Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163816Bericht harbourseal »

Hoi Hans,
ik heb het hier http://www.galvin.nl" onclick="window.open(this.href);return false; laten doen. €35,- voor een emmertje vol boutjes poelies etc. Als het maar in een netje van hun past.
Als je maar zorgt dat de ergste roest weg is en alle verf overal af. Roest geeft een ruw resultaat.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163835Bericht hansiduiker »

Goud passiveren heet het zeggen ze. Prijs indicatie 60-70 euro.
Deze week de spatborden gedaan, achter zijn nieuw en voor zaten er al op maar zijn ook redelijk nieuw.
De nieuwe voorspatborden zijn alleen van buiten gespoten dus van binnen zat er alleen die beschermde zwarte lak op.
Alles van binnen geschuurd, in 2K epoxy primer, in 2K lak en een laag body bitumen tegen steenslag en ze kunnen weer jaren mee.
Dit weekend ga ik ze monteren, heb van die zachte kit strips en een tube hard wordende overspuitbare kit die ik later aan de buitenkant er op zet. Nieuwe rvs boutjes door en door, dus niet met die parkers denk ik zodat beide delen beter op elkaar passen. Is dit een goed idee ?
Iemand tips voor de montage van de spatborden ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163836Bericht R4F6GTX Automaat »

nee. geen goed idee. verschillende metalen zorgen voor 'wrijving' dus rvs boutjes op gewone (ijzeren) plaat gaat voor roest zorgen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163841Bericht hansiduiker »

ok bedankt voor de tip
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163842Bericht Willem de Zwijger »

Op zichzelf wel een aardig idee, als je er aan weerskanten een kunststof ringetje onder legt. Als het rvs bijna niet raakt is er geen probleem. Moet je wel met z'n tweeën zijn om te monteren.

Om die voorspatborden goed te houden moet je vooral letten op de naad aan de voorkant, daar kan van binnenuit vocht tussen komen, die zou je met een kit kunnen kunnen proberen dicht te smeren (al ben ik bang dat je daar slecht bij kunt).

En voor het monteren: bereid je er op voor dat het niet tot op de mm past, het komt vaak dichter in de buurt van een centimeter. Dan eerst kit op de bovenrand, dan overal schroeven in, zo los mogelijk. Je moet soms behoorlijk (scheef) duwen om alle schroeven door de gaten te krijgen omdat ze niet strak tegenover elkaar liggen. Vooral de bevestiging naar de voorbalk zit wel eens behoorlijk uit lijn. Dan de motorkap voorzichtig dicht om te kijken of de naad evenwijdig loopt. Ik had altijd wat frustrerende ervaringen met de schroeven die vanuit de binnenkant van de auto naar het spatbord moeten. Je bent lekker aan het aandraaien en dan zie je ineens een behoorlijke vervorming, dat randje van het spatbord is erg dun en flimsy, dus je vervormt het voor je het weet en met wat pech zit er dan een barstje in je verse lak en daar komt dan later weer de gevreesde roesssssstttttttt :evil:
Nou succes met de klus!
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163857Bericht hansiduiker »

Bedankt Willem voor de tips, ik wil vooral de achterste en naad bij de achterdeur met rvs slotboutjes vastzetten. Dit zit nu met van die grote popnagels die je bijna niet aankomt. Ik zal goed kijken of ik het contact dmv teflon ringen kan voorkomen want ik wil natuurlijk geen roest.
Gelukkig zaten de voorspatborden er al op dus ik kan precies dezelfde afstelling aanhouden zodat het netjes past. De naden dicht ik zeker af met een dikke carrosserie kit.

Heb vandaag mijn achterwiel ophanging weer geplaatst (met nieuwe silence rubbers) maar krijg het onderste gat van de support van de silence rubbers niet goed uitgelijnd. Het moet 2 mm hoger om de bout te kunnen plaatsen. Ik zit zelf te denken alles losjes vast te zetten en te wachten toet de koets er weer op staat zodat er meer gewicht op zit en het wellicht wel goed uitlijnt. Of kan ik de as op een andere manier 2 mm omhoog krijgen zodat de onderste bout van het silence rubber er ook in past?

Had een foto gemaakt maar tinypics ligt eruit dus helaas zonder foto maar hier gaat het over.
http://www.r-quatre.nl/data/articles/im ... _15659.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163858Bericht Okido »

Achteras monteren op een kaal chassis is mogelijk maar kan wel heel lastig zijn. Je kunt de as niet opkrikken, omdat het chassis dan meegaat. Er zal dus gewicht op het chassis moeten (bijvoorbeeld een koets of een buurman).

Let erop dat je de bouten van de silentblocs niet er verkeerd om inzet (uhm) Heb ik ooit wel gedaan.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163864Bericht hansiduiker »

Toch een foto kunnen uploaden
Afbeelding

Ik wist niet dat het uitmaakte hoe de bouten erin zitten maar volgens mij heb ik ze nu dus verkeerd (van buiten naar binnen) Geen probleem, zit allemaal nog los dus kan ik zo omdraaien.
Ook de revetten moeten anders. (grote revetten bij slotgaten en borgrevetjes bij rond dat bovenin dacht ik)
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163865Bericht diamond »

Ik heb wel een passende priem gemaakt die er eerst door tikken
dan de bovenste bouten iets vastdraaien en de priem er uit trekken.
Bout erin.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163880Bericht Bertje »

hansiduiker schreef:
Ik wist niet dat het uitmaakte hoe de bouten erin zitten maar volgens mij heb ik ze nu dus verkeerd (van buiten naar binnen) Geen probleem, zit allemaal nog los dus kan ik zo omdraaien.
Ook de revetten moeten anders. (grote revetten bij slotgaten en borgrevetjes bij rond dat bovenin dacht ik)
Klopt.

Dit zodat de bouten er ook nog uit kunnen als de koets er weer op staat. Voor het geval dat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163882Bericht Rudolf2 »

Of met een degelijke spanband de boel onder spanning zetten zodat het gat er goed voor komt.
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163939Bericht hansiduiker »

Nieuwe steun voor de silent blocks is iets anders dan de oude. Daarom passen de gaten niet 100 %.
Alles voor de voorwielen en achterwielen zit er weer op, schokbrekers komen later. Ik heb wel de indruk dat de achterwielen wat naar binnen staan, een beetje lijkt me normaal maar dit lijkt me te veel. Zal de diverse afstel gegevens wel eens raadplegen en alles opmeten. Mag ik dit met de steun van de silent rubbers corrigeren ?
Afbeelding
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 163955Bericht lordje »

Corrigeren kan, een 3/4 gaspijp past in de achteras door het silentblok. Dit eerst los zetten en chassis ondersteunen of belasten. Met een lange rei of lat tegen het wiel meten, moet parallel zijn met het chassis. suc6 Lordje
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 164072Bericht hansiduiker »

Body zit weer op het chassis (heb van die speciale dikke, zacht blijvende kit strips gebruikt en dat werkt perfect.)
Spatborden er weer op en deels gemonteerd met Dinotrol Pyrmo PU carrosserie kit. Met handschoenen was het lastig om de moertjes te bevestigen dus dan maar zonder handschoenen. Wat heb ik daar spijt van want ik heb nu tijdens de kerstdagen mooie zwarte handen :cry: want die PU kit krijg je er met niets af. Het is overigens wel super kit.

Nu nog wat basic plamuur werk en dan kan hij naar de spuiter voor strak maken en spuiten.
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167238Bericht hansiduiker »

Lang stil geweest vanuit Boekel maar wel veel gedaan. Nieuwe bekleding, alles nagekeken en in orde gemaakt. Eindelijk terug van spuiter, nu kan ik beginnen met opbouwen. Zal weer wat vaker updates posten.
Afbeelding
Plaats reactie