Opknappen van een R4 uit 1993

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 75602Bericht GijSsie »

Hallo allemaal,

Ik ben van de achterbalken de roest er aan het uitslijpen, ik heb al plaatjes mooi op maat gemaakt. Nu ben ik gaan slijpen en kwam ik bij het volgende:
Afbeelding

Aan de linkerkant van de foto steekt er een U profiel uit de balk, aan de zichtbare kant is het allemaal goed gelukt, maar aan de andere kant(niet-zichtbare kant) zit er ook nog roest tussen dit U plaatje en de buitenste plaat. Nou dacht ik er aan om dat U profiel er helemaal uit te halen, maar is dit verstandig??? Word het zootje dan niet te slap? Ik ben van plan om er sowieso 2 plaatjes van 1mm verzinkte plaat in te lassen.

Nog een fotootje:
Afbeelding (btw ik vind het wel een hele mooie foto :P )

Hoe pak ik dit aan? Want tot aan daar zit dat U profielte in de balk. Gewoon eruitslijpen en nieuw stukje plaatsen?

nou alvast bedankt maar weer!

Groet,
gijs
Laatst gewijzigd door GijSsie op ma jan 29, 2007 8:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 75626Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb nog nooit aan een achterbalk gelast, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar in principe moet je altijd proberen de verstevigingen intact te laten resp te reconstrueren.
Als je met het profiel dubbele plaat bedoelt, dan rustig wegslijpen, ik zou het vervangen door 2 mm plaat (ongeveer de dikte of iets meer van de dubbele plaat zeg maar).
Lassen van verzinkte plaat klinkt me spetterig in de oren, ik gebruik altijd gewone plaat. Die zink goed wegslijpen bij de rand waar je wilt lassen, misschien lukt het dan.
Die tweede foto, tja, je ziet er nog roest doorheen, dus als je echt goed wilt doen de schijf erin in uit slijpen tot je alleen nog mooi staal ziet..
Als je bang bent voor de ravage kun je er natuurlijk gewoon een plaatje inlassen over de roest heen, maar dan moet je wel zorgen dat je flink met Owatrol tekeer gaat zodat die roestplek zich helemaal kan volzuigen.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 75628Bericht Rudi »

Gijs is een Zeeuw.... :lol:




"ons benne zuunig"
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 75629Bericht Roel van Pinxten »

Sterker nog als je vergeet om verzinkte platen goed schoon te slijpen van te voren kan het zelfs echt fout gaan. Als je namelijk dat gewoon last komt er een gas vrij waar je gewoon van flauw valt. Probeer maar een uit zou ik zeggen las maar eens een punt op een verzinkte plaat. Slaat helemaal wit uit en gaat zelfs heel raar groen gloeien heb ik gezien.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 75630Bericht GijSsie »

Kijk eens aan daar hebben weer zo'n lompe opmerking van Rudi :roll: . Ik kom uit Brabant :wink: , dus laat je zulke opmerkingen voortaan voor je?!

Tip voor rudi: ga ff opmerking over mensen maken als je ze echt kent, weet hoe ze zijn etc.


Maar mensen nu weer on-topic.

Ik heb er nog eens goed naar gekeken willem. De versteving laat ik zitten. Ik ga eerst die roestgaatjes er voorzichtig uit slijpen. Dan ga ik kijken hoe erg de roest is aan de andere kant van deze versteviging. Hierna ff lkkr de binnenkant van die balk insmeren tegen roest en dan kan het las avontuur beginnen. :D

Ik had idd al vernomen dat je die plekken die je wilt lassen enigzins moet opschuren.

groet,
Gijs
Savane 1993 =D
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 75631Bericht R4F6GTX Automaat »

GijSsie schreef:Kijk eens aan daar hebben weer zo'n lompe opmerking van Rudi :roll: . Ik kom uit Brabant :wink: , dus laat je zulke opmerkingen voortaan voor je?!
Je woont al te lang in Zilland om nog je Broabander te mogen noemen. Daarbij, hij heeft gelijk. Goede adviezen sla je in de wind en doet toch de goedkopere manier die erop lijkt.
GijSsie schreef: Tip voor rudi: ga ff opmerking over mensen maken als je ze echt kent, weet hoe ze zijn etc.
Goed kijken wat je hier schrijft en dat vergelijken met reacties van jezelf waar je meestal een tip voor je huiswerk maken op krijgt....

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 75632Bericht GijSsie »

R4F6GTX Automaat schreef:... Daarbij, hij heeft gelijk. Goede adviezen sla je in de wind en doet toch de goedkopere manier die erop lijkt.

zoals???



Goed kijken wat je hier schrijft en dat vergelijken met reacties van jezelf waar je meestal een tip voor je huiswerk maken op krijgt....

Ach me huiswerk gaat toch voor dit forum, eerst huiswerk af dan internetten :wink:

mare mensen wel on topic blijven he :wink:
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 75633Bericht Rudi »

GijSsie schreef:Kijk eens aan daar hebben we weer zo'n lompe opmerking van Rudi :roll: . Ik kom uit Brabant :wink: , dus laat je zulke opmerkingen voortaan voor je?!

Tip voor Rudi: ga ff opmerkingen over mensen maken als je ze echt kent, weet hoe ze zijn etc.


Maar mensen nu weer on-topic.

Ik heb er nog eens goed naar gekeken Willem. De versteviging laat ik zitten. Ik ga eerst die roestgaatjes er voorzichtig uit slijpen. Dan ga ik kijken hoe erg de roest is aan de andere kant van deze versteviging. Hierna ff lkkr de binnenkant van die balk insmeren tegen roest en dan kan het las avontuur beginnen. :D

Ik had idd al vernomen dat je die plekken die je wilt lassen enigzins moet opschuren.

groet,
Gijs

Ik wist niet dat je je aangesproken zou voelen als Brabander.
In ieder geval bedankt voor het meezoeken naar Goelettes.
PS Wat voor soort opleiding volg je en heb je veel huiswerk?

Rare jongens die Romeinen
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 75636Bericht GijSsie »

Dit jaar 4VWO :wink: . Veel huiswerk heb ik niet meer, volgende week tentamen week en dan ben ik klaar (oioi) voor dit jaar (bloem)

Maar ik maak uit je reactie op dat je het als grapje bedoelde... dus dan zit da wel snor :lol:.
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 75640Bericht GijSsie »

Nou mensen, ik ben nog even aan het slijpen geweest:
Afbeelding

Afbeelding

En zo moet die strax worden...:

Afbeelding

Het gaat wel lukken denk ik zo :D
Savane 1993 =D
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Bericht: # 75646Bericht hankleinjan.nl »

Wat ga je na je vwo doen? Autohandel ofzo, of restauratie.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 75648Bericht GijSsie »

word wss (mariene) biologie :wink: , maar ik zie mezelf ook nog wel de handel ingaan ja... maarja k zie wel hoe het allemaal gebeurd :lol:
Savane 1993 =D
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Bericht: # 75649Bericht hankleinjan.nl »

tip: Maak eerst maar een mooie studie af en ga dan voor wat je hart je ingeeft. Dan verdien je zelf in de toekomst je geld wel.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 75650Bericht GijSsie »

komt goed :wink: . Zullen we nu weer on topic verder babelen?
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 75658Bericht Willem de Zwijger »

Dat nieuwe stuk blik ziet er erg strak uit, heb je een zetbank thuis staan ? Ik doe het altijd met de bankschroef, en dat levert wat meer butsen...
Plaats reactie