Project Spaanse F6

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Project Spaanse F6

Bericht: # 176965Bericht walterg »

In 2019 namen we deel aan de 4Alpes met onze R4 TL 850cc. Geweldige ervaring !!!

Afbeelding

Nu hebben we het plan opgevat om in 2022 terug naar de Alpen te trekken. Ditmaal met een iets zwaardere motor, dus de 1100 cc. Na enkele maanden rondkijken vonden we hier op het forum een Spaanse F6 die geschikt kon zijn voor de opdracht. Koop was snel beklonken. Na de eerste lockdown en het heropenen van de grenzen zijn we die dan gaan ophalen.

Afbeelding
Afbeelding

Carrosserie is in zeer goede staat. Weinig tot geen roest.
Bodem had reeds wat reparaties ondergaan en had behoefte aan nog wat oplapwerk.
Motor blijkt zeker ook niet aan het eind van zijn latijn te zijn. Lekje aan de keerringen en de compressie zit goed op alle 4 de cilinders.

In de volgende posts komt er meer info en foto's van de werkzaamheden.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176966Bericht walterg »

Eerste werken :
Chassis er onderuit halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Houten dolly gemaakt voor de carrosserie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chassis strippen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176967Bericht walterg »

Controle chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176968Bericht Bertje »

Mooi project! Leuk dat deze F6 terecht gekomen is bij mensen die er enthousiast mee aan de slag gaan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176969Bericht walterg »

Nieuwe bodemplaat besteld bi Jan-Willem.

Even passen :)

Afbeelding

Afbeelding

Goedgekeurd !
Bodemplaat kan er uit...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176970Bericht Bertje »

Wat is er trouwens zo slecht aan die voorbalken? Ok, ik zie wat roestproblemen, maar niks ongebruikelijks. Op de foto's zie ik iig niks dat zo hopeloos krom gebotst is dat de hele voorzijde van het chassis vervangen zou moeten worden. Of mis ik iets...?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176971Bericht Bertje »

Denken jullie er trouwens aan dat een deel van de stevigheid van het chassis uit de bodemplaat komt? Zonder bodemplaat kan het chassis gaan doorhangen als het niet correct ondersteund wordt. Als je in die stand de nieuwe bodemplaat vastlast heb je kans met een krom chassis te eindigen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176972Bericht walterg »

Bertje, Op de foto's niet direct goed te zien maar balken waren al opgelast, deuken aan de onderzijde. Kant chauffeur zat een stuk los. Een hoop spanning op de spatborden door niet direct goed in de haak.
En vooraan aan napoleonhoed een redelijke spleet aan 1 kant...

Afbeelding

Bewegende beelden :
https://www.aroc.be/f6/f6m004.mp4
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176973Bericht Bertje »

Lekker muziekje daar in de werkplaats!

Er zit inderdaad schokkend veel beweging in die voorbalk! Ik zou echter denken dat er gewoon een paar cruciale lasverbindingen los zitten ipv dat de constructie op zich door de roest weggevreten is. Misschien is beperkt reconstructielaswerk op een paar cruciale plekken (i.c.m. zeer goed nameten alvorens de lassen te leggen die de vorm weer vastleggen) voldoende om het probleem op te lossen. Ik wil maar zeggen: weet waar je aan begint als je de voorzijde gaat vervangen, je moet erg goed oppassen om er niet een paar mm (of meer) naast te zitten, en dan lijnen straks je motorkap en spatborden niet meer uit.

Hier een technische tekening geleend van een Engelse website die misschien handig is:

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176974Bericht walterg »

Lekker muziekje daar in de werkplaats!
Was me nog niet opgevallen 😄. Wat een kattengejank...
Normaal gesproken staat de radio standaard op omroep Brabant en zeker in de carnavaltijd. :lol:
Roeland, die je op de foto's aan het werk ziet, is een hevige carnavalist. En aangezien er dit jaar door Corona geen praalwagen moet gelast worden is de F6 aan de beurt...

Mooi die technische specificaties. Ik had daar nog naar gegoogeld, maar niks gevonden. Bedankt !!!
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176976Bericht lordje »

Als je wil heb ik hier een lasmal om de zaak recht te houden. Is al meerdere keren gebruikt. Ik zie dat je de handrem nog onder het dashboard hebt op de achterwielen. Is dit typisch voor spaanse uitvoeringen? Komt weinig voor. Suc6 verder mooi project. Foto is voor mij lastig, maar Bertje heeft ervaring met de lasmal. PB beantwoordt.
Laatst gewijzigd door lordje op zo dec 06, 2020 7:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176977Bericht walterg »

Lordje, die lasmal dat zou inderdaad een uitkomst zijn. 👍 Ik stuur je een PB.

Wat die handrem betreft. Die zit inderdaad onder het dashboard. Of dat typisch Spaans is zou ik niet weten. Ook wat de andere verschillen zijn tussen Spaans en Frans is ons niet bekend. Als iemand ons daarover meer kan vertellen dan horen we dat graag. Kwestie van eventueel afwijkende onderdelen en dan toch de juiste bestellen 🙂

Vorige zaterdag werd ons uit een compleet onverwachte hoek (lid van Roeland zijn carnavalsvereniging) een in de pad staande F6 aangeboden. Ging ooit opgemaakt worden maar dat was er nooit van gekomen. Die zijn we zondag dan maar even gaan ophalen. Geen betere raad dan voorraad 😄
Bij die zit de handrem inderdaad tussen de voorstoelen.

Afbeelding
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176978Bericht Hanz »

walterg schreef: zo dec 06, 2020 12:07 am Wat die handrem betreft. Die zit inderdaad onder het dashboard. Of dat typisch Spaans is zou ik niet weten. Ook wat de andere verschillen zijn tussen Spaans en Frans is ons niet bekend. Als iemand ons daarover meer kan vertellen dan horen we dat graag.
Voor Franse modellen geldt dat de handrem t/m modeljaar 1981 linksvoor zit en naar de voorwielen gaat (verdere kenmerken o.a. buitenscharnieren en 2e dashboard). 1982 is een overgangsjaar met de handrem rechtsvoor op de achterwielen (binnenscharnieren en 2e dashboard). Vanaf 1983 zit de handrem tussen de voorstoelen en gaat naar de achterwielen (binnenscharnieren en 3e dashboard)

In Spanje hebben de furgonetas de handrem rechtsvoor t/m modeljaar 1986, daarna pas tussen de voorstoelen.

Heb je misschien een foto van het ovale plaatje? Ik ben benieuwd of er nog FASA op staat en of het een 2370 is

Uit de Furgoneta-brochures:
1982:
Afbeelding
Afbeelding
1985:
Afbeelding
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176980Bericht deutz »

Die slechte linkse chassis balk zou ik repareren met 2mm plaat die je in de juiste vorm maakt en ruim over de slechte plaat delen last.
Nog beter het slechte materiaal helemaal wegslijpen!
Een vervangend chassis deel dat je erin wilt maken, moet je ook het bestaande slechte plaat materiaal eromheen eerst repareren.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project Spaanse F6

Bericht: # 176981Bericht walterg »

Hanz,
Heb je misschien een foto van het ovale plaatje? Ik ben benieuwd of er nog FASA op staat en of het een 2370 is
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Plaats reactie