Nieuw project, F6

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160287Bericht JelleP »

Tsja, ik hoef hem ook niet :P Maar ik lees wel vol bewondering mee!
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160345Bericht R4F6GTX Automaat »

ik kwam weer een roestplekje tegen; dus maar weer een plaatje in gelast...
Afbeelding

helaas geen foto van het laswerk; goeie foto's maken met de telefoon lukt me nog steeds niet...

en een remleidinkjenippel vervangen (morgen). is dan wel allemaal 'nieuw' 3 jaar geleden maar wel met de oude nippels die niet mogelijk zijn om ze met een sleutel los te draaien...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160356Bericht R4F6GTX Automaat »

JelleP schreef:Tsja, ik hoef hem ook niet :P
je krijgt m ook niet; niemand meer, zit al teveel tijd en geld in nu. (ik hou het niet meer bij hoor)

Vandaag een remleiding vervangen, linksachter nieuw koperen leiding gemaakt. Alle leidingen zijn niet oud en ze zagen er dan ook prima uit maar als je de ouwe rond-gesleten nippels gebruikt kan dat niet goed gaan, dus vandaag maar de getordeerde leiding vernieuwd. Geen foto van genomen, meer tijd aan die Alpien van Tjalf besteed.

Dit is trouwens de laatste R4 die ik opknap. Deze en de Alpine nog en dan ga ik lekker aan mijn bussie verder, en mijn Jeep en zo. Genoeg R4tjes gehad en gezien.

Afbeelding
HO schaal, 1 op 87
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160419Bericht R4F6GTX Automaat »

ik ben dus druk bezig om die F6 klaar te krijgen en de vorige eigenaresse zei nog dat er een nieuwe bodem onder zat maar ze zijn dat waarschijnlijk vergeten vast te maken op de auto want behalve reparatie-frotwerk zit er dus niks nieuws onder.... en hij zwabberde een beetje, zei ze, want hij lag vol onderdelen toen ik 'm ophaalde maar toen ik m leeg had gehaald zwabberde hij nog steeds... de achterbalk bij de schokbrekerbevestiging is dus rot, ik denk dat het daaraan ligt (onder-andere) ... plus de linkerschokbreker was zeik-nat dus die lekte ...

auto verkopen wilde niet lukken, dus ik ga maar lekker door om 'm terug in orde te krijgen. Ik kom alleen dingen tegen die ik nog nooit gezien had, in plaats van lassen gewoon plamuren.... tjonge-jonge, wat een frotwerk!

of ben ik teveel perfectionist?

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160422Bericht R4F6GTX Automaat »

De binnenkant van de kokers zijn helemaal roestig dus dat roest rustig verder als daar niks aan gedaan gaat worden; ik ga mijn spuit maar weer eens zoeken, of een andere daar de ouwe uit elkaar geklapt is en dan ga ik de wagen als ie bijna klaar is eens goed volgieten en "tjappen". Net zoals de F4 van 'Moaske" die na vele jaren nog steeds bij warm weer naar de lijnolie rook, dus wel vettigheid maar geen water in de balken. het idee van Mike Sander(s) vet maar dan 'grootmoeders recept' of eigenlijk van een Opa die ik ooit in Zweden tegen kwam en mij verteld heeft om met wat voor combinatie een auto in de kokerbalken vol tjap gespoten moet worden. Daar ik mijn R4tjes altijd op z'n kant leg om zo goed aan de onderkant te kunnen werken is dit eigenlijk een ideale mogelijkheid om de balken vol tjap te gieten en spuiten.
Enkele jaren geleden is hierover sprake geweest op het forum met iemand die op een schip woonde en die het idee had om een auto met de takel van het schip in allerlei standen kon hangen om zó vol te gieten met Owatrol; we hadden toen nog gedacht om een soort betonmolen te maken en daar een 4tje op te binden om zo de Owatrol overal is alle hoeken en gaten te krijgen :wink: ik weet niet wat er van hem geworden is/ hij schreef me eens dat hij niet meer op het schip woonde en daarna is het contact verbroken...

Dus ik ben weer op zoek naar een frietenpan en een drukbekerspuit. Compressor heb ik en nog veel van het recept dus het gaat weer een lekkere vettige zooi worden... (mal)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160549Bericht RVIER »

Ha Paul,

Heb nog een chassis achterzijde staan met tweede goede balken inclusief schokbrekerbevestiging
Moet als een geheel weg

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160555Bericht R4F6GTX Automaat »

dat is al klaar... misschien wel een idee om die balken "op voorraad" te leggen maar na deze F6 (plus de wagens die er nog staan) was ik niet meer van plan om weer een R4 met zoveel werk aan te schaffen dus ik denk niet dat ik ze nog nodig ga hebben.... sowieso geen R4 meer erbij; er staan er nog genoeg.
Mijn F6, de Alpine F6, en nog 2 F6sen en 3 GTL's staan er nog, maar ook mijn bussie (Goelette) en 2 Jeeps en een Dodge WC, GMC CCKW en nog zo van die ouwe dingen die ook nog staan te wachten plus ik was nog even bezig aan een soort kleine caravan, (Teardrop) die nu dus wel weer even aan de kant staat vanwege dit F6 project dus als dat allemaal klaar is en ik verveel me, misschien dat ik dan nog een R4tje ga opknappen maar ik denk dat ik dan wel weer een jaar of .... verder ben.... ik ben tussendoor ook nog met een windmolen bezig, plus nog zoveel dingen.... ik heb verleden jaar een oud (1888) trap-leer-naaimachien bij een kringloop gekocht (40.-) en daar ben ik ook lekker mee bezig, o.a. leren stoelen voor mijn F6 aan het maken, en ook voor de Jeep, misschien ook nog voor het bussie, plus er staan minimaal 3 auto's te wachten om binnenkort te airbrushen ('t weer is nog te koud) dus ik denk niet dat ik nog tijd ga vinden voor nóg een R4....

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160577Bericht R4F6GTX Automaat »

Zo, ik denk dat ik de bodem nu wel dicht heb; alles bij elkaar toch wel zo'n anderhalve vierkante meter in moeten lassen. er lag een nieuwe bodem onder, zei ze nog... maar niet erbij verteld dat die bodem niet eraan vastgelast was, wat was dat ding rot! En als het laswerk gedaan is moet ie behandeld worden met iets wat niet of nauwelijks roest, niet alles blank laten en waar ze niet bij kon met dr lasapparaat simpelweg afwerken met plamuur, nee, dat is geen porum.
Nu dus binnenkort es heerlijk met de tjap rondom. Nou ie toch zo lekker op z'n kant ligt maar gelijk de remtrommel eraf gehaald. De andere kant was slecht, in de hoop dat deze kant beter was heb ik er de trommel maar afgehaald en.... nee dus, hier zat het (handrem)stelmechanisme gewoon vastgelast.... tjonge jonge... die muts waarvan ik die wagen in vertrouwen gekocht had is te vies om aan te pakken maar ze zou eens goed gewinterworteld moeten worden denk ik en laat dr van de auto's afblijven!

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160578Bericht jurjenz »

Handremstelmechanisme vastgelast? Oh oh oh.... :x

Succes met de verdere klussen. Ik hoop dat meevalt aan werk!
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160581Bericht Rudolf2 »

Eehh, het stelmechanisme dat ik vastgepunt zie zitten, is niet van de handrem, maar het automatische stelmechanisme van jouw remschoenen. Nog veel belangrijker dus! En welgemeend oei!

Rudolf
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160582Bericht R4F6GTX Automaat »

nieuwe remdelen heb ik inmiddels maar ik voel me niet zo lekker vandaag dus ik doe effe niks... (beetje grieperig)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160759Bericht R4F6GTX Automaat »

gister poging gedaan om de benzinetank weer op zn plek te krijgen maar het is me niet gelukt; de boutjes waar de achterkant mee vast zit krijg ik niet erin dus dinsdag effe proberen als ik hulp heb. Intussen goed bekeken hoe de retourleiding van de benzinepomp gemonteerd zat. In de ontluchtingsslang zat simpel een T stuk van een tuinsproeier en de retourslang was er gewoon los ingefrot... mag zoiets? (mal) Ik sta er onderhand niet meer van te kijken, meer van wat zal het nu weer zijn. Dus maar iets nieuws bedenken om dit decent te gaan maken.
De heen-slang was doorgerot op de bekende plekken en die heb ik maar vervangen door een LPG leiding die ik nog had liggen. De reourslang zal waarschijnlijk ook zoiets gaan worden...

Ik ben maar verder gegaan met de F6 Alpine... af en toe wordt ik echt niet goed wat dat wijf voor prutswerk geleverd heeft aan die zwarte van mezelf...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160811Bericht R4F6GTX Automaat »

Nou, tank zit weer op z'n plek en ik heb de geroeste benzineleiding vervangen door een oude LPG leiding, dus koper. Eén geheel vanaf de tank naar voren. Ik denk wel dat dit gaat werken. Ik zat te denken hoe ik de retourleiding moest maken daar deze gemaakt was met een tuinslang (!) en een tuinslang-T-stuk tussen de ontluchting leiding van de tank gefrot, zomaar los erin gestoken. Dat had ik er al eerder afgehaald want dit kan volgens mij niet.. Tuinslang is sowieso niet benzine-bestendig. Maar ik bedacht me vandaag, ik heb toch helemaal geen retoerslang nodig als ik er pompje op maak zonder die aansluiting? En ik heb nog een elektrische pomp liggen welke gemakkelijker aan te sluiten is want hij rijdt toch grotendeels op gas. Dus morgen maar eens kijken om de ontluchting weer zoals quasi-origineel aan te sluiten en die terugvoer niet erop te maken. Mijn andere R4 heeft ook maar een enkele leiding. Heeft iemand een andere reden dat die er wel op zit? Dit hoeft toch niet? In de carburateur zit toch een vlotter die de boel afsluit als de pomp gewoon door werkt?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5171
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160819Bericht Bertje »

Op de meeste viertjes die ik ken zit geen retourleiding. In Haynes staat wel beschreven hoe je die moet maken, dit kan wel eens nodig zijn bij een wagen die problemen heeft met vaporlock e.d. Er is dan recirculatie van benzine, waardoor deze effectief minder opwarmt. Ik meen dat de retour met een T-stuk in de brandstofleiding zelf wordt gezet, vóór de benzinepomp. Je hoeft dus niet helemaal terug naar de vulhals.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 160820Bericht Rudolf2 »

Renault monteerde bij een aantal 4tjes (latere series; mijn F4 is er zo eentje, en de vorige F4 had het ook) een benzinepomp met retouraansluiting, en de retourleiding sloot aan op het bovenste deel van de vulhals.
Als je nu een benzinepomp zonder retourvoorziening monteert, kan de hele retourleiding vervallen. Dan nog wel even dat tutje aan de vulhals afdoppen.

Rudolf
Plaats reactie