Verplaatsen van de handrembediening

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Verplaatsen van de handrembediening

Bericht: # 163742Bericht jandoe1000 »

Mijn 1968 R4 is voorzien van een 1400 R5 Alpine motor, een nieuw chassis van Melun Retro en F4 wielophanging met schijfremmen voor en de handrem op de achterwielen met trommels. Het nieuwe chassis faciliteert op zich de bediening van de handrem met de handle tussen de stoelen, maar dat laat zich niet combineren met de 1968 stoelen en al helemaal niet met de voorbank die origineel in de auto hoort. De uitdaging was dus om de bediening van de handrem onder het schutbord, waar die origineel zit, te herstellen en aan te sluiten op de handremkabels naar de achterwielen. Dat zou op zich kunnen met gebruikmaking van de onderdelen van een GTL uit ik meen 1983 of een R6 maar die bleken onvindbaar.

Daarom werd het als volgt aangepakt:
De handrembediening tussen de stoelen werd verwijderd en de kabels zijn naar de andere kant van de bodem gebracht. De beugel werd met wat aanpassingen en gepast geweld omgevormd naar iets dat zich onder de auto vlak achter de centrale chassis verstevigingsbalk laat monteren. Daarmee konden de handremkabels naar de achterwielen gewoon worden gehandhaafd.

Om die kabels te bedienen vanuit de motorruimte, waar de originele handrembediening werd teruggeplaatst, wordt gebruik gemaakt van een R4 koppelingskabel (lang type voor een rechts gestuurde TL, 153 cm en met een M6 draadeind aan een kant), die loopt vanaf de originele handle in de motorruimte naast de motor naar de voorkant van de hiervoor bedoelde verstevigingsbalk, midden onder het chassis vlak bij waar de motorruimte eindigt. Daar zit die verstevigingsbalk op het chassis gelast en in de kop is een gat van 12mm geboord waar het andere eind van de koppelingskabel mooi in valt. De koppelingskabel is daar vervolgens met een M6 rvs draadeind verlengd. Het loopt door de verstevigingsbalk naar achteren en is gekoppeld aan het handremmechanisme voor de achterwielen met gebruikmaking van het originele beugeltje waar de twee kabels in geklemd zitten, precies zoals het aan de binnenkant in de handremopstelling tussen de stoelen zat.

Het draadeind krijgt een paar rubber ringen om rammelen binnen de balk te voorkomen en ergens kan nog een extra veer worden gemonteerd om het geheel goed terug te trekken als de handrem in de auto wordt gelost, maar nodig lijkt het niet. Afstelling van de handrem vindt plaats met een moertje op het draadeind net zoals bij de handrem tussen de stoelen.

Het ziet er uit zoals op de foto’s en het werkt!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Verplaatsen van de handrembediening

Bericht: # 163744Bericht Hanz »

Keurig!
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Verplaatsen van de handrembediening

Bericht: # 163755Bericht harbourseal »

Netjes gedaan.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Verplaatsen van de handrembediening

Bericht: # 163758Bericht diamond »

Dit heet toch creatief sleutelen :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Verplaatsen van de handrembediening

Bericht: # 163764Bericht Bertje »

Creatief opgelost! Trekt het hefboompje in de motorruimte niet scheef nu er maar aan één kant een kabel aan zit? Kan me ook voorstellen dat de voorkanten van de achterste kabels misschien wat water gaan happen bij door de regen rijden, maar misschien worden ze ook wel in de luwte gehouden door de verstevigingbalk die ervoor ligt. Maar ziet er al met al erg netjes uit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Verplaatsen van de handrembediening

Bericht: # 163765Bericht Okido »

Netjes hoor :D
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Verplaatsen van de handrembediening

Bericht: # 163771Bericht jandoe1000 »

Dank voor de complimenten!
Trekt het hefboompje in de motorruimte niet scheef nu er maar aan één kant een kabel aan zit?
Dat heb ik me ook afgevraagd. Vooralsnog blijft het netjes zitten. Mocht het probleem zich voordoen, dan los ik het op met een niet te strak aangebrachte slangklem, die het draaien van het mecahnisme toelaat maar de handle in de beugel houdt.
Kan me ook voorstellen dat de voorkanten van de achterste kabels misschien wat water gaan happen bij door de regen rijden, maar misschien worden ze ook wel in de luwte gehouden door de verstevigingbalk die ervoor ligt.
Dat zou kunnen maar er zitten wel rubber dopjes op. Overigens ben ik niet van plan om in de regen te gaan rijden. Met bijna 100 PK op R4 145/13 bandjes lijkt me dat griezelig. Het is maar voor de fun, ik hoef er niet dagelijks mee op pad. Wel verheug ik me op de eerste keer dat ik bij het stoplicht een BMW M3 naast me tref. :wink:
Plaats reactie