Pagina 3 van 7
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: di feb 21, 2017 9:40 pm
door jurjenz
Hemeltjelief,
Ontzettend goed dat je het blok hebt opengetrokken! Dat kan absoluut een goede beurt gebruiken
Het blijft bizar he wat je zoal tegenkomt als je een wagen écht goed aanpakt. Hoeveel extra tijd dit dan ook vervolgens kost, daar kan geen planning tegenop.
Je bent in ieder geval erg goed bezig - en ook niet alleen, dat scheelt! Keep it up!
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: wo feb 22, 2017 7:33 am
door JdeW
Inderdaad goed aanpakken, en verbazend wat je zoal tegenkomt ja
Een planning maak ik niet echt hoor en evenmin een kostenplaatje. Mijn ervaring bij projecten is dat geen enkele planning ooit echt gehaald wordt, meestal duurt het 2 x zo lang, en dat de onkosten doorgaans 300% hoger uitvallen dan waarop geraamd is. Maar dit kan iedereen je vertellen die bedrijfsknudde "gestudeerd" heeft
pffff
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: wo feb 22, 2017 5:10 pm
door Bertje
Dat blok is idd goed smerig. Als er écht zand in zit zou ik me 1) afvragen hoe dat binnen is gekomen (en of je blok nog steeds vuil kan happen) en 2) of dan niet al je wrijvingsvlakken naar z'n grootje zijn, zoals krukaslagers, cilinderbussen, etc.
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: wo feb 22, 2017 5:29 pm
door jurjenz
Inderdaad, interessant om te weten wat voor uitslag een motoroliedruktest en compressietest geeft.
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: do feb 23, 2017 7:27 am
door JdeW
Idd Bert, het is echt fijn zand, je voelt het tussen de vingers, heb geen idee hoe het binnen gekomen is en het is een aardige hoeveelheid. De algemene ellende is dat we nooit goed weten wat de precieze historie van een R4 is, oftewel wat is er allemaal mee gebeurt, wat is er veranderd, hoe goed zijn reparaties (laswerk) uitgevoerd en door wie, etc. etc.
Ondanks deze nieuwe uitdaging heeft het blokje in mijn tijd zich goed staande weten te houden. De olie vond hoe dan ook zijn weg en ik kan alleen maar hopen dat het zand zich al die jaren voornamelijk heeft kunnen hechten aan al het teer.
Het blokje wordt hoe dan ook gereviseerd en ja alle lagerschalen (krukas, drijfstangen), zuigerveren en wat al niet meer, worden vervangen.
Hier nog een fotootje van cilinderwand nr. 2.
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: do feb 23, 2017 7:32 am
door JdeW
jurjenz schreef:Inderdaad, interessant om te weten wat voor uitslag een motoroliedruktest en compressietest geeft.
Eeehhh ja daar ben ik ook benieuwd naar Jurjen, over een jaar vertel ik het
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: do feb 23, 2017 10:06 am
door Bertje
JdeW schreef:Idd Bert, het is echt fijn zand, je voelt het tussen de vingers, heb geen idee hoe het binnen gekomen is en het is een aardige hoeveelheid.
Kan het ook gewoon roet zijn, of andere stoffen die uiteindelijk neerslaan als de olie verzadigd is? Cilinderwand ziet er op zich goed uit.
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: do feb 23, 2017 10:41 am
door JdeW
Bertje schreef:Kan het ook gewoon roet zijn, of andere stoffen die uiteindelijk neerslaan als de olie verzadigd is? Cilinderwand ziet er op zich goed uit.
Ja, de bekende Black Sludge...Weet je ik neem toch even het zekere voor het onzekere, krukaslagerschalen, drijfstanglagerschalen zijn nu makkelijk los te halen en te bekijken en alle keerringen moeten toch vervangen worden oftewel alles gaat los en dan zijn alle kanalen in de motor ook makkelijk schoon te krijgen.
En qua voetpakkingen hou ik de ervaringen van Jurjen even goed in de gaten, thanks mate
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: do feb 23, 2017 11:01 am
door harbourseal
Hoi Joop,
Vervang die voetpakkingen ook nou maar.
Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn Ventoux motor. Gewoon bij der Fransoze gekocht
Goed resultaat tot nu toe.
Je moet goed meten als je de voetpakkingen vervangt
En voor het schoonmaken kan je overal goed bij.
Groet, Robert
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: do feb 23, 2017 8:02 pm
door jurjenz
Ik weet hoe het voelt om deze keuze te maken. Uiteindelijk ben je alleen maar blij mee als je het wél hebt gedaan. Je kunt dan overal goed bij om de boel schoon te maken. De liner seals, dat was bij mij een gedoe, maar de reden daarvan is dat de cilinderbus hoogte onvoldoende in de marge viel.
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: do feb 23, 2017 9:52 pm
door JdeW
Hey Robert en Jurjen,
Ik heb de knoop al doorgehakt het blok is inmiddels kaal. Op deze manier is het beter reinigen en revisie stond toch al op de planning, alles rustig op z'n tijd.
Mijn vrouw ziet de foto's en zegt dat als het niet lukt zij CarSOS gaat bellen
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: za feb 25, 2017 10:36 am
door JdeW
Weer een paar foto's m.b.t. ontmanteling van de motor.
De oliepomp wordt later verder uiteengenomen en gereinigd.
Een kijkje achter nokkenastandwiel. Ketting en tandwielen zien er goed uit, gaan normaal gesproken zo'n 500.000 km mee alvorens ze vervangen hoeven te worden.
Nokkenas verwijderen, maar eerst aandrijfasje stroomverdeler verwijderen (zeer eenvoudig).
Een blik op de krukas.
Drijfstang lagerschalen nr. 1.
Cilinderbus met zuiger compleet uitnemen.
Hou alles op volgorde en bij elkaar.
17 pk
Drijfstang lagerschalen Nr. 4.
Een blik op de loopvlakken van de drijfstangen. Krukas krijgt dus een polijstbeurt.
Schoonmaak klusje.
Krukas lagerschalen verwijderd en uitgenomen.
Met een oude lijmtang en in elkaar gelast hulpmiddel kun je klepveren indraaien en losnemen.
Beetje koolaanslag maar verder prima in orde.
Hou de spullen op orde.
En wat zicht op de cilinderkop.
Grappig dat de oliedruksensor toch altijd zijn werk deed, gelet op de aanslag...
Bij het eerder aftappen van de koelvloeistof kwam er niets uit het motorblok.
Nu pas kun je goed zien waarom niet, een mooie opeenstapeling van zooi...
En intussen wat herstel materiaal binnengekomen.
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: za feb 25, 2017 12:27 pm
door jurjenz
Ik krijg weer spontaan jeuk in mijn handen om een blokje op te knappen! Ga je ook voor nieuwe cilinderbussen en zuigers? Ik zou wel eerst langs een revisiebedrijf gaan met de vraag of de loopvlakken van de krukas nog gepolijst kunnen worden, of dat slijpen een betere optie is. De krukas hadden ze bij mij ook direct ultrasoon gereinigd. De lagerschalen zien er verweerd uit.
Schoonmaakhandschoentjes, plamuurmes, wd40 en Dasty worden komende periode je beste vriend! Wat ik erg goed vond werken is een sodablaster/straalkast voor de finishing touch om de laatste koolaanslag mee te verwijderen - als je ooit in de buurt ben van Groningen, je mag er for free gebruik van maken.
Ik ben ook erg benieuwd hoe de pasvlakken van het blok op de cilinderbussen eruit zien na het schoonmaken.
Zorg er ook voor dat je de oliekanalen goed reinigd.
Vooral veel foto's blijven posten - heerlijk!
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: za feb 25, 2017 6:53 pm
door harbourseal
Achterasmal heb ik eventueel wel voor je liggen hier in Rijsbergen
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Geplaatst: ma feb 27, 2017 4:18 am
door JdeW
jurjenz schreef:...als je ooit in de buurt ben van Groningen, je mag er for free gebruik van maken...
Dank je voor het aanbod Jurjen maaruh... ff een roundtrip van 500 km met 1000+ onderdelen...
Ben al bezig met de bouw van een eenvoudige straalkast.
En nee, geen nieuwe bussen of zuigers die gaan normaal gesproken een miljoen km of meer mee, alleen de zuigerveren worden vervangen.
Wat ik nog weet van mijn eerste R4, die ik bij 485.000 km inruilde, is dat bij een compressietest op km-stand 450.000 er nagenoeg niets aan de hand was.