Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177473Bericht JoReno »

Check-check-dubbelcheck.

Wéér iets bijzonders bij deze restauratie: bij één van de velgen blijkt er na het stralen op 3 plekken rondom de moergaten een scheur te zitten. Nooit eerder gezien. Lijkt mij bijzonder onveilig om deze velg nog te monteren. Jammer, was vóór het stralen niet te zien. Ik kom dus alsnog 1 velg tekort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177477Bericht dirkoosterhoff »

Oef nou begin ik onmiddellijk te twijfelen aan mijn 51 jaar oude velgen die ook wel wat patina :D vertonen.
Zal ze eens grondig gaan inspecteren binnenkort. Nu heeft die van mij wel altijd in Frankrijk rondgereden en is het meer vliegroest maar toch goed om eens te kijken.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177479Bericht Bertje »

Lasje overheen leggen, Jo?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177480Bericht JoReno »

Binnenkant 3x lassen en dan toch maar als reservewiel gebruiken ? Dat is geen risico bij eventueel gebruik ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177483Bericht Crelesy »

Er zijn bedrijven die velgen breder maken. Dat word ook gewoon gelast.

Als t staal er omheen gewoon lasbaar is, dus niet te krokant, dan is t echt geen probleem. Je hebt al laten zien dat je lasser z'n vak verstaat. Die bemerkt echt wel of t goed is of toch te krokant.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177484Bericht Fransoos »

Mijn vader heeft dit ook gehad en rijd op de moerdijkbrug toen zijn rechtervoorwiel voorbij kwam.
Moeren en naaf gedeelte zaten nog vast de rest compleet uitgescheurd ging ervandoor. Alle resterende velgen gecontroleerd en ja hoor precies als de foto scheuren bij elke boutgat. Meestal gaan ze stuk als ze op een schijfrem naaf hebben gezeten. Dan worden ze niet goed ondersteund en scheuren ze. Ook bij te vast zetten kunnen ze gaan scheuren.
Ik heb er al veel weg gegooid daardoor.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177498Bericht JoReno »

Fransoos schreef: di feb 02, 2021 8:31 pm Mijn vader heeft dit ook gehad en rijd op de moerdijkbrug toen zijn rechtervoorwiel voorbij kwam
Ik heb 13 jaar lang een Citroën DS21 gereden, en dan zou het al rijdend kwijtraken van één achterwiel niet zo erg zijn (mits de hydraulische vering in de hoogste stand staat) :oops: , getuige onderstaande foto van een Citroën GS op 3 wielen:


Afbeelding
Ik heb net nóg wat beter naar die ene velg gekeken, en ik zie nu ook een beginnend scheurtje rondom het gat dat over de bout van de trommel moet:

Afbeelding

Ik laat aan de lasser over wat wij er mee gaan doen: lassen of oud ijzer.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177864Bericht JoReno »

De voortgang in de afgelopen maand februari: mijn sleutelmaat is aan de slag gegaan met het spuitklaar maken van het dak, of beter gezegd: de dakrand (er komt namelijk een Twingo-vouwdak in). Het plamuur- en schuurwerk is bijna klaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat mag er zijn: bijna spuitklaar !!

Vanmiddag heb ik de motor en de versnellingsbak uit de motortakel gehaald en op een verrijdbaar plateau neergezet. De versnellingsbak wordt van de motor gescheiden om te kijken of de drukgroep en eventueel de keerringen vervangen moet worden. Het motorblok wordt gereinigd en de combinatie wordt t.z.t. weer in het motorcompartiment getakeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen leggen wij de koets op zijn kant zodat enkele lasplekken aan de onderkant beter te bereiken zijn. De volgende stap zal dan het uitsnijden van de ruimte voor het vouwdak zijn.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177865Bericht JoReno »

De achteras is los, op de handremkabels na. De achteras gaat er morgen tussenuit en dan kan het chassis even op zijn kant gelegd worden om de verdere roestschade te kunnen beoordelen. De aansluitingen bij de remdrukbegrenzer én de remdrukbegrenzer zelf zijn niet ongeschonden door de demontage gekomen: de nippels zaten muurvast en de onderste bout van de in totaal 3 bouten waarmee de remdrukbegrenzer gemonteerd is, zat óók muurvast. Van eerdere restauraties weet ik dat die bout aan de binnenkant van het chassis vast zit met een kooimoer: 50% kans dat die bij demontage meedraait, 49% kans dat die bout bij demontage breekt en 1% kans dat die bout er vrij soepel uitdraait. Op die 1% gok ik zelfs niet: de remleidingen zijn van de begrenzer losgekoppeld middels het ijzerzaagje en die laatste bout van de remdrukbegrenzer wordt met de slijptol doorgeslepen als het chassis op zijn kant ligt (dan kun je er namelijk véél beter bij). Remdrukbegrenzers op die plek: krengen, en vaak een kritisch APK-punt.
Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177869Bericht Bertje »

Mooi werk, Jo, dat dakje ziet er op de foto's weer keurig uit!
Wat bakrevisie betreft: eventueel heb ik een (zelfgemaakt) tooltje te leen om de cups uit de bak te draaien om de keerringen voor de aandrijfassen te vervangen. Let er bij terugmontage op dat je de cups in exact dezelfde stand terug zet, deze bepalen immers de afstelling van je diff tandwielen.
Wat handremkabels betreft: deze kun je zowel vooraan als achteraan loshalen als je chassis en achteras wil scheiden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177871Bericht JoReno »

Bertje schreef: za mar 06, 2021 12:46 pmWat bakrevisie betreft: eventueel heb ik een (zelfgemaakt) tooltje te leen om de cups uit de bak te draaien om de keerringen voor de aandrijfassen te vervangen. Let er bij terugmontage op dat je de cups in exact dezelfde stand terug zet, deze bepalen immers de afstelling van je diff tandwielen.
Wat handremkabels betreft: deze kun je zowel vooraan als achteraan loshalen als je chassis en achteras wil scheiden.
Je bedoelt een tooltje zoals dit ?


Afbeelding

Afbeelding
Ooit zelf bedacht om de cups schadevrij uit de bak te draaien. Werkt perfect, mede omdat je er ook kracht mee kunt zetten. H.O.H. van de 2 uiteinden van de schroeven is exact H.O.H. van de afstand tussen de 2 gaatjes in de cups. Ik vond vandaag ook nog een zelfgemaakt tooltje om de correcte hoek van de silentblocks op de stompen van de achteras te bepalen.......helaas zijn wij vergeten hoe dat tooltje precies functioneerde. Maar daar komen wij wel achter als wij straks de nieuwe silentblocks monteren.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177872Bericht JoReno »

Nou, vanmiddag is de achteras dus verwijderd en zijn de rotte silentblocks van de asstompen verwijderd. Wat meevalt, is de schade aan het chassis (die is te overzien):
Afbeelding

Afbeelding

Wat tegenvalt is de staat van de asstompen: die zitten vrijwel volledig als 10-laags pakketje roest vastgeroest in de silentblocks. Die laatste moest ik sowieso vervangen, maar dat geldt nu óók voor de achteras (excl. de remankerplaten en alles wat daarbij hoort). De demontage viel mee, de laatste bout waarmee de remdrukbegrenzer aan het chassis vastzat, hebben wij vrij eenvoudig uit de chassisbalk kunnen trekken en daar zoeken wij t.z.t. wel een alternatief voor (en als hij met 2 i.p.v. 3 bouten vastzit, zal hij er ook wel niet onderuit vallen, toch ?). Verder bleek de makkelijkste manier om de handremkabels te verwijderen het losmaken bij de hefboom te zijn. En als laatste tegenvaller (maar dan alleen voor de boekhouding): de schokbrekers achter waren ´op´ en die zullen dan ook vervangen worden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177905Bericht Bertje »

Ja, ongeveer zo'n tooltje bedoel ik. De mijne pakt de diff cups op de radiele ribben; die zijn daar natuurlijk eigenlijk niet voor bedoeld, maar als je niet al te veel kracht zet gaat dat wel goed.

Hoe heb je vastgesteld dat de achterste schokdempers versleten zijn?

De schade aan de achterste langsdragers lijkt mee te vallen, maar de uiteindes vd dorpels zijn wel echt bijna helemaal weggevreten, he? Opmerkelijk dat dat restantje nog niet bezweken is; het lijkt immers nog de originele lijn te volgen!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177912Bericht JoReno »

Bertje schreef: zo mar 07, 2021 10:31 pmHoe heb je vastgesteld dat de achterste schokdempers versleten zijn?
Ik heb pas één exemplaar los kunnen krijgen van het chassis: er was geen enkele beweging in te krijgen, en normaal moet er met flink wat kracht toch wel enige beweging in te krijgen zijn, toch ?

De uiteinden van de dorpels zijn inderdaad erg slecht, maar de lijn klopt wél nog. Wij hebben ooit eerder met inzetstukken gewerkt, zelfs zonder dat chassis en koets gescheiden waren, en dat is toen prima gelukt en wij gaan er van uit dat dit deze keer ook (2 keer) gaat lukken.

Wat betreft de achterste chassisbalken: de lasser keek er positief tegenaan en heeft alvast wat aangetast materiaal weggeslepen. Het schiet alweer aardig op.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177916Bericht Bertje »

Klinkt alsof je voor die schokdempers hooguit het bevestigingsmoertje even moet inslijpen. Of eventueel gewoon lekker laten zitten en als de nieuwe achteras eronder zit weer terugzetten. Schokdempers zijn versleten als de auto na 1x indrukken meer dan 1 a 2x nadeint.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie