Project Koekie

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Project Koekie

Bericht: # 160546Bericht Rik H. »

Ruim 9 jaar geleden zag ik deze prachtige Renault 4 GTL in Voorburg te koop staan:
Afbeelding

Proefrit gemaakt, achterwielophanging gecontroleerd en ik was verkocht! Koppeling was wel versleten maar ach, dat klusje kon ik wel klaren. Dus hij ging mee naar Zwolle. Echt een heerlijk wagentje en ik was er superblij mee. Ik heb er een half jaar mee gereden en toen kwam de apk. Om een inschatting te kunnen maken van het apk-werk heb ik de auto op z'n kant gelegd, om zo de bodem te kunnen inspecteren. Ai.....dat wordt geen apk maar een project! In vogelvlucht de werkzaamheden van de afgelopen jaren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In eerste instantie zakte de moed mij in de beginnende sleutelaarschoenen maar gelukkig wist ik mij te herpakken en de uitdaging aan te gaan. Geholpen door een donorvier en gewapend met slijptol en lasapparaat ben ik de roest te lijf gegaan en uiteindelijk stond daar uiteindelijk een gerestaureerd chassis:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Toen was de koets aan de beurt:
Afbeelding

Afbeelding
En daar ben ik jaren geleden blijven steken.... (sip)

Nu, na jaren van R4-rust vanwege andere werkzaamheden, gaat het er van komen. Nu moet ie maar eens af!

Gisteren in het magazijn geweest om onderdelen te halen, flinke bestelling online gedaan en alle onderdelen ben ik aan het beoordelen en aan het sorteren. Door de jaren heen zijn er namelijk verschillende viertjes gekomen en ook weer gegaan, met af en toe wat geleende onderdeeltjes van Koekie... :oops:

Zo, het begin is weer gemaakt. Nu ga ik weer onderdelen sorteren! (baai)
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: Project Koekie

Bericht: # 160547Bericht leonW »

Rik,

ik zit ongeveer in hetzelfde stadium, echter was "mijn" apk anderhalve week geleden!
je hebt daar in ieder geval al een prachtige basis staan. Voordeel is dat er de laatste 9 jaren geen nieuwe roest is ontstaan :D

Heel veel succes.
grt Leon
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Project Koekie

Bericht: # 160552Bericht jurjenz »

Cebora! Waar zouden we zonder zijn..

Wel fijn dat het chassis al klaar is! Daar heeft zo te zien ook veel werk in gezeten. Kop d'r veur en gaan met die banaan! :D
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Project Koekie

Bericht: # 160553Bericht JelleP »

Ik zou toch zweren dat er vanmiddag een link naar je website bij stond? Zag er leuk uit maar ik zie geen link meer!
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 160554Bericht Rik H. »

@Jelle: misschien had je eerst de quotefunctie gebruikt en toen het adres van de foto's gezien. :P :wink:

Kijk hier maar eens: http://www.hoopvoorschroot.nl/coppermin ... hp?album=1

De Cebora is inderdaad onmisbaar, meestal op stand 1, de zogenaamde R4 plaatwerk stand. :P
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 160588Bericht Rik H. »

Deze week vooral veel gewerkt maar thuis toch nog iets kunnen doen, namelijk de kentekenplaatverlichting gesoldeerd!

Het massastripje was natuurlijk doorgeroest. Ik heb een koperen stukje installatiedraad platgeslagen en op het pennetje gesoldeerd. Werkt prima nu.

Verder nog een grote doos met nieuwe onderdelen mogen uitpakken. (love) (love)

Maandag weer naar de werkplaats!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 160914Bericht Rik H. »

De motor draait na zes jaar stilstand! Nu met gereviseerde carb en 123 ontsteking. (uhm)

De motor smoorde wel na zo'n 8 seconden maar goed, voor een eerste poging zonder stroboscoop lang niet gek.

ik ben blij!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Project Koekie

Bericht: # 160915Bericht JelleP »

Hoeveel verschil maakt zo'n elektronische ontsteking nou eigenlijk? En hoe moeilijk is het om het aan te sluiten?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 160916Bericht Rik H. »

ik heb er geen ervaring mee maar hier wel: viewtopic.php?f=2&t=14665&hilit=123+ontsteking

Ik had geen goede complete verdeler meer, dus ik moest sowieso iets nieuws. Een gebruikte vond ik geen optie en een nieuwe gewone verdeler vond ik ook al zo duur dat ik meteen maar door ben gaan sparen voor de 123 ontsteking met de voordelen van een betere vonk, een zuivere timing (preciezere vonktiming) met waarschijnlijk minder verbruik. Alternatief is de Velleman ontsteking die een stuk goedkoper is. Even de zoekfunctie gebruiken en dan komen er vast wel gebruikerservaringen uit.

Aansluiten was echt heel simpel, er zat een goede beschrijving en aansluitschema bij. (baai)
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project Koekie

Bericht: # 160917Bericht Bertje »

Is al zat over terug te vinden op t forum, bijv viewtopic.php?f=2&t=16108&p=154897" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Project Koekie

Bericht: # 160921Bericht JelleP »

Die Velleman moet me wel lukken, hun knipperende-kerstboom-kitje is me ook gelukt :P
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 162184Bericht Rik H. »

Door verhuizing van werkplaats en de apk voor de Volkswagen LT28 is er niet veel tijd geweest voor de Renault 4. Afgelopen week wel even bezig geweest met plaatwerk passen. Ik denk dat ik toch ga proberen de gele motorkap er weer op te zetten. Die heeft ventilatiegaten onder de grille, vind ik toch mooier dan dat vlakke stuk voor de nummerplaat. Er zit echter wel een deuk in de gele kap maar misschien kan het schadebedrijf (waar de R4 gespoten gaat worden) die eruit halen.

Afbeelding

Afbeelding
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project Koekie

Bericht: # 162191Bericht Rik H. »

Vandaag bezig geweest om de motorkap te passen. Het past goed , behalve dat er best veel ruimte zit tussen de motorkap en het spatbord. Ik weet ook niet meer hoeveel ruimte normaal is. Te lang geleden dat ik em uit elkaar heb gehaald... (sip) Wie heeft er wat maten voor me?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project Koekie

Bericht: # 162206Bericht Bertje »

Linker spatbord lijkt al redelijk goed, rechter wijkt misschien wat te veel.

Je kunt het afschatten adhv de voorbalk. Die is iets breder dan de motorkap en bepaalt zo de breedte van die kieren tussen kap en spatborden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Sam.T
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mei 14, 2018 9:32 pm

Re: Project Koekie

Bericht: # 169220Bericht Sam.T »

Hoi Rik, wat gaaf om te zien dat je zo met deze R4 bezig bent gegaan. Ik zit al een tijd te zoeken naar deze auto het was namelijk mijn vaders renaultje. Hij heeft hem toen verkocht een vriend verkocht en van hem heb je de auto vast gekocht.

Zelf vind ik R4tjes ook gaaf daarom heb ik vorige zomer mijn eigen 4tje gekocht. We zijn nu bezig hem op te knappen.

Heb je de auto nog?

groetjes Sam
Plaats reactie