swingarm bevestiging update 26-2

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

swingarm bevestiging update 26-2

Bericht: # 160459Bericht leonW »

Beste,
afgelopen donderdag apk keuring. Het resultaat is een body off geworden....

met name een verrotte swingarm bevestiging heeft me doen besluiten maar alles uit elkaar te halen.
ook heb ik al enkele maanden een compleet gereviseerd blok staan dat er nog ingelepeld moet worden.

maar ik begrijp niet goed hoe het zit met de bevestiging van de swingarm (of isbhet silent blocks?)

Rechts is zo goed als helemaal doorgerot. Kan ik de achteras laten zitten om zo de juiste maatvoering over te kunnen nemen? Of is de swingarm/silent block nu wat verdraaid omdat de bevestiging doorgerot is?

ik weet het, foto zegt meer dan 1000 woor de n, maar ik moet me er even in verdiepen hod dat werkt.

alvast bedankt,

Leon
Laatst gewijzigd door leonW op vr feb 26, 2016 10:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160467Bericht Bertje »

Nee joh, achteras moet los. Als het restant van de zwingarmbevestiging nog niet verbogen is, dan kun je dat gebruiken om een mal te maken/uit te meten voordat je de flex erin zet. Hier stonden ook ooit foto's: viewtopic.php?f=18&t=15340" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160470Bericht R4F6GTX Automaat »

achteras hoeft niet per sé los als het alleen om de buitenste bevestiging gaat...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160473Bericht leonW »

Afbeelding

Als het goed is nu met foto....
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160474Bericht leonW »

Hm, dat valt me nog niet eens tegen, dan zal ik nog enkele foto's proberen
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160475Bericht leonW »

Afbeelding

Afbeelding
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160476Bericht leonW »

Duidelijk is te zien dat de bevestiging al wat verbogen is.

Hoe kom ik nu aan de juiste maatvoering? Moet bovenkant chassis "gewoon" recht zijn, waardoor de 3 gaten ook weer wat naar boven kantelen?
Ik wil zelf een profiel maken, en geen inzetstuk kopen.
@ Bertje, kan het zijn dat ik de foto's niet meer te zien krijg, of ligt dat aan onze pc?

Ik ga wel maar de hele achteras loshalen.

Grt Leon

En aangezien ik nu weet hoe de foto's geplaatst moeten worden, zullen er nog vele volgen (net zoals vragen hoe en wat...).

Grt Leon
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160494Bericht Bertje »

Denk dat de foto's verlopen zijn bij de externe aanbieder; jammer. Maar bekijk anders deze thread eens, daar zitten ook veel nuttige foto's tussen voor wat jij van plan bent: viewtopic.php?f=18&t=16624&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;

Leg je trouwens wel even een dekentje tussen je dak en je motorkap :D
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160498Bericht leonW »

Het is inderdaad niet goed te zien, maar er ligt vloerbedeking tussen dak en motorkap.
Chassis ligt op de operatie tafel. Morgen gaat de slijptol erin, ben er een beetje huiverig voor. Maar alles komt uiteindelijk goed!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160518Bericht RVIER »

@leon W

ik heb een pdf met de bodenmaten pb mail me maar een echt e-mailadres dan stuur ik je die

voor zover ik me herinner is er en eenvoudige controlemaat. Je kunt een stang van 8 mm steken door het achterste gat van de rechter bevestigingspunt van de draagrubber. De stang gaat nu ook door de beide achterbalken en komt 44 mm (of 48 mm, het verschil van de wielbasis links en rechts) achter het achterste bevestigingspunt van de linker bevestigingspunt van de draagrubber.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160519Bericht leonW »

Goedemorgen Fons,

super! Pb is verzonden.

ik heb gisteren de verrotte stukken in de draagbalken vervangen. De nieuwe delen alleen gehecht, en de gaten geboord. Vandaag wil ik dan proberen of de as weer past op de draagarmen. Vervolgens wil ik de swingarm bevestiging gaan vervangen. Dat bezorgt me nogal kopzorgen, omdat ik geen vaste referentie punten meer heb.

T zal uiteindelijk weer goed komen, ben zeker niet de eerste die hier aan heeft gestaan...


Grt Leon
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160521Bericht RVIER »

verstuurd
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160523Bericht leonW »

en ontvangen, en al gebruikt cq. nagemeten. Dank je wel!

de rechterkant heb ik er in zitten. Donderdag krijg ik pas de linkerkant binnen. Ik doe de delen eerst hechten, en dan de achteras passen. Als dan alles past las ik de boel af. Ik heb met mezelf overlegd en volgens mij is dat de veiligste manier.

Grt Leon
leonW
Berichten: 46
Lid geworden op: do apr 09, 2015 7:19 pm
Locatie: Kerkrade

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160535Bericht leonW »

weer wat verder...
Voordat ik alles afgelast heb, heb ik eerst de achteras gemonteerd. Gelukkig paste alles, maar wat een gefrunnik om die achteras geplaatst te krijgen.
Is er een werkwijze om de achteras gemonteerd te krijgen zonder de (nog te verven) nieuwe laklaag te beschadigen?
De achterkant heb ik in de owatrol cip geverfd. Hier overheen komt nog een laag owatrol, en daarna nog een afwerklaag. Chassis is in het verleden met bitak behandeld. Onder de bitak roest het op sommige plekjes gewoon verder. Bitak wordt dus verwijderd, en ook hetzelfde als de achterkant behandeld.

Rechter swingarm bevestiging zit er zoals te zien ook al in. De linker herstel ik, want daar valt de rottigheid nogal mee.

Grt Leon

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: swingarm bevestiging

Bericht: # 160544Bericht Bertje »

Mooi gedaan, misschien achterkant van de nieuwe zwingarmbevestiging dichtlassen? Zie viewtopic.php?f=18&t=16624&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;

Denk trouwens niet dat je de achteras geheel zonder lakschade kunt monteren. Misschien na montage hier en daar en nog wat verf/owatrol tussen laten lopen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie