Ombouw naar AT, nu GTT setup

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 97944Bericht schoapke »

heb nog wel een AT sleutelboek liggen wat ik denk ik voor de komende weken nog niet nodig heb. Kan het wel opsturen, als je plechtig beloofd dat je het weer terug stuurt al je klaar bet/ingescanned hebt/ ik zelf aan het reviseren sla.

reageer maar via PM
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 97954Bericht cees en jantine »

even een paar fotos
werkplek..tja een garage is niet ruim..
Afbeelding
motorblok:
Afbeelding
sorry imageshack deed raar, dus deze foto's even zo.
zonder carterpan:
Afbeelding
distributie:
Afbeelding
Krukas:
Afbeelding
Turbo revisiekitje, of dit lukt horen jullie vanzelf.. :wink:
Afbeelding
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97960Bericht Willem de Zwijger »

cees en jantine schreef:Mijn benzine tank maken, andere retour aanbrengen en weer een vlotter monteren in de tank. dat is toch wel makkelijk..
Misschien dat je er iets aan hebt: Ik heb de benzine retour voor mijn 1400 motor nu direct in de vulslang gemaakt, door een T-stuk te maken van de (metalen) vulpijp van een oude tank. Daarvoor deed ik het met een T of Y stuk in de ontluchtingsleiding, maar dat gaf gedoe met tanken.
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 98074Bericht cees en jantine »

willem,
je hebt dus in de dikke vulpijp een retour gemaakt?
dat is ook een idee inderdaad. het probleem is denk ik alleen dat ik een electrische brandstof pomp heb..deze levert aanzienlijk meer tegendruk dan de mechanische variant. maar het is een optie.

nog een andere vraag, heeft iemand toevallig nog een tandwieltje tbv de verdeelkap liggen?

dit is het tandwieltje/busje/dingetje dat de oliepomp en de verdeelkap aandrijft via de nokkenas.

de mijne is schuin afgesleten..? ik weet nog niet waarom, maar ik wel hem eigenlijk niet meer terug plaatsen.
foto:
Afbeelding

schoapke nog bedankt voor het aanbod trouwens, maar ik probeer het eerst zo even..

de krukas is er inmiddels uit evenals de nokkenas.
de nokkenas mistten trouwens een stukje tand(voor de aandrijving van het tandwieltje). maar hier zie ik niet echt een probleem.
volgens de heren geleerden op mijn werk moet die door de scherpe kantjes netjes te breken niet verder gaat brokkelen.
er staat toch bijna geen kracht op.

het onderblok wordt al mooi oranje en de krukas is ook nog bruikbaar.. ik hoop het blok volgende week weer in elkaar te hebben staan.

groet
cees

dus als iemand nog zo'n tandwieltje heeft.. (roos)
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 98251Bericht cees en jantine »

even een kleine update.

de turbo uit elkaar:
Afbeelding
Vieze koek in het hitteschildje:
Afbeelding
mooie cilinderkop:
Afbeelding
Nokkenas gepoetst
Afbeelding
Krukas gepoetst
Afbeelding
nieuw kleurtje onderblok
Afbeelding
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 98344Bericht cees en jantine »

even een kleine update,
Dinsdag even bij brecht geweest voor het tandwieltje. gelijk maar een heel blok meegekregen..want we kregen het tandwieltje er niet uit..
gisterenavond even de kop gelicht en het tandwieltje eruit gehaald..zo wat zat dat blok in elkaar..
scheuren in de voeringen, 1 zuiger gescheurd..maar het tandwieltje was nog goed!

Dus vanavond maar weer klussen.
maar of ik hem nog op tijd rijdend heb...denk het niet.

Groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 99252Bericht cees en jantine »

hallo
mijn blok staat inmiddels weer in elkaar, en draait weer als een zonnetje zonder rook enzo.
echter als ik aan mijn mengsel/co schroef draai gebeurd er niets??
de motor gaat niet meer toeren draaien ofzo?
iemand een idee waarom niet?
valse lucht ergens, rubbertje van de stelschroef?

wie heeft dit ook wel eens gehad en weet raad?

Groet en bedankt

Cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 99259Bericht Willem de Zwijger »

Gefeliciteerd dat hij weer loopt, dat was toch een behoorlijke klus lijkt me.
Die mengselschroef weet ik niet, is dat een Weber 32DIR?
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 99268Bericht cees en jantine »

hmm,
helaas.
vandaag moest de R4 eigenlijk voor de APK, echter heb ik het niet gehaald. de motor loopt heel mooi stationair alleen als je gas geeft ploft en knalt hij een eind in het wilde weg.. (sip)
ik kan niet vinden wat het is(gisteren van 1600-2200 onafgebroken bezig geweest), ik heb de solex carb(GT turbo) er weer af gehaald en bij deze bleek de mengselschroef afgebroken te zijn, dus liep hij veel te rijk..
Tijdelijk en om te kijken of het werkt heb ik een weber 32DIR(origineel AT) direct op het spruitstuk gezet. hij is dus nu even atmosferisch in plaats van geblazen.
hij loopt nu nog steeds netjes stationair alleen nog steeds hetzelfde probleem vanaf 2000 toeren begint de motor te stotteren. Het lijkt wel of de ontsteking niet vervroegd wordt, maar de capsule is niet lek.

Hij reageert nu wel op het draaien aan de mengselschroef van de weber.deze heb ik een eindje uitgedraaid tot de motor het hoogst in toeren liep(dus redelijke mengselverhouding). Dus hij loopt niet te rijk meer.

ik ga nu voorlopig de auto schorsen(ivm boete omdat de apk is verlopen) en na de vakantie verder kijken.

ik verdenk nu dus de ontsteking, ik ga nu een stroboscooplamp lenen van iemand en kijken of het daar in zit. vind ik dan nog niet dan vrees ik het ergste en moet het blok er weer uit..maar daar wil ik even niet aan denken.
Als het blok er inderdaad weer uit moet, dan gaat ie er ook niet meer in. dan komt er gewoon weer een 1100 in te liggen en ga ik daar weer mee rondrijden.
maar zover is het nog niet,

iemand nog ideen wat het kan zijn?
heeft iemand nog een AT ontsteking liggen dat is een renix 009 die ik even tijdelijk mag lenen? zou de motor het ook doen met een gewone GTL onsteking dus met contactpuntjes? ik weet dat Ron met de gele R4 gt turbo ook een gewone verdeelkap had ipv de electronische ontsteking.

groet
Cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 99270Bericht Willem de Zwijger »

De capsule doet alleen iets als je het gas loslaat bij hoge toeren, dan zuigt hij vacuuum waardoor de ontsteking vervroegd wordt, dus lek of niet maakt geen verschil.
Die afgebroken mengselschroef verklaart tenminste waarom draaien niet uit maakte. Altijd fijn als je een raadsel de wereld uit hebt geholpen.
Ik zou het ook het eerst in de ontsteking zoeken en valse lucht. Ik weet niet hoe die elektronische ontsteking de vervroeging zou moeten regelen, maar ik kan me voorstellen dat de turbo druk daar invloed op heeft. Bijvoorbeeld behoorlijk wat vroeger ontsteken bij turbodruk omdat hij anders spontaan gaat detoneren (pingelen). Of is de compressieverhouding van de motor flink verlaagd om dit te compenseren? In dat geval zou je verwachten dat hij zonder turbo maar matig loopt. Het fijnst zou inderdaad zijn om even een ontsteekunit om te wisselen en te testen. Je hebt wel nieuwe bougies en verdelerkap /rotor? Ik zou dan ook gelijk de bobine wisselen, die kan theoretisch ook de vonk verzieken.
En anders misschien valse lucht. Op te sporen door een brandbare damp WD40) rond de afdichtingsvlakken te spuiten.
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 99277Bericht cees en jantine »

Bedankt voor het meedenken willem,
als de motor stationair staat te draaien en je geeft gas dan doet de turbo nog niet veel, in mijn ogen niet meer dan een motor zonder turbo, het vacuum wordt minder in het spruitstuk, maar dit wordt het ook bij een atmosferische motor. de turbo begint pas echt bij 3000 toeren een beetje mee te draaien, het is een oud type turbo dus nog van het aan of uit type.
niet die nieuwerwetse waarbij de turbo gelijdelijk inkomt.

de compressie verhouding van een alpine is behoorlijk lager volgens mij 8,9 ofzo tegenover 11 bij een 1100cc motor.
valse lucht heb ik gechecked met remmenreiniger, dit gaf geen reactie.
en als de motor valse lucht aanzuigt zou hij te arm moeten lopen..en dan krijg je weer backfire. dit zijn ook wel ploffen echter dan door de carb heen en niet door de uitlaat.
Bougies heb ik ook gewisseld en ook de verdeelkap, dit waren geen nieuwe maar goed.
ik zal ze eens nieuw kopen.

ik heb misschien ook de mogelijkheid van iemand een ontsteking te kunnen lenen.
wordt dus vervolgd..
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Bericht: # 99327Bericht Daan »

Hoi Cees,

Ik heb 2 x een ontstekingshuis liggen van een 'gewoon' alpine. Heb ze alleen allebij nog niet kunnen testen. Wel bij een de verdelerkap, rotor etc vervangen (geloof ik..:S)
Weet niet of die hetzelfde is als voor een AT. Ik hoor het wel, je kan ze gewoon even lenen als je wil.
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 99330Bericht Willem de Zwijger »

Ik denk dat Cees een electronisch iets zoekt zoals hier:
http://cgi.ebay.fr/vend-allumage-renix- ... dZViewItem
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 99331Bericht cees en jantine »

Yep,

Dat is een Renix 009 electronische ontsteking van een R5AT.

alhoewel ron met de R4GTT rondreed met contactpuntjes en de ontsteking van een 1100cc(geloof ik)
dus in theorie moet het wel kunnen, alleen de vervroeging zal niet optimaal zijn met puntjes?

toch bedankt voor het aanbod Daan!

Schoapke wil mij degene die hij nog heeft liggen wel lenen.!
Inmiddels ben ik door een collega voorzien van een paar stroboscooplampen en nog meer dingen om het een en ander te checken.
vanavond nog maar eens kijken of ik wat wijzer kan worden.

weet iemand hoe lang duurt het voor je een bekeuring krijgt voor het niet hebben van een geldig APK?


groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 99332Bericht Mark4GTL »

ik dacht iets van 2 maand als ze in het rdw-systeem gaan kijken.

als je bij toeval gecontroleerd wordt moet je zorgen dat je iets van een afspraakbewijs bij je hebt, kunnen ze weinig denk ik
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie