Spuitlesje

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 79904Bericht Mark4GTL »

je moet de plamuur idd droog schuren
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 79938Bericht Willem de Zwijger »

Ah, weer wat geleerd, dank je. En de primer/filler wel nat schuren ?

Nog een tegenvaller: heel kleine blaasjes onderaan de achterklep, na enig voorzichtig Dremelen is dit het algemene beeld
Afbeelding

Dat lijkt me uiterst moeilijk strak te restaureren op een manier die langer dan 2 jaar blijft zitten. Dus op zoek naar een achterklep, gezamelijk met een perfecte achterdeur opgeduikeld in Woerden. Was met de hand geschilderd,dus maar even vlak geschuurd:
Afbeelding

En de afplakwerkzaamheden zijn in gang gezet
Afbeelding
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 79946Bericht brecht »

Mwahaha, die deur stond gisteravond nog in m'n loods! Ik neem dus aan dat het ophalen gelukt is?

Ik ben jaloers opje voortvarenheid. wat een tempo...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 79952Bericht Willem de Zwijger »

Ja, dat ophalen ging prima dank je. Gisteravond schoot lekker op ja, Maar verkelekn met het voorbeeldgedrag van Folkert voel ik me een slak....
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 79979Bericht Rinootje »

Te gek project....ik hoop dat ik over een tijd ook weer tijd heb voor dit soort projecten. Nu eerst huis verbouwen enz.enz.

Dan kom ik je nog wel om tips vragen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 80011Bericht Willem de Zwijger »

Zucht, wat een tijd neemt dat afplakken en al die andere dingen die je dan nog 'even' bij doet.
Afbeelding

Om dit soort plekjes ben ik eraan begonnen. Het waren roestvlekjes op een spatbord wat er zeggen en schrijven 2 jaar en 4 maanden opzit. Dat spatbord had ik keurig gespoten met een spuitbusje. Bovendien zie je op die lak die eerst strak was nu een enorme hoop 'krasjes'. Ik wijt dat maar aan het niet goed schuren van de onderlaag.
Die plekjes zijn trouwens behandeld met Brunox.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tanja & Maus
Berichten: 209
Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
Locatie: Fritsbergen

Bericht: # 80012Bericht Tanja & Maus »

Trouwens uberstrakke velgjes!
________4
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 80032Bericht Willem de Zwijger »

Dat zijn velgjes die ik bij Wind nieuw heb gekocht met banden, daar viel niet tegenaan te opknappen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 80076Bericht Willem de Zwijger »

De plamuur werkzaamheden voltooid, en toen de boel geschuurd met korrel 400, droog. Geef mij maar nat, dat is lekker werken, dat droog schuren is machtig irritant met die harde puntje verf die je erin krijgt.
Maar goed, toen afnemen (met terpentine en een kleefdoekje)) en .... toen eindelijk eindelijk spuiten.
De Zwijger in volle actie...
Afbeelding

Achterklepje in de filler / primer
Afbeelding

En een wit kontje gekregen.
Afbeelding

En wat heb ik hier nou weer fout gedaan ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 80099Bericht Neeelz »

Geen idee wat je fout hebt gedaan, wel goed ontvet op die plek? Zit er geen plamuur onder op dat punt?
Nu je de primer/filler erop hebt zitten, moet je natuurlijk nog een keertje schuren, dat wist je toch al he? En dat is veel!!! werk. Als je het niet doet, heb je zo'n lekker sinaasappeleffect in je lak (krijg je toch wel, maar als je schuurt wordt het minder).
Beste methode is om van een afstandje heel licht wat zwarte spuitbusverf op de primer te spuiten/spetteren. En dan is het een kwestie van schuren tot dat weg is. Niet te fijn schuren, dan maak je het alleen gladder, maar haal je de "hobbeltjes" niet weg. P500 (3M 255P) is goed. Goed voelen met je blote hand, als je rechtshandig bent voel je meestal nauwkeuriger met links.
Als alle zwarte spetters zijn weggeschuurd, is de primer wel ongeveer glad. Blijf met de schuurmachine in beweging, en doe dat systematisch, zodat je overal ongeveer evenveel weg haalt. Als je lang op een plek schuurt, loopt je schuurpapier vol, omdat de primer door de warmteontwikkeling opweekt.
Succes met het schuren, dat kan wel even duren!
Een quatrelle is het wel!
dyanemaniac
Berichten: 13
Lid geworden op: wo aug 09, 2006 12:23 am

Bericht: # 80120Bericht dyanemaniac »

Willem de Zwijger schreef:Bedankt, zo komen we verder. Ik was gisteren bij mijn verfboer, en die zei dat je voor spuitplamuur een grote nozzle nodig hebt. Die heb ik niet, hij heeft me high build primer / filler meegegeven. En ook geadviseerd om met 1000 waterproof te schuren. [knip]
wat ik vaak doe, is als ik met waterproof schuur, is een scheutje ammonia door het "schuur water". zijn hier nog bezwaren tegen? ik heb namelijk het idee, dat het daardoor wel goed ontvet wordt.

douwe
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 80126Bericht Willem de Zwijger »

Bedankt voor de tips, ik wijt die scheurplekjes ook aan onvoldoende ontvetting.
Neeelz schreef: En dan is het een kwestie van schuren tot dat weg is. Niet te fijn schuren, dan maak je het alleen gladder, maar haal je de "hobbeltjes" niet weg. P500 (3M 255P) is goed.
Ik dacht om eerst met waterproof 280 te beginnen om de bobbels eraf te schuren (op een kurkblokje), en dan met waterproof 600, en te eindigen met waterproof 1000. Of is waterproof 600 goed genoeg als voorbereiding voor de eindlaag ?

Die ammonia door het schuurwater is wel een goed idee denk ik. Ik denk dat ik voor de zekerheid na het schuren nog een veeg met een thinnerdoekje doe.
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 80188Bericht Neeelz »

Ik denk dat je met 280 er snel te veel afhaalt, maar ben er niet zeker van. Probeer het anders eerst op je ra scherm, kan je mooi weer als proef stukje gebruiken, moet toch opnieuw in de primer.
Neem een goede ontvetter om na het schuren alles nog eens af te nemen. Ik neem aan dat je geen terpentine bedoelt met ontvetter, want dat laat olierestjes na. Een scheut amonia kan denk ik geen kwaad. Niet eerder je aflak gaan spuiten dan dat de amonialucht volledig verdwenen is: amines en ammonia versnellen de uithardingsreactie waardoor het uiterlijk minder kan worden.
Een quatrelle is het wel!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 80197Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb gisteren weer wat advies en spullen gehaald bij de Spectrum. Hij adviseerde om alleen met 800 waterproof te werken (of nog liever 500 droog, maar ik heb het helemaal gehad met droog), en gaf me een overgebleven blikje base coat mee om er een laag op te zetten die je er dan weer afschuurt. Verder een handblok, en hij adviseerde om alleen van voor naar achter te schuren, dus geen ronde bewegingen, en het papier meteen te vervangen als de scherpte eraf is, dus een pakje van 10 vellen gebruiken. Verder heb ik een professionele ontvetter meegenomen, dat is een soort wasbenzine. Daarmee heb ik gisteren nog een voorspatbord gereinigd, en vervolgens in de primer/filler gezet, en daarbij heb ik geen enkel 'scheur'plekje gekregen, dus dat is blijkbaar nu goed gereinigd.
Ik ga vanavond beginnen met schuren, en vrijdag gaat de eindlaag erop (dag voor vrijgenomen).
Wat betreft hinder voor de omwonenden: de herrie van de compressor is in de tent al een stuk minder als in de garage, dus geen probeem voor de buurt. Ik heb na het spuiten een reukproef gedaan, en ik ruik pas iets heel licht als ik op een 50 cm van de tent ben. Dat is een pak van mijn hart, want is zat wel een beetje in de knijp over een mogelijk telefoontje naar de milieupolitie...
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 80198Bericht Mark4GTL »

Soms moet het even gebeuren. En iid, zo`n tent (of garage) absorbeert veel geluid en doordat het een "dicht" iets is, blijft de lucht binnenin
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie