Spuitlesje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hier kun je mooi zien hoe goed die primer/filler alle onreglmatigheden in de rode lak opvult
Hier heb ik er een groenig laagje overheen gezet, en een gedeelte weer wit geschuurd met 800 nat. Allemachtig wat een hoop werk is dat zeg, niet normaal meer
En toen was vanmiddag het spuitwerk aangebroken. Eerst een dun laagje. Maar ja, hoe dun ? Dit is dus te dun, en hiermee had ik tekort gewacht (ongeveer 10 minuten) dus dat leverde wat zakkers op.
Later heb ik een vollere laag opgezet en toen een uur of zo gewacht. Die laag dient als plaklaag voor de toplaag. Een goede manier om te voelen of hij plakkerig is: als je voeten aan de grond plakken...
En toen de toplaag op de hele boel gespoten, heel spannend want ja, wat is te weinig, wat is teveel, wat trekt nog bij ? ? Je weet het allemaal als het te laat is. Al met al ben ik er best tevreden over, hier en daar is het perfect, vaak is het net te weinig (fijne sinasappelhuid) en op slecht een uitzonderlijk plekje nog een zakkertje. Pffff, nou de boel weer in elkaar en de tent afbreken...
Hier heb ik er een groenig laagje overheen gezet, en een gedeelte weer wit geschuurd met 800 nat. Allemachtig wat een hoop werk is dat zeg, niet normaal meer
En toen was vanmiddag het spuitwerk aangebroken. Eerst een dun laagje. Maar ja, hoe dun ? Dit is dus te dun, en hiermee had ik tekort gewacht (ongeveer 10 minuten) dus dat leverde wat zakkers op.
Later heb ik een vollere laag opgezet en toen een uur of zo gewacht. Die laag dient als plaklaag voor de toplaag. Een goede manier om te voelen of hij plakkerig is: als je voeten aan de grond plakken...
En toen de toplaag op de hele boel gespoten, heel spannend want ja, wat is te weinig, wat is teveel, wat trekt nog bij ? ? Je weet het allemaal als het te laat is. Al met al ben ik er best tevreden over, hier en daar is het perfect, vaak is het net te weinig (fijne sinasappelhuid) en op slecht een uitzonderlijk plekje nog een zakkertje. Pffff, nou de boel weer in elkaar en de tent afbreken...
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
probeer het eens met en nat doekje (GEEN alcohol dat verergert de zaak)
en misschien met een beetje zeepsop. IN geen geval bijtend middelen (thinner, wasbenzine of andere middelen die er op lijken.)
Neem wel een nieuw/schoon doekje waar geen zand in zit. Dat verergerd de boel alleen
en misschien met een beetje zeepsop. IN geen geval bijtend middelen (thinner, wasbenzine of andere middelen die er op lijken.)
Neem wel een nieuw/schoon doekje waar geen zand in zit. Dat verergerd de boel alleen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Bedankt voor de tips, gaan we proberen.
Bij nader inzien bekropen me de volgende vragen in de spuitles:
- Ik heb het idee dat de onregelmatigheid op het dak te wijten is aan spuitnevel van de zijkanten. Werkt de professional zo snel mogelijk van de top naar beneden of juist omgekeerd ?
- Mengt hij de verf vast voor om zo weinig mogelijk tijd te verliezen bij het spuiten van de eindlaag ?
- Houdt hij bij de positie / richting van de spuit rekening met de spuitnevel ?
- Wat moet je doen als je tijdens het spuiten ziet dat de boel niet meteen helemaal strak trekt ? De spuit verder open draaien of er een tweede keer overheen gaan ?
- Wat doet de professional om te zien of de boel strak is ? Een lamp in de linkerhand ?
- Valt de nevel eraf te polijsten met de drietraps polijst behandeling (ik heb een Hamach set met drie polijstmiddelen en drie polijstschijven) ?
Bij nader inzien bekropen me de volgende vragen in de spuitles:
- Ik heb het idee dat de onregelmatigheid op het dak te wijten is aan spuitnevel van de zijkanten. Werkt de professional zo snel mogelijk van de top naar beneden of juist omgekeerd ?
- Mengt hij de verf vast voor om zo weinig mogelijk tijd te verliezen bij het spuiten van de eindlaag ?
- Houdt hij bij de positie / richting van de spuit rekening met de spuitnevel ?
- Wat moet je doen als je tijdens het spuiten ziet dat de boel niet meteen helemaal strak trekt ? De spuit verder open draaien of er een tweede keer overheen gaan ?
- Wat doet de professional om te zien of de boel strak is ? Een lamp in de linkerhand ?
- Valt de nevel eraf te polijsten met de drietraps polijst behandeling (ik heb een Hamach set met drie polijstmiddelen en drie polijstschijven) ?
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
-De verf wordt idd voorgemend en in blikken gegoten. Zo giet je gwn het volgend blik in de verfspuit en je kunt weer verder.Willem de Zwijger schreef: - Mengt hij de verf vast voor om zo weinig mogelijk tijd te verliezen bij het spuiten van de eindlaag ?
- Houdt hij bij de positie / richting van de spuit rekening met de spuitnevel ?
Je kunt gwn van die groente- en appelmoesblikken gebruiken. Voor gebruik eerst ff afwassen.
- JE kunt de nevel instellen in een verticale streep ( | ) en een horizontale streep ( - ). (bij mijn verfspuit tenminste) bij de verticale nevel werk je van links naar rechts en omgekeerd. Bij de horizontale nevel werk je van boven naar beneden en omgekeerd.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Bedankt. Neelz nog tips ?
Ik ben even aan het experimenteren geweest met de polijstset, alleen polijsten haalt de topjes van de fijne sinasappel er niet af. Maar een schuurpapiertje 2500 wel, en daarna kan ik dat met de polijstschijf weer glimmend krijgen ! Daar ben ik heel blij mee, gaat wel weer wat uurtjes kosten maar zo kriijg ik alles superstrak
Ik ben even aan het experimenteren geweest met de polijstset, alleen polijsten haalt de topjes van de fijne sinasappel er niet af. Maar een schuurpapiertje 2500 wel, en daarna kan ik dat met de polijstschijf weer glimmend krijgen ! Daar ben ik heel blij mee, gaat wel weer wat uurtjes kosten maar zo kriijg ik alles superstrak
In een professionele spuitcabine heb je meestal twee ventilatiemanieren: van boven inblazen, vanopzij afzuiging, en van boven inblaas/van onder afzuiging. In dat laatste geval zie je tijdens het spuiten de nevel heel snel naar beneden waaien, kortom de nevel slaat snel neer en heeft geen kans om die lelijke "droge korreltjes" te geven op een ander, al enigszins aangedroogd, stuk. In jouw tent is geen afzuiging, de nevel blijft dus hangen, en dus "overspray".
Omdatje in een profi cabine goede afzuiging hebt, hoeft de spuiter geen rekening te houden met de richting van de spuit. Hoe je dit in jouw tent had kunnen doen, weet ik eerlijk gezegd niet.
Een professional werkt overigens van boven naar beneden: als er dan al wat nevel op de onderste delen terecht komen, (underspray) wordt dat later bedekt door een goed natte laag, waardoor het weer oplost.
TL-balken zijn uitermate geschikt om te zien of de verf goed gevloeid is. Je ziet gewoon hoe "recht" de balken zijn in de reflectie van de lak. Is de reflectie van de balk nog te golvend, dan moet er meer verf op. Een spuiter zal na een laag even kijken of er nog iets meer bij moet, een echte ervaren professional, die de verf "kent" en weet hoe die uitvloeit, ziet tijdens het spuiten of er meer of minder op moet, en zal dan ook langzamer, danwel sneller heen en weer gaan met de spuit. Beun de Haas (in dit geval zwijgende willem) kan dan het beste nog een snel dun laagje eroverheen doen.
Overigens moet het ook weer niet te glad worden, dan krijg je zakkers: al met al een delicate balans.
Polijsten kan, zorg er wel voor dat de verf goed droog is, Verf blijft vrij lang rubberachtig, en met de nachten die al weer kouder worden, duurt het naharden van de verf gewoon langer. Zet de auto dus overdag in de zon, dan kan ie lekker opwarmen, is alleen maar beter voor de lak. Ik zou dan ook nog even een week wachten met gaan polijsten: hoe harder (in feite: brosser) de lak, hoe beter het polijstresultaat. Hoe dan ook kost het een hoop tijd! succes! Niels
Omdatje in een profi cabine goede afzuiging hebt, hoeft de spuiter geen rekening te houden met de richting van de spuit. Hoe je dit in jouw tent had kunnen doen, weet ik eerlijk gezegd niet.
Een professional werkt overigens van boven naar beneden: als er dan al wat nevel op de onderste delen terecht komen, (underspray) wordt dat later bedekt door een goed natte laag, waardoor het weer oplost.
TL-balken zijn uitermate geschikt om te zien of de verf goed gevloeid is. Je ziet gewoon hoe "recht" de balken zijn in de reflectie van de lak. Is de reflectie van de balk nog te golvend, dan moet er meer verf op. Een spuiter zal na een laag even kijken of er nog iets meer bij moet, een echte ervaren professional, die de verf "kent" en weet hoe die uitvloeit, ziet tijdens het spuiten of er meer of minder op moet, en zal dan ook langzamer, danwel sneller heen en weer gaan met de spuit. Beun de Haas (in dit geval zwijgende willem) kan dan het beste nog een snel dun laagje eroverheen doen.
Overigens moet het ook weer niet te glad worden, dan krijg je zakkers: al met al een delicate balans.
Polijsten kan, zorg er wel voor dat de verf goed droog is, Verf blijft vrij lang rubberachtig, en met de nachten die al weer kouder worden, duurt het naharden van de verf gewoon langer. Zet de auto dus overdag in de zon, dan kan ie lekker opwarmen, is alleen maar beter voor de lak. Ik zou dan ook nog even een week wachten met gaan polijsten: hoe harder (in feite: brosser) de lak, hoe beter het polijstresultaat. Hoe dan ook kost het een hoop tijd! succes! Niels
Een quatrelle is het wel!
- Tanja & Maus
- Berichten: 209
- Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
- Locatie: Fritsbergen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ja, een fan die naar buiten blaast is mogelijk...maar dan zadel ik de buurt op met de overlast. Dan nog liever wat spuitnevel.
Vanavond Owatrol in de deuren gegoten, de rubber van de achterdeur gelijmd (met Sikaflex in plaats van die irritante Bisontix), en een paar mooie Sikaflex naadjes gelegd ipv de vorige poging met bitumen die al na 2 jaar weer roest op de naad gaf...
Vanavond Owatrol in de deuren gegoten, de rubber van de achterdeur gelijmd (met Sikaflex in plaats van die irritante Bisontix), en een paar mooie Sikaflex naadjes gelegd ipv de vorige poging met bitumen die al na 2 jaar weer roest op de naad gaf...
- Tanja & Maus
- Berichten: 209
- Lid geworden op: zo mei 01, 2005 7:59 pm
- Locatie: Fritsbergen
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Je zou achter die fan ook een flinke kartonnen doos met watten kunnen zetten. Dan gat de lucht door de doos en watten en blijft de verf in de watten zitten
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen