Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176491Bericht JoReno »

Die vraag hield mij in mei j.l. óók bezig. En toen waren er, met uitzondering van de aanschafkosten nog geen méérkosten gemaakt. Dus het financieel risico was nog niet groter dan 8 jaar geleden. Met één uitzondering: ik had van een forumgebruiker een perfect Twingo harmonicadak (incl. een bij de stijlen afgeslepen gedeelte van het metalen Twingodak) overgenomen om dat t.z.t. in deze R4 Savane te plaatsen. Nou, dat is een accessoire dat ik weer makkelijk kwijtraak mocht het project alsnog stranden. Op enig moment hebben wij dus besloten om door te gaan met het herstel van het dak: het werd heel wat knip- en plak- en laswerk. Daarover méér in het volgende bericht :wink:
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Stephan
Berichten: 102
Lid geworden op: do jul 16, 2020 11:10 pm

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176492Bericht Stephan »

Dat wordt een mooi stukje strekken, stuiken en walsen....of kies je liever voor een donordakje?
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176494Bericht JoReno »

Eén van de sleutelaars is metaalbewerker, aan hem laat ik dit soort klussen over. En na 42 uur slijpen, knippen, walsen en lassen is dit het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176496Bericht JoReno »

En binnenkort wordt 80% van het dak verwijderd om er een harmonicadak in te kunnen plaatsen. En helaas moet de skai-hemelbekleding dan wijken voor een PVC-bekleding:
Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176497Bericht JoReno »

En tussen het laswerk door probeer ik wat spullen te verzamelen die ik nodig heb: ik mis 2 R4-velgen met ovale gaatjes en de 2 achterschermen moeten écht vervangen worden. In het Renaulthok vind ik géén geschikte velgen, maar wél 2 achterschermen én 2 lasstrippen voor de binnenschermen van de spatborden vóór. En die laatste zijn vrijwel altijd nodig ! En natuurlijk kunnen wij de 4 R5-velgen plus banden weer gebruiken om het chassis verplaatsbaar te houden als straks de originele velgen naar de straler zijn. De 2 ontbrekende velgen met ovale gaatjes heb ik inmiddels gevonden via een forumgebruiker. Dank Bertje !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176498Bericht Bertje »

Dappere metaalbewerker, Jo! Nu nog zorgen dat het nieuwe staal goed beschermd wordt, zowel aan de buitenkant als langs binnen. En met name ook de rand dubbel plaatwerk rondom waar het dakje oorspronkelijk op de rest van de carroserie gepuntlast zit, want de kit tussen beiden zal hier en daar onder het laswerk bezweken zijn lijkt mij.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176499Bericht harbourseal »

Ik heb nog 2 gepoedercoate wielen met ovale gaatjes liggen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176501Bericht JoReno »

JoReno schreef: ma okt 12, 2020 5:28 pmDe 2 ontbrekende velgen met ovale gaatjes heb ik inmiddels gevonden via een forumgebruiker. Dank Bertje !
Dank voor jouw aanbod, maar ik had ze al gevonden !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176502Bericht R1126 Beige Sahara »

Bijzonder dat zo'n dakrand zo aangetast is. Komt dat vaak voor?

Mooi reparatiewerk!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176522Bericht Bertje »

Nee, ik heb dat nog nooit zo erg gezien. En Jo zelf ook niet:
JoReno schreef: ma okt 12, 2020 1:19 pm Maar nooit eerder zagen wij zóveel roestvorming rondom de dakrand. Ik denk dat dit exemplaar héél lang buiten stilgestaan heeft met flink wat bladeren in de dakrand.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176527Bericht JoReno »

Het valt niet mee om een logisch restauratieverslag ´met terugwerkende kracht´ te schrijven: nog vóórdat wij aan de ingrijpende herstelwerkzaamheden aan het dak begonnen, hebben wij namelijk nog een beperkte ´Controle Technique´ uitgevoerd. Dit om verrassingen achteraf te voorkómen. 8 jaar geleden heb ik de R4 Savane zelf op de ambulance gereden, dus ik wist dat de startmotor, de eerste versnelling én de achteruitversnelling én de voet- en handrem werkten. Nadat de auto uit de stalling was gehaald, hebben wij hem gestart en liep de motor meteen. Ontsteking en benzinepomp lijken dus goed te werken. Als aanvullende ´Controle Technique´ hebben wij daarna de motor nóg een keertje laten lopen en bewust ´heet´ laten worden om de waterhuishouding te kunnen controleren.

Bij een eerdere restauratie hebben wij het meegemaakt dat het afgeronde project helemaal gereed stond om op pad te gaan, en na de eerste korte rit bleek dat de koppakking defect was: dat had de verkopende partij niet gemeld (wél alle bijzonderheden over roest hier en roest daar en gaten in het chassis.......maar technisch OK !, en ook die motor liep als een tierelier.......weliswaar voor korte tijd :( ).

Dat ´heet´ lopen verliep op zich goed: het rode controlelampje ging branden (OK dus), maar de elektrische ventilator sloeg vervolgens niet aan (dat is dus niet OK). Dan moet je bij een R4 op leeftijd altijd als eerste denken aan de contacten: even de contacten bij de sensor onderaan de radiateur én de contacten bij de ventilatormotor verwijderen en met staalwol schuren en vervolgens de test herhalen: rood lampje aan ? OK ! Meteen daarna een draaiende ventilator ? Ja hoor, ook dit is dus OK. Verder geen geborrel, dus vooralsnog groen licht voor de waterhuishouding. De radiateur ziet er echter slecht uit (stond er trouwens los in, zonder moeren aan de onderkant), dus die wordt vervangen en dat onderdeel wordt toegevoegd aan de onderdelen die ik t.z.t. moet vervangen c.q. de onderdelen die ik mis. Tevens meteen de dynamospanning bij verhoogd toerental gemeten, en ook die was OK. Uitlaat lek ? Nee, ook al niet. Hoe is het met de remmen ? Die werkten even niet naar wens: het rempedaal stond in de hoogste stand behoorlijk vast. Na wat gedoseerde kracht gebruikt te hebben, schoot het pedaal door de weerstand en zakte tot vrijwel op de bodem. Mogelijk iets aan de hand met de HRC. Een visuele controle op eventuele lekkage bij de HRC en in de buurt van de remcilinders (vóór schijf en achter trommel) liet geen bijzonderheden zien. De Controle Technique sluiten wij tevreden af met een groen vinkje en de aantekening: ´die auto is zo slecht nog niet´. Preventief wil ik t.z.t. de startmotor laten reviseren en de drukgroep/koppelingsplaat vervangen. Bij een demontage is dit gemakkelijk te doen, en als dit ná montage alsnog gedaan moet worden, zijn dit vervelende klussen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176528Bericht JoReno »

Na de door ons als positief geïnterpreteerde `Controle Technique` lopen de demontage- en herstelwerkzaamheden aan de koets voor korte tijd parallel. Ik demonteer, ik ontdek gaten, ik zie dat de uitlaat nog perfect is etc.etc. Mijn sleutelmaat knipt, plakt, last, slijpt en plamuurt. Tussentijds informeren wij elkaar over wat wij zoal tegenkomen: voorbeelden van 3-dubbel plaatwerk, maar ook een voetenbak zonder roestgaten. Na verwijdering van de spatborden vóór blijkt de bovenste rand van het re.-binnenscherm slecht te zijn, terwijl de rand links in perfecte staat is. Rechts komt er dus een gedeelte van de nieuwe lasstrip in. Verder is de koets op de gebruikelijke plekken krokant (de onderste hoeken bij de achterschermen, de randen bij de achterschermen). De demontage verloopt opvallend soepel: de bouten van de voorschermen, alle bouten waarmee de koets op het chassis staat: ze draaien allemaal soepeltjes los. Dat mag je wel héél bijzonder noemen. In een later stadium doe ik een ontdekking die een verklaring kan zijn voor die soepelheid (" het chassis is zo slecht nog niet" zeiden wij tegen elkaar). Alleen de bouten waarmee de achterschermen aan de bovenkant vastzitten, hebben wij moeten doorslijpen. Verder is de kabelboom verwijderd tot aan de tellerklok en zijn alle kabels en slangen die een verbinding maken tussen koets en motor c.q. aandrijving verwijderd. Binnenkort kunnen koets en chassis gescheiden worden, dan breekt er een nieuwe fase aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op vr okt 16, 2020 12:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176530Bericht Bertje »

JoReno schreef: do okt 15, 2020 4:15 pm Preventief wil ik t.z.t. de startmotor laten reviseren en de drukgroep/koppelingsplaat vervangen. Bij een demontage is dit gemakkelijk te doen, en als dit ná montage alsnog gedaan moet worden, zijn dit vervelende klussen.
Voor die startmotorrevisie houd ik me aanbevolen. Het kan trouwens ook geen kwaad de koolborstels en sleepringen van de dynamo eens te controleren.
JoReno schreef: do okt 15, 2020 4:15 pm Rechts komt er dus een gedeelte van de nieuwe lasstrip in.
Mooi werk, niet meer materiaal vervangen dan nodig is (maar ook niet minder!). Dus het reparatiedeel aanpassen aan de auto, en niet andersom.

