Ombouw naar AT, nu GTT setup

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 87437Bericht cees en jantine »

de Bobine heb ik doorgemeten en interne weerstand is nog conform boek..dus dat is het niet.
pick up op het vliegwiel is ook nog goed, weerstand is ook nog conform waarde aangegeven door het boek..
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 87489Bericht Goof »

Cees, Ik zou het eerder zoeken in je brandstoftoevoer. Waarom krijg je die na-onsteking en loopt ie slecht? Ik vermoed een te rijk mengsel. Draai eens wat met je stelschroeven van de carb. Misschien dat dat uitkomst biedt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 87646Bericht cees en jantine »

nou ik heb vandaag op mijn werk mn nieuwe bougies, rotor, kabels en verdeelkap binnen gekregen.(altijd leuk bestellen met 50% korting..)
dit om deze onderdelen iig uit te sluiten.

dus binnenkort maar weer eens proberen of dit al iets uitmaakt.
want pas geleden liep de motor maar op 2 cilinders en trok ik de kabel los van cilinder 2 die toch niet meeliep, maar toen ik deze er vlakbij de bougie hield ging de cilinder wel mee ontsteken..?? erg vaag
Heeft iemand dat wel eens meegemaakt??

doet ie het dan nog niet, dan ga ik verder zoeken in mijn benzine toevoer e.d.

wellicht binnenkort dus weer nieuws. ik hoop in ieder geval dat het goed nieuws wordt, want ik heb er sinds de nieuwe carb nog niet normaal mee kunnen rijden.. (sip)

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 87797Bericht cees en jantine »

woehoe!!
hij doet het weer!!
blijft toch geweldig om mee te rijden zeg..echt te veel vermogen voor zo een autootje..haha 8)
hij loopt dus weer op 4 cilinders, heb de bougies en kabels enzo vervangen en hij deed het nagenoeg gelijk weer goed.
heb hem vervolgens een beetje op het gehoor afgesteld en hij doet het weer lekker.
heb trouwens het idee dat er meer vermogen uitkomt dan voorheen, maar dat zou met deze setup moeten kunnen kloppen volgens mij.
alleen de warme start is wat moeizaam, maar volgens mij is dat een GTT probleempje.

binnenkort eens af laten stellen denk ik en mijn achter stabi er weer onder zetten..deze ben ik een keer onderweg verloren... :oops:
hij zat blijkbaar niet goed vast.
heeft iemand nog goede ideen om de stabi vast te zetten??
eerst een pasplaatje maken op de gietijzer delen en vervolgens draad in die plaat tappen om met de originele klemmen de stabi vast te zetten?
misschien trouwens dat ik zelf wat ga beunen ofzo. maar dat komt later wel weer eens.

ben al lang blij dat ie weer werkt en dat ik er weer mee kan rijden!

volgende dingen:
Achterstabi erop.
luchthapper verven
evt lambda sensor erop bouwen
AT remmen aan de voorkant
heel, heel misschien een rolkooi inlassen..

als bovenstaande gedaan is vind ik het wel weer even genoeg denk ik..

dus wordt vervolgt!
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 87809Bericht cees en jantine »

weet iemand wat de invloed is als ik de carb voet verwarming(wat een woord..haha) niet aansluit?
de motor loopt heel slecht als ie koud is(niet stationair enzo) en volgens mij heeft het daar mee te maken..
slaat het mengsel dan heel snel neer in het spruitstuk ofzo?

en wie weet waar de aansluitingen moeten zitten? ik neem aan in de slangen naar de kleine radiator van de verwarming?

Wie weet raad?

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 87851Bericht cees en jantine »

heeft er toevallig iemand een foto met daarop een beetje duidelijk het pasplaatje dat je moet maken om een AT stabilisator op je R4 achterburg te maken??

anders ga ik misschien op zoek naar een F6 achter stabi.. heeft iemand die toevallig liggen??
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 87852Bericht Jan-San »

Ja hoor dat heb ik wel voor je: :lol: :lol:

Afbeelding[/url]
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 87853Bericht Jan-San »

Nou sorry ik ben misschien weer te flauw.
Ik ben nieuwschierig hoe dat moet, wil ook een at stabi monteren aan de achterbrug.
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 87855Bericht cees en jantine »

hmmm, moet ik dan toch maar het goede voorbeeld gaan geven...
jouw oplossing is wel een beetje een russiche..grote klappen gauw thuis haha :lol:
eerst maar eens mn afgebroken boutje eruit zien te krijgen.
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 87861Bericht Jan-San »

Ik heb net een AT as uitelkaar gehaald. Miscchien kan ik iets met de originele r5 klemmetjes. Als ik eruit ben laat ik het wel weten. Ik heb noog een aantal achter torsie's dus ik kan me uitleven met de moker...
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 87924Bericht cees en jantine »

nu weer iets anders..het is altijd wat..

Het slecht stationair lopen komt volgens mij doordat ik de carb voet verwarming en het spruitstuk verwarming niet heb aangesloten.
Met koud weer wordt het spruitstuk zo koud dat het mengsel gewoon weer neerslaat omdat het niet kan verdampen.
Als de motor goed warm is heb ik namelijk nergens last van.

ook heb ik een probleem met mijn retour, deze zit in mij ontluchting van de tank(is wel lastig met tanken) dit ging altijd goed, maar sinds de nieuwe benzinepomp(veel liter per uur) wordt er benzine weer richting de vuldop gepompt. op zich niet erg maar omdat ie slecht ontlucht, loopt mijn vulpijp gewoon over(en ja ik vond al dat ie veel benzine verbruikte.. :oops: ) en staat de auto gewoon op straat te lekken.
dit moet dus ook nog even aangepast worden.

Wie weet er trouwens hoe het nu zit met de fusees van een AT.
ik wil graag de AT remmen aan de voorkant hebben, met bijbehorende fusees. alleen de naaf is anders is als ik het goed heb.
wie weet of dit passend te maken is. eventueel kan ik uit laten zoeken of er een ander passend lager is(heb wel goede contacten in de lager business)
of weet iemand de lager nummers van beide auto's te vertellen??

Anders moet ik misschien een pasplaat maken om de AT remklauwen op de originele fusees te laten passen.

alvast bedankt voor het meedenken weer

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 87938Bericht Goof »

Cees, ik heb dezelfde overweging gehad. De vraag is:
waarom zou je de AT opzet willen hebben? antwoord: omdat je net wat meer rempower wilt hebben met zoveel vermogen. Logisch!
MAAR: De schijven van een AT zijn exact even groot en even dik als van de r4. Toegegeven dat de klauwen iets heftiger zijn, maar dat is ook niet overdreven veel. Montage van de klauwen zonder pasplaat op de fusees is niet mogelijk, tenzij je de hele AT-fusee gebruikt. Waar je dan vervolgens tegenaan loopt is dat de aandrijfas van de r4 weer niet past in de AT naaf. R4-naaf in AT fusee gaat niet passen, dus dan zou je de aandrijfassen van een AT willen gebruiken, maar dat past dan weer niet op de r4-bak.
Dan denk je "zet ik toch de bakkant van de r4-as op een AT-as o.i.d." Maar helaas, dat past ook weer niet en is ook niet pas te maken. Uiteindelijk kom je dan tot de conclusie dat het allemaal niet gaat lukken.
TENZIJ je bereid bent om alles helemaal rigoreus te verbouwen.
Men neme de AT-fusees, daarbij de wiellagers van een r19 16v. De wielnaven van een r19 16v of laguna, 2 linker aandrijfassen van een 5gtt (of twingo, daar ben ik nog niet uit, beetje afhankelijk van de lengte) met de bakkanten van een r4 (ja, dat past). Daarbij gebruike men de geventileerde schijven van een 5gtt en dito klauwen.
De fusees moet je dan laten afdraaien omdat ze te diep zijn voor de r19 wiellagers. De dikte is wel goed, past precies dus uithonen hoeft dan weer niet. Ook zul je een pasplaat moeten maken voor de klauwen.
maar als het dan klaar is, dan heb je wel echte scheepsankers om uit te gooien als het mis dreigt te gaan. Bijwerking van dit medicijn is dat je op de voortrein een boutpatroon van 4 x 100 krijgt. Daarom heb ik er voor gekozen om het zaakje achter dan ook maar om te bouwen naar GTT-setup. Alleen jammer dat ik er absoluut geen tijd meer voor heb om er mee verder te gaan. Dat krijg je ervan als je een huis aan het bouwen slaat.
Voor het geval dat er mensen zijn die zich nu afvragen hoe het dan kan dat Folkert wel AT-fusees had, wil ik als overweging meegeven dat hij ook de AT-bak had en dus het aandrijfas-probleem niet kende.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 87949Bericht Jan-San »

Er is nog ee optie: R5 alpine coupe fusees er op bouwen. Wel naafjes omzetten. Dan heb je ook geventileerde schijven voor. Wel naafjes omzetten.
Helaas is dat coupe spul niet zo goed te krijgen.
AfbeeldingR4F16 Alpine vliegt prima!Afbeelding
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 89001Bericht cees en jantine »

zo een tijdje stil geweest..drukte enzo
de r4 was de laatste tijd erg incontinent..gevolg van het maken van een retour in de ontluchting van de tank..dat gaat goed met een mechanische benzinepomp maar niet met een electrische(die pompt een stuk harder).
dan vult de pomp gewoon de vulpijp en loopt het zo via de benzinedop naar buiten bij een tijdje stationair draaien.. :oops:

dus de tank ligt er nu helemaal onderuit en ik ga er een retour pijpje in lassen/solderen/ vastmaken.
heeft iemand hier nog tips voor of wel eens gedaan??
ik zit er aan te denken om de retour in de bovenkant van het vlottergedeelte te maken. dit is volgens mij gewoon verchroomd/gegalvaniseerd ijzer..moet kunnen dus lijkt mij. hij komt dan net naast de zuig van de benzinetank.

verders weinig nieuws te melden, veel plannen en zin maar gebrek aan tijd en heb andere verplichtingen..maar daar hebben meer mensen hier denk ik "last" van.

zal wel een paar foto's plaatsen als ik de retour heb gemaakt.

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 89002Bericht schoapke »

heb volgens mij een standaard r4 tank liggen met retour er reeds op/aan , maar moet eens nakijken
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie