Restauratie R4 GTL 1985

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: Rik H., R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3681
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165131Bericht Bertje
ma apr 10, 2017 9:55 pm

Ik vroeg naar het soort plamuur ivm temperatuursbestendigheid. Heb net even een eigen blikje polyesterplamuur erbij gepakt, daar staat alleen een verwerkingstemperatuur op, geen max temperatuur die het spul kan hebben. Zal dan wel meevallen, je gaat t vanzelf zien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165133Bericht JdeW
di apr 11, 2017 3:36 am

De Motip Metal Putty gaat tot 120°C, lijkt mij ruim voldoende voor de distributiedeksel, carterpan en kleppendeksel.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)

R4F6GTX Automaat
Berichten: 8940
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165136Bericht R4F6GTX Automaat
di apr 11, 2017 8:44 am

Motip is geen Action, dat is daar te goed/duur voor...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3681
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165137Bericht Bertje
di apr 11, 2017 9:21 am

JdeW schreef:De Motip Metal Putty gaat tot 120°C, lijkt mij ruim voldoende voor de distributiedeksel, carterpan en kleppendeksel.
Mee eens
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 617
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165138Bericht JelleP
di apr 11, 2017 10:57 am

Ik snap waar de sceptische houding richting Action-producten vandaan komt want een groot deel is inderdaad van bedenkelijke kwaliteit, maar over de primer ben ik ook wel enthousiast. Ik heb er vorig jaar mijn kleppendeksel mee gespoten (wel afgelakt met Motip) en dat zit er nog prima op. Wel eerst heel grondig alles blank geschuurd en ontvet, en de verflagen rustig opbouwen met voldoende tussendroogtijd, en ook de spuitbus niet te dichtbij houden.
viewtopic.php?f=2&t=17256" onclick="window.open(this.href);return false;


Hier nog een testje van iemand die de velgen van een Amazone ermee heeft gespoten, zowel primer als kleur. Na bijna een jaar nog geen verschil in kwaliteit.
http://www.oldtimerautosite.nl/action_s ... n_test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Verder gebruik ik uit de Action de koelvloeistof (blauwgroen) en motorolie, al ga ik voor de volgende beurt voor die laatste denk ik voor een wat dikkere variant van een beter merk, hoewel de olie uit de Action aan de keurmerken voldoet, dus puur voor mijn eigen gemoedsrust eigenlijk.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])

Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165140Bericht JdeW
di apr 11, 2017 3:52 pm

:D
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)

Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165257Bericht JdeW
zo apr 23, 2017 7:13 am

En verder gaat het weer en met het weer gaat het steeds weer de goede kant op.

Klepzetels slijpen,
Afbeelding

en de voetjes van de cilinderbussen.
Afbeelding

Resultaat voor en na het slijpen i.v.m. passing cilindervoetpakking.
Afbeelding

Nieuwe veren voor de zuigers.
Afbeelding

Zuiger en bus worden weer herenigd m.b.v. een hulpmiddel voor het indrukken van zuigerveren,
Afbeelding

en met wat motivatie van een zachte hamer is de hereniging een feit.
Afbeelding

Gezellig met z'n 4en klaar voor hun 34 PK (24,981636 kW).
Afbeelding

De diverse voetpakkingen, de keuze is reuze.
Afbeelding

Voorzichtig pakking plaatsen en dan meten.
Afbeelding

De tussenruimte (speling) wordt uiteraard met diverse meetinstrumenten zeer nauwkeurig bepaald zodat deze binnen hun tolerantie ligt.
Afbeelding

Cilinderbussen plaatsen en borgen, let op pijl bovenzijde zuiger die wijst naar vliegwielzijde.
Afbeelding

Alles geplaatst, gemeten en geborgd.
Afbeelding

Het blokje even omdraaien en verder met werk aan de onderzijde.
Afbeelding

Nieuwe lagerschalen geplaatst.
Afbeelding

Krukas erbij.
Afbeelding

Krukas- en drijfstangkappen met hun lagerschalen geplaatst.
Afbeelding

De krukaskap boutjes en drijfstangmoeren krijgen hun eigen moment.
Afbeelding

En natuurlijk moet er een boutje bezwijken onder al dat geweld van 40Nm.
Afbeelding

Het is er slechts 1 maar ik vervang alle drijfstangbouten en moeren.
Moet er niet aan denken dat 1 of meerdere van de overige 7 oude boutjes ineens zin hebben om in een nabije toekomst te bezwijken onder metaalmoeheid.
Afbeelding

Gelukkig is er nog genoeg NOV (Nieuwe Oude Voorraad) te vinden, als je maar geduld hebt en goed zoekt.
Afbeelding

Alle 4 de drijfstangen voorzien van hun NOV-onderdelen en oliepomp geplaatst.
Afbeelding

De nokkenas is aan de beurt,
Afbeelding

tandwiel plaatsen en op tijd zetten,
Afbeelding

ketting en kettingspanner geplaatst.
Afbeelding

Met het juist plaatsen van aandrijfas stroomverdeler moet je wat geduld hebben.
Afbeelding

Stoterstangbussen geplaatst en nieuwe koppakking.
Afbeelding

Met de bekende huis, tuin en keuken hulpmiddelen worden de kleppen terug gezet.
Afbeelding

Weer geduld bij terugplaatsen van de klepspieën.
Afbeelding

Alles krijgt weer vorm.
Afbeelding

Tuimelaaras compleet erbij.
Afbeelding

Tuimelaarasboutjes en -moeren op moment.
Afbeelding

En de cilinderkopbouten krijgen hun eerste moment, ze worden in de toekomst nog na behandeld.
Afbeelding

Tot zover maar weer, we gaan weer vrolijk verder (baai)
Laatst gewijzigd door JdeW op zo jul 09, 2017 8:30 am, 10 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)

R4F6GTX Automaat
Berichten: 8940
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165258Bericht R4F6GTX Automaat
zo apr 23, 2017 7:39 am

zo te zien heb je die ooit gereserveerde cyl kop niet meer nodig?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"

jurjenz
Berichten: 184
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165259Bericht jurjenz
zo apr 23, 2017 9:12 am

Heerlijke foto's, ziet er goed uit allemaal! :D (oioi)

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3681
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165272Bericht Bertje
ma apr 24, 2017 9:41 am

Ziet er super uit! Kopbouten inderdaad na eerste motorloop natrekken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165315Bericht JdeW
wo apr 26, 2017 4:16 pm

jurjenz schreef:Heerlijke foto's, ziet er goed uit allemaal! :D (oioi)
Ja, het loopt ook gesmeerd :)
Dasty doet het ook goed, maar ben toch overgestapt op de Action tegenhanger Quix, hetzelfde gele goedje en alles vliegt eraf en toch 2 cent goedkoper :wink:
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)

Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165316Bericht JdeW
wo apr 26, 2017 4:38 pm

Bertje schreef:Ziet er super uit! Kopbouten inderdaad na eerste motorloop natrekken.
Dank je René, dat moment zal medio eind dit jaar zijn (uhh)
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)

R4F6GTX Automaat
Berichten: 8940
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165317Bericht R4F6GTX Automaat
wo apr 26, 2017 5:36 pm

Bertje schreef:Ziet er super uit! Kopbouten inderdaad na eerste motorloop natrekken.
beetje langer, tenzij je de eerste keer 1000 km wil rijden... Het motortje moet niet alleen een keer gelopen hebben maar alles moet goed door en door warm geweest zijn en daarna als je m openhaalt (om de bouten na te trekken) weer helemaal afgekoeld zijn...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 3681
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165338Bericht Bertje
vr apr 28, 2017 8:32 am

Klopt. 20 min warmlopen, 2 uur afkoelen, volgens de instructie die bij de nieuwe koppakking zit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165423Bericht JdeW
do mei 04, 2017 4:08 pm

Weer eens een kleine update.
Het werk bestaat uit reinigen en deel revisie van diverse componenten. De waterpomp is gedaan en de originele Ducellier dynamo was al eens gereviseerd bij Valeo.

Verder kwam ik er achter dat de stroomverdeler van een R5 afkomstig was, tja en da's geen R4 hè.
Afbeelding

Gelukkig een origineel Ducellier R4 stroomverdeler gevonden en die maar eens goed schoongemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klaar voor montage.
Afbeelding

De originele Ducellier startmotor is aan de beurt.
Afbeelding

Kleine exploded view.
Afbeelding

De stator is aardig vervuild van wat slijtage van de koperborstels.
Afbeelding

Poetsen en schoon.
Afbeelding

De rotor zag eveneens niet meer zo fris.
Afbeelding

Poetsen en schoon.
Afbeelding

De uitwendige delen krijgen een laagje primer.
Afbeelding

En langzaam krijgen ze weer kleur.
Afbeelding

Startmotor klaar voor montage.
Afbeelding

Een blik rondom de versnellingsbak....
Afbeelding

Afbeelding

Koppelingshuis eraf, dat maakt makkelijker schoon.
Afbeelding

Tja....
Afbeelding

Bovenste deksel en een blik in tandwielenkast.
Afbeelding

Het voorste deksel mag er ook af.
Afbeelding

En na een paar uur zien we weer dat het aluminium is en het dopje van het ontluchtingsventiel toch echt origineel blauw is.
Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer weer meer voortgang, voor nu ben ik even een lang weekend mei-vakantie vieren. (oioi)
Laatst gewijzigd door JdeW op zo jul 09, 2017 9:41 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)

Plaats reactie