Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176548Bericht JelleP »

Leuk verslag, en leuk dat je een foto uit het vorige leven van de auto hebt gevonden. Het plekje in Haarlem ken ik wel, want ik woon daar heel dichtbij, maar de auto niet.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176549Bericht JoReno »

Dag Jelle,

Dank ! Het zou nóg leuker zijn als de eigenaar van destijds (2010) zich meldt. Wie weet wat zij/hij zoal kan melden over deze auto. Geldt trouwens ook voor de ex-eigenaar van de blauwe 4F4 met het kenteken BK-28-JB. Ik kocht hem destijds van LeCar, als ´sloop in eigen beheer`. Ziet er nu zo uit:

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176550Bericht JelleP »

Op dat stukje langs het Spaarne staat tegenwoordig een donkerblauwe GTL geparkeerd waar vaak mee gereden wordt. Ik heb de eigenaar wel een keer bij de R4 Club gezien toen er een toertocht was van Amsterdam naar Den Haag, dus hij leest wellicht mee. Misschien is het zijn vorige auto?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176551Bericht JoReno »

:o Tip hem een volgende keer of stop een briefje onder de ruitenwisser met een link naar het item, als je dat wilt doen. Wie weet ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176596Bericht JoReno »

Vanaf nu is het verslag weer ´actueel`, dat wil zeggen: ik zal verslag doen over hoe het project er op dit moment bij staat en welke werkzaamheden er zeer recent gedaan zijn.

De hoek rechts achter bij de aansluiting van het binnenscherm op de vloer van de kofferbak en de dorpel was toch nog véél slechter dan wij dachten. De lasser heeft er resoluut de slijpschijf in gezet en last er nu, stukje voor stukje, nieuw plaatwerk in. Na héél wat uren meten, knippen, in de vorm maken en lassen is die kant nu bijna dicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op do okt 22, 2020 8:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176597Bericht dirkoosterhoff »

Was de chassis balk er onder dan niet verrot? Meestal is dat namelijk wel het geval :-?
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176599Bericht JoReno »

dirkoosterhoff schreef: do okt 22, 2020 4:30 pm Was de chassis balk er onder dan niet verrot? Meestal is dat namelijk wel het geval :-?
Tuurlijk wel. Hartstikke verrot. Zowel links als rechts zullen de swingarmen en de uiteinden van de chassisbalk waar de swingarmen aan gemonteerd zijn, vervangen worden. Maar het een staat los van het ander (letterlijk :lol: ): de koets staat `los` op het chassis (zie foto 138), maar de koets was op die plek dermate rot dat hij bij het aan de achterkant optillen begon te knikken rond de plek waar de kofferbakbodem normaliter met bouten vast zit aan het chassis. Wij gaven er dus de voorkeur aan om dat gedeelte van de koets (en idem hetzelfde gedeelte aan de linkerkant) te restaureren vóórdat de koets helemaal van het chassis gescheiden wordt. Dan weten wij in ieder geval dat straks, als de gerestaureerde en vers gespoten koets weer op het gerestaureerde chassis wordt geplaatst, alle bouten weer feilloos passen.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176603Bericht JoReno »

Tijdens het restaureren heb ik de goede gewoonte om een overzicht te maken van de ontbrekende of niet meer te hergebruiken onderdelen. Zodoende heb je de mogelijkheid om o.a. middels dit forum aan de noodzakelijke onderdelen te komen. Deze R4 Savane miste bijvoorbeeld zijn bakkersknecht:

Afbeelding

Harry (Voormalig Steunpunt N.O.) is tot mijn grote tevredenheid al jarenlang mijn ´hofleverancier` (en technisch raadgever), maar hij is bezig zijn voorraad af te bouwen. Maar gelukkig kon hij mij wél nog een bakkersknecht leveren. En de lasser kijkt altijd vooruit: `zorg er maar voor dat je 2 inzetstukken hebt voor boven de achterschermen, anders val ik nog stil`. Bestelling kwam vandaag binnen, inclusief de ontbrekende bumpersteun rechts vóór:


Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176641Bericht JoReno »

Vanavond liet de lasser mij weten dat hij de benedenhoek bij de re-achterdeur deze week helemaal af wil hebben. Mooi, dat schiet op ! Zelf had ik mij voorgenomen om vanavond de benzinetank te demonteren, en dan zou ik meteen zicht krijgen op de binnenkanten van de chassisbalken op de plekken waar de achteras met 2 x 3 bouten vast zit. De demontage van de benzinetank verliep soepel: alle boutjes draaiden soepel los (de traverse zat aan de linkerkant met maar 1 boutje vast......het zij zo). De tank bleek wat vliegroest te hebben, maar ziet er, op 1 fikse deuk na, gewoon goed uit. En opeens komt dan weer een bijzonder aspect van deze R4 Savane tevoorschijn: de binnenkanten van de chassisbalken zien er uitzonderlijk goed uit. Hoe het kan dat het chassis er zó goed uitziet in verhouding tot de koets.......het houdt mij nog steeds bezig. Kijk naar bijgaande foto´s: aan de binnenkant is er rond de bevestiging van de achteras geen enkel laswerk te verwachten. De achteras (vooral de draagarmen) ziet er erg slecht uit, en ik ga er vooralsnog van uit dat die meegaat naar de straler. De ´houders´ van de schokbrekers lijken óók erg aangetast, maar dat valt in de praktijk reuze mee (de foto´s lijken erger dan het in werkelijkheid is). Over 2 dagen komt onze ´huisspuiter´ langs om de koets en het plaatwerk te beoordelen, de kleur te bepalen waarin hij straks gespoten zal worden én om een prijsafspraak voor het spuitwerk te maken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op wo okt 28, 2020 9:51 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176644Bericht Rik H. »

Dat ziet er inderdaad keurig uit. Scheelt een hoop laswerk!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 698
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176650Bericht otogazzi »

Het ‘probleem’ zit ook meestel niet aan de binnenkant van de achterbalkmen maar aan de buiten kant.
Zie:
https://www.otogazzi.com/achterbrug/achterbrug.html
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176651Bericht JoReno »

otogazzi schreef: wo okt 28, 2020 6:35 pm Het ‘probleem’ zit ook meestel niet aan de binnenkant van de achterbalkmen maar aan de buiten kant.
Ja, dat klopt, en de 2 buitenkanten zullen er vast en zeker minder goed uit zien. Maar voor het laswerk scheelt het al heel veel als de onderkanten en de binnenkanten goed zijn. Als de achteras verwijderd is, hebben wij er een goed zicht op. Ben benieuwd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176656Bericht JoReno »

De ´altijd lastige´ hoek rechts achter is dicht. Nu alleen nog afwerken en goed behandelen......en de lasser is al begonnen met de ´altijd lastige´hoek links achter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176658Bericht Bertje »

Dat chassis ziet er idd nog netjes uit. Hier en daar is wel de lak erg dun.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176660Bericht JoReno »

Bertje schreef: vr okt 30, 2020 10:29 am Dat chassis ziet er idd nog netjes uit. Hier en daar is wel de lak erg dun.
Ja, dat vind ik óók. Maar ik krijg er pas écht goed zicht op als de koets én de motor van het chassis verwijderd zijn en wij het chassis van alle kanten kunnen bekijken. In principe gaat het chassis niet naar de straler, want dat zou roe(s)t in het eten gooien: low-budget = low-budget. Bij de restauratie van deze R4 Savane wijken wij behoorlijk af van onze principes die wij gewend zijn te hanteren bij restauraties: volledig demonteren (tot het laatste schroefje), niet schromen om onderdelen te vervangen, roestige bouten en moeren en kleine spullen worden opnieuw verzinkt/gepassiveerd én de auto wordt óf in de oorspronkelijke kleur gespoten óf in de merkkleur met een kleur passend bij het bouwjaar van de auto. Maar de meeste principes passen niet in een low-budget-begroting. Gisteren heb ik een principe-afspraak gemaakt met onze huisspuiter: koets en los plaatwerk worden door ons zo goed als spuitklaar aangeleverd (de laatste bewerking doet de spuiter) en alles wordt van binnen én buiten gespoten. En het wordt zeker geen 719 Rouge VIF. Het wordt Kia (Stonic) Most Yellow (omg) (omg) . Tja, ik vind geel een mooie kleur voor een R4, zeker in combinatie met zwarte accenten (banden, buitenspiegels, daktrim, Twingodak) en grijze accenten (bumpers, deurklinken, grille). Heb nog even getwijfeld om tóch de Renaultkleur 308 Tournesol (de kleur van de Alpine van 2020) te kiezen, maar die kleur vind ik te licht. Kwestie van smaak. Spuiten gebeurt op afroep.........als het meezit ergens in het voorjaar 2021.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie