Opknappen van een R4 uit 1993

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124234Bericht GijSsie »

PROBLEEM GEANALYSEERD!

nu een oplossing..

Als de 4de cilinder (kant van het schutbord) op tuimelen staat.. staat de rotor naar het blok toe. Volgens de boeken zou die naar het spatbord moeten wijzen.. Rara hoe kan dit? Die as kan niet zomaar wijzigen?

De ontsteking 180 graden draaien gaat niet want het nokje dat eraan zit, zit niet precies in het midden... dat kan dus maar op 1 manier...

Afgelopen zomer heeft het motortje goed gelopen, we hebben er niks aan veranderd. En nu dit?!?! Nu loopt die heel soms (willekeurig) wel even juist.. maar 9 van de 10 keer loopt die als een trekker en valt uit... of wil nieteens starten..
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124255Bericht GijSsie »

Is er niemand die een oorzaak en bijpassende oplossing weet voor dit vreemde probleem???
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124258Bericht cees en jantine »

Komt je rotor onderweg niet ergens tegenaan?

je ontsteking 180 graden draaien kan wel, het geheel losmaken, iets optillen en de as 180 graden verdraaien.
als hij verkeerd zou zitten, gaat ie volgens mij wiebelen(nokjes onderaan zijn niet symetrisch). dit kan je controleren door te starten zonder verdeelkap en net buiten het raam naar je ontsteking te kijken. met een beetje lange armen kun je het net zien. of je laat iemand anders even starten

maar je kunt ook je bougiekabels omdraaien. 1 is 4 2 is 3 dat geeft hetzelfde effect.

is de ontsteking niet los geweest?

klinkt i.i.g als verkeerde ontstekingsvolgorde. hij loopt dan ook wel even hoor, soms nog wel aardig goed ook. maar meestal niet

succes Gijssie!
Ziet er goed uit.
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
deutz
Berichten: 1776
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124259Bericht deutz »

Wat is als een ;trekker; lopen? loopt ie dan op 3 cilinders? als er aan de ontsteking niets gedaan is omdat hij goed liep, kan dat niet verlopen! ik krijg het idee dat er een klep open blijft staan, de motor heeft lang stilgestaan? dus kleppendeksel eraf en de motor langzaam ronddraaien en kijken of alles beweegt!
ik heb hert wel eens meegemaakt dat er een klep open bleef staan, en nee, de zuiger komt er niet tegen aan!!
Dat komt bij een benzine motor van die leeftijd niet voor!! bij een diesel wel.
gr.Jan. (uhm)
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124263Bericht GijSsie »

Hoi Cees, Bedankt voor je bericht! Het klopt wat je zegt, de nokjes onderin de ontstekingshuis zijn zijn a-symetrisch. Dus dat past maar op 1 manier, 180 graden gaat niet, dan pastie niet.

We hebben gister ook geprobeerd de ontstekingsvolgorde te wijzigen. Dit maakte geen verschil.

De ontsteking heb ik nooit losgehaald. Afgelopen zomer heeftie keurig gelopen. En een paar dagen geleden liep die ook ineens als een naaimachientje toen we hem op tijd hebben afgesteld, maar na een tijdje kapte die ermee.. en sindsdien ist weer ellende..

Zoals Jan zegt, de ontsteking verloopt niet.. maar (netjes) blijven lopen doettie niet.. We hebben met afstellen van de voorontsteking het deksel er nog afgehaald en 2 volledige slagen gemaakt, maar alles beweegt...

Als iemand nog een idee heeft.. ik hoor het graag... word er een beetje moedeloos van...
Savane 1993 =D
deutz
Berichten: 1776
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124265Bericht deutz »

Gijs, probeer eens een andere bobine!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124269Bericht GijSsie »

check, is al geprobeerd.... anders nog iets?
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124274Bericht Willem de Zwijger »

Als ik het verhaal een paar keer lees krijg ik de neiging om te zeggen: het wordt tijd om alle componenten (tijdelijk) uit te wisselen met een goed werkende, of tenminste met iets waar geen verdenking op rust.
Ik zou beginnen met die carb want dat is mi de meest verdachte ondanks alle schoonmakerij en zo. Vervolgens zou ik de bobine pakken, maar dat heb je al gedaan als ik het goed begrijp? Dan het complete onstekingshuis inclusief condensator.

Dan zou ik de bedrading in het onsteekcircuit vervangen want je bent aangeland in de wondere wereld van onwaarschijnlijke oorzaken, en dan zou je ook nog aan draadbreuk of iets dergelijks kunnen denken. Als eerste denk ik dan aan het draadje van de bobine naar het onstekingshuis (omdat de motor beweegt tov de rest--> vermoeiingsbreuk). Ik had vorige week nog draadbreuk in de slang van mijn lasapparaat en dan krijg je ook het 'soms doettie het, soms doettie het niet' effect.

Hoe zeker weet je trouwens dat dat blokje perfect liep 5 jaar geleden? Heb je er toen wel eens op vol vermogen mee gereden? En toen hij afgelopen zomer goed liep, moest hij toen vol vermogen leveren? Pas bij vol vermogen weet je of een motor perfect loopt wil ik maar zeggen, dus er kan altijd al iets onderhuids gesluimerd hebben wat nu aan de oppervlakte komt.

Nog iets stoms: heb je de luchtvoorverwarmingsslang op de uitlaat zitten? Het is koud dus het zou de poging waard kunnen zijn. Kan een verschil van zomer en winter zijn so to speak...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124278Bericht R4F6GTX Automaat »

Hoi Gijs. Ik zal me er ook maar eens mee gaan bemoeien. Zo af en toe heb ik je hele topic wel gevolgd maar weet niet meer alles wat erin staat en ik heb ook weinig zin om het allemaal door te spitten.
Wat ik ergens las is dat je iets schreef over
GijSsie schreef: Onderin de vlotterkamer zitten 2 schroefjes met een dekseltje, daarachter zitten de hoofdsproeiers?
Ook schrijf je ergens dat je een Zenith 28IF. Hebt. Ik neem dan aan dat je een 956cc motor erin heb liggen, wat ook vrij normaal is voor een '92er, al schrijf je 1993 maar toen werden er geen meer gemaakt,( wel als overjarig op kenteken gezet..). Hoe dan ook, de carburateur heeft maar 1 (hoofd)sproeier die je kunt verwijderen als je de carburateur op zijn kop hebt liggen en het dopje (messing) onder aan de vlotterkamer eruit hebt. Dan met een lange dunne schroevendraaier kan je de sproeier eruit draaien.

Maar wat je nu schrijft over de stand van de rotor, als de 4 op tuimelen staat, moet de 1 ontsteking hebben dus daar moet de rotor naartoe wijzen; normaal is dat rechtsvoor, richting achterkant accu. De verdelerkap kan er maar op 1 manier op, dat weet je. Gelijk effe checken of het grafieten puntje midden in de verdelerkap beweegt en dus goed contact kan maken op de rotor. Waar waren we... o ja, de 4 op tuimelen, dan de rotor naar rechtsvoor. Als dit niet het geval is kom je met de fijnafstelling in de knoei want dan kan de vacuumvervroeger tegen het blok aan komen en dus kan je m niet goed afgesteld krijgen. Om dit op de juiste plek te krijgen moet de hele verdeler eruit, is maar 1 boutje (11) en dan zie je de aandrijving van de verdeler, die ik je al ergens anders heb zien beschrijven, a-symmetrisch dus de verdeler kan maar op 1 manier. Maar dat tandwieltje kan er ook uit, met een dun spits tangetje kun je dat zo naar boven trekken en uit het gat halen. Dan draait het een klein beetje want de tandjes zijn schuin, waar ze tegen de tandjes van de nokkenas zitten. Dan op de juiste plek terug zetten, waarschijnlijk een paar keer proberen omdat het schuine tandjes zijn moet je net zolang blijven proberen totie goed staat. Wat wel eens gebeurt is dat als je de verdeler eruit haalt 'plakt' het tandwieltje aan het verdeler asje vast en trek he het hele ding omhoog, valt het ineens eraf en komt er verkeerd in te zitten.... (misschien niet logiesj maar dit zegt de ervaring)
Jammer dat je zo in een uithoek van de wereld woont anders kwam ik wel weer efkes langs maar dit is op het moment (financieel) even niet haalbaar voor mij.

Kan je hier iets mee? Zo niet, breenstorm ik wel weer opnieuw; ik hoor of lees het wel.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1776
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124292Bericht deutz »

Paul, hij heeft voor deze perikelen goed gelopen en er is ondertussen niets aan veranderd, dat is juist zo vreemd!! waar woont Gijs, want dit is toch wel erg spannend en nodigd wel uit om eens te gaan kijken!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124295Bericht cees en jantine »

heb je toevallig een marelli ontsteking?
zo ja check dan eens het borgveerte van de puntjes, het frame-pje hiervan is bij ons eens gescheurd geweest en gaf dezelfde klachten, even goed doen en daarna niet meer..

wel even de puntjes uit de ontsteking halen anders vind je dit probleem namelijk niet..

ik gok nog steeds op ontsteking trouwens..

succes met zoeken, zijn altijd vervelende problemen.. (stug)
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124305Bericht R4F6GTX Automaat »

deutz schreef:Paul, hij heeft voor deze perikelen goed gelopen en er is ondertussen niets aan veranderd, dat is juist zo vreemd!! waar woont Gijs, want dit is toch wel erg spannend en nodigt wel uit om eens te gaan kijken!!
gr.Jan.
Helemaal linksonder, ergens bijna in de zee....
willen we er samen eens naartoe gaan?
zijn moeder maakt lekkere eierkoeken....

en ja, hij heeft goed gelopen maar toch heeft hij gekeken of de verdeler niet 180 graden gedraaid zat dus het is toch los geweest, en dan de mogelijkheid zoals ik beschreef....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1776
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124313Bericht deutz »

Vind ik een goed plan, stem maar met Gijs af, ik pas me wel aan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124476Bericht GijSsie »

Heren!

Dank voor de berichten.

We hebben de ontsteking goed afgesteld, de roter staat nu juist! Maar de motor loopt nogsteeds slecht. We hebben waarschijnlijk wel gevonden wat het nu was, mogelijk toch een defecte condensator. In de kluwer staat beschreven wat er gebeurd bij een defecte condensator en dit klopt vrij aardig. Dus maandag ga ik een nieuwe condensator bestellen en hopen dat het zoiets simpels was...

Het motortje is dan in ieder geval wel goed nagekeken en schoongemaakt :lol:
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Opknappen van een R4 uit 1993

Bericht: # 124574Bericht GijSsie »

HIJ DOET HET (beer) !!!

Net ff in gereden zalig :D .

Het was dus toch de condensator (uhh) ...

Dank allen voor uw reacties!!
Savane 1993 =D
Plaats reactie