Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167568Bericht hansiduiker »

Hij loopt.
Met grote dank aan Robert (harbourseal).
Alleen nog niet met de 123 ontsteking. We zijn er wel achter gekomen dat bij deze spaanse motoren cilinder 1 vlak onder het raam zit en niet bij het vliegwiel.
Met een ontsteking uit een R5 wilde hij uiteindelijk wel starten en liep hij volgens Robert erg mooi wat me wel gerust stelt. Bedankt dus Ido voor jouw tip maar het zit dus nog allemaal goed inwendig.
Nu nog uitvogelen waarom hij niet op de 123 ontsteking wil starten.
2 Accus leeg en al laat dus mijn goede hulp is weer terug naar huis.
Met de originele ontsteking kregen we geen vonk dus dat zal wel de reden waarom hij er 5 jaar geleden mee uitgescheden is. Van de week op de sloop de ontsteking van een andere 4 gtl halen en met deze proberen.
Wordt vervolgd.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167570Bericht schoapke »

Hé ho hald, Spaanse blokjes cilinder een onder raam. Mijne loopt k met een grote K maar ben er van uit gegaan dat een standaard bak zijde was.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167571Bericht hansiduiker »

Alles lijkt erop dat het asje onderin bij deze motoren 180 graden gedraaid zit. Op zicht geen probleem alleen moeten de kabels van 2 en 3 elkaar dan kruisen om weer 1 3 4 2 te krijgen. Welke 1 is maakt dan eigenlijk niet uit want het werkt van beide kanten hetzelfde. Dit is wat Ivo ook zegt.
Als de cilinder bij het vliegwiel op bdp en werkslag staat (beide kleppen gesloten), staat de rotor bij deze motor dus in de richting van het blok. (Anders dan bij andere modellen dus (Bertje)) De kabels van 2 en 3 zaten destijds ook al gekruist.
Van de week weer verder.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167575Bericht R4F6GTX Automaat »

normaal zit de 1e cyl aan de kant waar de distributie (riem of tandwielen); bijna altijd zo bij elk merk... volgens mij bij allemaal; tenzij je een V-motor hebt maar volgens mij zijn er niet veel R4's met V-8 of zo... (zou wel leuk zijn...)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167577Bericht deutz »

Ook bij een Deutz zit de eerste cilinder bij het vliegwiel...........!
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167580Bericht Bertje »

Goed dat ie loopt, Hans! En wat vaag dat die rotor 180 graden verdraaid staat. Weet je zeker dat ie niet verkeerdom in het sleufje op het meeneemtandwiel zit?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167582Bericht harbourseal »

Meerdere keren gecheckt en gedubbelcheckt.
De verdeler staat goed op de meenemer. Ik kijk vandaag nog even bij mijn eigen project motor hoe de meenemer zou moeten staan met de 1 cilinder op BDP voor de arbeids slag.

Het zou kunnen dat de meenemer 180° gedraaid staat.
En dat is dan af fabriek. Want Hans heeft hem er niet uit gehad.

Op de SEV Marchal ontsteking liep hij heel netjes en gelijkmatig. Dus inwendig lijkt alles best ok.
Hij vonkt en krijgt benzine.
Hij zuigt, perst, ontploft en blaast. Zoals het hoort.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167584Bericht schoapke »

Kom ik toch misschien een keertje terug Robert, met koek en zo voor een hernieuwde poging ;-)

Hoe wel ook het TS blokje van Broos terug is :roll:
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167587Bericht hansiduiker »

Heb zojuist een belangrijke beslissing genomen en het asje 180 graden gedraaid. Nu kan ik alles volgens het Renault instructie boekje aansluiten, is cilinder 1 is nu gewoon bij vliegwiel en de rotor staat van de motor af op bdp van cilinder 1.
Zie foto 1 van de oude situatie (cilinder 1 op bdp)
Zie foto 2 van de situatie met het asje 180 graden gedraaid.
Het was me wat te nat vandaag om de verdeler op de R4 van de sloop te demonteren dus dat doe ik van de week en test ik eerst alles met een ouderwetse verdeler voordat ik weer met de 123 aan de slag ga.
Afbeelding
Afbeelding
Vrijdag middag weer proberen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167595Bericht Bertje »

Hans, heb je ook het meeneemtandwiel 180 graden verdraaid? Of alleen het verdelerasje? Zoals verschillende mensen hier al hebben aangegeven is het sleufje in het meeneemtandwiel net niet symmetrisch, als je alleen de verdeleras 180 graden draait gaat de boel dus licht wringen, dat wil je niet. Dit is ook te zien op jouw foto 1, tov de sleuf zit links zit meer "vlees" dan rechts.

Methode: motor zo verdraaien dat het sleufje een handig te herkennen oriëntatie heeft, bijv precies haaks op het blok. Vervolgens met een lange bout of draadeind het meeneemtandwiel met een draaien beweging uit het gat trekken. Dan 180 graden verdraaien en weer laten zakken. Mogelijk moet je het een paar keer proberen, want bij het indalen verdraait het tandwiel weer (door de schuine vertanding), je zit er dus gemakkelijk een tandje naast.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167598Bericht Hanz »

schoapke schreef:Hé ho hald, Spaanse blokjes cilinder een onder raam. Mijne loopt k met een grote K maar ben er van uit gegaan dat een standaard bak zijde was.
Ik meen dat dat bij de 852cc (type 813-02) wel zo is, maar die is maar tot 1981 geleverd. Vanaf 1982 gewoon 1108cc dus ik zou niet weten waarom bij deze motor de cylindervolgorde anders is dan bij de Franse blokjes.
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167604Bericht hansiduiker »

Hoi Bertje,

Ja klopt, ik het het tandwiel er helemaal uit gehaald en verdraaid. De rotor wijst nu wel een klein beetje naar achteren (richting tankje koelvloeistof) Denk je dat ik het 1 tand tegen de klok in op moet verdraaien zodat het meer richting de krik wijst ?

Ik had de motor op bdp eerste cilinder gezet door het streepje op de starterkrans uit te lijnen met het linkse streepje op het vliegwiel huis. Dit is toch correct ?
Volgens mijn info is het middelste streepje 6 graden voor bdp en rechtse 12 graden voor bpp.

Zie schetsje
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167614Bericht Bertje »

Hoi Hans, voor het oog zou je het meeneemtandwiel nog 1 tandje kunnen verzetten. Zolang maar duidelijk is dat de bougiekabel voor de cilinder aan de vliegwielkant van het motorblok af wijst, is het in elk geval niet meer verwarrend.

Schetsje van markeringsstreepjes klopt. Ontsteking moet net iets vóór BPD plaatsvinden zodat de ontbranding volledig op gang gekomen is op het moment dat de zuiger naar beneden gedrukt moet worden. De preciese waarde verschilt een beetje per motortype. Zelf houd ik het middelste streepje aan bij 1000 toeren en met het vacuumslangetje losgetrokken van de carburateur en tijdelijk afgedopt met een stukje tape.

Kan zijn dat je een 123 ontsteking precies op BDP moet zetten, en dat dat ding zelf een voorontsteking toepast. Ik heb daar zelf geen ervaring mee.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
hansiduiker
Berichten: 55
Lid geworden op: vr mar 18, 2016 10:22 pm
Locatie: Boekel

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167622Bericht hansiduiker »

Tsjakkaahhh, hij loopt. En op de 123 ontsteking ))
Na wat screenshots van een manual van Jan-Willem (4-Quatre) en advies om alles even op basis te zetten, zag ik dat het meenemer asje op 60 graden tov de lengte richting moet staan. Hij stond ongeveer haaks dus 1 tand verzet. Alles precies gedaan wat in het boekje van de 123 stond: motor op bdp (inkeping uitlijnen op linkse streepje) verdeler zonder zwarte - draad rechtsom draaien tot lampje gaat branden. Dan linksom tot lampje net uit is een klaar. Zwarte draad en bougie kabels aangesloten. Wat benzine in de carburateur en na 3 keer draaien sloeg hij aan. Nog wel flink roken en nog niet lekker oppakkend bij gas geven maar dat komt later wel.
Iedereen zover bedankt voor de tips en hulp. Nu kan ik weer verder met het opbouwen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project, 4GTL 1987 uit Portugal

Bericht: # 167681Bericht Bertje »

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie