R4 1975 410 Blue

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176746Bericht Crelesy »

In de brievenbus eindelijk het nieuwe kenteken! Meteen de verzekering gemailt en bij Veldhuizen 3 platen besteld. De Oudhollandse hoekig gedrukt. 1 gewone plaat, 1vierkante en een witte voor de aanhanger.
Op t kenteken staat dat i maar 300kg geremd mag! Daar moet ik nog eens voor bellen.. 300kg geremd... (ehh) dat weeg de rem alleen al...

Maar goed. Tijd voor een verslag met een paar foto's van deze nieuweling in Nederland.

25 augustus 2020 deze auto gekocht in Bergen NH van iemand die m de 21e uit de Franse Ardennen had meegenomen. De auto had voor het laatst in 99 apk gekregen en sindsdien 300 km gereden. Stond voor op spikes en andere velgen. Met nog 19mm hagel patronen onder de stoel en een Frans cassette bandje in de radio. Klei overal.

Afbeelding

Schappelijke deal en voor dieselprijs bij mij thuis bezorgt:


Afbeelding

Niet wetende of i remt de gok gewaagt en een zetje gegeven door de buurman rolde die naar beneden de tuin in voor de schuur. Remmen test geslaagd. Is wel trappen zonder rembekrachtiging. Maar ze werken!
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176747Bericht Crelesy »

De eerste betere inspecties..

Interieur
Afbeelding

Afbeelding

Torretje
Blauwe slang is van een fles benzine. Tank doorvoer zit verstopt.

Afbeelding

Hao bak

Afbeelding

Zenith IF 28. (28? (ehh) waarom is de venturi doorvoer dan maar 20mm? 1 voordeel, de looie poot van de vorige bestuurder kan de motor nooit zwaar belast hebben.. )

Afbeelding

De roest.
(Nog 2 plekken net voor de achterwiel ophanging. De kokers zijn hard. De bodemplaat niet. 2 stukken van ca 20x10 er ingezet links en rechts. Voor al een keer gedubbelprutst door de vorige eigenaar maar dat ga ik opnieuw doen in de toekomst. Dan een complete nieuwe bodem.. )
Dit laat ik voor nu even zo. Gaat allemaal wel in de owatrol. Gaat er waarschijnlijk helemaal uit en dan een nieuwe dorpel er in. En dan word de hele hut opnieuw netjes gemaakt in de 410 kleur.

Afbeelding

Binnenkant lijkt hard, maar is dus al gedubbeld.

Afbeelding

Even een sprongetje voorwaarts.
Na ontroesten ziet het er zo uit
Denk dat ik nog een keer er overheen moet. Maar dan met satijn glans ipv glans. Dit is wel echt euh.. glans.

Afbeelding

Stoeltjes gepoetst en gevoed.

Afbeelding
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176748Bericht Hanz »

Keurig! Vergeet vooral ook niet de binnenkant van de balken in de owatrol of zoiets te zetten
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176749Bericht Bertje »

Crelesy schreef: zo nov 08, 2020 9:17 am
Zenith IF 28. (28? (ehh) waarom is de venturi doorvoer dan maar 20mm?
28mm slaat op de maat van de carburateurvoet en dus op de diameter van de doorvoer op het spruitstuk. Bij hetzelfde model carburateur kunnen verschillende maten venturi zijn toegepast, afhankelijk van type. Het is echter de maar van de voet die bepalend is op welk spruitstuk deze kan (niet de maat vd venturi).
Crelesy schreef: zo nov 08, 2020 9:17 am De bodemplaat niet. 2 stukken van ca 20x10 er ingezet links en rechts. Voor al een keer gedubbelprutst door de vorige eigenaar maar dat ga ik opnieuw doen in de toekomst. Dan een complete nieuwe bodem.. )
If it ain't broken, don't fix it. Waarom de hele bodem vervangen als er maar een paar stukken slecht zijn? Aansluiting tussen bodem en balken is overal prima te zien, je kunt dus prima de status beoordelen zonder de hele bodem eruit te halen. Vergeet niet dat de bodemplaat mede de stijfheid van je chassis bepaalt; als je de hele bodem verwijdert moet je dus erg oppassen dat alles netjes uitgelijnd is voordat je de nieuwe bodem erop zet
Crelesy schreef: zo nov 08, 2020 9:17 am Binnenkant lijkt hard, maar is dus al gedubbeld.
Van onder ertegenaan gelast dan? Want van boven ziet het er origineel uit op de foto's.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176752Bericht Crelesy »

Bij (blijkbaar bijna) alle carburateurs is de maat de venturi maat. En de flens kan dan vanalles zijn. Waar ik mij vooral over verbaas is de schamele 20 mm. Had op z'n minst 35 ofzo verwacht. Dit is net een bromfiets carb op een 800cc. (uhm)

En idd de bodem ziet er strak uit. Maar is t niet. Voor is i gedubbeld en niet gelast maar gepopnageld en gekit! Echt prutswerk. Maar t zit nog vast. Bodem wil ik er in delen uit omdat ik dan de kokers ook gelijk goed kan aanpakken. Ze zijn nu nog hard....
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176753Bericht Crelesy »

Hanz schreef: zo nov 08, 2020 9:23 am Keurig! Vergeet vooral ook niet de binnenkant van de balken in de owatrol of zoiets te zetten
Staat op de planning. Ga gekookte lijnolie er in spuiten. Is goedkoper en werkt prima. De owatrol voor de zicht dingen en dan deppen. Niet vegen. Dan gaat i glimmen!
Lijnolie met deze :

Afbeelding

Spuit. En dan een langere slang. Lekker dik er in.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176756Bericht Bertje »

Crelesy schreef: zo nov 08, 2020 6:26 pm Bij (blijkbaar bijna) alle carburateurs is de maat de venturi maat. En de flens kan dan vanalles zijn. Waar ik mij vooral over verbaas is de schamele 20 mm. Had op z'n minst 35 ofzo verwacht. Dit is net een bromfiets carb op een 800cc. (uhm)
Tsja, dan zal het je verbazen dat de 1108cc motoren typisch ook "maar" een 28mm flens hebben; alleen de GTLs uit de vroegste bouwjaren (eind jaren 70) hadden 32mm (volgens mij overgeerfd van de R6), maar men is weer kleiner gegaan om het brandstofverbruik terug te dringen. Opmerkelijk genoeg hebben de meest gangbare 845cc motoren (uit de jaren 80) typisch een 32mm flens; groter dus dan de meeste 1108cc motoren.

Carburateur en spruitstuk zijn belangrijke bottlenecks wat betreft het vermogen van de R4, het spruitstuk kan ook niet makkelijk ruimer worden gemaakt omdat de stuurstang er vlak langs loopt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176759Bericht Crelesy »

20 of 28mm scheelt best een slok! Ik ga 'm eerst maar eens los rijden de komende tijd. En een keer de snelweg op en de brienenoord over. Ik houd wel van onthaasten, maar ik moet geen obstakel worden voor de rest van het verkeer. Ach we zien wel. Ga er zeker geen race 4tje van maken hoor.
De 893 heeft volgens mij ook nog wel wat te winnen met een nokkenas uit een 800 845cc. Die hebben ook een betere spoeling. En dan nog eens andere ontsteking er op( die van de zelfde 845 denk ik) en je hebt er al gauw 10pk bij gok ik. Das bijna 1/3 erbij :o . En dan dan lijkt het allemaal nog origineel en kan ik t nog bij remmen.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176760Bericht Crelesy »

En nog even verder met de foto's van wat er allemaal al gedaan is. Tenminste waar ik foto's van heb.. :oops:

Dit kwam ik tegen na dat i een uurtje had gedraaid. Blok startte goed nadat ik de tank had gespoeld. Benzinevlotter had door gestoken en de leiding langs heel de auto naar voren had vernieuwd. Liep alleen maar hoog stationair. En soms backfires uit de carburateur.

Afbeelding

Kontaktpunten, condensator, bougies, bougiekabels, verdelerkap en bobine vervangen. Liep nog steeds slecht. Backfires uit de carb en geen vermogen. Veel water druppels uit de carter ontluchting die smaakte naar glycol achtige dingen. Dus kop er maar eens af..


Afbeelding

Aan de koppakking niet veel te zien. Cillinderbussen stonden nog vast. De kop zelf had wel een verhaal. 3 cillinders mooi zwart gekoold laagje zoals je zou verwachten( geen dikke prut) en 1 kopgat aangeroeste zittingen. 1 bougie die er niet diep genoeg in zat (draad beschadigd). En het aluminium van de droge kop ingevreten.

Afbeelding

Afbeelding

Dus de klepveren er af en de klepzittingen gepolijst met de klep zelf. De polijstpastaenslangetjeopklepsteelindeboormachienemethode . Daarna weer op lekken getest en alle pitting in die ene kop van scherpte ontdaan zodat deze niet gaan gloeien oid.

Alles weer gemonteerd en hij startte weer meteen! Liep nog net zo als voorheen... Zucht... Wat dan... Ff laten lopen. Nadenken.. en plotseling een enorme knal onder de kap vandaan en overal rook. Alsof er een band klapte zo hard! Ik dacht echt dit is einde blok.. maar dat viel mee.
Goed was t niet. Maar t euvel was snel gevonden.

Afbeelding

In combi met een backfire denk ik.. dus carb maar uit elkaar. Weer...

Afbeelding

Euh dit hoort niet. Die hoort naar beneden te vallen.
Lang leve E10 denk ik dan maar. Vlotter is uit een stuk plastic en de as was te lang geworden. Iets afgevijlt en weer in elkaar.

Startte dat hok. Geen problemen meer met overstromen. . Maar nog steeds geen vermogen en bij lage toeren klappen uit de carb.
Die avond een eureka momentje tijdens het lezen van wat Franstalige info. Ik ben er blind van uit gegaan dat de bougie kabels goed zaten. Heb zelfs nog gekeken of ze allemaal op bdp gaan. En dat was zo. Alleen 1 en 4 zaten omgedraaid! Dat was s'ochtends gauw opgelost en eindelijk konden de toeren omlaag. Ontsteking wel ff beter afgesteld en kan nu bij warme motor gewoon 600 700 toeren afstellen en er zit vermogen in!
Geen backfires meer en carter ontluchting is rustig zonder majonaise overal!
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176761Bericht Crelesy »

En nog wat foto's van de tank.

Afbeelding

Zo was i en de vorige eigenaar had de aftap plug los proberen te draaien. Toen is heel de draad houder los gekomen. Die bleek gesoldeerd te zitten!? Dus de gasbout er bij ( om zink te solderen) en met hardsoldeer de draad bus er weer in vast gezet. Dat gat al 2 maanden nu goed met E10 dus dat zal wel goed blijven gaan denk ik.


Afbeelding

Verder geen foto's van de tank. Maar die staat nu helemaal ontroest in de hammerite . Die lijkt nieuw!
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176763Bericht Bertje »

Crelesy schreef: ma nov 09, 2020 9:03 pm 20 of 28mm scheelt best een slok!
Volgens mij hebben we het niet over hetzelfde; lees gerust mijn bericht nog eens ;)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176764Bericht Crelesy »

Ik bedoelde er mee dat er nu eigenlijk een 20mm carb op staat. Een 28mm zou passen. Dat scheelt al aanzienlijk in vermogen. Het zou mooi zijn als er bv een zenith is met 28mm doorlaat.
Die 32mm is dat ook echt 32 of is de flens weer 32 en de doorlaat nog steeds 20?
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176765Bericht Bertje »

We vallen een beetje in herhaling ben ik bang, maar laat ik het toch nog eens proberen: de 1108cc blokken hebben typisch een 28mm flens en de 845cc blokken typisch een 32mm flens. Een voor de hand liggende upgrade voor jou is dus dat je je huidige 28mm spruitstuk vervangt door een recenter 845cc spruitstuk van 32mm met bijbehorende carburateur. Voordeel is dat dit een reversibele upgrade is, want niet elke willekeurige combinatie van onderdelen levert een goed werkende totaalconfiguratie op. Ik zeg dit als sleutelaar die 1400cc blokken uit Super 5, R9, R11, etc ombouwt naar R4 configuratie.

Verder zijn er binnen 1 flensmaat verschillende venturimaten, zie https://www.r21club.com/download/r21org ... or_ang.pdf. De voor 845cc vrij gangbare Zenith 32 IF7 bestaat bijv met venturimaten 21, 22, 23 en 24 mm. Het is te simpel om te zeggen: groter is beter.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176768Bericht Crelesy »

Bertje schreef: di nov 10, 2020 10:45 am
Verder zijn er binnen 1 flensmaat verschillende venturimaten, zie https://www.r21club.com/download/r21org ... or_ang.pdf. De voor 845cc vrij gangbare Zenith 32 IF7 bestaat bijv met venturimaten 21, 22, 23 en 24 mm.
Dit is wel degelijk nieuwe info. Hier kan ik wat mee.
Bedankt voor de verwijzing.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176821Bericht Crelesy »

Bij Veldhuis de "oud Hollandse" oude blauwe platen binnen gekregen. Die met de scherpere smallere letters. En eens ff lekker een rondje wezen tuffen zaterdag.

Hij gaat steeds beter lopen! Nu haalt i de 100 op GPS IPV 85 en schakelde ook veel soepeler. Ga de bak nog een keer spoelen met 75w olie. Er is al aardig wat donkere olie uit gekomen (geen slijpsel). Z'n 2 gaat beter al.

Volgens de boeken moet er 80w in de 354 bak. Maar kan 75w ook? Iemand ervaring.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie