Restauratie/upgrade R4 1969

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: Rik H., R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando

jandoe1000

Re: Restauratie/upgrade R4 1969

Bericht: # 174794Bericht jandoe1000
wo feb 12, 2020 3:12 pm

Dus de 6V kabels zouden meer dan dik genoeg moeten zijn voor 12V. Uiteraard moet je wel een 12V tellerhuis monteren, of in het 6V huis de lampjes vervangen (en misschien ook de benzinetank- en laadstroommeter
Ik heb diverse viertjes omgebouwd van 6 naar 12 volt. De kabelboom kan dat zonder aanpassing aan. Als je de benzinemeter niet vervangt geeft die bij een lege tank aan dat die nog halfvol is. Als je dat eenmaal weet, is het in de praktijk geen probleem. De 6 volt installatie heeft geen laadstroommeter, alleen een laadstroomlampje. Die meter kwam dacht ik pas in 1975 of 76. Maar je kunt een 12 volt klok met meter en al gewoon inbouwen, dan los je ook meteeen het benzinemeter probleem op. Maar niet te modern want dat is in een 1969-tje weer geen gezicht. Is jouw tweede type dashboard trouwens zwart of beige? Bij zwart maakt het minder uit.

Bertje

Bericht: # 174796Bericht Bertje
wo feb 12, 2020 8:59 pm

@Rik, de draden waren nog soepel (genoeg), heb ik verder niks aan hoeven doen. Die Rick Donkers heeft wel leuke spullen trouwens! Ik ben tijden op zoek geweest naar 1:3 krimpkousen om buitenmantels van handremkabels te repareren en hij heeft ze gewoon in verschillende maten op zijn website staan :)
Volgens mij is bij de driehoekjes (die aan buitenzijde chassis) de onderrand niet omgezet. Hier sluit de balk/dorpel al aan op de bodemplaat en is dus geen extra rand nodig. De kopse kant daarentegen is omgezet om aan te sluiten op de vertikale spatplaat, en het bovenste deel van de diagonale rand is ook omgezet, om aan te sluiten op de diagonale plaat van de voetenbak.
Rust-oleum klinkt goed, in meerdere RAL-tinten te krijgen zie ik? Dus net als de RX10 van Tim af te stemmen op de kleur vd auto?

@Tim: goed om te weten dat een 6V kabelboom inderdaad geschikt is voor 12V. De offset in de 6V benzinemeter zou misschien opgelost kunnen worden door een weerstand bij te plaatsen, ik heb dit niet hoeven uitzoeken omdat ik een 12V tellerhuis heb ingebouwd.
Het dashboard dat ik heb is zwart: beter verkrijgbaar dan de (oudere) beige dashboards, en beter passende bij het jou welbekende grijs/zwart geblokte interieur :)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Bertje

Bericht: # 174805Bericht Bertje
do feb 13, 2020 11:03 pm

Het begint al op een auto te lijken, maar staat vooraan nog veel te hoog op de wielen. De torsiestaven zijn bij demontage los gegaan, helaas vóórdat ik de juiste stand gemarkeerd had :( Het is dan best wel even zoeken naar de juiste stand. Dit valt overigens pas goed te beoordelen als de motor weer in de wagen ligt (dat was op deze foto nog niet het geval).

Afbeelding

Veel beter wat betreft wagenhoogte. Daartoe helaas wel meerdere keren los en weer vast geweest.

Afbeelding

De motorkap heb ik met de roller in ongeveer de juiste kleur geverfd, maar was nog niet naar mijn zin. En ook voor de deuren en de overige lasplekken op de koets moest ik nog wat verzinnen. Hierover later meer.

Het mechaniek om de klep onder de voorruit te bedienen was niet helemaal compleet. Met dank aan een andere R4 rijder wat foto's gekregen van het ontbrekende onderdeel, deze zelf nagemaakt van een draad/staafje van dezelfde diameter

Afbeelding

Afbeelding

De rubbertjes waar de radiateur in staat waren vergaan en zijn nieuw meen ik niet leverbaar. Deze kabeldoorvoerrubbers/ kabelthules zijn een prima alternatief

Afbeelding

Met ééndagskenteken naar de RDW voor invoerkeuring/ controle chassisnummer

Afbeelding

Daarna was het tijd voor het spuitwerk. Van iemand die zijn wagen volledig opnieuw wilde laten spuiten kon ik een set originele spatborden (met wat laswerk) overnemen. Deze waren heerlijk doorleefd; op de plekken die de meeste zon vingen en/of het meeste met de boendoek in aanraking waren geweest kwam de rood/bruine grondlaag tevoorschijn. Het leek me leuk deze doorleefde look na te bootsen op het nieuw te spuiten plaatwerk, dus de dichtstbijzijnde RAL-tint bruin gezocht

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

JelleP

Bericht: # 174807Bericht JelleP
vr feb 14, 2020 8:50 am

Ik ben benieuwd naar het verslag van het spuitwerk. Vind ik toch altijd de mooiste stap om te zien!
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])

Rik H.

Bericht: # 174808Bericht Rik H.
vr feb 14, 2020 10:09 am

Die Rustoleum verf is inderdaad in meerdere ralkleuren leverbaar. dat had ik nog niet gezien. Ik heb wit gekozen omdat je daar goed roest op ziet en omdat het op voorraad was.
Hoe heb je de wagenhoogte eigenlijk veranderd met alles erop en eraan? Heb je daar het originele gereedschap voor of ben je creatief met staal geweest? En zie ik daar naast je viertje gewoon een zetbank staan?
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes

Plaats reactie