Nieuw project, F6

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159598Bericht R4F6GTX Automaat »

Nee dank je. Het geheel is omgebouwd naar een R19 motor en nou ga ik m niet terug bouwen naar origineel.
Ik heb net een (laag km, minder dan 80K) R19 van 1700cc aangeboden gekregen, moet effe gaan uitzoeken of dat past of makkelijk pas te maken is.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 458
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159601Bericht Jan1962 »

Nou Paul, je hebt er nog veel werk aan!
Maar dat is je wel toevertrouwd.
Heel veel succes en alvast sterkte als er nog iets tegenvalt.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1017
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159602Bericht Voormalig Steunpunt NO »

De genoemde motorcode is wel degelijk van een R19 vanaf 1988 met een 32 mm carbu.
Volgens mij zit daar normaal een kop op met wat vierkante inlaat- en uitlaatpoorten, net als de 1400 van de Super5.
Kop van een 1400 oer5 erop, dan kun je eventueel ook nog het inlaat/uitlaatsysteem van een F6 gebruiken.
Maar dan zou ik voor de dubbele Weber van de oer5 TS gaan.
1700 blok gaat niet zo eenvoudig, maar kan natuurlijk wel met veel aanpassingen.

Succes en groet
Harry
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159614Bericht R4F6GTX Automaat »

en alleen de kop van de 1700?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159615Bericht Okido »

Hoi Paul,

Motor is inderdaad van een R19, daarom vroeg ik me af welke kop er nu opzit. Niet elke kop van de R19 past namelijk niet zomaar in een R4.

De beste kop die je kunt gebruiken is die van een F6. Hierdoor verhoog je de compressie nog iets naar ongeveer 10:1. Zie opmerking Bert, kleppen zijn hetzelfde en je kan standaard uitlaatspruitstuk, uitlaat en carburateur gebruiken. Natuurlijk is de 2-traps Weber zoals Harry zegt een goed idee.

Een 1700 motor (F1n, F2N, F3N, B18F of Ft) past heel slecht. Je hebt de distributie die met een riem wordt aangedreven en tegen je schutbord aanzit. Aan die kant zit ook de waterpomp en dynamo. In theorie past de versnellingsbak. Ik heb dit zelf een paar weken terug geprobeerd, maar zag niet heel snel hoe dat dan zou moeten.
De 1700 heeft een bovenliggende nokkenas en daarom lijkt de kop in de verste verte niet op een kop van de Cleonmotor.

Succes, Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159619Bericht R4F6GTX Automaat »

De hele motor ligt nu ook andersom, nou ja, de kop lijkt dan, Waterpomp en dynamo en V-snaren en zo zitten dus tegen het schutbord, waar de nodige uitsparingen voor gemaakt zijn. Daarbij was de gasverdamper boven de dynamo gemaakt waardoor je dus nergens meer bij kan zonder eerst de verdamper te moeten verwijderen. De uitlaat is helemaal RVS en zit op een ander spruitstuk als war ik gewend ben van de 4tjes dus dat zal wel (redelijk) origineel zijn voor de R19 motor. Ik zal er foto's van maken. Ik heb 'm nu geschorst dus het hoeft nu niet zo gauw af te zijn als dat de bedoeling was; ik blijf voor de winter maar met mn Swiffie rijden :(
alleen de plaats om alles te stallen raakt nu een beetje te vol... ik deel de stalling met anderen en het begint een beetje vol te raken met mijn zooi... samen staat er: 5 Renaultjes 4, 2 Jeeps, 2 aanhangers, een hoop gereedschap, een Dodge WC64 (oorlogsziekenwagen), Suzuki Vitara (is te koop) en mijn Goelettebusje, dat alles in een ruimte waar eigenlijk 3 of 4 auto's in horen te staan...
Mijn eigen R4 (die nep-roestige), 1 Jeep en 't Goeletje is van mij, plus het meeste gereedschap, de rest is van anderen... o ja, de F6 is ook van mij...
het is eigenlijk een paardenstal geweest, voor 6 paarden...

soms denk ik wel eens om alles weg te doen en ergens anders op de wereld te gaan vertoeven...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159624Bericht deutz »

Weet ik nog niet het motortype van een f6, die kop op een 1400, merkbaar verschil in prestaties?
Nokkenas, is die gelijk, van een 1400 en een f6 blok?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159629Bericht Rudolf2 »

Paul, ik ga morgen op jacht naar een passende 1400 kop voor je!

Rudolf
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1017
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159643Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Mocht het niet lukken: hier ligt ook nog een goede cilinderkop van een oer 5 TS 1400 cc op de plank
Verzending is geen probleem

Groet
Harry
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159644Bericht R4F6GTX Automaat »

deutz schreef:Weet ik nog niet het motortype van een f6, die kop op een 1400, merkbaar verschil in prestaties?
Nokkenas, is die gelijk, van een 1400 en een f6 blok?
gr.Jan.
Een F6 is gewoon en R4, met dezelfde motor als een R4GTL maar dan met lage compressie, gewoon een 1108 motor dus, geen 1400 of zo
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159646Bericht deutz »

Dat weet ik Paul, maar een motor type wil ik weten, ik heb hier een blokje waarvan ik niet zeker
weet wat het voor een type is.
Lagere compressie, dmv meer compressie ruimte in de kop?
Ik meen dat de nokkenas wel scherper is als van een gewone 4?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159647Bericht R4F6GTX Automaat »

welk nummer staat er dan op het plaatje? (vierkant plaatje links van de verdeler)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159648Bericht Okido »

Ik kijk het meestal hierin na:

http://c.papy.free.fr/autotitre/origina ... _Cleon.pdf

Dat een F6 nokkenas scherper zou zijn hoor je wel vaker. Klopt mijns inziens niet. Voor de oude modellen is deze anders, voor de latere modellen is deze hetzelfde. Voor de oude modellen gaat de inlaat iets eerder dicht. Dat is voor het vermogen het meest bepalend, dus zou dan minder "scherp" zijn.

De 1400 nokkenas voor de standaard R5, etc modellen is heel soepel en wat sneller dan de R4 GTL. Deze heb ik ook in mijn Rodeo Turbo. Uiteraard wel iets minder zuinig dan de GTL.
Voorbeeldje: de R5 TX 1400 heeft deze as die ook in de auto van Paul zit. De R5 automaat 1400 destijds had de as van de R4 GTL.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159650Bericht deutz »

Ik zal eens kijken als ik in de buurt kom, staat droog gestald.
Is dan ook het bouwjaar aan de hand van het plaatje vast te stellen?
gr.Jan..
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Nieuw project, F6

Bericht: # 159736Bericht R4F6GTX Automaat »

Nou, het is inmiddels een project geworden waarvoor ik het even niet meer weet... Het is dus een C1J motor, ligt o.a. in de >'87 R5, >'89 R9 en R11 en de > R19 en de > '89 Trafic. Op zich prima motortjes alleen ze moeten wel bijgehouden worden, zoals gewoonlijk. Hie van die ik heb is een klep verbrand en 3 van de uitlaatkleppen zijn zodanig naar binnen gemept waardoor de kop zelf vrijwel onherstelbaar kapot is, dus ik dacht simpel dat ik er wel effe een andere kop op zou zetten maar er is geeneen sloop meer die zo'n motor heeft liggen; die zijn allemaal voor export naar Afrika...
Wat nu? Ik weet het effe niet meer...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie