Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177036Bericht Bertje »

JoReno schreef: vr dec 11, 2020 5:19 pm Alle bouten en moeren en nippels kunnen gewoon losgedraaid worden......gewoon met dop- en ring- en steeksleutels......
Dat is inderdaad wel eens anders. Soms ben je langer bezig met het loshalen van één koppige bout of moer dan de rest vd reparatie... Vandaar dat ik altijd een likje vet aan schroefdraden smeer voordat de moer er weer op gaat: daar doe je jezelf in de toekomst een groot plezier mee :)

Bij remleidingnippels die niet los willen knip ik soms de leiding door om een ringsleutel over de nippel te kunnen plaatsen: liever een stukje remleiding vervangen dan een afgebroken nippel, want krijg dat maar eens netjes uitgeboord...! Om die reden leg ik nieuwe remleidingen vrij ruim aan: mochten de nippels onverhoopt weer vastrotten, dan kan ik de leiding doorknippen vlak achter de nippel, maar heb dan in principe nog voldoende leiding over om een nieuw felsrandje te kunnen maken (ipv de hele leiding te moeten vernieuwen) (is overigens nog niet voorgekomen dat ik een zelf geplaatste nippel later niet meer los kreeg).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177038Bericht JoReno »

Nu je het zegt: kopervet ben ik bij dit exemplaar óók al op een paar plekken tegengekomen. Ooit is er dus door bekwame mensen aan deze auto gewerkt. Overigens heb ik gisteren eens héél nauwkeurig gekeken naar de ruimte die er is om motor én bak én de 2 motorsteunen tegelijk uit het chassis te lichten: die ruimte is er eigenlijk niet. Aan de distributiekant komt bij ´recht omhoog´ takelen, alles klem te zitten onder de chassisbalk. Ik heb nu zowel de bevestiging van de versnellingsbak aan de Napoleonshoed als de bevestiging van de steun aan de versnellingsbak zelf losgedraaid (alles hangt er nog nét in). Als ik de versnellingsbak voorzichtig met een krik ondersteun en vervolgens de beide bevestigingen van de versnellingsbak weghaal, is er genoeg ruimte om de motor mét de motorsteunen én de versnellingsbak uit het chassis te lichten. Ik weet nog dat wij bij een eerder project veel moeite hadden om een motor plus bak terug te plaatsen. De oplossing was toen: motor plus bak schuin in de takel hangen, met de distributiekant iets naar beneden en dan langzaam laten zakken om vervolgens door een extra mannetje links en rechts de 8 bouten van de 2 motorsteunen te plaatsen: eerst 2 stuks aan de distributiekant (links en rechts boven), dan 2 stuks aan de voorkant van de steunen (links en rechts boven). Dan hangt de motor al op zijn plek. De resterende 4 draai je er vervolgens met gemak in. Ik weet dat het praktischer is om de motor met de 2 moeren van de motorsteunen af te halen (en dan ook weer op die manier terug te plaatsen), maar zonder brug is dat toch érg lastig te doen. Morgen gaan wij het zien !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 359
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177040Bericht Crelesy »

Hmm

Ik heb een 75 er en daar is t mij ook gelukt. Met de 2 steunen uit de auto gehaald. Ik heb wel de voorste steun tussen bak en napoleonshoed toen het blok hing aan de takel er tussen uit geschoven. En heel de combi 2cm naar Napoleon geschoven
Ik kwam toen enkel een beetje ruimte tekort bij de remleidingen op de hoofdrem cillinder.

Afbeelding


Ging best goed. Hoefde niet echt noemenswaardig te kantelen of zo.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Afbeelding
Ouwe meuk is leuk (beer)
jandoe1000
Berichten: 1678
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177041Bericht jandoe1000 »

En als je bij je motorlift ook een balanceeradapter of evenaar gebruikt (verkrijgbaar bij HBM voor een paar tientjes) dan kun je heel precies manoeuvreren .
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177042Bericht Bertje »

JoReno schreef: vr dec 11, 2020 8:45 pm Ik weet dat het praktischer is om de motor met de 2 moeren van de motorsteunen af te halen (en dan ook weer op die manier terug te plaatsen), maar zonder brug is dat toch érg lastig te doen
Zo doe ik het eigenlijk altijd, met een verlengstuk en kniegewrichtje op de ratel is dat prima te doen. Voordeel is dat de R4 hoog op de wielen staat, ik hoef deze niet eens op te krikken om eronder te kunnen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177044Bericht JoReno »

Heren, de motor en de versnellingsbak zijn er uit.
Kwartiertje werk (vooraf waren de 8 bouten van de motorsteunen en de 8 bouten/moeren van de steun van de versnellingsbak al een paar slagen losgedraaid). Eerst heb ik een blok hout met <1 cm tussenruimte onder de versnellingsbak gezet om daarna de steunen los te maken, zowel de steun van de Napoleonshoed als de steun die aan de bak vast zit. Daardoor creëer je 3 cm méér werkruimte als je met takelen begint; de bak zelf duikt <1 cm naar beneden op het moment dat de steunen er tussenuit zijn. Een krik gebruiken kan natuurlijk óók, maar die blok hout paste zó mooi........Toen hebben wij de motortakel aan de motor vastgesjord en omhoog getakeld tot er nét spanning op staat, c.q. er nét beweging in het geheel komt. Vervolgens de 8 bouten van de motorsteunen er helemaal uitdraaien......en dan hangt hij in de takel en takel je het geheel er zó uit. Even oppassen dat je geen natte voeten krijgt, want als de motor schuin hangt, komt er nog een flinke scheut koelvloeistof uit de dikke radiatorslang.

Afbeelding

Afbeelding

En vervolgens heb je een mooie blik op de chassisbalken vóór: die zien er dus perfect uit. Wij weten voor 90% zeker dat er geen enkel laswerk te doen is aan dat gedeelte van het chassis, en dat is toch wel héél bijzonder te noemen. Pas als het chassis op zijn kant ligt, kun je de onderkant van de balken (t.h.v. de dwarstraverse) goed beoordelen. Daar zitten meestal flink wat rotte plekken, maar voelbaar zijn ze tot nu toe nog niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vaak zijn de onderkanten van deze omhooglopende uiteinden van het chassis (zie foto´s hieronder) behoorlijk rot. Wij zullen het gaan zien.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op za dec 12, 2020 6:31 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177045Bericht JoReno »

En om de zaterdagochtend af te ronden, is alle (blank) las- en slijpwerk in de eerste laag Epoxyprimer gezet. Met een kwast natuurlijk, zodat het lekker overal in kan lopen.
Ook al hanteren wij geen dead-line voor dit project.....voor vandaag hebben wij ons doel weer gehaald !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 359
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177047Bericht Crelesy »

jandoe1000 schreef: za dec 12, 2020 10:32 am En als je bij je motorlift ook een balanceeradapter of evenaar gebruikt (verkrijgbaar bij HBM voor een paar tientjes) dan kun je heel precies manoeuvreren .
Al liggen, was niet nodig.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177048Bericht JoReno »

Bertje schreef: za dec 12, 2020 2:52 pm
JoReno schreef: vr dec 11, 2020 8:45 pm Ik weet dat het praktischer is om de motor met de 2 moeren van de motorsteunen af te halen (en dan ook weer op die manier terug te plaatsen), maar zonder brug is dat toch érg lastig te doen
Zo doe ik het eigenlijk altijd, met een verlengstuk en kniegewrichtje op de ratel is dat prima te doen. Voordeel is dat de R4 hoog op de wielen staat, ik hoef deze niet eens op te krikken om eronder te kunnen.
Bertje, ik ben 67......dan is het soms wat lastig om onder een auto te liggen. Mijn rug, mijn buikspieren, mijn ogen (nw)
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177049Bericht walterg »

Bertje, ik ben 67......dan is het soms wat lastig om onder een auto te liggen. Mijn rug, mijn buikspieren, mijn ogen
En het voornaamste vergeet je : terug rechtkomen :D ken er alles van...
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
deutz
Berichten: 1776
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177050Bericht deutz »

Momenteel is mijn GTL in de reparatie voor restauratie van de achter balken, naast de tank.
Opkrikken naar een redelijke hoogte en dan een paar as steunen of garagebokjes eronder, net wat verder als de orginele
krikplaatsen.
Dan kun je er goed bij om eronder te komen om alles te verwijderen, tank, a.as enz.
Ook voor, de bekende hoeken op de hoogte van de krik steuntjes repareren, goed omhoog krikken, krik onder de dwarsstang tussen chassis onder de motor.
De as steunen onder de stabilisator steunen onder de auto zetten, normale krikpunten zijn daarvoor niet meer geschikt....!
Gelijk motor en bak eruit voor lekke keerringen van o.a. nokkenas en versn.bak.
Gelijk alles ontvetten en ontroesten, roestplekken in de gekookte lijn olie zetten en aflakken met 2K lak.
Ook alle holle ruimtes en kokers worden in de lijnolie gespoten.
Al eens eerder ingespoten met een geleende spuit, nu zelf een aangeschaft, onderschroefspuit, bus eronder en spuiten maar.
Maar er zijn geen schroefbussen met lijnolie in de handel....
Moet ergens een lege bus opscharrelen, iemand iets over?
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177055Bericht Bertje »

JoReno schreef: za dec 12, 2020 6:29 pm
Bertje, ik ben 67......dan is het soms wat lastig om onder een auto te liggen. Mijn rug, mijn buikspieren, mijn ogen (nw)
OK, misschien dat ik over 30 jaar ook wel anders piep. Maar voor nu lig ik liever 3 min op mijn rug voor 2 moeren dan dat ik op mijn knieën zit, met mijn hoofd tussen spatbord en voorwiel, om per kant een motorsteun uit te lijnen en 4 bouten terug te draaien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177056Bericht JoReno »

OK, Bertje, ik zou haast zeggen.....over fysieke beperkingen spreken wij elkaar nog een keertje over 30 jaar, maar dat zit er voor mij hoogstwaarschijnlijk niet in. Maar je weet toch wel dat je ´even´ de spatborden en de voorwielen moet verwijderen om beter bij die 8 bouten te kunnen ? :lol:
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5166
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177061Bericht Bertje »

Precies dat, Jo! Ik houd het dan even op mijn 3-minuten-oplossing, en over 30 jaar zie ik wel weer verder (als er tegen die tijd nog R4 bestaan en de verbrandingsmotor nog niet verboden is).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177068Bericht JoReno »

Voortgang en vervolgberichten ná de Lock-Down, dus vanaf 20 januari 2021 !! Blijf gezond, en tot dan (baai)
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie