Nieuw project, F6

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Nieuw project, F6

Bericht: # 159547Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb dus een nieuw project, een F6. De wagen heeft de motor uit een R19, 1400cc met 5 bak erin. Ongeveer 3 jaar geleden is er een nieuwe bodem in gekomen plus nieuwe remmerij. De verkoopster die me de wagen verkocht is echter van het leugenaarstype; wat die vertelde klopt niet veel van. Behalve dat ie op gas rijdt zou ie ook gewoon op benzine lopen maar bij nadere inspectie zat de benzine helemaal niet aangesloten. De gasverdamper zat met tie-ribs op de dynamo vastgebonden( niet verwacht dus niet goed opgelet bij de aankoop ervan) en bij het wegrijden ze reageerde verbaasd dat het acculampje ineens aan was. Ik heb met moeite en zonder lampen mijn werkplaats bereikt en daarna was de motor helemaal dood... De km teller doet het niet maar al met al is het een redelijk strak wagentje en ik maak er wel wat van. De remmen ga ik echter wel bekijken want het vertrouwen in haar is helemaal weg; daarbij, iemand die niet voor zichzelf zorgt, houdt een auto al helemaal niet bij. stinkwijf..... (niet lief van mij maar mijn ander autootje waarmee we naar de overschrijving reden stinkt er nu nog van...) bah.
Inmiddels de dynamo laten reviseren, andere stroomverdeler erin (ander had het middenasje helemaal droog en dus de lager weggesleten), gasverdamper wat hoger gehangen en met boutje bevestigd maar nog niet naar mijn zin; komt nog op een andere plek te hangen zodat je bv ook de ontsteking kan afstellen, wat nu niet mogelijk is; rijdt inmiddels al wel op benzine maar op gas heeft ie geen power, niet genoeg om de 5e versnelling te kunnen gebruiken. Mijn luie GTL is sneller... daarbij rammelt er iets aan de auto wat lijkt alsof er de motor elk moment uit kan donderen. achterschokbrekers zijn ook niet al te best; het voelt alsof de wagen topzwaar is en je wordt er bijna zeeziek in. Veel meer werk dus als gepland, maar zeker wel potentie om er wat leuks van te maken. Nu komt de tekst die op het dak van mijn andere 4 beter tot z'n recht: "liever een Renaultje met roest op het dak, dan zo'n gore Jappenbak." Dus ik kan nu lekker m'n Swiffie verkopen....
Het F6je is mat-zwart maar dat blijft ie zeker niet; ik ga 'm lekker weer met de airbrush opspuiten. Ik heb al een idee... effe kijken welke kleuren ik nog allemaal heb staan... geel, paars, zilver, groen metallic, waarschijnlijk nog wel een paar meer. (autolak) tzt komen er wel foto's.
(zo, dat lucht op)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159549Bericht Okido »

Succes met je project Paul. Ik ben benieuwd naar de aanpassingen van het R19 blok, misschien een fotootje. Je zou eens de hoogte van de cilinderkop op kunnen meten?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159555Bericht jurjenz »

Blijft stom als verkopers niet te vertrouwen blijken.. :-?

Veel succes - en ook veel plezier - met het opknappen van de auto. Ik ben benieuwd naar de foto's!

:D
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159559Bericht harbourseal »

Veel succes met je project.

Heeft de verkoopster die plank in het schutbord ook vervangen voor echt metaal?
Dat was een van de modificaties om het R19 blok te accomoderen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159577Bericht R4F6GTX Automaat »

Helaas gaat het project wat langer duren als dat het gepland was. Het zou een rijdende restauratie zijn maar ik kreeg m maar niet goed afgesteld dus ik dacht vandaag de compressie maar eens op te meten. 1 cilinder was prima, een 2e was redelijk, een 3e was te doen als de rest goed zou zijn maar een 4e had helemaal niks. Dus de kop er maar afgehaald en bleek dat twee kleppen in geslagen waren en 1 verbrand, dus het geheel gaat wat langer duren; geld voor een kop te reviseren is er op het moment niet dus de wagen wordt bij de andere projecten geschoven....
Dat betekent ook dat mijn gewone R4 voorlopig niet meer te koop is en mijn 'daily' (Nippondozo Riceburner) ook niet...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159578Bericht lordje »

Hallo Paul heb jij iets aan een gtl kop,ligt hier in Someren.Groet Lordje
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159579Bericht R4F6GTX Automaat »

GTL kop heb ik ook nog wel; ik moet een kop hebben van een 1400cc, R5 of R19 (in dit geval) of zoiets... eerst herkenbaar aan de 3 bouten waarmee de kleppendeksel bevestigd is. ik zal foto's maken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159580Bericht Bertje »

Of een F6 kop, deze heeft grotere verbrandingsruimtes dan een GTL kop en is prima te combineren met een 1400 onderblok.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159585Bericht R4F6GTX Automaat »

nee, een 1400 motor die juist wat meer pk's heeft ga ik niet verkleinen naar een F6 1100 motortje, dan kan ik net zo goed de hele motor gaan vervangen... of de hele auto
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159586Bericht deutz »

Wat is eigenlijk het motortype van een f6?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159587Bericht R4F6GTX Automaat »

Waar kan ik ergens de motorcodes vinden? Wat ik tot nu toe gevonden heb is het geen R19 motor maar een R5 motor... Opgemeten is het wel een 1400cc (1397) en op het plaatje staat: C1JH7/42
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159588Bericht R4F6GTX Automaat »

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159590Bericht Bertje »

R4F6GTX Automaat schreef:nee, een 1400 motor die juist wat meer pk's heeft ga ik niet verkleinen naar een F6 1100 motortje, dan kan ik net zo goed de hele motor gaan vervangen... of de hele auto
Kleppen van 1400 en 1100 zijn even groot...
viewtopic.php?f=18&t=15340&start=120" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159594Bericht R4F6GTX Automaat »

o...
Ik heb net ook een aanbod van een 1700 motor; effe uitzoeken of dat ook mogelijk is...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159597Bericht deutz »

Ik heb nog wel een complete F6 motor staan, mag weg.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie