Nieuw project, F6 Alpine

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160353Bericht R4F6GTX Automaat »

Niet mijn eigen auto maar van een vriend van mij, -Sniper- op dit forum, staat wel in dezelfde ruimte als waar de mijne staat, of ligt, dus we zijn wel 'samen' als we aan de wagens bezig zijn...

Het gaat dus over een van zijn R4tjes, de F6 Alpine. Auto is zo gekocht, heeft allang die Alpine motor erin liggen, geweest van ene Willem (geloof ik), ergens in Friesland of die kant op; -Sniper- heeft m 3 jaar geleden van een kennis in Helmond gekocht en laatst zei die dat hij 'm al 10 jaar of zo had, laatste APK was in 1998 of zoiets, dus hij staat al eventjes stil. Hij zat ooit in elkaar, linksvoor zat een deukje. Dat is lang geleden goed uitgedeukt en hij stond bij de vorige eigenaar maar te wachten op tijden die waarschijnlijk nooit zouden komen. Nu stond ie ook al 3 jaar te wachten en te wachten op...? laatst zei -Sniper- nog dat ie ermee wilde rijden. (hij rijdt nu met mijn andere GTL, tijdelijk dus) Ik zei al, als je ermee wilt rijden wordt het onderhand wel eens tijd dat je er iets aan gaat doen. Nou, dat is dus nu gebeurd en nu staan er dus 2 F6jes waaraan flink gesleuteld wordt.
Ik ben druk bezig aan mijn project, ergens anders hier op t forum te vinden en Tjalf is bezig aan die Alpien, nou ja, samen dus want hij weet er (nog) niet zoveel van. De vorige eigenaar kreeg de bak er niet goed op dus die hebben we maar weer er vanaf gehaald om te kijken waarom ie er niet op kon. Ook maar gelijk de motor eruit genomen want er zat toch niks aangesloten. De koppelingsplaat was wel een nieuwe maar mogelijk net goed gemonteerd of zo; nog niet echt duidelijk. Erger vind ik dat een van de 6 boutjes waarmee de drukgroep vast zit is afgebroken en daar zijn we druk mee aan het denken hoe we dit gaan oplossen, uitboren denk ik. Het viel me op dat 2 van de veertjes van de kopp.plaat erg dun zijn; is dat normaal?
Afbeelding

Verder in de chassisbalk aan de voorkant roest ontdekt, onder een dikke laag zand en troep dus ik mag weer wat lassen...
foto's volgen

Mogelijk is de wagen bekend bij oudere leden; blauwe F6 op gas...
volgens mij zit er cruise-control op en wie weet wat nog; erg veel draadjes en kabeltjes, niks aangesloten dus we hebben nog wat uit te zoeken...
Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160372Bericht Bertje »

Die veertje zien er wel gek uit, ja. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat iemand die daar achteraf nog tussen gefrot heeft gekregen (iig niet zonder krassen achter te laten), en ze zitten wel mooi symmetrisch...

Die F6 heeft trouwens een serieuze voorbalkaanpassing gehad zeg!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160373Bericht R4F6GTX Automaat »

ja, dat vond ik ook maar dat laat ik zo maar zitten...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160377Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Er is mij ooit verteld dat LUK koppelingen wat lichter zijn uitgevoerd dan de originele van Valeo.
Die laatste hebben altijd 6 identieke dikke veren.
Dit lijkt het verhaal inderdaad te staven, maar verder weet ik het ook niet.
Bij een Alpine blok erin zou ik toch wel de sterkste koppelingsplaat en drukgroep monteren.
Maar wellicht gaat dit in de praktijk ook wel goed.

Succes ermee
Groet
Harry
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160379Bericht Okido »

Zou het kunnen dat het originele R5 koppelingshuis er nog opzit met de langere priseas?

Overigens is dat met die veren normaal. Dat zorgt voor een betere opvang van de klap als je het koppelingspedaal loslaat. Dan gaat het geleidelijker. Veel platen hebben dat en het heeft niets te maken met hoeveel koppel de koppeling kan doorstaan.
Laatst gewijzigd door Okido op di feb 09, 2016 10:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Erik
Berichten: 664
Lid geworden op: vr aug 09, 2002 2:00 am
Locatie: Leidschendam

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160380Bericht Erik »

Deze plaat van luc ooit ook gehad ergens 2002 voor in mijn f6 van toen met r5 blok 1400 tx. Ervaring was niet heel fijn. Deel de mening van Harry.

Graag foto buitenkant f6 in grunn reed toen een auto met deze combinatie
Project rodeo6b schiet op.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160653Bericht R4F6GTX Automaat »

1 motorsteun is kapot en nu heb ik wel een ander liggen van een R4tje maar die is een stuk dunner dan de kapotte van de Alpine. Is die van een R5 misschien dikker? ik denk dat de motor uit een R5 komt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160654Bericht R4F6GTX Automaat »

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160656Bericht Okido »

Ik heb in de Rodeo Turbo alleen standaard motorsteunen. Er is nu ruim 10.000 km mee gereden. De motor en bak heb ik er nu uit om de koppeling te vervangen. Motorsteunen zien er nog prima uit. Ook de rijervaring is prima.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160657Bericht R4F6GTX Automaat »

mijn ervaring van 'vroeger' zegt me iets dat de motorsteunen omhoog moesten anders past de stuurstang niet op zn plek...?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160715Bericht R4F6GTX Automaat »

Motor en bak zitten aan elkaar, met nieuwe koppeling en zo, maar wat is het lastig om een project te kopen waar de bouten en moeren niet van zijn te vinden. Gelukkig heb ik hier en daar wel wat oud R4 spul liggen maar het is zo'n gedoe om zelf alles eerst bij elkaar te moeten zoeken...
auto is als project binnen gekomen waar er gedeeltelijk aan was gewerkt dus er lag een hoop uit elkaar.
Was de originele eigenaar soms een elektricien of zo? er zitten zoveel aparte snufjes op die wagen, cruise-control, acheruit-rij-camera, nog allerlei kabeltjes en snoertjes gevonden.... sommige oud-R4 leden kennen de wagen nog wel, die was meen ik van ene Willem, ergens in het noorden, Friesland of zo; ik kan me nog wel herinneren dat ik die eens gezien hen gesproken heb maar toen niet aan gedacht dat die wagen meer dan 10 jaar later ooit bij mij zou liggen... volgende de laatste papiertjes die we erin gevonden hebben (parkeerbonnetjes en zo) is de laatste keer dat die op de weg geweest was in 2003 of zo...
toch wel een leuk projectje en hij is nu nog mooi blauw aan de zijkant (wordt wel anders, legergroen wil de eigenaar....) Hij is ook de eigenaar van die R4 Ambu en een GMC CCKW en nog wat groen spul...
maar ik doe het opschilderwerk dus het gaat toch wel een mooi R4tje worden :D
Die hieronder heb ik ook gemaakt. (en aangekleed)
Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160812Bericht R4F6GTX Automaat »

Gister wat rotte plekken in de motorruimte vernieuwd, laswerk dus.
De koets was op diverse plaatsen een beetje gelast maar een minimaal aantal laspropjes dus ik heb er maar wat meer tussen gezet; sommig plaatwerk was ook kleiner dan de gaten die het wou moeten bedekken; ik denk dat de vorige eigenaar dacht dat het metaal wel uitrekbaar was...
Afbeelding

Ben ik nou te kritisch? ik dacht altijd dat iets goed moest zijn, niet alleen voor het zicht....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160870Bericht R4F6GTX Automaat »

Vraagje:
Deze wagen is in onderdelen binnen gekomen en het stuurhuis zat los; (nu ligt het er ook helemaal af) maar als het dalijk weer op z'n plek moet, er zitten geen afstelplaatjes bij, hoe moet dat dan? is daar een manier om op te meten of te berekenen of er plaatjes tussen moeten en welke dikte? En welk resultaat heeft dat als er geen plaatje gemonteerd wordt? Ik heb wel eens auto's voorbij zien komen zonder die plaatjes maar vrijwel allemaal had ze toch wel...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160878Bericht Okido »

Zonder plaatjes heb ik nog niet gezien, maar ik zie natuurlijk niet alles :-?

Theorie:
Als je dit niet uitlijnt dan kan er verschil tussen links en rechts optreden in de hoek die de stuurstangkogel maakt naar het wiel/fusee toe. Dat zou betekenen dat links iets anders stuurt dan rechts en uiteraard vice versa. Voor de wieluitlijning heeft het geen effect. Kleine verschillen kan je namelijk met toe- en uitspoor oplossen. Met dien verstande dat je een klein verschil in lengte krijgt tussen links en rechts.
Als je een touwtje spant tussen de bouten van de wieldraagarmen moet deze evenwijdig lopen aan de gedeeltes onder de harmonicarubbers van het stuurhuis.

Praktijk:
De laatste tien of meer keren dat ik het stuurhuis heb losgehaald en weer vastgezet heb ik niet op de plaatjes gelet. Ik heb een bakkie met wat van die dingen erin en pak er dan het liefst twee dezelfde uit. Ik heb nog nooit problemen met sturen gehad. Eén keer moest het uitspoor worden bijgesteld. Degene die ik er nu in heb zitten zijn nummer 3 en die zijn 4 mm dik. Volgens mij lopen ze met 1 mm op en af in dikte. je zou ook opvulringen kunnen gebruiken.

Ik dacht dat jeffR4 op z'n site er een stuk over geschreven had?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw project, F6 Alpine

Bericht: # 160879Bericht Okido »

Kleine correctie. Vulringen gaat niet helemaal werken. Kijk even op de foto van deze site, dan is het duidelijk:

http://www.la4ldesylvie.fr/index.php?op ... cle&id=173
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie