Pagina 1 van 6

Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: zo aug 26, 2018 9:17 pm
door Aafklaaf
Hallo allen,

Wij zijn net begonnen met de restauratie van onze GTL.



Beide hoeken achter bij de ophanging zijn nogal doorgerot. Ik zag bij een andere GTL restauratie een mal om ervoor te zorgen dat je maatvoering blijft kloppen. Kan iemand ons ter zijner tijd aan een mal helpen? Het chassis is nu bijna kaal, alleen de achteras moet er nog af.

Mijn lasser heeft alleen een electrisch lasapparaat. Ik zat aan mig te denken met dit plaat materiaal. Of is het dik genoeg?

En zijn de bevestigingsbeugels (scharnierpunten) voor de achterkkant ook nog ergens nieuw te krijgen? Kan ze nog niet vinden.

Bedankt voor de hulp alvast. We gaan binnenkort ff wat foto's posten.

Gr Mark en Monique

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: ma aug 27, 2018 4:37 am
door Bertje
MIG is toch ook elektrisch...?
Misschien bedoel je elektrodelassen. Dat is voor schepen en boerenschuren, daarmee ga je recht door R4 plaatwerk van ca 1 mm dik heen.

De achterarm ophangpunten die jij bedoelt worden silent blocks genoemd, o.a. hier te koop: https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... nks-A.html

Er zijn mensen op dit forum die zelf een achteras mal gemaakt hebben, die zijn misschien te huur/leen. Als de huidige achterbalken nog voldoende in tact zijn om de maatvoering van over te nemen, dan heb je die mal niet persé nodig. Hier een reconstructie die ik zelf heb gedaan, puur door de oude gaten over te zetten op een (kartonnen) mal. De betreffende auto rijdt inmiddels weer en de achteras spoort uitstekend.

Afbeelding

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: ma aug 27, 2018 8:42 pm
door Aafklaaf
Hi,

Ik bedoelde inderdaad electrode Lassen :oops:
Dank voor je tips! Hier kan ik weer verder mee.
Ga de onderdelen bestellen.

Mocht iemand een mal kant en klaar teckeen hebben liggen dan graag. ik woon in omgeving Amersfoort.

Gr Mark

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: ma aug 27, 2018 8:58 pm
door Aafklaaf
Hierbij de beloofde foto's van het project!

3 maanden geleden gekocht en bedacht dat we hem samen gaan strippen en restaureren zodat hij weer 30 jaar mee kan.
Gelukkig niet te lang over nagedacht :P

Afbeelding

Met veel plezier een paar zomerse maanden gebruikt! Maar tijdens het strippen kwamen we wat goed verstopte roest plekken tegen in het chassis.

Afbeelding

Daarom een donor chassis gezocht en gevonden in Apeldoorn.

Afbeelding

en op dit moment staat het spul gestript te wachten tot de lasser terug is van vakantie :)

Afbeelding

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: ma aug 27, 2018 11:22 pm
door harbourseal
Je hebt pb

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: wo sep 05, 2018 12:20 pm
door Aafklaaf
Afgelopen weekend weer druk geweest.

Achteras is er onderuit, was aan één kant geen andere optie dan eraf slijpen....

Afbeelding

Afbeelding

de rest ziet er nog redelijk goed uit moet ik zeggen :)

Afbeelding

Chassis is nu kaal genoeg om aan de lasser te gaan overdragen

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: wo sep 05, 2018 5:19 pm
door Bertje
Ziet er inderdaad nog best behapbaar uit.

Jammer dat je aan 1 zijde nu geen referentiepunten meer hebt voor de maatvoering. Is je lasser ervan doordrongen dat de maatvoering hier nogal belangrijk is om uiteindelijk de achteras weer goed sporend te krijgen?

Ik zie dat je de voorwielophanging hebt los gemaakt door de draagarmen uit de torsiestaven te trekken. Heb je de montagestand gemarkeerd? Het aantal spiebanen voor en achter is anders, er zijn letterlijk tientallen standen mogelijk (!). Wat nog kan helpen is dan in elk geval de stand van de achterste spiebanen markeren: die bolle kapjes los maken en een kerfje zetten over de kop vd staaf en over het betreffende ankerplaatje.

In geen geval de L en R torsiestaaf omwisselen, een staaf die decennialang in de ene richting belast is wil je niet opeens andersom laten draaien.

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: do sep 06, 2018 8:25 pm
door Aafklaaf
Bedankt voor de goede tips!

Het idee is om de voorwielophanging , torsiestaven en achteras en dergelijke van de oorspronkelijke R4 te gebruiken. Deze zitten nog gemonteerd en zal ik goed markeren.

Ik hoop dat het met de mal die ik mag lenen goed komt met de te lassen ophanging. Ze verpulverde letterlijk bij het los halen....

Afbeelding


Afbeelding

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: zo sep 30, 2018 8:03 am
door Aafklaaf
We zijn intussen met behulp van een mal aan het lassen geslagen om de achter ophanging te vervangen. Er zit voorruit gang in!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik nig opzoek naar een ijzerwaren handel waar ik zelf alle zeskant bouten, ringen enz kan uitzoeken. Van M6 tot M12. Online zie ik wel groothandel leveranciers, maar kent iemand nog een ouderwetse ijzerwaren handel waar ik met mijn zakken vol oude verroeste bouten en ringen aan het uitzoeken kan gaan?

Mvg Mark

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: zo sep 30, 2018 8:57 am
door Bertje
Welke hoek van 't land?

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: zo sep 30, 2018 10:26 am
door Hanz
Aafklaaf schreef: zo sep 30, 2018 8:03 am Nu ben ik nig opzoek naar een ijzerwaren handel waar ik zelf alle zeskant bouten, ringen enz kan uitzoeken. Van M6 tot M12. Online zie ik wel groothandel leveranciers, maar kent iemand nog een ouderwetse ijzerwaren handel waar ik met mijn zakken vol oude verroeste bouten en ringen aan het uitzoeken kan gaan?
Pijper aan de Oude gracht in Utrecht. Of Hornbach.

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: zo sep 30, 2018 9:54 pm
door harbourseal
Hubo boeimeer in Breda
Of idd hornbach. Let op de originele bouten voor de bevestiging van de koets op het chassis zijn m7

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: di okt 02, 2018 1:23 pm
door Aafklaaf
Omgeving Amersfoort!

Ik zie Pijper wel zitten. Utrecht is dichtbij :D

Dank voor de reacties

Mvg Mark

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: vr okt 05, 2018 10:42 am
door Aafklaaf
Nou was net binnen bij Pijper....
Maar M7 heeft hij niet :roll:

Re: Restauratie GTL 1984-86

Geplaatst: za okt 06, 2018 9:10 am
door Jerome
M7 ga je ook niet meer vinden, denk ik.
Dat is iets uit vervlogen tijden.