Restauratie R4 GTL 1985
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Ik vroeg naar het soort plamuur ivm temperatuursbestendigheid. Heb net even een eigen blikje polyesterplamuur erbij gepakt, daar staat alleen een verwerkingstemperatuur op, geen max temperatuur die het spul kan hebben. Zal dan wel meevallen, je gaat t vanzelf zien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie R4 GTL 1985
De Motip Metal Putty gaat tot 120°C, lijkt mij ruim voldoende voor de distributiedeksel, carterpan en kleppendeksel.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Motip is geen Action, dat is daar te goed/duur voor...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Mee eensJdeW schreef:De Motip Metal Putty gaat tot 120°C, lijkt mij ruim voldoende voor de distributiedeksel, carterpan en kleppendeksel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Ik snap waar de sceptische houding richting Action-producten vandaan komt want een groot deel is inderdaad van bedenkelijke kwaliteit, maar over de primer ben ik ook wel enthousiast. Ik heb er vorig jaar mijn kleppendeksel mee gespoten (wel afgelakt met Motip) en dat zit er nog prima op. Wel eerst heel grondig alles blank geschuurd en ontvet, en de verflagen rustig opbouwen met voldoende tussendroogtijd, en ook de spuitbus niet te dichtbij houden.
viewtopic.php?f=2&t=17256" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier nog een testje van iemand die de velgen van een Amazone ermee heeft gespoten, zowel primer als kleur. Na bijna een jaar nog geen verschil in kwaliteit.
http://www.oldtimerautosite.nl/action_s ... n_test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder gebruik ik uit de Action de koelvloeistof (blauwgroen) en motorolie, al ga ik voor de volgende beurt voor die laatste denk ik voor een wat dikkere variant van een beter merk, hoewel de olie uit de Action aan de keurmerken voldoet, dus puur voor mijn eigen gemoedsrust eigenlijk.
viewtopic.php?f=2&t=17256" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier nog een testje van iemand die de velgen van een Amazone ermee heeft gespoten, zowel primer als kleur. Na bijna een jaar nog geen verschil in kwaliteit.
http://www.oldtimerautosite.nl/action_s ... n_test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder gebruik ik uit de Action de koelvloeistof (blauwgroen) en motorolie, al ga ik voor de volgende beurt voor die laatste denk ik voor een wat dikkere variant van een beter merk, hoewel de olie uit de Action aan de keurmerken voldoet, dus puur voor mijn eigen gemoedsrust eigenlijk.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
En verder gaat het weer en met het weer gaat het steeds weer de goede kant op.
Klepzetels slijpen,
en de voetjes van de cilinderbussen.
Resultaat voor en na het slijpen i.v.m. passing cilindervoetpakking.
Nieuwe veren voor de zuigers.
Zuiger en bus worden weer herenigd m.b.v. een hulpmiddel voor het indrukken van zuigerveren,
en met wat motivatie van een zachte hamer is de hereniging een feit.
Gezellig met z'n 4en klaar voor hun 34 PK (24,981636 kW).
De diverse voetpakkingen, de keuze is reuze.
Voorzichtig pakking plaatsen en dan meten.
De tussenruimte (speling) wordt uiteraard met diverse meetinstrumenten zeer nauwkeurig bepaald zodat deze binnen hun tolerantie ligt.
Cilinderbussen plaatsen en borgen, let op pijl bovenzijde zuiger die wijst naar vliegwielzijde.
Alles geplaatst, gemeten en geborgd.
Het blokje even omdraaien en verder met werk aan de onderzijde.
Nieuwe lagerschalen geplaatst.
Krukas erbij.
Krukas- en drijfstangkappen met hun lagerschalen geplaatst.
De krukaskap boutjes en drijfstangmoeren krijgen hun eigen moment.
En natuurlijk moet er een boutje bezwijken onder al dat geweld van 40Nm.
Het is er slechts 1 maar ik vervang alle drijfstangbouten en moeren.
Moet er niet aan denken dat 1 of meerdere van de overige 7 oude boutjes ineens zin hebben om in een nabije toekomst te bezwijken onder metaalmoeheid.
Gelukkig is er nog genoeg NOV (Nieuwe Oude Voorraad) te vinden, als je maar geduld hebt en goed zoekt.
Alle 4 de drijfstangen voorzien van hun NOV-onderdelen en oliepomp geplaatst.
De nokkenas is aan de beurt,
tandwiel plaatsen en op tijd zetten,
ketting en kettingspanner geplaatst.
Met het juist plaatsen van aandrijfas stroomverdeler moet je wat geduld hebben.
Stoterstangbussen geplaatst en nieuwe koppakking.
Met de bekende huis, tuin en keuken hulpmiddelen worden de kleppen terug gezet.
Weer geduld bij terugplaatsen van de klepspieën.
Alles krijgt weer vorm.
Tuimelaaras compleet erbij.
Tuimelaarasboutjes en -moeren op moment.
En de cilinderkopbouten krijgen hun eerste moment, ze worden in de toekomst nog na behandeld.
Tot zover maar weer, we gaan weer vrolijk verder
Klepzetels slijpen,
en de voetjes van de cilinderbussen.
Resultaat voor en na het slijpen i.v.m. passing cilindervoetpakking.
Nieuwe veren voor de zuigers.
Zuiger en bus worden weer herenigd m.b.v. een hulpmiddel voor het indrukken van zuigerveren,
en met wat motivatie van een zachte hamer is de hereniging een feit.
Gezellig met z'n 4en klaar voor hun 34 PK (24,981636 kW).
De diverse voetpakkingen, de keuze is reuze.
Voorzichtig pakking plaatsen en dan meten.
De tussenruimte (speling) wordt uiteraard met diverse meetinstrumenten zeer nauwkeurig bepaald zodat deze binnen hun tolerantie ligt.
Cilinderbussen plaatsen en borgen, let op pijl bovenzijde zuiger die wijst naar vliegwielzijde.
Alles geplaatst, gemeten en geborgd.
Het blokje even omdraaien en verder met werk aan de onderzijde.
Nieuwe lagerschalen geplaatst.
Krukas erbij.
Krukas- en drijfstangkappen met hun lagerschalen geplaatst.
De krukaskap boutjes en drijfstangmoeren krijgen hun eigen moment.
En natuurlijk moet er een boutje bezwijken onder al dat geweld van 40Nm.
Het is er slechts 1 maar ik vervang alle drijfstangbouten en moeren.
Moet er niet aan denken dat 1 of meerdere van de overige 7 oude boutjes ineens zin hebben om in een nabije toekomst te bezwijken onder metaalmoeheid.
Gelukkig is er nog genoeg NOV (Nieuwe Oude Voorraad) te vinden, als je maar geduld hebt en goed zoekt.
Alle 4 de drijfstangen voorzien van hun NOV-onderdelen en oliepomp geplaatst.
De nokkenas is aan de beurt,
tandwiel plaatsen en op tijd zetten,
ketting en kettingspanner geplaatst.
Met het juist plaatsen van aandrijfas stroomverdeler moet je wat geduld hebben.
Stoterstangbussen geplaatst en nieuwe koppakking.
Met de bekende huis, tuin en keuken hulpmiddelen worden de kleppen terug gezet.
Weer geduld bij terugplaatsen van de klepspieën.
Alles krijgt weer vorm.
Tuimelaaras compleet erbij.
Tuimelaarasboutjes en -moeren op moment.
En de cilinderkopbouten krijgen hun eerste moment, ze worden in de toekomst nog na behandeld.
Tot zover maar weer, we gaan weer vrolijk verder
Laatst gewijzigd door JdeW op zo jul 09, 2017 8:30 am, 10 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Restauratie R4 GTL 1985
zo te zien heb je die ooit gereserveerde cyl kop niet meer nodig?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Heerlijke foto's, ziet er goed uit allemaal!
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Ziet er super uit! Kopbouten inderdaad na eerste motorloop natrekken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Ja, het loopt ook gesmeerdjurjenz schreef:Heerlijke foto's, ziet er goed uit allemaal!
Dasty doet het ook goed, maar ben toch overgestapt op de Action tegenhanger Quix, hetzelfde gele goedje en alles vliegt eraf en toch 2 cent goedkoper
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Dank je René, dat moment zal medio eind dit jaar zijnBertje schreef:Ziet er super uit! Kopbouten inderdaad na eerste motorloop natrekken.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Restauratie R4 GTL 1985
beetje langer, tenzij je de eerste keer 1000 km wil rijden... Het motortje moet niet alleen een keer gelopen hebben maar alles moet goed door en door warm geweest zijn en daarna als je m openhaalt (om de bouten na te trekken) weer helemaal afgekoeld zijn...Bertje schreef:Ziet er super uit! Kopbouten inderdaad na eerste motorloop natrekken.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Klopt. 20 min warmlopen, 2 uur afkoelen, volgens de instructie die bij de nieuwe koppakking zit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie R4 GTL 1985
Weer eens een kleine update.
Het werk bestaat uit reinigen en deel revisie van diverse componenten. De waterpomp is gedaan en de originele Ducellier dynamo was al eens gereviseerd bij Valeo.
Verder kwam ik er achter dat de stroomverdeler van een R5 afkomstig was, tja en da's geen R4 hè.
Gelukkig een origineel Ducellier R4 stroomverdeler gevonden en die maar eens goed schoongemaakt.
Klaar voor montage.
De originele Ducellier startmotor is aan de beurt.
Kleine exploded view.
De stator is aardig vervuild van wat slijtage van de koperborstels.
Poetsen en schoon.
De rotor zag eveneens niet meer zo fris.
Poetsen en schoon.
De uitwendige delen krijgen een laagje primer.
En langzaam krijgen ze weer kleur.
Startmotor klaar voor montage.
Een blik rondom de versnellingsbak....
Koppelingshuis eraf, dat maakt makkelijker schoon.
Tja....
Bovenste deksel en een blik in tandwielenkast.
Het voorste deksel mag er ook af.
En na een paar uur zien we weer dat het aluminium is en het dopje van het ontluchtingsventiel toch echt origineel blauw is.
Volgende keer weer meer voortgang, voor nu ben ik even een lang weekend mei-vakantie vieren.
Het werk bestaat uit reinigen en deel revisie van diverse componenten. De waterpomp is gedaan en de originele Ducellier dynamo was al eens gereviseerd bij Valeo.
Verder kwam ik er achter dat de stroomverdeler van een R5 afkomstig was, tja en da's geen R4 hè.
Gelukkig een origineel Ducellier R4 stroomverdeler gevonden en die maar eens goed schoongemaakt.
Klaar voor montage.
De originele Ducellier startmotor is aan de beurt.
Kleine exploded view.
De stator is aardig vervuild van wat slijtage van de koperborstels.
Poetsen en schoon.
De rotor zag eveneens niet meer zo fris.
Poetsen en schoon.
De uitwendige delen krijgen een laagje primer.
En langzaam krijgen ze weer kleur.
Startmotor klaar voor montage.
Een blik rondom de versnellingsbak....
Koppelingshuis eraf, dat maakt makkelijker schoon.
Tja....
Bovenste deksel en een blik in tandwielenkast.
Het voorste deksel mag er ook af.
En na een paar uur zien we weer dat het aluminium is en het dopje van het ontluchtingsventiel toch echt origineel blauw is.
Volgende keer weer meer voortgang, voor nu ben ik even een lang weekend mei-vakantie vieren.
Laatst gewijzigd door JdeW op zo jul 09, 2017 9:41 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)