Die strips voor de binnenschermen heb ik de vorige keer zelf gemaakt; met de zetbank een L profiel maken en met een hamertje het materiaal stuiken om de juiste kromming te krijgen:
viewtopic.php?f=18&t=19463#p174672
JoReno schreef: do okt 15, 2020 4:15 pm In een later stadium doe ik een ontdekking die een verklaring kan zijn voor die soepelheid (" het chassis is zo slecht nog niet").
Spannend! Misschien werpt dat licht op het chassisnummermysterie...

Tot slot: jeetje, die A-stijl links voor! Zelfs zo ver bovenin zo krokant!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176531Bericht JoReno »

Bertje schreef: do okt 15, 2020 8:10 pmTot slot: jeetje, die A-stijl links voor! Zelfs zo ver bovenin zo krokant!
Ja ! Bijzonder toch ? Een ultieme uitdaging voor mijn sleutelmaat !

Zoals ik in mijn vorig bericht al schreef, is de koets los van het chassis. Op een paar plekken zat de zwarte kit stevig vast en moest een beitel uitkomst bieden. Vreemd: ik kwam niet de bekende gele harde kit tegen, en de zwarte kit zat met soms wat rare bochten vast op het chassis (het leek alsof de kit er handmatig met het pistool op gelegd was). En vervolgens doen zwaartekracht, een krik onder het reservewiel én onze fysieke kracht hun werk. Maar........bij het verder omhoogtillen van de achterkant dreigde de koets op het uiteinde van de bodem van de kofferruimte te gaan knikken, zo krokant was het plaatwerk rondom de beide hoeken tussen de achterschermen en de dorpels. Besloten werd om die stukken, zowel rechts als links, eerst te lassen en dan pas de koets van het chassis te tillen en op een mobiel werkplatform te plaatsen. En de metaalbewerker/lasser maakt er weer een mooi kunststukje van, want er komt niet ´zo maar´ een plaatje in, want het plaatwerk dat erin (en niet erop) wordt gelast, moet de oorspronkelijke vormen zo goed mogelijk benaderen. En tegen de tijd dat alles klaar is, hebben wij strijkkit om de naadjes etc. bij te werken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op vr okt 16, 2020 12:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176532Bericht JoReno »

Bertje schreef: do okt 15, 2020 8:10 pmSpannend! Misschien werpt dat licht op het chassisnummermysterie...
Ja. Spannend, dat is het voor mij óók. Terwijl de lasser bezig is met knippen, lassen en slijpen, ben ik bezig om alles onderin het motorcompartiment te inspecteren en alvast wat voorbereidend werk te doen dat eigenlijk hoort bij mijn volgende klus: de inspectie van het chassis. Even het stuurhuis los maken, even de 2 hoezen verwijderen (want die zijn allebei stuk, dus niet APK-waardig). En dan blijf ik mij verbazen, zeker in verhouding tot de relatief slechte koets, dat het chassis er vanaf de Napoleonshoed tot aan de voetenbak er zo perfect uit ziet. Met de grote schroevendraaier krab ik over de chassisbalk.....er moet toch érgens roest te zien zijn ?? Niets !! Maar wél een stugge, vette, enigszins bruin/grijze en licht blinkende substantie die ik óók in ruime mate tegenkwam bij de restauratie van mijn Citroën DS uit 1970: die kwam in 2000 de Nederlandse grens over en stond binnen enkele weken bij een Dinitrolstation. Dinitrol !! Dat zou mooi zijn, want dat spul draagt zeker bij aan het behoud van het chassis. En zou dat spul er dan in 1990 (bouwjaar) in gespoten zijn, of later in Nederland (na 2001) ? Of is er nóg later een nieuw chassis gemonteerd en is er toen Dinitrol in gespoten ? Dat zou dan meteen een verklaring zijn voor het ontbreken van het chassisnummer op de daarvoor bestemde plek (in het chassis, en niet in de koets). Voor nu is het even afwachten, de koets kan er nog niet vanaf. Als het zover is, kan ik méér vertellen over de exacte staat van het chassis.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie