Pagina 3 van 6

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: vr okt 27, 2017 10:10 pm
door hansiduiker
Motor helemaal schoon gemaakt en opnieuw gespoten. 123 ontsteking, nieuwe filters, nieuwe bougies en kabels. Nieuwe startmotor. Na installatie de olie van motor en bak verversen en hopelijk start hij weer snel.
Afbeelding

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: vr nov 17, 2017 7:18 pm
door hansiduiker
Dashbord, achterlichten, bumper, trekhaak, kabelboom en motor zitten er al weer in. Wel wat puzzelwerk met de bedrading gehad want de tekst op mijn labeltjes was vervaagd en de schema's die beschikbaar zijn erg primitief en soms zijn ook andere kleuren gebruikt. Origineel zit er geen achteruit rijd lamp op maar ik ga dit wel maken. Weet iemand waar de druk schakelaar hoort te zitten ? Ik neem aan ergens op de schakelstang.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Morgen weer verder

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: vr nov 17, 2017 11:58 pm
door Willem de Zwijger
Sjonge wat ziet dat er allemaal mooi uit !!!
Ik heb een achteruitrijlicht via een schakelaar in de versnellingsbak. Is wel een 5 bak, ik weet niet zeker of daar voor de 4 bak ook een gat voor zit ... Iemand?

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: za nov 18, 2017 12:17 am
door Voormalig Steunpunt NO
Ook bij de 4-bak komt de schakelaar in de zijkant.
Ik heb zo'n schakelaar nog wel liggen, zowel een gebruikte als ook een nieuwe meen ik.

Groet
Harry

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: za nov 18, 2017 2:11 am
door marcGTL.BE
De bedrading voor het achteruitrijlicht zit bij de meeste al klaar in de kabelboom, vooraan links ter hoogte van de versnellingsbak (voeding en stuurdraad). De stuurdraad gaat naar het kofferdeksel

Marc

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: za nov 18, 2017 6:55 pm
door hansiduiker
Bedankt voor de reacties en tips. Ik zag al dat er een connector over was aan de voorkant. Nu nog even checken waar de stuurdraad aan de achterkant uitkomt. Ik kijk eerst even op mijn donor wagen op de sloop, als ik een schakelaar nodig heb dan laat ik dat wel even weten.
Vandaag goed opgeschoten. Motor ligt erin, alle bedrading aangesloten, krijg alleen nog geen spanning op het dashbord dus branden sommige lampjes nog niet. (dynamo) Had het kabeltje van de startmotor nog niet aangesloten, kon er nu bijna niet meer bij. Dus: altijd eerst kabel aansluiten, dan pas motor plaatsen.
Afbeelding

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: za nov 18, 2017 8:02 pm
door hansiduiker
Nog 1 vraagje over ontstekingstijdstip:
Ik heb een 123 ontsteking geplaatst, ingesteld op stand 2 (motor 688 met R-244&D61 ontsteking, 1200 vervroeging).
Het boekje is niet helemaal duidelijk. Hoe moet ik het BDP streepje op het vliegwiel nu op zetten ? Ik heb 3 streepje op mijn vliegwiel huis staan. Volgens mij gewoon de middelste en de 123 ontsteking regelt dan de vervroeging maar ik ben niet zeker. Zie foto. Moet de inkeping op vliegwiel nu op linkse, middelste of rechtste streepje staan ?
Alvast bedank voor advies.

Oh ja, op de nieuwe bobine staan iets van : "aansluiten op 12V, geen voorschakel weerstand gebruiken". Waar zit deze voorschakel weerstand en hoe kan ik zien of ik alles nu goed heb ? Ik neem aan dat deze er standard inzit en dat ik deze moet omzeilen.

Afbeelding

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: zo nov 19, 2017 2:15 pm
door marcGTL.BE
Het schakelcontact is nog gewoon in de autohandel te verkrijgen, en de prijs is niet exclusief hoor.

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: zo nov 19, 2017 6:47 pm
door harbourseal
De 123 is plug and play gewoon het boekje volgen. Gebruik idd het middelste streepje op het vliegwiel.
Daarna de rotorkap eraf en verdraaien tot het groene lampje gaat branden.

Je moet de vervroeging wel stellen met de stroboscoop. Daarna regelt de 123 je ontsteking en vervroeging.

Wat betreft je bobine. Gewoon aansluiten. Zoals je hem eruit gehaald hebt.

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: ma nov 20, 2017 12:50 pm
door Bertje
hansiduiker schreef:Bedankt voor de reacties en tips. Ik zag al dat er een connector over was aan de voorkant. Nu nog even checken waar de stuurdraad aan de achterkant uitkomt.
Als het goed is hangt er een groene draad vrij in je achterklep.
harbourseal schreef:De 123 is plug and play gewoon het boekje volgen. Gebruik idd het middelste streepje op het vliegwiel.
Ken dat boekje niet, maar BDP is volgens mij het linker streepje. Je kunt dat makkelijk checken: vliegwielsteepje ongeveer bij markering zetten, 1e of 4e bougie eruit draaien en door bougiegat naar binnen kijken. Dan auto een beetje voor- en achteruit duwen totdat de zuiger op hoogte punt staat, en dan bekijken waar je steepje uitgekomen is.

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: ma nov 20, 2017 9:25 pm
door hansiduiker
Allemaal bedankt voor de tips. Schakelaar komt via Harry. De kabels heb ik gevonden dus het zal moeten lukken met de achter uit rijdt lamp.
Ontsteking nu op middelste streepje gezet, voor de fijn afstelling van carburateur en ontsteking heb ik toch wel hulp van een expert nodig tegen die tijd.
Vrijdag alle vloeistoffen vervangen, uitlaat monteren, wat benzine tanken en kijken of ik het motortje aan de praat krijg. Hopelijk loopt hij acceptabel zodat er verder geen revisie nodig is en kan ik hem later goed laten afstellen. Pas dan wil ik beginnen met het interieur, de deuren, plafond, motorkap en achterklep.

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: ma nov 20, 2017 10:51 pm
door jeffr4
Boekje als in Installatiehandleiding 4 cyl ...????

http://www.bccp.eu/contents/nl/p2747.html" onclick="window.open(this.href);return false; zie link beneden aan

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: vr nov 24, 2017 9:39 pm
door hansiduiker
Vandaag proberen te starten maar helaas zonder resultaat.
Heb eerst de motor laten draaien zonder bougies om benzine op te pompen. Deze komt in het filter maar er zit wel een luchtbel in. De benzine komt ook tot aan de carburateur.
De 123 electronische ontsteking geeft een vonk en stond ca 1 cm voor bdp merkstreek. De motor draait (vanaf de radiateur gezien) tegen de klok in en de rotor van de ontsteking draait met de klok mee.
Als cylinder 1 (bij starterkrans) beide tuimelaars los heeft staan (dat is volgens mij de cylinder die dan moet ontsteken) staat de rotor naar de motor gericht. Deze kabel heb ik dus op cylinder 1 gezet. De volgende kabel (met de klok mee) op 3, dan op 4 en de laatste op 2. Dat moet volgens mij goed zijn.
De motor is destijds (5 jaar geleden) wel gestopt maar ik denk dat het probleem een losse kabel van startmotor contact was.
De carburateur was redelijk vuil en ik heb deze helemaal schoon gemaakt met carburateur reiniger.
De motor draait goed rond met de start motor maar ik heb geen gereedschap en kennis om er achter te komen waarom hij niet wil starten. (na wat draaien met de ontsteking heb 2 x een klein pufje gehoord)
Nu is de accu leeg dus morgen weer verder.

Heeft iemand tips wat ik het beste kan controleren of alles naar behoren werkt en er achter kan komen waarom hij niet wil starten?

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: zo nov 26, 2017 1:00 pm
door Bertje
hansiduiker schreef: Als cylinder 1 (bij starterkrans) beide tuimelaars los heeft staan (dat is volgens mij de cylinder die dan moet ontsteken) staat de rotor naar de motor gericht.
Dat klopt niet, deze moet dan van het motorblok af wijzen. Misschien heb je de verdeler 180 graden verdraaid teruggezet? Pas op, het sleufje in de meenemer in het motorblok is licht asymmetrisch, als je de verdeler verkeerd terugzet kan de boel wat gaan wringen bij het draaien

hansiduiker schreef: De carburateur was redelijk vuil en ik heb deze helemaal schoon gemaakt met carburateur reiniger.

Ook open gemaakt en sproeiertjes gedemonteerd om door te blazen?

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Geplaatst: zo nov 26, 2017 2:15 pm
door Okido
Bertje schreef:
hansiduiker schreef: Als cylinder 1 (bij starterkrans) beide tuimelaars los heeft staan (dat is volgens mij de cylinder die dan moet ontsteken) staat de rotor naar de motor gericht.
Dat klopt niet, deze moet dan van het motorblok af wijzen. Misschien heb je de verdeler 180 graden verdraaid teruggezet? Pas op, het sleufje in de meenemer in het motorblok is licht asymmetrisch, als je de verdeler verkeerd terugzet kan de boel wat gaan wringen bij het draaien
Wat Bert zegt klopt, maar dat is geen reden dat de motor niet aanslaat. Als je de verdeleras 180 graden verdraait en vervolgens de kabels ook, dan slaat de motor gewoon aan.

Ik zou het natuurlijk nog wel een keer nakijken. De 123-ontsteking bepaalt het ontstekingsmoment aan hand van het ledje te laten branden als je de verdeler draait. Ik vermoed dat als je te ver doordraait dat je het moment op een ander verdeelpunt instelt (dus ook bougiekabel).

Wat ook wel gebeurt (zelf meegemaakt en ook van anderen gehoord) is dat als je het blok verplaatst of de krukas draait terwijl de ontstekingsverdeler er niet inzit, dan verdraait c.q. verstelt het meeneemtandwiel zich onder de verdeleras.
Dit controleer je door de 1e cilinder in de bovenste stand te zetten, zoals Hans eerder heeft beschreven. In die stand moet, als je op het tandwiel kijkt, het streepje c.q. doorsnede loodrecht op motor staan. De grootste helft, zeg maar een soort D-vorm, is dan aan de vliegwielzijde.

Als de ontsteking goed staat zou de motor al moeten starten door eenvoudig wat benzine in de carburateur te gieten.

Succes, Ido