schone renault rijden!
Een quatrelle is het wel!
Plaats reactie